ВИХОВНА ГОДИНА У 1 КЛАСІ
Тема: Великі права маленької дитини.
Мета: Ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов’язками, закріпити їх в пам’яті учнів, навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини, розвивати культуру дітей, акторські здібності, виховувати дисциплінованість, повагу до законів України, товаришів.
Хід заняття
Гра «Передай посмішку по колу» ( для створення згуртованості, для позитивного настрою на роботу).
Діти кожного ряду повертаються обличчям один до одного і передають посмішку.
Таємничо-чарівна хвилинка.
( діти заглядають у скриньку із дзеркалом, відкривається чарівна скринька, діти посміхаються. Потім вчитель показує всім дітям).
Вірш «Ти знаєш, що ти людина»
Ти знаєш, що ти Людина
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина.
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде,
Завтра на цій Землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди, -
Добрі, ласкаві і злі.
Сьогодні усе для тебе
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Хоч хочеш того, чи ні.
Вправа «Вузлики»
ВА ПРА ТИ НИ ДИ
- Отже, наш урок присвячений правам та обов’язкам дитини.
- Давайте прочитаємо тему всі разом «Великі права маленької дитини»
Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина?
Дитина – це людська істота до досягнення нею 18-річного віку.
Дитина – це людина, яка зростає.
Пройшло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло цю істину, пройшло не одне тисячоліття, поки людство нарешті прийняло закони, які оберігають дитину – найбільше наше багатство.
Зараз послухайте інформацію, яку підготували наші історики.
Історики
Учень 1: У різні епохи неоднаково дивились на виховання та догляд за дітьми. Аж у 15-16 ст. на дітей починають звертати увагу, шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книжки, дитячі пісні та музику.
А хіба раніше діти не мали іграшок, запитаєте ви? Так, не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – одяг, як у дорослих.
Учень 2: У середньовічній Німеччині слово «дитина» було синонімом слова «дурень». Знаємо, що дітям було не легко, не було законів, які оберігали б їхнє життя.
Хто може дати нам закони, які будуть нас захищати? (держава)
Конституція – Основний Закон будь-якої держави. У ній записані усі правила. І правила ці ні в якому разі не можна порушувати! За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян.
Але в усіх малих громадян є ще своя Конституція. Вона називається «Декларація прав дитини».
Декларація прав дитини дуже важливий документ, в якому визначені права дитини. Вона була проголошена 20 листопада 1957 року Генеральною Асамблеєю ООН.
Словникова робота
Декларація – це документ, в якому викладено важливі правила, обов’язки для дітей.
Закон – документ, прийнятий вищим представницьким органом державної влади і є загальним.
Конституція – закон про устрій, будову держави, про головні права та обов’язки громадян.
Інсценізація
Буратіно: Виходить, що наша держава повинна піклуватися про своїх дітей?
Мальвіна: О, ви робите незвичайні успіхи, Буратіно! І лише одна – однісінька країна відмовилася. Це Країна Дурнів.
Буратіно: А цікаво, що це за права, які начебто я маю?
Мальвіна: Ну, ось, наприклад: «Ніхто не має права ображати іншого, принижувати його, карати». Як це робив Карабас – Барабас.
Буратіно: Ух ти! Здорово! А ще?
Мальвіна: А ще кожна дитина має право ходити до школи і вчитися безкоштовно, щоб стати грамотним, розумним і вихованим.
Буратіно: Подумаєш, а якщо я не хочу вчитися?
Мальвіна: Значить, ви порушуєте виконання Конституції. Адже крім прав кожна дитина повинна пам’ятати про свої обов’язки. Ходити в школу, Буратіно, - це і ваш обов’язок.
Буратіно: Я так і знав! Зразу палки в колеса! Я думав, якщо мені дають права, це значить, можна робити що завгодно!
Мальвіна: Ох, який же ви негідний хлопчисько! Усі люди народжуються вільними і рівними, усі мають однакові достоїнства і права. Усі наділені розумом і повинні ставитись один до одного, як брати і сестри, незважаючи на колір шкіри.
Буратіно: Та це дурість якась написана! Люди не можуть народжуватись однаковими, рівними: наприклад. Мій сусід. Хлопчик, коли народився, важив 3 кг, а його братик – 2 з половиною…
Мальвіна: Послухай: народжуватись рівними – це не значить народжуватись однаковими на зріст і вагу або однаково сильними чи красивими. Це значить – народжуватися людьми маленькими і голими. Адже ж ніхто ще не народився на світ міністром з портфелем або генералом з погонами.
Гра «Веселий м’ячик»
Ти котись веселий м’ячик,
Швидше, швидше по руках.
У кого лишився м’ячик,
Той розказує права.
Пошта казкових героїв
1. « У бочку з сином посадили,
Засмолили, покотили.
І пустили в Океан –
Так звелів їм цар Салтан».
( Головне право людини – право на життя. Маленька дитина має право жити. А дитина могла загинути в хвилях океану).
2. « Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть». ( Коза – дереза ).
3. « Рятуйте, Матуся пішла за молоком, а нас з’їв сірий вовк!». ( Вовк і козенята ).
4. « Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку». ( Попелюшка ).
5. « Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому». ( Снігова королева ).
6. « Діти, допоможіть! Посадили менм в тюрму за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок». ( Чиполіно ).
7. « Розлучила мене Зміючка з татом і ненькою. Хто ж тепер буде їм рибку ловити і годувати».
- Вам казкові герої дуже вдячні. Ваші поради – консультації я обов’язково передам їм.
Ось і підійшов до кінця наш урок. Прошу вас продовжити речення:
Я зрозумів…
Я навчився…