Виховна година з елементами тренінгу у 9 класі на тему "Всі ми різні - всі ми рівні"

Про матеріал

Виховна година з елементами тренінгу у 9 класі на тему "Всі ми різні-всі ми рівні". Дана розробка містить цікаві матеріали та тренінгові вправи, які допоможуть класному керівнику провести класну годину з толерантності на високому рівні.

Перегляд файлу

Виховна година з елементами тренінгу на тему: «Всі ми різні – всі ми рівні»

Мета: Формувати ціннісне ставлення особистості до сім’ї, родини, людей, такі важливі її чесноти, як терпимість, толерантність, повага до думок, почуттів, переконань інших людей, вміння вибудовувати стосунки в суспільстві на толерантних засадах.

Очікувані результати: сформованість ціннісного ставлення особистості до сім’ї, родини, людей, таких її чеснот, як терпимість, толерантність, повага до думок, почуттів, переконань інших людей, вміння вибудовувати стосунки в суспільстві та родині на толерантних засадах.

Методичне забезпечення: плакат з «деревом толерантності», вислови відомих людей про толерантність, м’яч, плакати до вправ «Сходинки взаємин» та «Діагностика рис толерантності», презентація.

Сценарний хід виховної години

 Вступ

- Ти віриш у чудо?
- Вірю.
- Справді? Ти бачив яке-небудь чудо?
- Звичайно.
- Яке?
- Тебе.
- Мене? Хіба я чудо?
- Так.

Про що ці рядки? Що ви вважаєте чудом? А як треба відноситись до чуда?

Людина є центром всього. Людина – це створіння Боже, призначене для добра, любові і милосердя. Для того, щоб почуватись людиною серед людей потрібно дотримуватись правил людського співжиття. Сьогодні ми поговоримо про толерантність. Останнім часом слово „Толерантність” набуло значної популярності.  Що таке толерантність?  Що значить толерантна людина? Чи так важливо бути толерантним? Спробуємо відповісти на ці запитання на сьогоднішньому занятті.

 Хоч поняття толерантності досить молоде, його основи формувались з часів зародження людства. Погляньте на дошку. Ви можете бачити дерево. Давайте назвемо його «Дерево толерантності». Найміцнішим у дереві є корінь та стовбур. Це його основа. Основою поняття «толерантність» будуть  вислови відомих людей. Прочитайте ці вислови.

Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей.

Дені Дідро, французький філософ, 1713-1784

Байдужість – це параліч душі, передчасна смерть.

                                             Антон Чехов

Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе.

                                                 Леонардо да Вінчі

Людина, яка робить інших щасливими, не може сама бути нещасною.

                                                      Гельвецій, французький філософ XVIII ст.

Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини.

                                                     Сааді, перський поет XIII ст.

Жодна зла людина не буває щасливою.

                                                      Ювенал, римський поет, 60 р. до н. е.

Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу.

                                   Гете, німецький поет, 1749 - 1832

Запропонуйте вислів, який би міг бути епіграфом нашої виховної години.

Основна частина

Вправа 1 «Усі ми різні, але маємо багато спільного». Час виконання 5 хв

Об’єднайтесь у пари. Кожна пара отримає аркуш паперу з двома колами, що перетинаються. Заповніть «своє» коло, давши відповідь на запитання «Хто я?» (7-8 записів). Прочитайте в парах власні характеристики, знайдіть спільні риси і впишіть їх у спільний (зафарбований) сектор. Прочитайте відмінності, а потім спільні риси. Чого в записах більше – спільного чи відмінного. Про що свідчать результати вправи? Чи можлива ситуація, коли спільних рис зовсім немає. Чи цікаво було б жити у світі, де б усі мали лише спільні риси і не мали б відмінностей? Чому?

Отже всі ми різні і це добре. Але для того, щоб мирно співіснувати, потрібно дотримуватись правил толерантності. А що ви вкладаєте в це поняття?

Вправа 2 «Асоціативний ряд». Час виконання 5 хв

Спробуйте на кожну літеру слова «толерантність» назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.

Т - терплячий, товариський, тактовний.

О - обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

Л - лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Е - енергійний, елегантний, ефективний.

Р - рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

А - активний, акуратний, авторитетний.

Н - надійний, найдорожчий.

Т - терплячий.

Н - необхідний людям, ніжний, незалежний.

І - інтелігентний, ідеальний, ідейний.

С - співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

Т - тактовний, товариський.

Ь.

Ви підібрали багато рис характеру, але що означають ці риси? З’ясувати це нам допоможе наступна вправа.

Вправа 3 «Гаряча картопля» Час виконання 5хв

Поки звучить музика, учні кидають один одному м’яч, називаючи підібрані вище риси характеру. Коли музика зупиняється, учень пояснює певну рису характеру.

Слово вчителя

Походження слова толерантність (від латинського - tolerance – стійкість, витривалість). Аналог в українській терпимість, терпиме ставлення до інших.

Поняття толерантності вперше зустрічається в 18 ст. У своєму «Трактаті про віротерпимість» французький філософ Вольтер писав, що «безумством є переконання, що всі люди мають однаково думати про певні предмети».

 Розуміння толерантності неоднакове в різних культурах, тому що залежить від історичного досвіду народів. У англійців толерантність розуміється як готовність і здатність без протесту стримами особистість, у французів як певна свобода іншого, його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів. У китайській мові бути толерантним означає дозволяти великодушність по відношенню до інших.

 Зараз толерантність розуміється як повага, визнання рівності, відмова від домінування та насилля, визнання прав інших на свої думки та погляди. Отже, толерантність, перш за все, має на меті прийняття інших такими якими вони є і взаємодію з ними на основі згоди. Толерантна особистість знає і правильно оцінює себе, її добре ставлення до себе співіснує з позитивним та доброзичливим ставленням до інших.

 У вас є словнички термінів. Подивіться і зачитайте визначення поняття «толерантність»

Вправа-дослід 4 «Всі ми різні» Час виконання 3хв

Візьміть аркуші паперу і розірвіть їх за схемою. Розгорніть те, що у вас вийшло. (В результаті має вийти фігурка людини). Чого навчає ця вправа? Чи однакові ваші фігурки? Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані та по-різному? Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвав аркуші інакше, ніж ви, є гіршими за вас? Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми?

Об’єднання у групи.

Ви маєте фігурки трьох кольорів. Об’єднайтеся у групи за кольорами.

Обговорення ситуацій.

Ситуація 1

Я студент-африканець з Конго. Вже другий рік я навчаюсь у Львівському медичному університеті, але й досі відчуваю певний дискомфорт у спілкуванні з білошкірими товаришами. Все сталось минулого року під час поселення у студентський гуртожиток. Мене поселили в кімнату ще з трьома хлопцями, Через два дні мене переселили до іншої кімнати через скарги батьків. Але я щиро хотів потоваришувати з ними. Невже колір шкіри  може так впливати на стосунки?

Ситуація 2

Нещодавно за сусіднім парканом оселилася сім’я циганів. Мені здалось, що сімя порядна і я почав товаришувати з циганом-однолітком. Але я чомусь постійно відчуваю себе неспокійно поряд з ним. Після наших зустрічей я постійно перевіряю кишені, чи на місці телефон і гаманець. А останнім часом мене почали критикувати друзі через спілкування з сусідом. Що мені робити? Я нікого не хочу образити.

Ситуація 3

Я почала займатися бойовими мистецтвами, бо мені погрожував один хлопець з нашої школи. Усе почалося з його слів про євреїв. Я розповіла комусь, що живу біля синагоги. Він почув і сказав: «Чи це не єврейська церква! Треба її спалити». Я розгнівалась, а він здивовано спитав, чи я не єврейка. Я сказала, що розповім про його слова директорові. Хлопець дуже занервувався. почав казати, що він не те мав на увазі. Але я все одно пішла до директора. Той поставився до моєї скарги дуже серйозно, і хлопця було покарано. Але на цьому історія не скінчилася. Хлопець дуже розгнівався і переказав через подружку, що вб’є мене. Я боялась вийти з дому. Що мені було робити? Тоді я пішла на курси бойових мистецтв. Я займаюсь вже півтора року і почуваюсь набагато впевненіше.

Прокоментуйте ці ситуації. Висловіть своє ставлення до них. Такі проблеми, здаються ніби незначними  і вирішуваними. Але буває так, що такі прояви спричинюють незворотні негативні суспільні явища, такі як антисемітизм, расизм, дискримінація. Погляньте на словничок термінів. прочитайте ці терміни і дайте назви ситуаціям

Словник термінів.

Толерантність (від лат. tolerantia – терпіння) – у загальному значенні здатність приймати щось, не схвалюючи це. На індивідуальному рівні – це здатність сприймати без агресії думки, які відрізняються від власних, а також – особливості поведінки та способу життя інших. Терпимість до чужого способу життя, поведінки, звичаїв, почуттів, ідей, вірувань є умовою стабільності та єдності суспільств, особливо тих, які не є гомогенними ні у релігійному, ні в етнічному, ні в інших соціальних вимірах.

Расизм світогляд, а також політичні теорії і практичні дії, що ґрунтуються на расовій дискримінації, на уявленні про поділ людей на біологічно різні групи на основі видимих особливостей зовнішнього вигляду, як-от колір шкіри, структура та колір волосся, риси обличчя, будова тіла тощо, тобто на раси, і різному ставленні до людей та їхніх спільнот залежно від приналежності до цих груп (рас).

Дискримінація -  обмеження або позбавлення прав певної категорії громадян за расовою чи національною належністю, політичними і релігійними переконаннями, статтю тощо.

Антисемітизм — одна з форм національної та релігійної нетолерантності, що виражається у ворожому ставленні до семітів; ідеологія та політика, спрямовані на обмеження або позбавлення семітських народів громадських та інших прав. Хоча найпоширеніше визначення терміну антисемітизм — це нетолерантне ставлення до євреїв.

 Семіти — група народів, що населяють або населяли Північну та Східну Африку і частину Азії, до яких належать стародавні вавилоняни, ассирійці, фінікійці та ін., а також сучасні народи: араби, євреї, ассирійці, друзи.

Альтруїзм - безкорисливе прагнення до діяльності на благо інших; протилежність егоїзму.

Перегляд відеоролику

Перегляньте відеоролик і скажіть, про яке явище йде мова. Як би ви повели себе в такій ситуації?

Діагностика рис толерантності

 Як ви вважаєте – які риси повинні бути притаманні толерантній людині?

Всі ви знаєте як потрібно робити, але чи доводите ви свої слова на практиці? Давайте визначимо, які риси толерантної людині притаманні саме вам?

Підготовка: бланк опитувальника з колонкою В на великому листі прикріплюється    на дошку.

Учасники отримують бланки опитувальника. Вчитель пояснює, що 15 характеристик, перерахованих в опитувальнику, властиві толерантній особистості.

Інструкція: Спочатку в колонці А поставте: «+» напроти тих трьох рис, які, на Вашу думку, у Вас найбільше  виражені;

Потім в колонці В поставте:

 «+» напроти тих трьох рис, які, на Ваш погляд, найбільш характерні для толерантної особистості.

Цей бланк лишиться у Вас і про результати ніхто не дізнається, відповідайте чесно.

На заповнення опитувальника дається 3-5 хвилин.

Потім вчитель заповнює підготовлений бланк опитувальника, який прикріплений на дошці. Для цього він просить підняти руки тих, хто відмітив в колонці В першу якість. Число відповідаючих підраховується і записується в колонку бланка. Таким же чином підраховується число відповідей по кожній якості. Ті три якості, які набрали найбільшу кількість балів, і є основою толерантної особистості (з точки зору даної групи).

Учасники мають можливість: порівняти уявлення про толерантну особистість кожного з членів групи із загальногруповим уявленням; порівняти уявлення про себе («+» в колонці А) з портретом толерантної особистості, який створила група.

Зразок бланка опитувальника

Риси толерантної особистості

А

Б

1

Терпіння

 

 

2

Почуття гумору

 

 

3

Доброзичливість

 

 

4

Уміння слухати

 

 

5

Здатність співпереживати

 

 

6

Альтруїзм

 

 

7

Уміння поставити себе на місце іншої людини

 

 

8

Уміння володіти собою (витримка)

 

 

9

Довіра

 

 

10

Чуйність

 

 

 

Вправа 5 «Сходинки взаємин» Час виконання 7 хв.

Що ж ми повинні зробити для того, що розвинути в собі потрібні риси? (Робота в групах). Перед вами сходинки, однією з яких є сходинка «Терпимість». Сходами можна рухатись вгору, а значить розвивати відносини в напрямку поліпшення, і можна рухатись вниз, що означатиме погіршення відносин. Вам пропонуються 10 різних понять та типів відносин, поведінки, ставлень. Обговоріть та розташуйте їх на сходинках вгору та вниз у такий спосіб, щоб на верхній сходинці було слово, яке для вас означає найпозитивніший вид взаємин  між людьми, а останнім внизу було поняття, яке, на вашу думку, характеризує негативні відносини. Зважте, що вільних сходинок 10, а пропонованих понять тільки 9. Це означає, що один з термінів має бути запропонований вами самостійно. Під час роботи керуйтеся принципом – кожен наступний вид відносин залежить від попереднього, тобто часто неможливий без нього.

                                                                                                ТОВАРИСЬКІСТЬ

                                                                                                УПЕРЕДЖЕННЯ

                                                                                                 СПІВПРАЦЯ

ПОВАГА                                                                               ЗВИНУВАЧЕННЯ

НАСИЛЬСТВО                                                                     ДИСКРИМІНАЦІЯ

СТЕРЕОТИПИ

ПОРОЗУМІННЯ

______?______

 

 

Подайте результати роботи за чергою, дайте свої пояснення обраного варіанту, розміщеного на сходинках. Вислухайте коментарі інших учасників. Чи користуєтеся ви сходами? Куди легше рухатись – вгору чи вниз? Чи можна те саме сказати про рух «сходинками взаємин»? Висловіть свої сподівання з цього приводу.

Підсумок виховної години.

Давайте повернемось до нашого «Дерева толерантності». Кожне дерево повинне давати свої плоди. Ми почули поради шанованих та відомих людей на початку виховної години. Сформулюйте власні поради та рекомендації, якою має бути толерантна людина?

Рефлексія. вправа «Пошта компліментів.

Тож давайте почнемо вчитись толерантності просто зараз. напишіть побажання комусь з присутніх. Покладіть своє побажання у конверт. А я відправлю ці побажання адресату. Я думаю кожному буде приємно почати гарні слова.

Галянтовська Ольга Борисівна

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Масальська Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 липня 2018
Переглядів
2906
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку