Мета: познайомити учнів з одним із релігійних свят; розвивати образну уяву, логічне мислення, пам'ять; збагачувати словниковий запас учнів; формувати в учнів осмислене ставлення до загальнолюдських цінностей; виховувати віру в силу добра, прагнення до самовдосконалення.
Тема: Святий Миколай в гості завітав
Мета: познайомити учнів з одним із релігійних свят; розвивати образну уяву, логічне мислення, пам’ять; збагачувати словниковий запас учнів; формувати в учнів осмислене ставлення до загальнолюдських цінностей; виховувати віру в силу добра, прагнення до самовдосконалення.
Обладнання: образ Святого Миколая, клубок ниток, скриня «дружби»
Література:
Хід виховної години
Летить сніжок легесенький, кружляє,
Безшумно осідає він на все,
І килими гладенькі простягає,
Та стільки щастя й радості несе!
Бо ж поле стало чисте та щасливе
На ліс пухнасту шаль влягла зима.
У цілім світі раптом побіліло –
Ні сірого, ні чорного нема.
Зійшли хмаринки, небо засиніло,
А сонце ген з-за обрію живе.
І всюди заіскрилось, засвітилось!
Напевно, свято в клас до нас іде!
(на дошці прикріплений образ Святого Миколая, записані слова, взяті зі Святого письма «Коли ти робиш добро, то нехай твоя правиця не відає, що робить лівиця»)
- Яке свято вже незабаром будемо ми відзначати?
- Чому діти чекають його з нетерпінням?
- Сьогодні на уроці ми поговоримо про свято Миколая, я розповім вам, чому треба бути схожим на Миколая і прочитаємо легенду про Святого Миколая.
2. Слухання розповіді
- Я розповім вам, діти про свято, на яке ви чекали з нетерпінням, до якого готувалися, старалися бути чемними, слух’яними, милосердними – день Святого Миколая.
Було це давним – давно, у ІІІ столітті. В той час, в 280 році народився у Греції, у місті Лікійському, Святий Миколай. Батьки його – Теофан і Нона – з великою старанністю займалися вихованням свого єдиного сина. І вже з малих років Миколай дивував усіх своєю добротою. Нічого не бракувало малому Миколаєві – ні гарної одежи, ні смачної їжі. Та він був сиротою, бо рано померли його тато і мама. Хлопчик ріс під опікою чужих людей. Часто виходив на вулицю зі свого гарного будинку і грався з дітьми. Це були діти бідних людей і жили вони в темних глиняних хатах. Жалів їх Миколай і не знав, як їм допомогти.
Був в Миколи старий вчитель, що вчив його молитися, читати і писати. Одного разу читав він із учителем Святе Письмо: «Коли ти робиш добро, то нехай твоя правиця не відає, що робить лівиця…»
Замислився Микола «Як це зрозуміти?»
- Діти, а як ви розумієте цей вислів?
- Вчитель пояснив це Миколі так: «Коли робиш добро, то не потрібно про це розповідати. Краще не хвалитися своїми добрими вчинками.»
Була пізня осінь, Миколай знав, що багато діток з його околиці сидять у голоді і холоді. Ось родина старого Олександра. Мати лежить хвора, а Петруся немає чобіток.
Сьогодні він бачив, як мала Софійка збирала по дорозі ломаччя, бо не було чим палити в печі.
Увечері Миколай тихесенько побіг до комори, набрав в торбинку харчів, у своїй скрині відшукав пару теплих панчіх, нові чобітки. Все це склав у велику торбу і сховав.
Вночі підійшов до хатинки Олександра, пробрався до порога, поклав торбинку і побіг назад. Усі спали. Вранці старий Олександр знайшов торбу коло свого порога й не міг нічого зрозуміти, і не знав кому дякувати. Миколай того часу часто робив такі подарунки бідним у своїй околиці. Люди молили Бога за невідомого, що допомагає їм.
Миколай виріс. Він віддав все майно бідним, а сам став священником і скрізь чинив тільки добро.
Коли Миколай помер, то його причислили до святих. З того часу всі згадують Святого Миколая, свято його відносять до зимового місяця – грудня.
З нетерпінням я чекаю –
Нині свято Миколая.
Як на дворі стане темно,
Він проходить потаємно.
Ще ніхто його не бачив,
Та у ліжечка дитячі
Він кладе під подушки
Подарунки і книжки.
Хочу я побачить чудо
І сьогодні спать не буду.
Все чекав, чекав, чекав…
Довго – довго я не спав:
Починаю вже дрімати…
Миколай зайшов в кімнату,
Він схилився наді мною
І лоскоче бородою.
Щось тихесенько шепоче.
Хочу я відкрити очі,
Та не можу, мабуть, сплю.
Миколая я люблю!
- Складіть частини прислів’їв, щоб отримати повний їх зміст.
Хто людям добра бажає добром платять
За добро зла уникай
Усе добро приймай, а той і собі має
- Як ви розумієте кожне прислів’я?
4. Прослуховування пісні « До Святого Миколая»
Ой, хто – хто Миколая любить,
Ой, хто – хто Миколаю служить,
Тому Святий Миколай
На всякий час помагай, Миколаю 2р.
Ой, глянь – глянь, на вкраїну рідну
Ой, глянь – глянь, на знищедну – бідну,
Ми тебе всі люди молим,
Просим богатої їй долі, Миколаю 2р.
Ой, просим, долі для вкраїни,
Ой, нехай, встане із руїни
Доля щастя най вітає
В славнім волі хай сіяє, Миколаю 2р.
Ой, хто – хто Миколая любить,
Ой, хто – хто Миколаю служить,
Тому Святий Миколай
На всякий час помагай, Миколаю 2р.
5. Конкурс « Склади речення»
- Діти, зараз я вам роздам конверт зі словами і ви повинні з цих слів скласти речення.
1 ряд: Діти чекають подарунків від Святого Миколая.
2 ряд: Святий Миколай поклав під подушку дітям подарунки.
3 ряд: Дітям сподобалися подарунки від Святого Миколая.
6. «Павутинка дружби»
- Діти, я хочу, щоб ви всі товаришували, проявляли милосердя, чуйність і любов один до одного, тому я пропоную вам зробити павутинку дружби. Я даю клубок одному з вас, а цей учень передає своєму товаришу, а краєчок нитки залишає собі, і так ви повинні передати клубок усім своїм товаришам, щоб ніхто не залишився. Ця павутинка, зроблена вами – це ваша дружба. Щоб вона була міцною, я з’єднаю два кінці цієї нитки і покладу в цю чарівну скриньку. І ви завжди будете пам’ятати про своїх товаришів, про те що треба поважати один одного і ніколи не сваритися. Даріть людям добро і щирість, як це робив Святий Миколай. Зі святом вас, любі діти!
7. Підсумок виховної години
- Діти, що нового дізналися на уроці?
- Чого ви навчилися?
- Що ж означає вислів: «Коли ти робиш добро, то нехай твоя правиця не відає, що робить лівиця»