Тема. Подорож до Країни Довкілля.
Мета. Розширювати і збагачувати знання учнів про природу, про те що її треба оберігати;
розвивати вміння встановлювати взаємозв’язок між природними об’єктами, креативні здібності учнів, вміння висловлювати свою точку зору на ту чи іншу проблему.
виховувати почуття прекрасного, любов до природи рідного краю та шанобливе ставлення до неї;
Обладнання: плакати, малюнки із зображенням природи рідного краю, ,Червона книга України, назви екологічних стежин, ЛЕГО
Хід заходу
Вихователь. Сьогодні ми з вами будемо подорожувати екологічними стежками по Країні Довкілля.
Йдемо в гості до природи,
Є в ній різна дивина:
В небі- зорі, в ріках-води,
В полі квіточка ясна.
А зимою є сніжинка.
Літо дощик принесе.
Є метелик і пташинка-
І таке цікаве все!
Перша стежина – має назву «Пізнавальна».
Вихователь. Росла собі людина і поступово пізнавала дивовижний і чарівний світ. Брала від природи все: повітря- щоб дихати, водичку- щоб пити, а рослини-щоб їсти. Людина була дуже спостережлива і навчилася багато чого від рослин і тварин, та й сама почала вдосконалювати свій світ. Вона навчилася добувати вогонь, приручила тварин, навчилася захищатися від хижих звірів і полювати, будувати житло, знаходити і готувати собі їжу.
І чим краще людина пізнавала свій світ, тим більше будувала будинків, мостів, доріг, змінюючи у такий спосіб природне середовище, своє довкілля. І нині вона живе у гарних будинках, що захищають її від холоду, вітру, дощу, а під рукою в неї –світло, вода, тепло. А ще дюдину оточують розумні речі- це радіо, телефон, телевізор, магнітофон, комп’ютер, газова та електрична плити, пральна машина і т. д. І все це навколишнє середовище, серед якого ми живемо. Тепер це наше довкілля.
-А що таке довкілля?
Учень.
Все, що є навколо тебе:
Сонечко, хмаринка, небо,
І пісок, каміння, води,
Й люди – часточка природи.
Поле, гори і травичка,
Ліс, повітря і водичка,
Бджілка, пташечка і зорі,
Вільний вітер на просторі,
Квіточки і різне зілля –
Це, діточки, й є довкілля!
Пісня « Сонячний промінчик»
Я сонячний промінчик
В долоньки покладу,
Я сонячний промінчик
До ладу доведу.
Приспів:
Світи, світи, промінчик,
Віддай своє тепло,
Щоб хоть на мить тепліше
Усім, усім було.
Щоб хоть на мить тепліше
Усім, усім було!
Я і чужих, і рідних,
І всіх, кого люблю,
Промінчиком чарівним
Розраджу й звеселю.
Приспів.
Якщо в моїх долоньках
Загасне раптом він,
Я в сонечка на небі
Візьму іще один.
Друга стежина – має назву «Змагальна».
I. Питання для дітей.
1. Яка зараз пора року?
2. Пізня чи рання осінь?
3. По чому видно, що зараз пізня осінь?
4. Які стоять дерева?
5. Чому з дерев опало листя?
6. Чим відрізняється ялина від інших дерев?
7. Як доглядають за деревами?
(Обкошують, поливають, білять вапном)
8. У яких дерев листя восени червоне?
(Горобина, клен, осика)
Третя стежина – має назву «Павутинка».
Вихователь. Щоб переконатися, що у природі існує взаємозв’язок, давайте пограймо в гру, яка називається «Павутинка».
(Учні стають у коло, один з них тримає клубок ниток і розпочинає гру).
( Після того, як всі учасники будуть зв’язані ниткою, запропонуйте комусь з дітей класу потягти за нитку чи спробувати вивести когось із учасників гри.)
- Діти, давайте спробуємо вивести когось із учасників гри. Що сталося з іншими? Чому? ( Бо всі пов’язані між собою.)
Отак і в природі все взаємопов’язане між собою. Існуючі у природі
взаємозв’язки вивчає наука екологія. Вчені-екологи вважають головним збереження нашої планети Земля і життя на ній, а для цього треба знати і вивчати природу, підтримувати існуючу в ній рівновагу.
Вихователь. Все візьмемо до уваги –
Не порушимо рівноваги!
-Зараз помандруємо стежиною під назвою «Охороняй та зберігай!»
Вихователь. З кожним роком під впливом діяльності людини все більше тварин і рослин зникає з лиця землі. Тому постала необхідність скласти списки таких видів, яких залишилося дуже мало. У 1980 р. було створено Червону книгу України.
- А чи знаєте ви, що таке Червона книга?
Учень. Червона книга – не зовсім звичайна книга. У ній записано назви тварин і рослин, яких залишилося мало, або вони вже зовсім зникають. Наша країна також дбає про збереження рослин і тварин, тому і в нас створили Червону книгу України. До неї занесені 923 види рослин, тварин, грибів та інших рідкісних організмів.
Вихователь . Увага! Давайте пригадаємо, які рослини та тварини занесені до Червоної книги України. ( Вчитель показує малюнок, а діти дають назву рослині чи тварині.)
-Червоний колір – це попередження, сигнал тривоги: бережіть рослини і тварин, не допустіть їхнього зникнення. Ми повинні оберігати і прикрашати нашу землю для нинішнього і майбутніх поколінь.
Дидактично-екологічна гра «Ходить буква рядами».
Ходить буква рядами,
Дружити хоче з нами,
Кого за руку візьме
Нехай той птаха назве.
9. Ластівки, журавлі, соловей — перелітні чи зимуючі птахи?
10. Назвіть іще пташок, які полетіли в теплі краї.
11. Що таке вирій?
(Тепла пташина країна)
12. Назвіть пташок, які зимують у нас?
13. Чим живляться пташки взимку?
14. Чим страшна зима для птахів?
(Голодом, холодом)
15. Як люди допомагають пташкам?
16. Який випадок із свого життя ви можете розповісти? (Як допомогли тварині, пташці, посадили деревце)
П'ята стежина – має назву «Насіння».
Психологічний тренінг.
Я запрошую вас пограти і перетворюю всіх на насіння. (Діти згортаються в клубочок). З теплим весняним сонцем насіння починає повільно рости. (Піднімаються). У нього з'являються листочки. (Руки тягнуть вгору). Росте стебельце (тіло витягується), і з'являються перші пуп'янки на гілочках. (Руки в сторони, пальці стиснуті в кулачки;, настає радісний день і пуп'янки лопаються. (Різко розтуляють кулачки). Пагін перетворюється на чудову сильну квітку. Наступає літо. Квітки гарнішають, посміхаються сусідам-квітам, кивають їм голівками. (Діти повертаються один до одного, усміхаються). Але ось подув холодний вітер, наступила осінь. Квітка гойдається в різні сторони, бореться з негодою (коливання рук, голови, тіла), квітка нахиляється до землі, їй сумно. Та ось пішов зимовий сніг. Квітка знову перетворилася на насіння. (Згорнутися в клубочок). Сніг прикрив насіння, йому тепло і спокійно. Скоро знову настане весна і воно оживе.
— А тепер тихенько, так, як листячко з дерев падає на землю, сідаємо на стільчики.
Загадки про тварин, птахів.
Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів — обід приніс:
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Журавель)
Чорномазий, білодзьобий
Віл за плугом важко ходить,
Черв'ячків, жучків знаходить —
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів.
(Грак)
Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкидає.
Та у лісі в холодку Все кує: ку-ку.
(Зозуля)
Хоч не шию я ніколи,
Та голок в мене доволі.
(їжак)
Скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає.
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує.
(Ластівка)
Хвіст пухнастий,
Хутро золотисте,
В лісі живе,
В селі курей краде.
(Лисиця)
Хто в зиму холодну
Ходить злий та голодний?
(Вовк)
У сірій шубці зимовій,
А влітку у рудій.
(Білка)
Гра «Можна - не можна»(з ЛЕГО )
Вчитель називає дію, і діти відповідають «можна» чи «не можна».
МОЖНА зелене
- Саджати квіти, рослини.
НЕ МОЖНА червоне
- Ламати гілочки дерев, кущів.
Шоста стежина – має назву «Легенди про квіти».
Вихователь
Вихователь :Давайте зараз за допомогою ЛЕГО намалюєте кожен квітку з будь якої легенди що вам сподобалась
Як матусю рідну,
Бережім природу.
Бережімо кожну
Квіточку й травичку,
Бо ми всі — природи .
Рідної частички.