Урок № 3
Тема: Що таке толерантність. Толерантне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров’ям . Практична робота. Обговорення літературних джерел про толерантність.
Мета .
Навчальна : дати учням уявлення про толерантність, сприяти розумінню толерантності як цінності сучасної людини, формувати повагу і визнання до себе та інших людей, до їхньої культури;
Розвивальна : розвивати вміння аналізувати, приймати рішення, розвивати навички терпимого ставлення до інших людей, націй, культур;
Виховна : виховувати чуйність, терпимість і небайдужість у взаєминах в групі, суспільстві.
Обладнання : ілюстрації,малюнок автобуса, назва станцій, дерево, листочки з дерева.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Урок - подорож
Структура уроку:
І. Організаційний етап.
До уроку всі готові?
Є бажання до розмови?
Тож не будемо зволікати ,
час урок наш починати.
ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань.
Вчитель . Діти, чи любите ви подорожувати? Сьогодні ми з вами будемо подорожувати у незвичайне місто, місто – Толерантність. В подорож відправимось з вами автобусом. Так як ми з вами виховані діти , то придбаємо білети. На кожному білеті є до вас питання . Послухайте їх і дайте відповідь.
1.З яких членів складається сім’я?
2.Як ми називаємо тата вашого тата?
3.Як звати маму нашої мами?
4.Назвіть одне прислів’я про сім’ю.
Ми відповіли на питання і вирушаємо в подорож. Що означає назва нашого міста?
ІІІ. Етап засвоєння нових знань.
ТОЛЕРАНТНІСТЬ – означає уміння поважати і приймати різноманіття культур, здатність сприймати думки, поведінку і спосіб життя інших людей.
Толерантність – це терпимість і повага до інших людей.
Вчитель. Перша станція – зупинка Привітань . Ми об’єднаємось у 3 групи.
Група 1 – ви вітаєтесь, як японці( вклоняються)
Група2- ви вітаєтесь , як європейці( потискують руки)
Група 3- ви вітаєтесь , як ескімоси( труться носами)
Вчитель. У такій незвичайній формі привітання ми висловили повагу одне до одного, що є складовою толерантності. Бути толерантним означає бутитерпимим, любити і поважати людей, не кривдити , не чинити зла, не ображати інших, творити добро. Послухаємо « Притчу про аксакала»
Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: « Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім’ї,що усі сини та невістки , дочки й зяті жили разом у мирі і злагоді?» Не може вже говорити старий – подають йому папір , олівець, і він довго пише . Коли випав із рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написане одне слово.
Здогадайтеся , яке?На аркуші 100 разів було написане слово терпимість.
Поняття « толерантність» є синонімом слова « терпимість».
Толерантність людей є найважливішою умовою у сім’ї,, колективі, суспільстві
Вчитель. Наступна наша станція – зупинка Ввічлива.
Кожна людина хоче, щоб до неї добре ставилися, привітно розмовляли, любили і поважали, говорили теплі слова. Перевіримо, чи знаєте ви їх!
(на картках записані слова ввічливої людини, але літери в них переставлені місцями)
Вчитель. Як можна назвати всі ці слова? ( Ввічливі)
Молодці! Гарно всі попрацювали,
Слова ввічливі назвали.
Вчитель . Подорожуємо далі. Наступна наша зупинка – зупинка Відпочинку.
Вправа «Компліменти»( діти придумують компліменти своїм товаришам)
Вчитель . Ми вирушаємо далі подорожувати шляхами міста « Толерантність»
Наступна наша станція – станція Вправ.
Жителі цього міста запропонували нам вправу « Толерантні ( позитивні) та інтолерантні ( негативні) якості людини. Учням слід розкласти якості людини на дві групи.
Доброта, злість, повага, хитрість, терпіння , ненависть, увічливість, егоїзм, довіра, нетерпимість, розуміння, непорозуміння, чуйність, байдужість, доброзичливість.
Якості Якості
толерантної людини інтолерантної людини
Вправа « Розбите серце» Вчитель читає казку( Див. додаток)
Вчитель . Ми вже близенько біля нашого міста. Ось зупинка – Милосердя. Вчитель .
Ви , напевно, зустрічали на вулиці , у магазині, у поліклініці, у транспорті людей, які мають проблеми зі здоров’ям , - сліпих, глухих, німих, інвалідів на
візках. Не глузуйте з них, не ображайте і застерігайте від цього своїх друзів, надавайте таким людям посильну допомогу.
16 листопада – Міжнародний день толерантності.
( обговорення літературних джерел про толерантність)
« Горбатенька дівчинка» В. Сухомлинський.
Вчитель. Прочитаємо оповідання , вдумаємось, чому воно має такий заголовок?
V. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання.
Вчитель . Залишилась у нас ще остання зупинка – Підсумкова.
Сьогодні ми з вами говорили про ознаки толерантності . Вам потрібно на листочках записати ознаки толерантності і прикріпити їх на дереві толерантності.
Врятує світ краса – завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта ,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла – людина вже не та.
Тож , діти, на Землі,
Спішіть добро творити,
щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.