Виховна година містить елементи тренінгу. Розроблена велика кількість вправ, конкурсів між учасниками тренінгу. Подається у цікавій та доступній формі.Містить вислови філософів та письменників на дану тематику.
НВК « Чанизька ЗОШ І-ІІ ст.-ДНЗ»
Шкідливі звички, чи життя в задоволення
(тренінг)
Покотицька Г.Р. Вчитель біології,основ здоров’я Вища категорія
Тема: Шкідливі звички, чи життя в задоволення. -1- Мета: продовжувати формувати в учнів здоровий спосіб життя на основі розширення знань про шкідливі звички, виховувати бережливе ста- влення до свого здоров’я. Обладнання: плакати, малюнки.
Жити нерозумно, нестримано – означає непогано жити, але повільно помирати. Демокріт
Хід заняття. Вступне слово вчителя: (оголошує про початок заняття, про питання, які виносяться на заняття, запрошує до тісної активної співпраці) Ми сьогодні поговоримо про звички. Напевне, це всі знають, що звички стають необхідністю у житті кожної людини. І добре, якщо це звичка вітатися із старшими, чистити зуби, чи робити зарядку. Адже, на жаль, у багатьох людей є звичка використовувати погані слова, вживати слова-паразити, чи просто копирсатися в носі, чи гойдатися на кріслі. А ще гірше, якщо є звички, які дуже шкодять нашому здоров’ю. Як от, вживати алкоголь, наркотики чи курити. В нас сьогодні розмова буде не проста, але дуже важлива і необхідна. Ми попробуємо сьогодні попрацювати творчо, подискутуємо по деяких питаннях, попробуємо оцінити різні ситуації, дізнатись ще більше інформації. В кінці нашого заняття кожен із вас попробує поділитися своїми враженнями від почутого.Чому людина існує на Землі? За всіма показниками вона не повинна існувати! Природний добір не повинен був залишати таку недосконалу, без волосся істоту, яка боїться холоду, пересувається на двох ногах і ще має вдосталь недосконалостей. То чому? Одна єдина перевага, що ми маємо , то мозок.Ми не можемо літати, але зробили літаки, ми не сильні,як тварини, але зробили машини, які мають велику силу. Рука людини, а точніше мозок, створили прекрасні картини, гарні місця… І та ж рука вперше підняла стакан з алкоголем, сигарету і наркотик, щоб зруйнувати мозок, над утворенням якого природа працювала мільйони років. Руйнувати завжди легко… Отож, розпочнемо розмову з « викрадача розуму». А чи знаєте, яку шкідливу звичку називали і називають і чому? ( Учні висловлюють свою думку, приходять до висновку, що це алкоголь. Один із учнів зачитує історію виникнення алкоголю) Вчитель: Чому люди п’ють? ( Учні висловлюють свої думки) Вчитель: Чому люди не п’ють? ( Учні висловлюють свої думки) Вчитель: Отож, як бачите причин випити є набагато більше, ніж не пити. Послухайте слова Роберта Бернса, який дуже влучно висловився на рахунок причин випивки: Щоб випити, є для цього приводи, Мороз, відлига, рік Новий, Веселий настрій і сумний, Розлука, поминки, весілля, -2- Одужання і новосілля. На службі успіх, новий чин І так пияцтво – без причин. А, як ви думаєте, чи у нашому суспільстві позитивно ставляться до людей , які не п’ють? Послухайте ще одні слова поета В.Котова, вдумайтеся в них, а потім скажете всвою думку. Між традицій дивнуватих Є традиція нова: Чи то зустріч, чи то свято- Треба пить, і пить до дна! Пий одну, і другу, й п’яту, Сьому, восьму, і дев’яту, Тиснуть друзі, ладні бить! А коли мені багато? А коли не можна пить? А коли якась причина, Завтра вранці в формі буть? То це я вже не мужчина? Хоч давись, а мусиш пить. Які у вас думки на рахунок місця людини у товаристві, яка не п’є? ( Учні висловлюють свої думки) Вчитель: Ну, а тепер давайте ми з вами попробуємо намалювати портрет п’яниці. (Один учень з одного класу, інший з другого малюють на плакаті портрет, підмічаючи головні риси: синій ніс, розхристана сорочка, волосся і т.д. Після того аналізують портрети, визначають переможця) Вчитель: Це фото дуже влучно виразив А.О’Маллі: П’яниця схожий на пляшку віскі, лише горло та черево й аніякої голови. А тепер вирішуйте: будете вживати алкоголь, чи ні. Дослідники вивчали вплив алкоголю на поведінці тварин. Після вживання алкоголю тварини ставали незвично активними, збудженими, агресивними, втачали деякі набуті рефлекси. Алкоголь дуже великий вплив має на КГМ. П’яниця нищить себе та нащадків. Алкоголь – це наркотик, коли він потрапляє в організм, то поступово отруює його, порушуючи всі системи органів, а особливо нервову.20% всмоктується в шлунку, а 80% в кишечнику. Якщо у крові людини є 0,1% (150 мл) алкоголю, спостерігається порушення поведінки (непомірний сміх, агресія); 0,15% (200 мл)- втрата контролю над м’язами; 0,3% ( 300-500 мл) непритомність; 4,5% -зупинка дихання, від чого може настати смерть. Алкоголь називають третьою причиною смерті після серцево-судинних і онкологічних. І ці нерідко виникають внаслідок неконтрольованого вживання алкоголю. Особливо небезпечне пияцтво у підлітковому періоді. У мене до вас запитання: Алкоголізм – це звичка чи хвороба? Як відрізнити пияка від алкоголіка? ( Учні висловлюють свої думки) Вчитель: Як бачите, ми уже достатньо навели фактів, для того, щоб не пити, хоча це сота частина того про що ще можна сказати, адже не лише на здоров’я впливає алкоголь, але й на здійснення ДТП, різних злочинів. Отож, вдумайтеся в слова великого поета Шекспіра: Людина заганяє в рот ворога, який забирає її розум, а потім сама з радістю перетворюється на тварину. А тут ще поруч ходить рука в руку нікотин. Послухаємо виникнення іншої шкідливої звички –паління. ( Учень зачитує історію виникнення куріння) Я пропоную вам пограти зі мною гру «Брейн – ринг», в якій питання я буду ставити про куріння. І так дві команди у нас є, яка перша знає відповідь на запитання піднімає руку, якщо дасть відповідь правильно отримує бал, якщо ж ні, то хід переходить до ваших товаришів. Запитання для гри:
3. Яка смертельна доза нікотину для людини? (1мг на 1 кг) 4. Скільки необхідно викурити сигарет в день, щоб отримати смертельну дозу. (20-25) 5.Чому курці, які викурюють за день 2-3 пачки сигарет не помирають зразу ж? ( Тому що нікотин надходить в організм невеликими дозами і організм уже потрохи звик до отрути) 6.Чи правильний вислів « Краплина нікотину вбиває коня»? (Правильний. Якщо коневі дати краплину нікотину, то кінь здохне.) 7.Проведені такі експерименти: кінчик дзьоба горобця змочили в нікотині і повіки щура. Яка реакція цих тварин? (Вони зразу ж загинули) 8. Заядливому курцеві поставили медичну п’явку. Як себе поведе вона? ( зразу ж відпаде і загине у судомах) 9.Якщо чисту носову хусточку щільно притулити до губів, а потім видихнути дим від сигарети, то на ній залишеться темна пляма.Що це таке? ( Це дьоготь. Дуже небезпечний. Його частина залишається у фільтрі сигарет.) 10.На яку із систем органів найбільше впливає паління і чому? ( на дихальну, тому що дим проходить у легені. У курців ризик у 90 разів більше захворіти на рак, ніж у некурців) Вчитель: Ну що ж підведемо підсумки гри. Доплюсуємо бали команді, яка влучніше намалювала портрет алкоголіка і маємо переможця. А дізнавшись лише цю інформацію про куріння, я думаю у присутніх уже не виникне бажання курити. Адже це далеко не весь перечислений список. Важливо згадати, що крім дихальної системи, шкідливість курінням наносимо і нервовій, і травній, і кровоносній і, навіть, системі розмноження. Але не дивлячись ні нащо, у нашій державі куріння, як і алкоголь легалізовані. Чому? Якщо це так шкідливо? ( Учні висловлюють свої думки) Правда, на сьогоднішній день уже є закон, який забороняє курити у громадських місцях і забороняє рекламувати алкоголь по телевізору, або на рекламних щитках. Крім того на пачках із сигарет повинна бути велика антиреклама, яка має становити не менше як 1/3 пачки. Як ви думаєте, чи це дієвий засіб і який він дасть результат? Невже почнуть менше пити і курити? ( Учні висловлюють свої думки) Вчитель: А поруч з нами ходить ще одна підступна біда – наркоманія. Наркоманія –слово грецького походження (заціпеніння, безглуздість). Це хвороба, але особлива, в ній багато незрозумілого нам. Чому, наприклад, вона виникає найчастіше у молоді? Чому в одної людини не виникає пристрасті до вживання наркотиків, а інша без цього зілля не може існувати? Чому ж молода людина починає вживати наркотики? Що втрачає людина, коли починає вживати наркотики? Чи вважаєте ви, що вживання наркотичних речовин – особиста справа кожної людини? ( Учні висловлюють свої думки) Вчитель: Чим найбільше небезпечні наркотики? Тим, що вони безпосередньо змінюють свідомість людини і руйнують її пам’ять, інтелект, пригнічують відчуття та емоції, а також викликають сильну психологічну та фізичну залежність. Вживання внутрішньовенних наркотиків є небезпечним через високу ймовірність заразитися на СНІД, або померти від передозування. Наркомани швидше всього навіть не можуть дожити до середніх років. Чим приваблює вживання наркотиків? Адже їх продаж заборонений в державі, крім легких, таких як куріння і алкогольні напитки. Розповсюджувачі наркотиків діють, як справжні рекламні агенти, і переконують своїх потенційних клієнтів у привабливості наркотиків. Вправа « Міфи і реальність» Вчитель називає міф, учні пробують назвати реальність
-будеш довго танцювати, не відчуєш - втому відчуєш зранку, не зможеш під втоми; вестися з ліжка, будеш почуватись, як побитий собака; - відчуєш кайф; - не відчуєш ні за першим ні за другим разом, втягнешся і станеш залежним; -це вирішить твої проблеми, зменшить - проблем, навпаки, збільшиться. проблеми;
особиста справа; ки, міліція; - у житті все треба спробувати; - це дуже дорого коштує, часом і жит- тя;
Вчитель: У житті є багато цікавих можливостей відчути і побачити щось цікаве і нове, але для тих, хто почав пробувати наркотики, на цьому ці відчуття і закінчуються. Едіт Піаф під час лікування від наркотиків сказала: « Момент, коли колешся не для того, щоб тобі стало добре, а щоб не було погано, настає дуже швидко». Отож, лише нам вибирати, яка у нас мета і як її досягнути.
Вправа « Цінності» Учасникам пропонується на кольорових листочках написати найважливіших речей у їхньому житті по одній на листочку. Далі учасник розміщує їх сам у такому порядку, щоб найважливіше було найближче і т.д. Потім на листочку іншого кольору написати щось одне – свою мету в житті. Учасники самі визначають віддаленість мети від себе. Вчитель пропонує дуже уважно поглянути на свої цінності і свою мету. В житті завжди приходиться чимось жертвувати. Заберіть ( тобто позбавтеся) якоїсь цінності і приблизьте до себе свою мету. Продовжуйте наближати до себе мету, жертвуючи цінностями, допоки вважатимете за потрібне. Проаналізуйте свої дії і дайте відповіді на запитання: - Якби перед вами в житті відбувався такий вибір, ви б зробили так як щойно? Чи, можливо, щось змінили? - Чи легко робити вибір між самим дорогим, що у вас є? - Чи сприйняли ви цю гру серйозно? Вчитель: Отож, в житті нелегко робити вибір. Адже, часто ми не знаємо, які це може дати наслідки. Уявіть, ситуацію, що ви знайшли ящик у печері. Що робити? Взяти із собою, чи не рухати? Ви ж не знаєте, що там лежить. А ось прийняти рішення, вживати наркотики, чи ні, мені здається, після отриманих інформацій, ви маєте зробити правильно. Адже, точно, нічого доброго чекати не слід. Тому навчіться твердо сказати всім і собі «Ні!». Ні наркотикам, ні нікотину, ні алкоголю! Ну, що ж, я дякую вам за активну роботу зі мною.
І я хочу завершити своє заняття дуже хорошим віршом М.Казначеєвої «Єдина річ цінується найбільше», який і буде підсумком нашого уроку. Єдина річ цінується найбільше Лише тоді, коли немає її вже, І ти не знаєш втрати більшої, Адже це найцінніше на землі. Подібного купити ти не в змозі, І гроші вже не мають влади тут, Це диво не знайдеш ти на дорозі, Нестачу цю уже не віднайдуть. Ти проміняв на цигарковий попіл, На пляшку, на наркотиків дурман, А, схаменувшись, зрозумів лиш потім: Життя своє ти зовсім занедбав… Ти винен не один, і борг наш спільний, Біда єдина нас усіх єднає: Ми знищуєм живе, а, значить, гинем, Лише провини власної не помічаєм. Це помилка! Дорога наша хибна, Панує тут жорстокість й забуття. Невже для нас ім’я людини гідне, Якщо не в змозі ми змінити це життя? Можливо, людяність навіки загубили, У серці – лід, а на душі – зима. І тільки погляд хворої людини Від нас правдиву дійсність не схова. Я вірю, до снаги нам світ змінити, Здоров’ю скажем «так!», хворобам «Ні!». І довго та щасливо будуть жити Здорові люди на оновленій землі! Єдина річ цінується найбільше Лиш тоді, коли немає вже її, І ти не знаєш втрати більшої – Здоров’я найцінніше на Землі!
Література
|