Тема. Плаче серце, як дитина
Мета: показати негативні наслідки еміграційних процесів в Україні, висловити власне ставлення до еміграційних процесів, виховувати у підростаючого покоління почуття патріотизму.
Звучить пісня про Україну. На сцену виходять учні. Як фон звучить музика.
1 учень
Не совсем здоровая нация,
Коль ей присуща эммиграция.
Тот, кто уехал, - враг, предатель,
Иль просто лучших дней искатель?
Иуда, Каин, ренегат –
2 учень
Иль настоящий демократ?
Кто волен родину покинуть,
Где мог безвестно кануть, сгинуть?
Свободен кто, коль выбирать,
Тот, может, мачеху – не мать?
Проверить хочется слова:
Какая истина права?
3 учень
Коль все уедут на чужбину,
То кто поднимет Украину?
4 учень
Но кто – то возразит ретиво:
Ведь есть ещё альтернатива –
Рыба, ведь там, где глубже, ищет,
Человек, где лучше рыщет.
1 учень.
Українська еміграція ХХ століття – явище практично не вивчене. Дотепер у нас на Батьківщині немає не тільки її об’єктивного історичного огляду, але навіть елементарного вивчення цієї теми.
2 учень.
До еміграції ставляться по-різному. Одні розуміють і навіть заздрять емігрантам. Інші – сприймають це різко негативно і навіть ставляться з презирством до них.
3 учень.
Нашим спектаклем ми хочемо висвітлити обидві ці думки, а вам вирішувати: правда на боці перших чи других.
Ідуть зі сцени, на зміну їм виходять шестеро учнів, стають парами спиною один до одного.
1 учень.
Безглуздо питати сьогодні, хто зробив краще:ті, хто емігрував, чи ті, хто залишився.
2 учень.
Наші брати і сестри в зарубіжних країнах живуть тепер краще за нас, у всякому випадку в матеріальному відношенні. Але не будемо забувати, що за право жити у вільному та відкритому світі вони заплатили дуже дорого.
3 учень.
Вони заплатили розірваними родинами, ностальгією, здоров’ям, психологічною несумісністю, приниженнями, дискримінацією.
1 учень.
Про те, як нелегко було їм утвердитися в чужому для них оточенні, зберегти національне обличчя, реалізувати своє історичне призначення, свідчать їх життєві й творчі долі.
Звучить українська мелодія
4 учень
Я шляхи всі забув,
Скільки часу блукав по світах.
Я приїхав з далекого краю,
Де могили в високих степах.
5 учень
Я все мріяв про дивні країни,
Ті краї, де ніхто не бував.
Коли їхав в далеку чужину,
Мені щастя ніхто не бажав.
6 учень
Я побачив краї ті безкрайні,
Довго, довго тягнувся мій шлях,
Я приїхав з далекого краю,
Але серце залишив в степах.
1 учень.
Еміграція – то завжди біда.
2 учень.
Ностальгія – хвороба слов’янських народів.
3 учень.
Швед чи німець, який живе у Франції, сприймає це спокійно.
1 учень.
Розповідають, як китайці, завезені під час Другої світової війни до США, так сумували за батьківщиною, що часто вмирали у ві сні від розриву серця.
2 учень.
Нашу ж загадкову слов’янську душу важко зрозуміти й холодним європейцям, і по-дитячому наївним азіатам. І ніде вона не знаходить спокою, і мучиться вдалині від Батьківщини, як дитина, відірвана від матері.
3 учень.
Існує право кожного громадянина на самовизначення та, відповідно, на еміграцію. І, мабуть, нема нічого дивного в тому, що саме цим правом скористалося багато громадян.
4 учень.
Хто ж ці емігранти?
Звучить музика Шостаковича.
5 учень.
Більш сильної та вражаючої музики, ніж Сьома симфонія Шостаковича, написаної ним у блокадному Ленінграді, немає. Тут присутні музикальні прийоми, що зображують важку ходу фашистів і тріумфальні ноти переможних маршів радянських солдат. Так геніально написати музику рідної землі(саме рідної землі, а не про рідну землю) могла лише людина, що до нестями любить, знає й розуміє свою Батьківщину, свій народ. А його син – емігрував.
Звучить запис пісні у виконанні Федора Шаляпіна.
6 учень.
Федір Шаляпін – бас століття. Російська народна пісня «вдоль по Питерской» - його візитна картка. Був закоханий у Росію, емігрував.
4 учень.
Нурієв, Баришніков – кияни, гордість світового балету, емігрували.
1учень.
Неповторний Вертинський, божественний Рахманінов….
2 учень.
Прекрасний Бунін, вибухонебезпечний Солженіцин….
3 учень.
«Віолончельний» Растропович, нобелівський Бродський…
4 учень.
Лопоухий щенок любит вкус молока,
А не крови, бегущей из порванных жил.
Если вздыблена шерсть, если страшен оскал,
Расспроси-ка сначала меня, как я жил.
Одинокая птица над морем кружит.
Догоревшее сонце уходит с небес.
Если шкура сера и клыки, что ножи,
Не чести меня волком, стремящимся в лес.
5 учень.
Так у чому їхня провина? На них наклали тавро ганьби, забороняли згадувати імена ренегатів – зрадників, а самі ренегати вмирали від туги за батьківщиною, від ностальгії.
6 учень.
Багато з них повернулися. .. Але не повернулися всесвітньо визнані генії й таланти.
1 учень.
Пам’ятаєте в Пушкіна: «Гений и злодійство – не совместны». А геній і Батьківщина? Невже також?
2 учень.
Так пусть же Бог нас всех рассудит,
Уехавших пусть не осудит,
Коль не нажива их вела –
Признанье жажды и тепла.
Но блудный сын когда-нибудь
Вернётся к матери – вот суть.
Закон исполнит бытия –
Вернётся на круги своя.
Ведучі йдуть зі сцени, з’являються перші четверо учнів.
1 учень. У США – понад 2 млн українців.
2 учень. У Канаді – майже 1 млн.
3 учень. У Росії – 10 млн.
1 учень. В Аргентині – 30 тисяч.
2 учень. У Бразилії – 200 тисяч.
3 учень. У Франції – 50 тисяч.
1 учень.
Де ж ви, сини і дочки своєї країни? Чому ви там, а не тут? Адже виїжджають найкращі.
2 учень.
Якщо кращі кидають країну, то на кого вони її полишають?
3 учень.
На що чекають вони, потерпаючи від ностальгії? Мають надію, що стане вона кращою і більш справедливою, щоб можна було пишатися нею.
4 учень.
А хто ж зробить її кращою? Хто? Адже ви, чесні і справедливі,будете спостерігати здалеку.
1 учень.
І якщо Батьківщина, всупереч усьому, стане такою про, яку ви мріяли, то чи не буде вам соромно, що у важку хвилину, лиху годину ви покинули її? За своє дезертирство, за те, що ви, як щурі з корабля,що тон, збігли першими, не подумавши про тих, хто цьому кораблі залишається?
2 учень.
Чому декабристи – дворяни, для яких шлях за кордон був відкритим з дня народження, а поневіряння селян взагалі не мали турбувати їх, чому вони не залишили батьківщину, а боролися за кращу долю для неї.
3 учень.
Чи сакраментальна фраза Верещагіна «За державу обидно» у світлі теперішнього цинізму здається неактуальною й далекою.
4 учень.
Ви скажете: багатим легше бути благородним,а бідним ще пожити хочеться.
1 учень
На жаль не видно, що багатство й злидні вимірюються не грошима, а шляхетність і чесність – не особняками та машинами.
2 учень.
Так, наша Батьківщина не така, якою хотілося б її бачити. Але це наша Батьківщина.
3 учень.
І це наша справа – щоб піднялася вона з пилу і бруду, брехні й корупції, відсталості й злиднів храмом, назустріч майбутнім поколінням.
4 учень.
Ніцше колись сказав: «Нехай правда не на боці моєї країни, але це моя країна».
1 учень
Свою Україну любіть,
Любіть її…
Во врем’я люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
2 учень.
Мы говорили в назиданье,
Мы говорили в оправданье,
Мы все свои слова сказали.
Кто лучше может с мыслью далее,
Пусть не молчит он в этом зале.