Гра-мандрівка «Паростками рідної мови»
Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна; розширювати знання про красу і багатство української мови; коригувати увагу, мовлення у дітей; розвивати вміння відгадувати загадки, давати повну відповідь на поставлене запитання; виховувати любов до рідної мови, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання: картинки,
Хід заходу
I.Організаційна частина
1. Нервово-психологічна підготовка
-Доброго дня! - мовлю за звичаєм,
«Доброго дня» - кожному зичу я,
«Доброго дня!» - людям бажаю,
І усміхаються в відповідь люди –
Добрі слова ж бо для кожного любі!
-Тож давайте посміхнемось один до одного і візьмемо з собою гарний настрій на наше заняття!
II. Підготовча частина
1. Повідомлення теми мети заняття
мови.
2. Розповідь вчителя
Мова – це цінний дар, який дано людині. За допомогою мови люди спілкуються, думають, пізнають світ, передають одне одному досвід.
В усіх народів є своя мова. Мова береже історію свого народу. Мову своїх батьків людина називає рідною, материнською.
Мова нашого народу – українська. Вона є державною мовою України. Це означає, що українською мовою ведеться навчання в школі, друкуються підручники, книжки, журнали, газети. Вона звучить по радіо і телебаченню.
III. Основна частина
1. «Знайомство з дівчинкою «Мова»
-Діти, до нас сьогодні в гості завітала дівчинка «Мова». Давайте з нею познайомимось, адже вона народилася дуже давно, пройшла цікавий шлях свого творення. Наша гостя хоче поспостерігати за вами, які ви старанні і активні.
9 листопада в Україні відзначають День Української писемності та мови, але дуже давно люди не вміли писати так, як ми з вами вчимось, а писали на скелях різними малюнками. Ось погляньте.(показ картинок). Сьогодні ми з вами вчимось читати, писати, розмовляємо, слухаємо казки, вірші, пісні , граємось . Умовно все це можна назвати – паростки рідної мови.
2. Відгадування загадок
Серед літа біля липки
Виграють сопілки, скрипки.
Це не скрипка, не сопілка,
То медок збирають … (бджілки)
Диба – диба у лісок,
Кожушок із голочок.
На нім яблучка, грибочки,
Золотистії листочки. (Їжачок)
Пошкребуться тут і там,
Кішці спокою не дам.
Зледачіли б кішки
Без малої … (мишки)
До пухнастого хвоста
Личить шубка їй руда.
Як рушає полювати.
Не виходить зайчик з хати. (Лисичка)
Фізкультхвилинка
3. Читання вірша
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода, -
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
4. Гра «Хто чия мама»
(на дошці причеплені картинки домашніх тваринок, це – коза і козеня, свиня і поросятко, курка і курчатко, кобила і лоша, корова і теля, малюки розміщені по всій дошці. Діти повинні знайти правильні пари – маму і її дитя). Зачитуємо віршик про кожну пару.
Коза і козенятко
Козенятко зветься Ко.
Дуже любить молоко.
І щодня питає в мами:
«Коли буду я з рогами?»
А коза йому говорить:
«Уже скоро! Уже скоро!»
Свиня і порося
Поросятко любить дуже
Поблукати по калюжах.
Мама – Льохі – каже: «Синку,
Ти брудний, неначе свинка!»
Поросятко вухом трусить:
-я ж такий, як ти, матусю!
Курка і курча
У маленького курчатки
Червоненькі чапки – лапки
І жовтенькі малі крила,
Що не мають іще сили.
Мама–курка – його любить –
У травичці не загубить.
Кобила і лоша
«Іго-го! – лоша ірже, –
Мама бігать вчить мене,
Біля мене ніч ночує,
Молоком своїм годує,
Щоб я мала таку силу,
Як матусеньки – кобили».
Корова і теля
У маленького теляти
Є ласкава й добра мати.
І телятко на матусю
Ніжно каже: «Му – мамуся».
Мама гарна і здорова.
Називається – корова.
IV. Заключна частина
1. Робота над прислів’ям
Слово до слова – складеться мова.
Рідна мова – найдорожчий скарб.
-Як ми розуміємо дані прислів’я?
2. Перегляд відео про мову.
Підсумок заняття