Мета: сформувати ретроспективне бачення долі української державності 1917-1921 рр., виявити зв’язок між причинами, сутністю та наслідками подій вивченого періоду; узагальнити та систематизувати знання з теми.
Обладнання: конверти із завданнями для кожної команди.
Правила гри. У квесті беруть участь 4 команди, кожна з яких сформована з 3 учнів 10-11 класу.
Гра починається із представлення команд (учасники називають свою команду, демонструють емблему та промовляють речівку). Потім кожній з команд пропонується виконати 7 завдань, але команди повинні починати з різних завдань: перша – з 1, 2 – з 2, 3 – з 3, 4 – з 4. Переможе та команда, яка найшвидше виконає всі завдання.
1. «Історична розминка»
Дайте відповіді на питання
1 команда
1) Назвіть дату утворення Української Центральної Ради (4 березня 1917 р.).
2) Коли було проголошено 1 універсал? (10 червня 1917 р.)
3) Скільки універсалів прийняла УЦР? (4)
2 команда
3 команда
4 команда
3) Хто керував Генеральним Секретаріатом? (В. Винниченко)
2. «Політичний портрет»
За описом відгадайте відому постать історії України
1 команда. Лідером українства він став ще задовго до 1917 р. Такі його особисті якості, як незламний характер, політична амбітність, залізна воля у досягненні мети, та незаперечний авторитет – все це працювали на його користь. Глибока і ґрунтовна обізнаність в історії держави, яку він згодом очолить, розуміння становища українського народу, його інтересів, невичерпна енергія та потенційні можливості явно вирізняли … серед, загалом, мало чисельної когорти українських політиків (М. Грушевський)
2 команда. Його називали «батьком». Боровся він з тими, хто становив найбільшу загрозу для селянства. (Н. Махно)
3 команда. Цей знаний діяч історії нашої держави прагнув зробити державний лад в Україні за зразком Української козацької держави – Гетьманщини. Він висунув претензії на необмежену владу керівника держави (П. Скоропадський)
4 команда. Людина вийняткової обдарованості. В'язень тюрем таких країн: Болгарія, Німеччина, Росія, Франція, Швейцарія (Х. Раковський)
3. «Історичне джерело»
Вкажіть, з якого документа взято уривок
1 команда
«Хай буде Україна вільною. Не одділяючись від всієї Росії, не розриваючи з державою Російською, хай народ український на свої землі має право сам порядкувати своїм життям. Хай порядок і лад на Вкраїні дають вибрані вселюдним, рівним, прямим і тайним голосуванням Всенародні Українські Збори (Сойм). Всі закони, що повинні дати той лад тут у нас, на Вкраїні, мають право видавати тільки наші Українські Збори». (1 універсал)
2 команда
«На інших принципах, принципах федеративних повинна бути відновлена давня могутність і сила всеросійської держави. В цій федерації Україні належить зайняти одне з перших місць…» (Грамота гетьмана П. Скоропадського про федерацію України з Росією 4 листопада 1918 року)
3 команда
«Всі соціальні групи населення України поділились на два основні табори: табір, що стоїть на боці соціалістичної революції, і табір контрреволюційний, що стоїть проти неї» (Рішення 1 з’їзду КП (б)У)
4 команда
«Однині народ Український, визволений могучім поривом своїх власних сил, має змогу об’єднаними, дружними зусиллямивсих своїх синів будувати нероздільну, самостійну Державу Українську на благо і щастя всього її трудового люду…» (Звернення Директорії УНР від 22 січня 1919 р.)
4. «Хронологія подій»
Встановіть хронологічну послідовність подій
1 команда
Проголошення П. Скоропадського гетьманом України; проголошення 1 універсалу; проголошення ЗУНР; вступ Директорії до Києва. (проголошення 1 універсалу - проголошення гетьманом П. Скоропадського – вступ Директорії до Києва - проголошення ЗУНР)
2 команда
Проголошення 2 універсалу; 1 Український військовий з’їзд; підписання Брест-Литовського мирного договору; 1 Всеукраїнський з’їзд рад (1 Український військовий з’їзд – проголошення 2 універсалу - 1 Всеукраїнський з’їзд рад - підписання Брест-Литовського мирного договору)
3 команда
Початок наступу радянських військ на Україну; оголошення Директорією війни РСФРР; проголошення 3 універсалу; захоплення Києва Денікінськими військами (Проголошення 3 універсалу - початок наступу радянських військ на Україну - оголошення Директорією війни РСФРР - захоплення Києва Денікінськими військами)
4 команда
Проголошення 4 універсалу; захоплення польськими військами Львова; 1 з’їзд КП(б)У; утворення Народного Секретаріату (утворення Народного Секретаріату - проголошення 4 універсалу - 1 з'їзд КП(б)У - захоплення польськими військами Львова)
5. «Картографічна зупинка»
Розглянувши карту, вкажіть, який період зображено
1 команда (додаток 1) (Контрнаступ Червоної Армії та розгром військ генерала П. Врангеля на Півдні України та в Криму в 1920 р.)
2 команда (додаток 2) (березень-листопад 1917 р.)
3 команда (додаток 3) (листопад 1917 р. – лютий 1918 р.)
4 команда (додаток 4) (лютий – травень 1918 р.)
6. «Фото-зупинка»
Розглянувши фото, відгадайте, яку подію зображено
1 команда (додаток 5) (Проголошення 1 універсалу)
2 команда (додаток 6) (Проголошення 3 універсалу)
3 команда (додаток 7) (Маніфестація на Софіївській площі в Києві. 1 квітня 1917 р.)
4 команда (додаток 8) (8 сесія Центральної Ради, грудень 1917 року)
7. Зупинка «3 явища» (взято з Компаса с. 78-80)
Кожній команді, яка зайде в дану квест-кімнату, за обмежений час (1-2 хв.) пропонується назвати 3 найважливіші причини, які спровокували події 1917-1921 рр.
ОРІЄНТОВНІ ВІДПОВІДІ УЧНІВ:
Додатки
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Додаток 6
Додаток 7
Додаток 8