Тема: Толерантність в житті сучасного підлітка
Мета: вміти пояснювати поняття «толерантність»; розповідати про значення толерантності в демократичному суспільстві, в житті людей, зокрема в житті сучасних підлітків; навчати розуміти і поважати один одного, розвивати вміння толерантного спілкування та поведінки.
Хід години спілкування
Поняття толерантності вперше почали вживати у XVIII столітті. У своєму «Трактаті про віротерпимість» видатний французький письменник і філософ Вольтер писав: «Безумством є переконання, що всі люди мають однаково думати про певні предмети».
«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», - сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть тебе відсталим або занадто «крутим», Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми.
Тож не випадково тема сьогоднішньої нашої зустрічі « Толерантність в житті сучасного підлітка»
Поняття толерантності у різні часові періоди , в різних країнах трактувалося в залежності від віросповідання, історичного досвіду народів, державного устрою. Пропонуємо до вашої уваги визначення, які ототожнюються зі словом «толерантність».
Tolerance (англ.) — готовність і здатність бути терпимим, без протесту сприймати особистість.
Tolerance (франц.) — ставлення, яке припускає відмінну від твоєї думку та дії інших; повага до волі іншого, його способу мисленння, поведінки, політичних і релігійних поглядів.
Tolerance (іспан.) — здатність визнавати відмінний від власного світогляд.
Kuan rong (китайськ.) — дозволяти приймати, бути до інших доброзичливими.
Tasamul (арабськ.) — прощення, м'якість, милосердя, співчуття, доброзичливість, терпимість.
Перською — це терпіння, витривалість, готовність до примирення.
Російською — здатність терпіти щось або когось.
Вчитель. В українській мові існує два слова з подібним значенням:
«толерантність» і «терпимість».
Вправа « Асоціативний кущ»
Алгоритм діяльності: Кожна група хлопців отримує заздалегідь підготовлені набори слів. До магнітної дошки прикріплене слово « толерантність». Здобувачі освіти повинні з набору підібрати такі слова, які асоціюються з цим поняттям.
Вчитель. Кожен із вас неповторна й унікальна особистість, ви маєте різні здібності та таланти, різний характер і темпераменти, відрізняється навіть сприймання кожним із вас однієї і тієї ж ситуації. Але часто трапляється так, що люди, хоча вони всі досить різні, об’єднуються проти іншої людини і бачать у ній те, чого в собі зовсім не помічають. Зараз давайте з вами виконаємо вправу і обговоримо, як може почувати себе відторгнута, відокремлена, неприйнята в соціумі людина.
Вправа «Біла ворона»
Мета: продемонструвати психологічний стан людини, яка за певними ознаками відрізняється від решти.
Учасники займають місця у колі обличчям до центру.
Кожному учаснику прикріплюється аркуш паперу (аркуші — різних кольорів, по 5-6 аркушів одного кольору і лише один аркуш
— білого). Білий аркуш кріпиться найбільш незалежному здобувачеві освіти, сильному і авторитетному в групі, для того щоб запобігти зворотньому ефекту.
Учасники починають шукати інших, схожих на себе.
Після того як всі групи сформовані «за кольорами», ведучий підходить і бере за руку «самотнього білого».
Запитання до «самотнього білого»
Що ти відчув, коли зрозумів, що ти такий один і тобі немає пари?
Чи потрапляв ти в подібну ситуацію в житті? Чи схожі почуття ти переживав в тій ситуації?
Запитання до учасників, які знайшли схожих на себе
Вчитель. Толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей. Толерантність – це терпимість до думок, поведінки та поглядів інших.
Протилежне поняття до толерантності – інтолерантність. Поділ людей на толерантних та інтолерантних є досить умовним. Кожна людина в своєму житті здійснює як толерантні, так й інтолерантні вчинки. Але здатність вести себе толерантно може стати особистісною рисою і зможе забезпечити успіх у спілкуванні.
Вправа « Групування»
Алгоритм діяльності: потрібно розподілити слова в II колонки, де в I колонці - риси, притаманні толерантній особистості, у II - риси, притаманні інтолерантній особистості:
Терпіння, почуття гумору, нерозуміння, повага думки інших, ігнорування, егоїзм, доброзичливість, вміння володіти собою, нетерпимість, вираз зневаги, дратівливість, уміння слухати співрозмовника, байдужість, цинізм, розуміння і прийняття, чуйність, допитливість, гуманізм, невмотивована агресивність.
Класний керівник Хочу ознайомити вас зі змістом однієї притчі
Притча – блюз
( для створення відповідного емоційного фону доречно використати музичний супровід)
Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами і сказав по одному забивати у паркан щоразу, коли хлопець втратить терпець і посвариться з кимось. Першого дня хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився себе опановувати, і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася. Хлопець зрозумів, що легше навчитися стримувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.
Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько наказав синові витягти з паркана по цвяху у ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.
Минали дні, і згодом син міг сказати батькові, що в паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів сина до огорожі та сказав: « Ти добре поводишся, синку, але подивися, скільки дірок залишилося… Огорожа вже ніколи не буде такою, як колись…» ( Текст взятий з Вікіпедіі)
Класний керівник
Коли ви з кимось сваритеся і кажете йому щось неприємне, ви залишаєте в іншій людині такі рани, як ці діри. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви просите вибачення. Словесні рани заподіюють такий самий біль, як фізичні. Діти, не забиваймо цвяхів ворожості, нерозуміння і жорстокості в душі людей. Будьмо толерантними, а, отже, розуміймо одне одного.
Вправа «Товариський суд»
Мета: тренувати учасників вирішувати конфліктні ситуації за принципом толерантності.
Учасникам пропонуються проблемні ситуації для обговорення в підгрупах. Група відіграє роль товариського суду, який повинен винести
«вирок» ситуації. Потім усі учасники заняття обговорюють, чи був цей
«суд» толерантним, і чи можна бути толерантним у цій ситуації.
Причиною бійки стало й «національне питання». Дорослі — педагоги й батьки — зайняли різні позиції щодо учасників і причин інциденту.
Оскільки конфлікт набув розголосу, й батьки «потерпілого» хлопчика вважають себе і свою дитину скривдженими, вони подали до суду для компенсації фізичного й морального збитку.
Яке рішення прийняв товариський суд?
«Свідків Єгови». Учитель на належному рівні проводив уроки, ніколи не вів релігійної пропаганди. І хоча жодних інших претензій до вчителя не було, батьки вимагали від адміністрації «захистити» їхніх дітей від
«сектанта».
Яке рішення прийняв би товариський суд?
«Повір у себе!». Поруч, у цьому ж таборі, відбувалися заняття школи для обдарованих дітей. Одну з «обдарованих» дівчаток батьки забрали з табору, висуваючи претензії керівництву табору за те, що дівчинка одержала психологічну травму, оскільки щодня бачила хворих дітей.
Вони вимагали покарати винних, які не вжили заходів для того, щоб захистити групи дітей одну від іншої, і навіть не повідомили батьків про таке «небезпечне» сусідство.
Яке рішення прийняв товариський суд?
4.1. заповнення анкети «Риси толерантного підлітка»
4.2. перегляд відеоролика « Толерантним бути просто!»
4.3. вірш «Толерантність врятує світ»
Толерантне ставлення людини
Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди нестримним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантний всесвіт побудуй!
Класний керівник декламує вірш В. Симоненка
Ти знаєш, що ти — людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Анкета «Риси толерантної особистості»
Риси толерантної особистості |
Риси, які у мене є |
3 головні риси толерантної особистості |
Інтерес до людей |
|
|
Уміння слухати |
|
|
Емпатія |
|
|
Терпимість |
|
|
Альтруїзм |
|
|
Тактовність |
|
|
Почуття гумору |
|
|
Повага інших |
|
|
Відмова від тиску та насильства |
|
|
Визнання прав інших |
|
|
Прийняття інших такими, які вони є |
|
|
Взаєморозуміння |
|
|
Анкета «Риси толерантної особистості»
Риси толерантної особистості |
Риси, які у мене є |
3 головні риси толерантної особистості |
Інтерес до людей |
|
|
Уміння слухати |
|
|
Емпатія |
|
|
Терпимість |
|
|
Альтруїзм |
|
|
Тактовність |
|
|
Почуття гумору |
|
|
Повага інших |
|
|
Відмова від тиску та насильства |
|
|
Визнання прав інших |
|
|
Прийняття інших такими, які вони є |
|
|
Взаєморозуміння |
|
|
Толерантність врятує світ.
Толерантне ставлення людини
Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди нестримним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантний всесвіт побудуй!
Ти знаєш, що ти — людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
3. У дитячому оздоровчому таборі проходила зміна для дітей з інвалідністю «Повір у себе!». Поруч, у цьому ж таборі, відбувалися заняття школи для обдарованих дітей. Одну з «обдарованих» дівчаток батьки забрали з табору, висуваючи претензії керівництву табору за те, що дівчинка одержала психологічну травму, оскільки щодня бачила хворих дітей.
Вони вимагали покарати винних, які не вжили заходів для того, щоб захистити групи дітей одну від іншої, і навіть не повідомили батьків про таке «небезпечне» сусідство.
Яке рішення прийняв товариський суд?
1. В одному зі старших класів школи, де навчаються представники різних національностей, склалася конфліктна ситуація: побилися хлопчики.
Причиною бійки стало й «національне питання». Дорослі — педагоги й батьки — зайняли різні позиції щодо учасників і причин інциденту.
Оскільки конфлікт набув розголосу, й батьки «потерпілого» хлопчика вважають себе і свою дитину скривдженими, вони подали до суду для компенсації фізичного й морального збитку.
Яке рішення прийняв товариський суд?
2. В одній із загальноосвітніх шкіл спалахнув конфлікт через те, що класним керівником 10-го класу було призначено викладача, члена «Свідків Єгови». Учитель на належному рівні проводив уроки, ніколи не вів релігійної пропаганди. І хоча жодних інших претензій до вчителя не було, батьки вимагали від адміністрації «захистити» їхніх дітей від «сектанта».
Яке рішення прийняв би товариський суд?