Виховна година «Вогонь – друг, вогонь – ворог»

Про матеріал
Даний матеріал допоможе класному керівнику в підготовці до виховної години, розкриє як негативне, так і позитивне значення вогню, причини виникнення пожежі в побуті та її наслідки; вчити учнів правильно діяти у випадку виникнення пожежі, розвивати навички самозахисту,
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Виховна година

 

«Вогонь – друг,

вогонь – ворог»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Класний керівник: Федішина Майя Олександрівна


Мета: формувати уявлення про причини виникнення пожежі в побуті та її наслідки; вчити учнів правильно діяти у випадку виникнення пожежі, розвивати навички самозахисту, виховувати розсудливість, почуття відповідальності за свої вчинки

                                                     Хід уроку:

Вчитель: У житті людини вогонь відіграє винятково важливу роль. Зігрівання наших жител, приготування їжі, розвиток науки і техніки пов’язані  з вогнем. Але були часи, коли люди не знали вогню. Вони вживали сиру їжу, у зимову холоднечу мерзли від холоду, великі хижі звірі нападали на людей. Тисячоліття  знадобились людині для того, щоб навчитись добувати вогонь і користуватись ним.  Прадавні люди вклонялись вогню  як незрозумілому і грізному божеству, загадковому брату Сонця. Це знайшло відбиття у численних легендах,  сказаннях і казках минувшини.

   А зараз послухайте легенду про Прометея.

Учень:  Давним-давно люди не знали вогню. Вони бродили по лісах, нападали на  диких звірів. Якщо полювання було вдалим, вони розривали тварину на частини  і їли м’ясо сирим . Притулком для них були холодні печери. Світом правили Боги, які жили на горі Олімп. Сильні, красиві і могутні. Всього в них було вдосталь.

   Юний Прометей був наділений добрим серцем і хороброю душею. По дорозі на Олімп він зустрічав людей, які тремтіли від холоду і страждали від хвороб. Прометей вирішив полегшити їм життя, для цього він непомітно взяв тліючу жарину з вогнища богів. Спустившись на землю, він дістав її і роздмухав, люди побачили вогонь і взяли собі. Вони годували його сухим гіллям, захищали від вітру. Вони ділилися один з одним його теплом. Люди вигнали з печер хижих звірів, навчилися смажити м’ясо. Випалювати горщики і багато іншого необхідного для життя. Батько богів Зевс здивувався: люди більше не бродили стадом, а жили сім’ями. Наказав тоді Зевс відвести  Прометея на холодну землю скіфів і прикувати його  там до скали. А люди будуть завжди вдячні Прометею за принесений їм вогонь.

   Вчитель: Ось так з’явився вогонь у людей. Він приносить користь, якщо людина поводиться з ним обережно.

   Учень 1: У прадавні часи запалити вогонь було складно, і люди постійно підтримували його в багатті  або вогнищі. На разі, щоб запалити вогонь , достатньо чиркнути сірником.

Учень2: Наші далекі предки навчились добувати вогонь, що вимагало значних зусиль і вправності висікаючи іскри каменя об камінь. От чому в ті часи вогонь оберігали у вигляді багаття  як божество. Заборонялось кидати в багаття відходи, тому що це могло «образити» вогонь. Багаття не можна було ворушити гострим предметом, щоб не поранити духа вогню .

  Учень 3: Оволодіння цією найбільшою стихійною силою природи дало людині можливість забезпечити себе світлом і теплом. Вогонь допоміг людині їй розселитися по землі, навіть у неможливих для життя  кліматичних умовах. Він потрібен, щоб виготовити ніж, трактор, автомашину, тепловоз, потрібен метал – чавун, залізо, сталь. Вогонь плавить руду, допомагаючи людині одержати метал. Вогонь надає руху пароплавам, автомашинам, ракетам. Пара, одержана за допомогою вогню – електрика, що дає тепло, енергію, світло, полегшують життя людині.

Учень 4: Зі схиленими головами люди дивляться на вічний вогонь біля пам’ятника героям, які боролися за батьківщину. Вогонь, запалений від сонячного проміння в далекій Олімпії, несуть у смолоскиповій естафеті бігуни, велосипедисти, веслярі, яхтсмени, гімнасти, віддаючи данину благородним традиціям античного світу.

Учень5: Запалювати свічку розглядалось віруючими як символ життя, як символ єдиного Бога. З цим пов’язують звичай ставити свічку ( підтримувати життя) при всіх важливих подіях у житті людини: під час народження, весілля та смерті. Це було пов’язано із традиційним пошануванням давніми українцями вогню.

C:\Users\Веталь\Desktop\Фото0134.jpg

 

 

C:\Users\Веталь\Desktop\Фото0133.jpg

  Учень 6: Вогонь залишив свої сліди в історії всіх епох  і народів. Тисячі міст і сіл зникли з лиця землі в гігантських язиках полум’я. Безцінні витвори розуму і талановитих рук попередніх поколінь перетворилися на порох. Вогонь знищив мільйони людських життів. За своїми трагічними наслідками пожежі не поступаються епідеміям, посухам та іншим лихам.

 З давніх-давен вогонь був супутником великих і малих воєн. Його використовували тирани для досягнення своїх честолюбних цілей ,інквізитори, що відправили на вогнище єретиків.

  Учень 7: По кілька разів вигорали дощенту численні міста і села. На голому місці, без даху і скарбу залишилися вцілілі жителі.

  Так, в 946 році після загибелі чоловіка князя Ігоря, Ольга вийшла з військом в похід на древлян. Після марної облоги Коростеня Ольга спалила місто, за допомогою птахів, до лап яких звеліла прив’язати запалену солому.

  Учень 8: Нажаль, люди навчились добувати вогонь, але не навчились боротися з ним. Загальна кількість пожеж на нашій планеті досягла 5,5 мільйонів на рік – кожні 5 секунд десь спалахує пожежа. Впродовж години пожежники більш ніж 1000 разів виїжджають за сигналом тривоги; гине, щонайменше одна людина, близько 10 отримують травми і опіки.

  Вчитель: Послухайте, як працювали перші пожежні депо.

Учень 9: Перші пожежники з’явилися  в нашій країні понад два століття тому. Двоповерхові споруди з високою баштою – це пожежні депо. На першому поверсі розміщували коней, повози з діжками, наповненими водою та пожежним інвентарем. На другому - жили пожежники, яким дозволялось відлучатись з казарми лише один раз на тиждень. Заборонялось відвідувати громадські місця, читати будь - що, окрім Біблії.  Щоб бути завжди напоготові, вони навіть на ніч не знімали чобіт.

  Учень 10: Як тільки черговий ( вишковий ) помічав пожежу. На каланчу одразу піднімали сигнальний знак, щоб повідомити інші депо. Вартовий ударяв у дзвін, із воріт галопом вилітав вістовий. Він розвідував обстановку і негайно мчав назад.

  Після його повернення з гуркотом і дзвоном на місце пожежі поспішали пожежники. Трубники рятували людей і гасили пожежу зі шлангів, сокирники рубали дах, щоб випустити з приміщення дим, а качальники і водопостачальники поповнювали запаси води в діжках.

  Учень 11: На сьогодні пожежні частини оснащені сучасною технікою. Зокрема, Коростенська пожежна частина оснащена сучасними машинами з Великобританії і в цьому році вона відзначає сторіччя від заснування.

Бабуся:Оце перед цим пожежний інспектор приходив. Тож наказав! Каже:»Скільки вам років бабцю?»,»70 буде»,- кажу .А він так єхидно:»Не буде вам 70,не доживете!Якщо пожежними правилами так нехтуватимете!».»Ви ж це чули?.Наказав:крокви вапном побілити,димохід переробити,одяг над плитою не сушити…І пішло,і поїхало» .А я думаю:»Ти говори,говори-тобі за це гроші платять,а я собі своє діло знаю…Так,бач,як на зло - лихо спіткало. Ой!Боже!»

 Вчитель:Щоб успішно запобігти пожежам,необхідно знати причини їх виникнення. Пригадаймо. Які є головні причини виникнення пожеж:

- Необережне поводження з вогнем:

- Необережність під час паління:

C:\Users\Веталь\Desktop\Фото0137.jpg

 

C:\Users\Веталь\Desktop\Фото0132.jpg

 

- Дитячі ігри з вогнем:

- Порушення правил пожежної безпеки під час обладнання та експлуатації електроустаткування та побутових приладів:

- Порушення правил обладнання та експлуатації грубного опалення:

- Розпалювання багать і спалювання сміття поблизу будівель:

- Застосування для розпалювання багаття легкозаймистих рідин(бензину,гасу,ацетону).

Вчитель:Скажіть,чим відрізняються вогонь від пожежі?

Як потрібно викликати пожежників?

Чого не можна робити під час пожежі?

Цей тест допоможе пригадати з уроків основ здоров’я,  як потрібно поводитись під час пожежі в багатоповерховому будинку.

  1. Тебе вогнем відрізало від виходу, і ти знаєш сусіди уже викликали рятувальників. Тобі треба зателефонувати пожежникам (5) чи ні (6)?
  2. Як ти вважаєш, щоб спуститись вниз із верхнього поверху, треба скористатись ліфтом (7) чи сходинками (8)?
  3. З дверей сусідньої квартири тягне димом. Чекатимеш, що буде далі (9) , чи одразу намагатимешся з’ясувати причину (10)?
  4.  Ти відчинив двері з квартири в коридор, а там усе затягло димом. Пробиратимешся крізь дим (11) чи залишишся в своїй квартирі (12)?
  5. Молодець. Це необхідно зробити, щоб повідомити рятувальників. У якій ти квартирі (2)?
  6.  Незважаючи на те, що пожежники прибули на  місце. Вони можуть не знати, що тебе відрізало вогнем. Тому, якщо є така можливість, обов’язково зателефонуй і повідом про себе і тих, хто поруч з тобою (1).
  7. Дуже небезпечно користуватися ліфтом під час пожежі. Він може зупинитися між поверхами або на тому поверсі, де палає вогонь, чи загорітися під впливом температури (2).
  8. Правильно. Під час пожежі треба спускатися тільки сходами (3).
  9. Це небезпечно. Можливо, сусіди уже знепритомніли і не можуть собі допомогти загасити пожежу чи викликати рятувальників. Якщо не зреагувати одразу, можна втратити дорогоцінний час (3).
  10. Правильно. Може, у них просто підгоріла картопля, але краще перестрахуватися (4).
  11. Якщо в коридорі багато  диму, це означає, що на твоєму або нижніх поверхах пожежа. Безпечніше залишатися в своїй квартирі (4).
  12. Правильно. Треба одразу повідомити пожежників, потім зачинити двері. Заткнути вологими ганчірками усі щілини, завісити двері мокрою тканиною. Потім зачинити і так само ізолювати усі двері між входом і тією кімнатою, де ти чекатимеш на допомогу, вийти на балкон чи відчинити вікно і подавати сигнали рятувальникам (13).
  13. Ти дістався кінця, і якщо не збився з правильного маршруту, то не розгубишся в подібній ситуації.

Вчитель:  Слідуюче  завдання: потрібно з’єднати початок прислів’я з кінцем.

Вітер -                                               де вогню немає.

Від іскри до пожежі -                        вогню не загасити.

Там не загориться,                          без вогню не буває.

Диму                                                 рідний брат вогню.

Вогонь – не вода,                            один крок.

Криком                                             схопить – не випливеш.

 

Недбало кинутий сірник, чи то вдома, чи то в сараї або балконі, на горищі чи в коморі, у лісі або на торфовищі – усе це може обернутися великим лихом. Яке лихо може завдати один сірник? Потрібно скласти речення. 

З одного дерева можна зробити мільйон сірників, а одним сірником можна знищити мільйон дерев. 

Заключне слово вчителя: Діти, я бажаю вам, щоб у вашому житті вогонь приносив тільки користь.

  

docx
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
2607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку