Виховна година містить цікавий матеріал пізнавального характеру. Знайомить учнів з птахами які занесені до Червоної книги України. В роботі є цікаві дидактичні ігри, кросворд. Виховує бережливе ставлення до птахів, бажання допомагати ім.
Тема: Птахи – наші друзі
Мета: Поглибити поняття «птахи», «птахи перелітні і зимуючі». Уточнити і систематизувати знання учнів про птахів своєї місцевості, про повадки деяких з них. З’ясувати причини змін у житті птахів. Розкрити значення птахів у природі і житті людини. Формувати навички правильної поведінки в природі. Розвивати спостережливість, бажання якомога більше дізнатися про навколишню природу. Виховувати бережне ставлення до природи, бажання дбати і допомагати пташкам.
Обладнання: ілюстрації птахів, запис «Голоси птахів», народні прикмети,
дидактичні ігри «Кому який корм?», «Назви яких тварин
написано», кросворд.
ХІД ЗАНЯТТЯ
- Подумайте, кому належать ці голоси? (птахам)
- Голоси яких пташок ви чули?
Головними героями нашої виховної години будуть птахи.
2. Розповідь вчителя
- Птахи широко розповсюджені по всій земній кулі. Людина може зустріти їх в лісах і полях, луках та болотах, в горах та пустелях. Всього на Землі живе 8600 видів птахів, а в Україні зустрічається близько 360 видів.
Розміри птахів різні. Найменший в Україні птах – корольок червоноголовій – важить він 5 грам; найбільший птах – дрофа – 20 кг.
3. Робота з ілюстраціями птахів
Уважно розгляньте таблицю, подумайте і скажіть:
- Яких птахів ви бачите?
- Хто тут зайвий? (кажан)
- Чому? (має хутро)
- Яка головна ознака птахів? (головною ознакою птахів є наявність пір’я)
- Подумайте, що спільне є у всіх птахів? (крила, дзьоб)
- Зверніть увагу на дзьоб птахів. Чи всі вони однакові? Чому? (у ході пристосування до умов життя, різні птахи живляться різною їжею, дзьоб допомагає захоплювати і подрібнювати їжу)
4. Д/гра «Знайди за описом» (дитина описує пташку не називаючи її, а решта учнів вгадують що це за птах).
5. Живлення птахів.
- А чим живляться птахи? (насінням, зерном, жабами, комахами, черв’ячками, ящірками, мишами т.д.)
Живляться птахи різноманітною їжею. Так як і тварини вони поділяються на рослиноїдні, хижі та всеїдні. Рослиноїдні птахи живляться плодами, насінням (щиглик, шишкар, чиж). Хижі – їдять комарів та їх личинок, риб, жаб, мишей (ластівки, сови, чаплі, лелеки). Багато птахів – всеїдні (граки, горобці, сороки).
6. Д/гра «Кому який корм?»
шишкарик комахи
лелека шишки
ластівка просо
горобець жаба
(поєднайте стрілками пташку з кормом який їй потрібен).
7. Ігровий момент. Прилітає сорока.
- Добрий день друзі! Прошу вашої допомоги. Їздила я нещодавно в гості, а коли приїхала, то не змогла друзів своїх знайти! Що трапилось? Може ви поясните?
(приносить портрети друзів, ілюстрації птахів)
Діти, зверніть увагу на «портрети», подумайте
- Куди могли подітися ці птахи?» (відлетіли у теплі краї)
- А що змушує птахів покидати рідні домівки? (нестача їжі)
- Як називають птахів, які відлетіли в теплі краї? (перелітними)
Назвіть їх.
Білі лелеки, яких часто ми можемо зустрічати у нас на Чернігівщині, відлітають в Африку, летять вони туди більше двох місяців, а зворотній шлях на Батьківщину вони долають в 2 рази швидше.
- Поміркуйте чому?
- Чи всі птахи відлітають в теплі краї?
- Як називають пташок, які залишаються зимувати?( зимуючі)
8. Дидактична гра « Перелітні», « Зимуючі».
Презентація годівничок.
9.Червона книга України. ( ілюстрації птахів занесених до Червоної книги України).
На Чернігівщині мешкають: журавель сірий і чорний, лелека степовий, беркут, дрохва, глухар.
А ще на території України існують пташині заповідники. В них вчені-орнітологи доглядають за птахами, вивчають їх.
Словник. – Вчені, які вивчають життя птахів, називаються орнітологи.
10. Значення.
- А чому ми повинні піклуватися про птахів?
Учні:
11. Повідомлення учнів.
1.Одна сова за літо знищує 1000 польових мишей, зберігає 1000 кг хліба.
2.Один грак чи галка за день, під час оранки поля, з’їдає 400 личинок хруща.
3.Зозуля поїдає волохату гусінь, яку не їдять інші птахи.
4.Ластівка з’їдає за рік близько двох тисяч кг комах, тобто заповнений кузов вантажної машини.
5.Пара синиць за сезон оберігає від комах 40 плодових дерев.
13. Дійсно спостерігаючи за птахами можна передбачити погоду.
- Які народні прикмети ви знаєте?
|
1 |
|
|
|
||||||
|
2 |
|
|
|
|
|||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
4 |
|
|
|
|
|
||||
5 |
|
|
|
|
|
|||||
6 |
|
|
|
|
||||||
1. У садочку понад тином
Я зробив йому хатину,
Він навколо обдивився,
Засміявсь і оселився. (Шпак.)
2. День і ніч я стукаю,
Всі дерева слухаю. ( Дятел.)
3. Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка.)
4. Які птахи мають схрещений дзьоб? (Шишкар.)
5. Які ноги, такий ніс,
По болоту ходить скрізь,
Хату на хаті має,
Жабам рахунок знає. (Лелека.)
6. Ках, ках, ках!
Ках, ках, ках!
Ми всі босі на снігах! (Качки.)