Тема. З чого починається Вітчизна?
Мета: поглибити знання учнів про Україну; розвивати пізнавальну активність до своєї держави; формувати усвідомлення учнями себе як частки суспільства; виховувати в учнів любов до рідного краю, гордість за свою країну, шанобливе ставлення до неї; виховувати почуття прекрасного, виховувати патріотичні почуття та повагу до державної атрибутики.
Методи і види заняття: бесіда, читання вірша вчителем, розповідь вчителя, вікторина, гра, фізкультхвилинка, робота з прислів’ям, заключна бесіда, монолог.
Обладнання: державні символи, карта Україна, папір, ножиці, олівець.
Хід заняття
1.Організація класу
1.1. Привітання
Доброго дня, діти! Сьогодні я сподіваюся ми з вами попрацюємо плідно, будемо вести себе добре і тихо. Давайте зараз сядемо на свої місця, так тихо, як ви вмієте, спочатку перший ряд, потім другий,а потім третій, і подивимося який же ряд найтихіший.
1.2 Перевірка готовності до заняття.
Для нашого заняття знадобиться, олівець, ножиці, листок цвітний.
2. Повідомлення теми і мети заняття.
2.1. Читання вчителем вірша
- Послухайте, будь ласка, вірш, і подумайте яка ж тема нашого заняття.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
2.2. Бесіда
утворюємо слово. У цьому акровірші ми знайшли назву своєї Батьківщини.)
- Тож, напевно, ви всі здогадалися, про що буде йти мова на нашому
першому уроці? (Про нашу Україну.)
3. Основна частина
3.1 Розповідь вчителя
Ми з вами зараз відправляємося у чарівну подорож по Україні на нашому потязі «Знання».
Перша наша станція буде називатися «Пізнавальна». Послухайте уважно
Довгий час вважалось, що слово „Україна” походить від слова „окраїна”. Але ця думка хибна. Вона не знайшла наукового підтвердження.
Слово „Україна” існувало в нашій мові ще з незапам’ятних часів¸ але як загальна назва краю, землі, території. Перша писемна згадка з’явилася в 1187 році в „Київському літописі”. Вчені вважають, що назва Україна означає країну, край, тобто територію, яка відділяє нас від інших і є наділеною нам землею як батьківщина.
Тож зрозуміло, що Україна – це край, земля, країна, де жили наші предки, батьки, це наша Батьківщина. І слово „Батьківщина” походить від слова „батько”.
Найбільша ріка України – Дніпро. Колись давно зустрілися на його берегах два богатирі і стали перегукуватись, кому оселятися на його берегах. Та не домовились. Вирішили помірятись силою. Шпурляли каміння. Так і оселився один із богатирів зі своїм народом на берегах Дніпра, а інший пішов далі.
На правому березі Дніпра зростало місто Київ. Хто заклав Київ і першим його збудував? Цього ніхто не пам’ятав. Старі люди повідомили, що ймення Києва пішло від якогось Кия, який був перевізником на Дніпрі. Коли треба було переїхати з однієї сторони на іншу, він перевозив людей своїм човном.
Інші розказували, що в Києві мешкали три брати: Кий, Щек, Хорив та їх сестра Либідь. Від Кия названо місто Київ, від його братів гори Щекавицю і Хоревицю, від імені сестри – річку Либідь. Це було близько 800 року. Від того часу і числимо історію України.
Звідси й взяла початок Українська держава, а хто знає столицю нашої країни? Столицею є місто Київ.
3.2 Бесіда
- А вам подобається край, в якому ви живете?
- Слово Україна походить від слова?
- Найбільша ріка України? (Дніпро)
- Столиця України? (Києв)
- На честь кого Київ отримав таку назву? (Кий)
- Як звали братів та сестру Кия? (Щек, Хорив, Либідь)
3.3 Читання вчителем вірша .
Наступна станція «Поетична»
Слова, що йдуть від серця — найщиріші та найтепліші. Тому настав час скласти колективного вірша про Україну зі щирих і теплих слів. Я почну, а ви будете добирати останнє слово другого рядка в риму.
1)Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Красиві пейзажі і гори високі,
Сади чарівні, мальовничі села,
Її обереги — верба і калина,
Моя Україна — козацька слава!
Вітчизна свята, дорога Україна, |
3.4 . Читання вірша вчителем
3 станцією є «Символи держави»
Наша славна Україна,
Наше щастя і наш рай,
Чи на світі є країна
Ще миліша за наш край?
І в щасливі й злі години
Ми для неї живемо.
На Вкраїні й для Вкраїни
Будем жити й помремо.
II. Прапор — це державний символ
Він є в кожної держави;
Це для всіх — ознака сили,
Це для всіх — ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє — небо, жовте — жито;
Прапор цей оберігаєм,
Він — святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки вже — народом,
Українським, в Україні.
III. Наш герб — тризуб,
Це воля, слава й сила;
Наш герб — тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню несемо
Ми людям.
3.4 Фізкультхвилинка.
Вже стомилися ми трішки, ходьба на місці
Вийдем, дітки, на доріжку.
Наші ручки: раз, два, три. поплескали
Наші ніжки: раз, два, три. потупотіли
Ось голівонька стомилась, нахиляння головою в сторони
Вліво-вправо нахилилась:
Раз, два, три.
Будем пальчики стискати, стискання пальців рук
Будем знову працювати.
3.5. Вікторина
Наступна станція нашої подорожі «Моя Україна»
А давайте тепер з вами проведемо вікторину. Я вам буду читати питання. А ви, піднімаючи ручку, будете відповідати. Хто набере найбільшу кількість відповідей, той отримає значок «Юний розумник»
3.6 Гра „Перевернуті міста”.
5 станція «Міста»
- Діти, а ви знаєте міста нашої країни? Зараз я хочу перевірити. Я буду показувати вам таблички з перевернутими назвами міст України. Ви повинні уважно подивитися, та здогадатися, яке ж місто зашифроване.
ЇИКВ ВЬЛІВ КАРСИЕЧ ОДЕНЦЬК ЛОПТАВА ЖЯЖРІОПЗА САОДЕ АПРЖИ ОДНІПРОЕПВСТРСЬК БИЧОЛЬРОН
- Яке місто зайве? Чому?
(Париж – столиця Франції)
- Молодці, знаєте добре міста України, навіть у такій перевернутій формі ви могли розпізнати їх.
3.7 Робота з прислів’ям
6 станція «Народна скарбничка.»
(Доповнити прислів’я і пояснити їх зміст.)
Батьківщина – мати, … (умій за неї постояти.)
Людина без Вітчизни, … (як соловей без пісні.)
Добре тому, … (хто в своєму домі.)
Що країна, … (то родина.)
За рідний край … (життя віддай.)
Всюди добре, … (а вдома найкраще.)
Кожному мила … (рідна сторона.)
3.8. Робота з картою
А зараз ми сплетемо віночок з квітів любові для милої й рідної України. Перед вами, діти, лежить кольоровий папір, олівець, ножиці. Кожен з вас на зворотній стороні листочка намалює дуже гарну улюблену квіточку і виріже ножицями. Вдихніть у цю роботу свою любов. А з квітів любові ми сплетемо віночок навколо карти України, щоб наша рідна Батьківщина процвітала, була ще кращою, красивішою і жила у любові своїх синів і доньок, які сьогодні ще сидять за партами і старатимуться добре вчитись, щоб стати гідними громадянами своєї держави у майбутньому.
4. Заключна частина.
4.1 Заключна бесіда
- Діти, чи сподобалося вам на сьогоднішньому занятті?
- Що нового ви дізналися на нашому занятті?
- Як називається столиця нашої країни?
- Які символи має наша держава?
- Які кольори має наш прапор?
- Яку форму має герб України?
- Як називається гімн України?
4.2 Монолог вчителя
- Дякую за увагу! Я сподіваюся що всі ви пишаєтеся, що живете на Україні, що називаєтеся українцями, що розмовляєте українською мовою, пишаєтеся традиціями свого народу, що поруч з вами сьогодні є ваші українські друзі. Разом ми сила. Не забувайте, що майбутнє України в ваших руках, діти! До зустрічі.