Тема: Профілактика вживання тютюну та алкоголю. Моделювання ситуацій відмови від небезпечної пропозиції.
Мета :
Навчальна: продовжувати формувати в учнів уявлення про корисні та шкідливі звички,поглибити знання учнів про негативний вплив на здоров’я шкідливих звичок;
Розвивальна: розвивати вміння відстоювати власні переконання, оцінювати свої вчинки та приймати рішення відповідно до ситуації;
Виховна : виховувати навички здорового способу життя.
Обладнання :підручник, малюнки, плакат, «цеглини» для гри « Храм здоров’я», епіграф до уроку « Здоровому способу життя – « так!», шкідливим звичкам – « ні!».
Тип уроку:урок засвоєння нових знань учнів.
Структура уроку:
І . Організаційний етап.
Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок
Кожен із вас приготувався?
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп’ята
Вправа « Очікування»
Гра « Віночок»
Учитель( звертається до учнів , які стоять у колі)
Присядьте ті, хто сьогодні поснідав;
Потисніть руки ті , хто робить ранкову зарядку;
Плесніть в долоні ті, хто почуває себе здоровим на 100%
Закрийте руками очі ті , хто носить окуляри;
Посміхніться , хто вважає , що здоров’я - це не лише відсутність хвороб, а й здорові думки, вчинки і гарний настрій.
ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань
Вчитель . Якщо когось із вас запитати , що для вас найдорожче , ви відповісте: життя і здоров’я . Від здоров’я залежить і ваш настрій, і успіхи в навчанні. Але, нажаль, ми його недооцінюємо. І багато людей самі є причиною своїх хвороб, самі вкорочують собі життя через деякі шкідливі звички. Ви , напевно, чули про них і можете відповісти, які звички є шкідливими для здоров’я .
Гра « Корисно – шкідливо»
Вчитель. Ці звички корисні для вашого здоров’я .Їх так і називають – корисними.
- Хто хоче бути почесним мешканцем Храму здоров’я ? Це не просто, адже існують ще шкідливі звички. Які ви знаєте шкідливі звички?
- Що ж таке шкідливі звички?
Шкідливі звички – це постійне недотримання правил гігієни, вживання алкоголю, тютюнопаління тощо.
Сьогодні на уроці ми говоритимемо про вплив куріння , алкоголю на здоров’я . Ви визначили , що це шкідливі звички. Тому епіграфом нашого уроку є : « Здоровому способу життя – « Так!» Шкідливим звичкам – «Ні!»
Цей урок навчить нас:
ІІІ. Етап засвоєння нових знань.
Вчитель. Англійський філософ Томас Пен уважав, що в людства є три вороги , що забирають більше життя і завдають більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це алкоголізм, тютюнокуріння та наркоманія
Вчитель А зараз дізнаємось про походження тютюну.
Опрацювання матеріалу підручника.
А)Опрацювання статті « Походження тютюну»
В якому столітті в Європі почали вживати тютюн?
Хто завіз тютюн з Америки до Іспанії?
Б) Виступи дітей.
1-й учень. Куріння – шкідлива звичка. Тютюновий дим містить понад 1200 шкідливих речовин, найсильнішою з яких є нікотин.
2 – й учень. У людини, яка закурила вперше, виникає гостре отруєння : слинотеча, нудота, збліднення, прискорення пульсу, шум у вухах, посилене потовиділення, задишка, тремтіння рук і ніг.
3 –ий учень. Тютюновий дим містить багато шкідливих речовин, які отруюють людину під впливом диму у курців жовтіють зуби, змінюється голос. . Вони часто кашляють, у них збільшується виділення слини. . Курці частіше хворіють на рак. У накурених кімнатах діти сплять дуже неспокійно.
Про що свідчать цифри?
1.Повітря , яке ви вдихаєте , перебуваючи поблизу курців, містить стільки шкідливих речовин, якби ви самі викурили 2 цигарки на день.
2.У тих хто викурює 10 цигарок на день на 50% підвищується ризик померти від інфаркту серця і раку легень.
3.Із 3000 дітей , що палять, 1000 помирає від хвороб, пов’язаних із куріння.
4.Крапля нікотину викликає загибель усіх рибок в акваріумі.
5.Одна капля нікотину вбиває коня.
Опрацювання кавказької легенди про тютюн у підручнику.( с. 73)
Завдання. Продовж слова мудреця з легенди:
« Злодій не зайде до того, хто...., бо....»
« Собака не вкусить того, хто ..., бо ...»
« ніколи не постаріє той, хто , ..., бо ...»
(Злодій не зайде до будинку того, хто курить,бо той всю ніч кашлятиме, а злодій не любить заходити туди , де не сплять. Собака не вкусить того, хто курить, бо той , хто курить, через кілька років ослабне і ходитиме з палицею)
Фізкультхвилинка
Вчитель Друга шкідлива звичка – алкоголь Алкоголь згубно впливає на здоров’я людини. З-поміж причин смертності , алкоголізм – на третьому місці Дуже небезпечно вживати алкоголь дітям . Вони від цього можуть померти. Вживання алкоголю шкодить здоров’ю і може призвести до біди.
Розповідь дітей
Перші згадки про боротьбу з пияцтвом належить до царювання Петра І, який заснував спеціальну медаль « За пияцтво». Вона мала форму восьмикутної зірки, була відлита з чавуну і важила 5 кг. За допомогою ланцюга медаль прикріплювали до роз’ємного обруча, який одягали на шию п’яниці, не залежно від звання і соціального стану. Цей чоловік мав носити цю медаль протягом тижня.
В Україні народ здавна зневажав п’яниць , розповідав про них смішні історії. По базарах водили ведмедя., який показував « як п’яний чоловік йде додому».
IV. Етап закріплення нових знань.
Прислів’я про шкідливість алкоголю.
Робота в парах.
Вчитель У кожного з вас на партах лежать аркуші паперу із прислів’ями , які вам потрібно скласти із слів, а потім прочитати. Як ви розумієте зміст прислів’їв?
(Хто горілку п’є , довго не живе.
Де горілка , там і сльози.
Вино й горілку полюбив – честь згубив.)
Рольова гра
Учень. Нещодавно фонд «Здоров’я для всіх» провів опитування з проблеми тютюнокуріння і запропонував поставити запитання зіркам спорту, мистецтва стосовно куріння.(запитання, на які погодилися відповісти відомі українці)
1.Чи курите ви?
2. Чи курили ви у дитинстві?
3.Якими тоді були ваші захоплення?
4. Ваші поради, як досягти в житті успіху?
5. Чи доводилося вам відмовлятися від куріння у колі оточення, знайомих, друзів?
Відповідають брати Клички, чемпіони світу з боксу:
Відповідає Руслан Пономарьов,чемпіон світу з шахів:
Практична робота.
Моделювання ситуації відмови від небезпечної пропозиції.
V. Підведення підсумків.
Які бувають звички?
Які звички характерні для здорового способу життя?
Які звички шкідливі для здоров’я ?
Інтерактивна вправа « Незавершене речення»
« Я дізнався.....»
« Я зрозумів...»
« Я запам’ятав ....»
« Я зробив висновки..»
Психонастанова
Учитель . Здоровя – це ще не все, але все інше без нього – ніщо, - говорили античні філософи.
Бережіть здоров’я , радуйте своїх батьків і будьте щасливими.