ВИХОВНИЙ ЗАХІД:
«РОДИНА КОСАЧІВ – ВЗІРЕЦЬ ВИХОВАННЯ
СПРАВЖНЬОГО УКРАЇНЦЯ»
ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ ОЛЕНИ ПЧІЛКИ
Вчитель:
Якось викладач німецької мови в одному з київських пансіонів для дівчат загадав своїм вихованкам написати гумористичне оповідання. Через деякий час він приніс перевірені роботи і кращі зачитав уголос. Сімнадцятилітня Ольга Драгоманова була прикро вражена, що серед них не було її твору. Невже її оповідання зовсім невдале?
Та за кілька днів учитель сказав:
Коли ми чуємо ім’я Олени Пчілки, одразу виникає образ невтомної трудівниці бджілки, яка зносила мед до вулика української культури. Справжнє ім’я Ольга Петрівна Драгоманова, за чоловіком Косач.
Учень:
Олена Пчілка народилася 29 червня 1849 року в м. Гадячі на Полтавщині в сім’ї Петра Драгоманова.
Учень:
Рід Драгоманових був давнім і славетним відомий ще за часів гетьманщини. Її предки перебували на дипломатичній службі у Богдана Хмельницького. Батько – юрист, людина високоосвічена, культурна. Її брат Михайло Драгоманов, видатний учений, громадський діяч, письменник. Сама ж Ольга Петрівна отримала достойну освіту, закінчивши Київський інститут шляхетних дівчат.
Учень:
Дітей у Драгоманових було шестеро. Мати клопоталася господарством, батько «пособляв» у юридичних справах селянам. Найбільшим щастям для дітей, що росли під наглядом няньок, було гратися в присадибному садочку, де ще дід постав кілька вуликів. Свій письменницький псевдонім Ольга Драгоманова позичила від тих самих добре знайомих бджілок.
Учень:
Коли діти підростали до книжної науки, їх починав учити батько. Роки дошкільного навчання Ольги Драгоманової минули під батьковим впливом, її шкільне навчання пов’язане із старшим братом Михайлом, в 12 років допитливу дівчинку віддали на виховання до пансіону шляхетних дівчат у Києві. Оля закінчила через п’ять років, і на тому її офіційна освіта припинилася.
Учень:
1868 року одружившись із Петром Косачем, Ольга Косач – Драгоманова виїжджає на Волинь, яку полюбила усім серцем за її розумний і працьовитий люд, за героїчне історичне минуле, за пишну красу її природи, за рідну українську мову, яка тоді повсюди звучала у Волинському краю.
Учень:
Перш за все хочеться сказати про Олену Пчілку, як про чуйну люблячу матір. Її шестеро дітей Михайло, Леся, Ольга, Оксана, Микола, Ісидора виховувались щирими українцями. В той час, коли в школі заборонялось навчання українською мовою початкову освіту сама, приділяючи особливу увагу національному вихованню.
Пісня «Годі діточки, Вам спать»
Учень:
Любов до рідної мови та шана українських народних звичаїв були провідними у вихованні родини Косачів. Навіть, якщо взяти таку дрібничку як одяг, Олена Пчілка не любила, коли хтось із дітей до сніданку виходив одягнений у речі, що не мали українського оздоблення, мати могла образитись і не розмовляти з цією дитиною кілька днів.
Вчитель:
Як ви вважаєте, це жорстоке покарання? Так, але Олена Пчілка вважала, що діти повинні не лише мислити та розмовляти українською, а й у всьому іншому навіть в одязі, бути справжніми достойними українцями.
Інсценізація
Вчитель:
Як ви думаєте, чим могла мама заохочувати та зацікавлювати своїх дітей, щоб діти прагнули вільно володіти рідною мовою? Що читала чи наспівувала мати своїм діточкам?
Вчитель:
Зважаючи на часи, коли було заборонено все українське, Олена Пчілка сама писала для дітей оповідання, вірші, казки, байки, п’єси, приповідки, загадки, швидкомовки, колисанки.
Пісня «Колискова»( на слова Олени Пчілки)
Вчитель:
Засівання чистої дитячої душі прекрасним, етичним, духовним Олена Пчілка вважала найважливішою метою своїх літературних творінь.
Поетичні твори Олени Пчілки, написані для дітей, сповнені радістю, оптимізмом, навчають дітей добру.
Поезії про природу пройняті ліричним замилуванням красою. Вони вчать дітей любити природу, помічати її красу у будь – яку пору року. Споглядання рідного краю народжує в дітях перші патріотичні почуття, адже те гарне, що вони бачать або про що читають у поезіях Олени Пчілки – і є їхня Батьківщина.
Вірші: «Новину сьогодні зранку!»
«Сніговий дід»
Вчитель:
Інша досить значна за обсягом, група віршів Олени Пчілки для дітей присвячена відносинам людини та тварини. Вони мали за мету виховувати відповідальності та співчуття до менших.
Вірші: «Зайченятко і хлоп’ятко»
«Мудра киця»
Вчитель:
А ще в Олени Пчілки є вірші, в яких зображуються родинні стосунки. Вони завжди сповнені любові про близьких людей. Діти в цих віршах оточені любов’ю дорослих й одночасно самі відчувають себе відповідальними за молодших членів родини, до батьків ставляться з відповідною пошаною. За допомогою таких творів юні читачі вчаться поводити себе у родині, поважати дорослих, цінувати їх любов і турботу.
Пісня «Гайда, дітки у садок»
Вчитель:
З повчальною метою писала Олена Пчілка і байки. Звірі та інші персонажі уособлюють ті певні риси і людські якості, які ми звикли бачити. Одні з них виховують працьовитість, наполегливість у навчанні, інші – дають поняття про те, які духовні якості у собі розвивати і з якими вадами нещадно боротись.
Інсценізація байок «Дрібненькі грушки», «Котова наука»
Вчитель:
Коли діти сім’ї Косачів трохи підросли, Олена Пчілка організувала дитячий домашній театр. Допомагали діти Олені Пчілці записувати фольклор і народні звичаї по селах Волині. Олена Пчілка увійшла в історію як фольклорист та етнограф, видавши книги «Українські колядки», «Українські народні звичаї».
Інсценізація казки «Журавель та чапля»
Вчитель:
(гра – конкурс продовжити вірш)
А чи знаєте ви твори Олени Пчілки, чи пам’ятаєте з уроків читання?
«Безконечна пісенька»
Був собі журавель
Та … (журавочка)
Наносили сінця
Повні … (ясельця)
Наша пісня гарна й нова
Ми … (почнем її братця знову)
Як називається
«Цікава казочка»
Був собі дід Нетяжка
Була у його сина сермяжка,
На голові … (шапочка)
На спині … (латочка)
Чи хороша моя казочка?
Що це за твір?
«Весняні квіти»
Весна чарівниця
Неначе … (цариця)
Наказ свій послала
Щоб краса … (встала)
І проліски і травка
Й зелена … (муравка)
І кульбаба рясна,
Й фіалочка ясна –
Всі квіти весняні,
Веселі, кохані
З-під листя виходять
Голівки … (підводять)
Од сну зимового
До сонця … (ясного)
Вчитель:
Серед фольклорних записів є дитячі віршики, сміховинки, пісеньки. Пропонуємо вашій увазі пісеньку «Ходить гарбуз по городу».(З інсценуванням)
Вчитель:
Записувала поетеса і приказки, загадки, швидкомовки. Вони задумані були не тільки для розваги, а мали розвивати логіку, пам’ять. Такі ж задачі мали ігри. А ви любите грати в ігри? А в «Котика й мишку».
Пісня-гра «Миші»
Вчитель:Дорогі діти! Творчість Олени Пчілки є багатогранною і дуже цікавою. Я думаю, що тепер кожному з вас закортить прочитати чи казочку, чи байку, чи вірш Олени пчілки.
На цьому наше свято закінчується. Дякую за увагу.