1
Кизило А. М.
Виховний захід
Урок - подорож
Тема: "Стежкою добра"
Мета: вчити виразно читати вірші; розвивати уміння узагальнювати, робити висновки; підвищувати загальну культуру особистості; вчити дітей відчувати і бачити добре та погане в світі; розвивати почуття толерантності, прищеплювати добрі людські якості: співчуття, милосердя, любов до людей і природи; розширювати кругозір учнів; розвивати мислення, мовлення, уяву учнів.
Обладнання: комп'ютер, екран, проектор; роздатковий матеріал: «Правила добра», «дерево добрих справ», деталі для виготовлення коллажу.
Тип уроку: урок - подорож
Хід уроку
I. Організація класу.
-Треба всім нам привітатись:
Добрий день!
Дружно весело сказати:
Добрий день!
Вліво - вправо повернемось,
Туди-сюди усміхнемось.
Всіх гостей ми привітаєм:
І здоров'я побажаєм.
II. Ознайомлення з темою та метою уроку.
Слайд 1.
-Сьогодні у нас з вами незвичайний урок. Ми з вами вирушаємо у
подорож – подорож стежкою добра.
III. Актуалізація опорних знань
1. Вступна бесіда.
-Що ж таке добро? Де ви його зустрічали? (Діти відповідають)
-Так, це все світле, прекрасне. Наприклад: сонце, весна, посмішка, мама. Добро - це коли люди допомагають, піклуються один про одного.
Слайд 2.
-А ось і карта подорожі. Ми з вами відвідаємо острів прислів'їв і приказок, побуваємо в прекрасному місті, яке називається Місто Ввічливості, відпочинемо в Казковій долині, провідаємо жителів Доброї Землі. Але, щоб подорож була вдалою, необхідно не лінуватися, бути уважними, допомагати один одному. Ви готові? Тоді вперед!
Слайд 3.
-А ось і острів «Прислів'їв і приказок». Жителі цього острова Щирість, Повага та Доброзичливість підготували для нас завдання: зібрати зі слів прислів’я.
Слайд 4.
2. Творче завдання «Збери прислів'я».
- Молодці!Жителі цієї планети на пам'ять про себе підготували для вас подарунок.Учитель роздає дітям пам’ятки із записаними на них «Правилами добра», а потім зачитують ці травила.
Правила добра
Щоб добрим чоловіком стати,
Потрібно правила добра всім знати.
Найперше з правил цих чудесних
Уміння бути добрим, чесним.
А друге правило таке:
Шануй ти маму й тата,
Люби сестер, братів, людей,
Добро сам будеш мати.
А третє правило просте,
Щоб мати серце золоте
Зла на людей ти не тримай,
Учителів не забувай.
Ці правила виконувати мусиш,
Тоді закону доброти ти не порушиш.
- Тепер можна подорожувати далі.
Слайд 5.
-Попереду у нас місто ввічливості
У цій країні кожен другу рад,
У цій країні ні образ, ні смутку.
Добро і мир шикуються у ряд,
Щоб були добрими у всіх стосунки.
3. Творче завдання «Дерево Доброти».Робота з «чарівними» словами і привітаннями.
- Добрі слова ми говоримо у привітаннях, побажання один одному. Згадайте, а часто ви вживаєте добрі слова? Ці слова ще називають «чарівними».
Учень:
Я слова чарівні знаю,
Вивчила охоче!
Я в розмові їх вживаю
Зранку і до ночі.
- Доброго здоров'я, Галю!
Добрий день, Оленко!
Ти до мене, я до тебе
Звернемось гарненько!
З добрим ранком всіх вітаю,
Як іду із хати,
І кажу всім «На добраніч»,
Як лягаю спати.
І «спасибі», й «дуже прошу»,
«Вдячна вам», «будь ласка» -
Словом, радість всім приношу,
Світ стає, як казка.
«Всім привіт», «Іди здорова»,
«Дякую красненько!» -
-Ось яка чарівна мова радує серденько.
Жителі міста ввічливості, Співчуття та Людяність, підготували для вас завдання
Слайд 6.
- Перед вами Дерево Доброти, яке допоможе пригадати чарівні слова і привітання.
(Діти називають чарівні слова, а на екрані з'являються сердечка)
Співчуття та Людяність також підготували для вас подарунок.
Від сьогодні у нашому класі буде поряд з нами жити «дерево добрих справ». Воно допоможе нам планувати важливі справи, які ми запишемо на листочках. Навесні і влітку дерево буде зеленим, восени – жовтим, а взимку – білосніжним. Я пропоную кожному взяти один листочок і записати ту добру справу, яку ви плануєте зробити. Коли ж ці справи будуть виконані, листочки замінимо на нові. Беріться до роботи.
(Учні пишуть свої задуми)
(Деякі учні на прохання вчителя зачитують свої записи)
-Ну що ж, нехай тоді оживе наше «дерево надії, ласки і добра».
Вирушаємо далі.
Фізкультхвилинка проводиться під пісню із мультиплікаційного фільму «Кіт Леопольд»
- Щоб веселіше було мандрувати, заспіваємо пісню.
Слайд 7 - 9.
А ось і «Казкова долина»
Слайд 10.
-Жителі цієї долини - казкові герої. Зараз вони розкажуть про себе, а ви назвіть їх імена.
Слайд 11 -13.
- Я дуже люблю свою бабусю, яка живе за лісом. Я дбаю про неї і часто ношу їй пиріжки. (Червона Шапочка)
- Я в скрутну хвилину завжди поруч зі своїм господарем. Заради його щастя мені довелося битися з Людоїдом. (Кіт у чоботях)
- Я, незважаючи на свій маленький зріст, врятувала ластівку. (Дюймовочка)
- Наші герої раді, що ви знаєте про їх добрі вчинки.
-А які добрі вчинки робили ви в своєму житті? (Відповіді дітей)
4. Гра «Добрий або злий»
Слайд 14 -21.
- А на якого героя ви хотіли б бути схожим? Чому? (Відповіді дітей)
-Жителі казкової долини теж підготували для вас подарунок. Це казка.
4. Інсценування казки "Ромашка і Метелик"
Ромашка: - Доброго дня! Я - Ромашка! Я росту тут, на краю Квітковій галявинки, одна-однісінька. Мені нудно. Мені так хочеться подружитися з ким-небудь! (Танцює метелик).
Ромашка: - Ах, який чудова метелик летить! Він ніби танцює. Метелик! У тебе такі красиві крила, я дуже хочу з тобою подружитися!
Метелик: - Здрастуй, Ромашко! Я прилетів сюди здалеку. Мені теж самотньо. Я буду часто прилітати до тебе!
Автор: - Метелик вирішив оселитися поблизу, щоб прилітати до Ромашки кожен день і розповідати їй цікаві історії про ті місця, де він побував, ділитися новинами. А Ромашка, розкривши пелюстки, радісно зустрічала свого друга.
Але одного разу, коли метелика не було поруч, по галявині йшли хлопчики. Вони йшли з села до річки. Один хлопчик відстав, замилувавшись красивою Ромашкою.
Хлопчик: - Чарівна квітка! Зірву я тебе!
Ромашка: - Хлопчик, будь ласка, не зривайте мене!
Хлопчик: Ні, я зірву, ти мені сподобалася, Ромашко!
Ромашка: - Хлопчику! А, може, замість мене ви знайдете мого друга - прекрасного Метелика?
Хлопчик: - Метелика? Того самого прекрасного метелика, який прилітав до нас з далеких країн? Добре! Я тільки сходжу додому за сачком.
(Виходить, приходить з сачком).
- Треба сховатися і почекати Метелика. А ось і він, здається, летить. Так, він!
Ромашка: - Метелик! Лети швидше до мене! Я давно тебе чекаю, мені треба тобі щось сказати!
Автор: - Метелик радісно прилетів до Квітки і опинився в сачку! Довго він виривався, бився крильми і, на щастя, йому вдалося звільнитися і злетіти високо в небо.
Хлопчик: - Вирвався! Вередливий метелик! Полетів! Огидна квітка! Ось тобі!
(Ламає квітку, тікає).
Метелик: Ах! Моя бідна подруго! Це я винен, це через мене тебе зламали. Пробач мені! (Плаче).
5. Бесіда
- Хто з героїв казки був по-справжньому красивий душею і серцем?(Метелик)
- Як повела себе Ромашка по відношенню до метелики? (некрасиво, потворно, підставила, зрадила)
- А, може, хтось вважає, що Ромашка поступила правильно, адже вона рятувала своє життя?
- Хотіли б ви дружити з такою квіткою, якщо були б метеликом?
- А вчинок Хлопчика вам сподобався? Яким словом можна назвати його вчинок? (добрий? жорстокий? потворний?)
- Як добра людина ставиться до природи? (дбайливо)
Слайд 22 - 23.
Ось діти, ми і дісталися до Доброї землі.
6. Виготовлення колажу. Робота у групах.
-Що ж тут сталося? Земля вкрита туманом. Давайте зробимо так, щоб сонце на цій землі засяяло яскраво-яскраво. Не випадково, народна мудрість говорить: доброта, що сонце. А добрі люди, як промені цього сонця добротою своєї зігрівають нашу Землю. Доброта дуже потрібна і вам самим, і близьким вам людям, вашим друзям, і просто тим, хто вас оточують.
Перша команда зобразить нам на цьому аркуші сонце. Зараз я роздам слова. Вашій команді потрібно вибрати з цих слів тільки ті, які відносяться до добрих людей і наклеїти їх на сонці замість промінчиків.
Розв'язний, акуратний, доброзичливий, ввічливий, грубий, нечемний, вміє прощати образи, чуйний, чуйний, допомагає в біді, часто свариться, запальний,скромний, товариський, ласкавий, веселий, щасливий, нахабний, уважний, жадібний, крикливий.
Сонце джерело життя на Землі, це оначає, на Добрій землі повинні квітнути сади, співати птахи, тому що природа теж радіє доброті. Друга команда приклеїть до дерева коріння, на них напише свої добрі слова, адже дерево виросте сильним тільки тоді, коли у нього будуть добрі (міцні) коріння. Третя команда напише на квітах добрі думки.Четверта команда напише на плодах добрі вчинки. Подивіться на картину, яка у нас з вами вийшла. Мені здається, що тут когось не вистачає. Звичайно ж, нас! Наших добрих сердець!
Продовження життя на картині, на нашій Землі залежить від нас, від того які вчинки будемо здійснювати (підпишіть свої «серця», приклейте на картину і висловіть свої відгуки про наш урок).
IV. Підсумок уроку
Ось і підійшла до завершення наша подорож. Підводячи підсумок нашого заняття, я хотіла б сказати: ввічливою людина не народжується, а стає. Від вас вимагається вміння стежити за собою, розуміти, як необхідно поводитися в різних ситуаціях. Не ображайся на дорослих, якщо ті роблять зауваження. Адже як говориться в народному прислів’ї: добре слово людині, що дощ у посуху.