Виховна година: «Права дитини»
Мета: ознайомити здобувачів освіти із правами дитини; показати важливість юридичного закріплення права дітей на особливе піклування та допомогу з боку суспільства та держави.
Виховувати у здобувачів освіти розуміння цінності особистості кожної дитини.
Форма проведення: година спілкування.
«Найбільш вільною державою
можна назвати таку,
де люди мають всі людські і суспільні права
які тільки встановлено в світі».
Леся Українка
Класний керівник: Доброго дня всім. Сьогодні, коли сонце нашу землю будить і до життя кличе, коли все прокидається і щебечуть пташки, зібралися ми однією великою родиною в цьому кабінеті, щоб поговорити про права дитини в сучасному суспільстві.
Щоб почати нашу годину спілкування, давайте пограємо в гру «Мікрофон», у процесі якої визначимо чи налаштовані ви на серйозну роботу.
Питання до гри «Мікрофон»
(Гра визначить, як усні орієнтуються у життєвих обставинах, наскільки вони ерудовані і кмітливі).
Питання передаються в ланцюжковому порядку, ланцюжок не повинен обірватись.
Без дозволу взяв, нікому не сказав. (Крадіжка)
І той крав, що крав, і той, що варив. (Не сприяння слідству)
(Пом’якшуюча обставина: щиросердне каяття)
Вчитель підсумовує відповіді здобувачів освіти.
1 ведучий: Добрий день, шановні друзі. Перш за все хочу побажати, щоб всі ваші мрії здійснилися, нехай ніколи вас не засмучують печалі, а тільки тепло і турбота про вас зігрівають ваші душі.
Зібралися ми сьогодні поговорити про наші права
Вірш «Я маю право» .
Я маю право жити на землі .
Творити дихати учитись
Примножувать багатства всі її .
Своєю Україною гордитись .
Боротися за неї і за честь стоять .
Безкрайнії поля її любити .
І щовесни журавликів із вірою зустріти .
На золотаве сонце в небесах .
Що щедро Україну зігріває .
На соловейка спів в гаях.
І на любов батьків безмежну і безкраю.
2 ведучий: Права людини – це основні стандарти, без яких люди не можуть жити з відчуттям своєї людської гідності. Права людини є підвалинами свободи, справедливості та миру.
1 ведучий: Права людини не можна купити, заробити чи успадкувати. Людина має їх від народження – це природні права кожної людини.
2 ведучий: Права людини є однаковими для всіх людей, незалежно від раси, статі, віровизнання, політичних та інших переконань, національного чи соціального походження. Всі ми народжені вільними і рівними у гідності та правах – права людини універсальні.
1 ведучий: Життя інколи подає нам такі уроки, що ми волею-неволею починаємо відстоювати свої права, без яких ми – ніхто. Тому важливо сьогодні знати кожному хоча б ази правової абетки для захисту своїх прав.
2 ведучий: За висновками соціологічного опитування 8% підлітків не знає прав, декларованих документом про права дитини. Як називається цей документ? Давайте нагадаємо.
1 ведучий: Перед нами дві команди (представляються команди). В кожної – мішечок з буквами. Потрібно скласти слово – назву угоди, договору між державами, що стосуються прав дитини. Команда, яка виконала завдання, підіймає руку.
2 ведучий: Час пішов. За перемогу фішка.
(робота груп над терміном «Конвенція»).
1 ведучий: Про що ж говориться у Конвенції про права дитини. Перед вами – текст Конвенції. Але перш ніж заглянути в нього, пропонуємо в групах обговорити, які права можуть бути внесені в цей документ, як би його писали ви?
/робота в групах. Звучить музика. Команди зачитують свої пропозиції/
2 ведучий: Правда, друзі, добре, коли робота виконується колективно, кожен з вас відчуває підтримку один одного.
1 ведучий: Друзі, ООН прийняла «Конвенцію про права дитини» 20 листопада 1989 року. Верховна Рада України затвердила Конвенцію 27 лютого 1991 року.
2 ведучий: Проголошення і схвалення цього важливого документа свідчить про те, що держави-учасниці дбають про своє майбутнє, готові вжити всіх необхідних заходів для забезпечення захисту дитини від усіх форм дискримінації, зобов’язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які є необхідними для її благополуччя.
1 ведучий: В ст.6 сказано, що кожна дитина має невід’ємне право на життя. Текст цієї статті близький до ст.27 Конституції України.
Крик дитини
Не вбивай мене, мамо, будь-ласочка,
Я твоя ріднесенька ясочка,
Я твоя маленька кровиночка,
Почекай, хоча б ще хвилиночку!
Я не бачила ніжного сонечка,
Не ступала на м’якеньку травиночку,
Я твоя маленька донечка,
Не губи і не ріж билиночку!
Ми ще будемо разом сміятися,
Цілуватись і в хованки гратися,
І я стиратиму в тебе сльозиночку –
Щасливу німу намистиночку.
Захищу я тебе від недоленьки,
Ми будемо жити щасливо, поволеньки,
Моя люба, добра мамочко,
Моя квіточко, пташечко, лапочко!
Не роби мені холодно й боляче,
Моє тільце маленьке, і не втече,
Я із пастки саменька не виберусь,
Пожалій мене, найкраща з матусь!
Я віддячу тобі сторицею,
Як виросту, стану царицею,
Твою старість від біди доглядатиму,
Й безтямно, безтямно кохатиму!
2 ведучий: В ст.7 говориться, що дитина має право не розлучатися зі своїми батьками всупереч їхньому бажанню, за винятком випадків, коли компетентні органи, згідно з судовим рішенням, визначають, що таке розлучення потрібне в інтересах дитини. А чи завжди таке трапляться у нашому житті?
Пісня «Мама і тато»
Найважливіше, знай, у кожному житті –
Це слово батька й ніжна пісня мами
На вишитому хрестиками білім полотні
Влетять у твою долю рушниками.
У даль летять роки і гасить день зоря,
А ти батькам приводиш вже онуків.
І диво-казка знов веде мале життя
У світ, де тільки щастя без розлуки.
Приспів:
Мама і тато – дитинства далекого лагідний звук,
Мама і тато – завжди бережуть твою долю.
Ти пам’ятай все тепло їхніх рук, тільки тепло ніжних лагідних рук
Мама і тато навіки в житті із тобою.
І знов летять роки, і знов минають дні
Вже ти мережиш рушники хрещато
А десь там у полях співають солов’ї
Та їх вже слухають твої внучата.
У даль летять роки і гасить день зоря
А ти батькам приводиш вже онуків
І диво-казка знов веде мале життя
У світ, де тільки щастя без розлуки.
Приспів:
Класний керівник: Маленькі рученята простягнуті до сонечка. Мамине тепло, татові дужі руки. З ними не страшно, з ними затишно, вони рідні, любі, вони – сім’я. Та скільки в державі дітей, які позбавлені радості мати батьків, сім’ю. За останні роки законодавча діяльність в Україні спрямована на поліпшення становища дітей-сиріт. Але чи все так добре в житті, як на папері.
Прошу обговорити цю проблему, так як було запропоновано подумати над цим запитанням.
2 ведучий: Команда «Свобода» прошу до слова.
1 ведучий: Команда «Радість» вам слово.
2 ведучий: Вдумайтесь в слова відомого вченого С.Л. Рубінштейна: «Найдорожчі і найкращі люди в дитини – це її батьки. Потреба в батьківській любові не тільки найміцніша із усіх людських потреб, а й найдовша».
Класний керівник: Згідно «Конвенції про права дитини» діти мають право на свою індивідуальність, враховуючи громадянство, ім’я і сімейний зв'язок. Дитина губиться серед жорстокості, насилля сучасного світу, хотілося б щоб саме сім’я стала головним пунктом сховища, де вона зможе знайти собі захист і тепло.
Всі ми знаємо, що смертність в Україні перевищує народжуваність. Але, напевно, не всі знаємо про те, що Україна одна із «рекордсменок» щодо дитячої смертності. В останні роки вроджені вади, хвороби виривають із життя від 8 до 30 % малюків.
1 ведучий: У ст. 24 Конвенції сказано, що держави-учасниці визначають право дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров’я і засобами лікування хвороб та відновлення здоров’я.
2 ведучий: Чи знаєте ви, що Всесвітня організація охорони здоров’я повідомила, що куріння – це причина 20% смертей, а 0,25 л горілки для 12-13-річних дітей є смертельною дозою.
1 ведучий: У ст. 33 Конвенції передбачається «…захистити дітей від вживання наркотичних засобів і психотропних речовин».
2 ведучий: У Конвенції також говориться, що держави-учасниці визнають право кожної дитини на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального і соціального розвитку дитини.
1 ведучий: У ст. 34 зобов’язуються захищати дитину від всіх форм сексуальної експлуатації і сексуального розбещення.
2 ведучий: Держави-учасниці забезпечують, щоб жодна дитина не піддавалась катуванням та іншим жорстоким, нелюдським або принижуючим гідність видам поводження чи покарання.
1 ведучий: Ми зупинилися тільки на основних положеннях Конвенції. Варто також згадати і про права дитини на освіту, відпочинок і дозвілля, на свободу думки, совісті, право на доступ до інформації, на користування благами соціального забезпечення, включаючи соціальне страхування
«Діти – живі квіти землі» - говорив М. Горький і як кожній квітці потрібні певні умови для розквіту, так і дітям потрібно створити умови для нормального життя. Пропоную кожній з команд збудувати «Будинок щастя» із підручних матеріалів, що знаходяться у вас на столі.
Пісня «Старий дім»
Слова: Володимир Шинкарук Музика: Володимир Шинкарук
Виконує: Володимир Шинкарук (альбом "Колір тиші")
2 ведучий: Ви не могли не звернути уваги, що протягом класного часу у нас працювала редколегія. Просимо їх представити свою роботу.
( Підведення підсумків – здобувачі освіти обговорюють отриману інформацію і самі складають правила свого позаурочного часу )
Отже, на цьому засіданні постановили та вирішили: прийняти для повсякденного життя такі права:
1 ведучий: Ось і підійшла до кінця наша зустріч.
2 ведучий. Дякуємо за увагу.
1 ведучий: До нових зустрічей.
Список використаних джерел і літератури: