Виховна година "Знай і вивчай закони України"

Про матеріал
Виховна знайомить учнів з основними питаннями законодавства щодо підлітків та молоді, з найбільш поширеними прикладами правопорушень серед молоді з метою їх попередження серед учнів школи
Перегляд файлу

Виховна година на тему: «Знай і вивчай закони України»

Мета: ознайомити учнів з основними питаннями законодавства щодо підлітків та молоді, з найбільш поширеними прикладами правопорушень серед молоді з метою їх попередження серед учнів школи; виявити, яким є рівень знань учнів щодо законодавства України; розвивати в них вміння самостійно робити висновки та аналізувати їх; виховувати пошану – до законів України.

Хід заходу

Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватись своїми правами і добре виконувати свої обов'язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у вашому віці неможливо знати детально всі закони. Але основне, що стосується вас, ви повинні знати.

Існує така легенда: поза хмарами на світлому Олімпі царствує Зевс, оточений сонмом богів. З Олімпу він розсилає людям свої дарунки, утверджує на землі порядок і закон. У руках Зевса — доля людей: щастя і нещастя, добро і зло, життя і смерть. Дві великі посудини стоять біля брами палацу. В одній — дарунки добра, в іншій — зла. Зевс черпає з них добро і зло і посилає людям. Горе тому, хто порушує встановлений поряд на землі й не дотримується законів.

Біля трону Зевса стоїть богиня, що стежить за дотриманням законів. Виконуючи волю громовика, вона скликає збори богів на Олімпі й народні зібрання на землі і наглядає, щоб ні люди, ні боги не порушували порядку і закону.

Отже, запитання:

— Яке ім’я мала богиня правосуддя в грецькій міфології? (Феміда)

— Як зображували цю богиню? (Її зображували з пов’язкою на очах (символ неупередженост), з «рогом достатку» в одній руці та терезами в іншій)

Згадаймо відомий вислів англійського короля Річарда III «Кулак — нам совість, а закон нам — меч!» або російське прислів’я «С сильным не борись, с богатым не судись». Людина не завжди могла сподіватись на справедливий вирок суду, закон був частіше на боці сильного або багатого. А от королю Франциску І належать слова «Нехай здійсниться справедливість, навіть якщо згине світ!». Чи потрібно гинути світові заради того, аби запанувала справедливість? Але все-таки маємо визнати: якщо не скрізь і не завжди дотримуються справедливості, якщо правосуддя з великими зусиллями торує собі шлях, світові загрожує небезпека з боку різноманітних темних сил. Життя суспільства регулюється законами, але не завжди ці закони були справедливі. Адже недарма з’явилися такі прислів’я, як: «Закон — павутиння: джміль пролетить, а муха зав’язне». Серед законів найвищу юридичну силу має конституція, за яким живуть усі її громадяни , від малого до великого .

 Зараз ми з вами проведемо  бліц-турнір «Ти і закон».

Запитання

  1. Коли набула чинності нині діюча Конституція України? (28 червня, 1996 року)
  2. Вищий законодавчий орган України (Верховна Рада)
  3. Влада народу (демократія)
  4. Перший документ,  що засвідчує особу (паспорт)
  5. Вік, з якого  громадянин несе матеріальну відповідальність (18 років)
  6. Автор першої в історії українського народу демократичної конституції (Пилип Орлик)
  7. Таємне викрадення індивідуального майна громадян (крадіжка)
  8. Яке покарання передбачено за розбій? (Ст.. 142 передбачає позбавлення волі на строк від 3 до 10 років)
  9. Спеціально небезпечна дія або бездіяльність, за які передбачено кримінальну відповідальність (злочин)
  10. Орган місцевого самоврядування (влада)
  11. Заява, оголошення основних принципів – це …(декларація)
  12. Угода, міжнародний договір з певних питань (конвенція)

 

Розбір ситуацій

Ситуація №1

У хворого на грип під впливом високої температури стався тимчасовий розлад психіки, хоча до цього симптомів психічного захворювання не спостерігалось. Перебуваючи в цьому стані, він скоїв кримінальний злочин і тепер чекає покарання. Покарають його чи ні?

Відповідь. Ні. Кримінальний кодекс України визнає такий злочин, скоєний у стані неосудності – через розлад психіки. Але цей стан повинні встановити експерти-медики.

 

Ситуація №2

Невідомий увечері намагався проникнути в чужий автомобіль, але не встиг цього зробити, бо спрацювала авто сигналізація і він з переляку втік. Але власник автомобілю наздогнав невідомого, затримав і викликав міліцію. Адвокат затриманого вимагає його звільнення, бо проникнення в автомобіль не відбулося. Чи покарають невідомого?

Відповідь. Так, бо Кримінальний кодекс передбачає покарання за нездійснені наміри         (звичайно, за умови, що доведено: наміри скоїти злочин мали місце)

Ситуація №3

Неповнолітній Юрій (14 років), Іван (15 років) та повнолітній Артем (21 рік) здійснили розбійний напад на приватного підприємця. Кого буде притягнуто до кримінальної відповідальності?

Відповідь. Притягнуто до кримінальної відповідальності буде всіх трьох. ( скоєння злочину підлітками від 14 до 16 років).

Ситуація №4.

Двоє хлопців під заохочувальні крики однокласників зчепилися, як ті півні. Фізично дужий Толя швидко поклав Сергія «на лопатки». Цим би й закінчилось, якби Толя ще й словом не вразив поверженого, що викликало глузливий сміх однокласників. У приливі ненависті Сергій схопив гострий камінець і пожбурив услід кривдникові, котрий саме оглянувся. Камінь попав прямо в око… Після довгого і безуспішного лікування Анатолій залишився однооким.

 

Пограбування, крадіжки, насильство, убивство – це тяжкі злочини, які коять уже сформовані злочинці. Але нерідко буває, що людина чинить злочин ненавмисно – через байдужість, незнання або недбалість. Іноді починається, здавалось би, із невинних, не грубих порушень моральних норм, правил, порядку. Скажімо. Хлопчаки люблять поласувати яблуками з чужого саду. Деякі вбачають у цьому своєрідну романтику. А що це крадіжка – не думають? Дуже багато прикладів можна навести з звичайного життя, коли люди вчиняють злочини через необачність, пустощі, заради втіхи. Ось деякі з них.

***

  • Чи хотів цього Сергій?  Зробити людину калікою – це вже тяжкий злочин.

А ось інший випадок. Два хлопці, незважаючи на сувору батькову заборону, вирішили погратися мисливською рушницею. Петрик жартома наставив дуло на Бориса.- Руки вгору! – і натиснув на курок. Як на лихо рушниця була заряджена… Смерть Бориса настала раптово.

Ніхто з учасників цих інцидентів не планував злочину. Але й не думав про можливі наслідки свого вчинку. Ось так небажання виконувати обов’язки, недисциплінованість призводять до порушення моральних норм, установлених правил, а від правопорушення до злочину – один крок, і злочинець мусить бути покараним. Щоб цьому запобігти потрібно поважати правопорядок і закон, займатися самовихованням, вчитися бачити себе збоку та постійно звіряти свої вчинки з моральними та правовими нормами.

Робота із роздрукованими картками.

Учитель роздає роздруковані картки із запитаннями і просить учнів по черзі зачитати по одному запитанню й відповісти на нього.

Орієнтовний перелік запитань:

  1. На яких принципах у нашому суспільстві ґрунтується право? (На принципах моралі.)
  2. Яку відповідальність за свої аморальні вчинки несе лю­дина віком до 14 років? (Вона несе відповідальність перед школою, товаришами, сім'єю. При неодноразових порушеннях можлива відповідальність перед комісією у справах неповнолітніх).
  3. Яку юридичну відповідальність несе людина в 14 років? (У 14 років настає кримінальна відповідальність за вчи­нення ряду злочинів: вбивство, заподіяння тілесних ушкоджень, зґвалтування, пограбування, розбій, крадіжка, злісне і особливо злісне хуліганство, розкрадання вогне­пальної зброї, боєприпасів, наркотичних речовин, умис­не вчинення дій, що можуть викликати аварію потяга, умисне знищення або пошкодження майна.)
  4. Яка відповідальність настає в 15 років? (Майнова від­повідальність за заподіяння майнової шкоди.)
  5. Яка відповідальність настає в 16 років? (Кримінальна,  відповідальність за всі види злочинів.)
  6. Яка відповідальність настає з 18 років? (18 років — це повне цивільне повноліття, коли настає відповідаль­ність за всіма законами.)
  7. Які ви знаєте органи правопорядку? (Суд, арбітраж, ор­гани внутрішніх справ.)
  8. Що таке хуліганство? (Це умисні дії, що грубо порушу­ють громадський порядок і виражають неповагу до сус­пільства.)
  9. Як карається законом хуліганство? (Позбавленням воліна строк до 1 року, або виправними роботами на той же строк, або грошовим штрафом, а злісне хуліганство — позбавленням волі на строк від 1 до 5 років.)
  10. Чи були ви коли-небудь свідками хуліганства?
  11. Чи допускав хтось із вас хуліганські дії щодо інших людей?
  12. Що для кожного з вас є найбільшим злочином?
  13. У якому, законодавчому документі нашої держави за­кріплено право на освіту? (У Конституції України.)
  14. А в яких документах викладені обов'язки учнів? (У «Законі про освіту», Статуті школи, Правилах для учнів.)
  15. Які є Правила для учнів?
  16. Чи може учень працювати у вільний від навчання час (на канікулах)? З якого віку? Що для цього потрібно? Чи знаєте ви, куди звернутись? (Так, може. З 14 років. Для цього потрібні заява батьків, дозвіл школи. Зверта­тися можна у соціальний відділ для молоді або в інспек­цію у справах неповнолітніх.)
  17. Які правопорушення найчастіше бувають у нашій школі?
  18. Якщо ви стоїте на шкільному обліку як схильні до пра­вопорушень, чи знаєте ви, як треба себе поводити, щоб вас зняли з обліку?
  19. Що розуміється в адміністративному законодавстві під терміном «громадське місце»? (Вулиці, вокзали, кіноте­атри, театри, магазини, установи, бібліотеки, музеї, салони громадських видів транспорту, житлові будин­ки, подвір'я житлових будинків, школи тощо.)
  20. Назвіть   кілька   прикладів   протизаконної   поведінки в громадських місцях.
  21. Чи є серед ваших знайомих працівники міліції?
  22. Чи міг би ти стати на захист людини, яку б'ють, грабу­ють чи хочуть вбити?
  23. Що означає «охороняти природу»? (Не допускати такого впливу на навколишнє середовище, яке погіршувало б його. Здійснювати заходи проти викидів шкідли­вих газів в атмосферу, шкідливих стічних вод у річки, озера, моря. Виправляти помилки, допущені людьми в минулому: очищати річки й озера, відновлювати ліси, зберігати зникаючі види тварин і рослин.)
  24. Що таке власність неповнолітніх? (Деякі особисті речі — одяг, книги та інше.)
  25. У яких випадках підліток може розпоряджатися цінним власним майном, наприклад будинком, дачею, автомобілем? (У випадках спадку, даруванні власності підлітка може бути будь-яке майно. Підліток, як і повноліт­ній, може володіти, користуватися, розпоряджатися цим майном.)
  26. Які ви знаєте основні обов'язки батьків і дітей? (Обов'язок батьків — виховувати дітей, піклуватися про їхній фізичний і моральний розвиток, підготовку їх до праці. Батьки зобов'язані утримувати своїх неповнолітніх дітей, а в разі потреби — повнолітніх непрацездат­них дітей. Обов'язок дітей — піклуватися про батьків. У разі, якщо батьки непрацездатні й потребують допо­моги, повнолітні працездатні діти їх утримують.)
  27. Де, коли, у яких випадках кожній людині в житті можуть стати у нагоді юридичні знання? (Коли  людина сама порушила закон або коли допущено порушення закону щодо неї.)
  28. Порівняйте дві галузі знань: медицину і правознавство. Скажіть, що спільне ви бачите між ними? (В обох галузях лікують людей: медицина лікує тіло, а правознавство — розум, вчинки людей.)

 

Мозковий штурм „Комендантська година”

У багатьох країнах світу (наприклад, у Великій Британії, США, Росії та ін.) для зниження рівня злочинності серед неповнолітніх і кількості підлітків, які стали жертвами злочинів, вводили комендантську годину для дітей. Знаходження неповнолітніх віком до 16 років на вулиці у вечірній та нічний без дорослих обмежувалося. Найчастіше це обмеження починалося з 23 годин у весняно-літній період та 22 год в осінньо-зимовий період і тривало до 6 год ранку.

Діти діляться на дві групи:  За  і Проти

  1. Зниження рівня злочинності.            1.  Обмеження прав.
  2. Спокійне життя.                                  2.  Менше спілкування з друзями.
  3. Менше будуть сваритися                   3.  Менша можливість

              батьки.                                                     перебування на свіжому повітрі.

 

  1. Більше часу на навчання.                    
  2. Більше часу на відпочинок.
  3. Менша ймовірність нападу.

Запитання для обговорення

  • Чи застосовують ваші батьки щодо вас „комендантську годину”?
  • Як ви вважаєте, чи доцільно обмежувати деякі права дитини, щоб уникнути більшої шкоди для її життя і здоров’я.

Отже, обговоривши це питання, ми прийшли до висновку, що деякі обмеження, які застосовують до вас батьки приносять для вас більше користі, ніж шкоди.

 

Заключне слово вчителя.

 

Не за горами час, коли ви закінчите школу і вступите у самостійне життя. Від вас вимагається успішно займатися дорученою справою, бути відповідальними, виконувати громадянські обов'язки — хорошого трудівника, захисника Вітчизни, патріота, борця з недоліками і зловживаннями в суспільстві, господаря багатств країни, сім'янина. Державі будуть важливі ваші думки, пропозиції щодо проектів зако­нодавчих актів, які виносяться на широке обговорення. При цьому корисно поповнювати свої правові знання. Особливо важливим є зміцнення готовності боротися зі злом, непримиренність до того, що заважає нам жити. Усе це потрібно громадянинові України.

 

Хочеш Людиною справжньою стати,

Наші закони навчись поважати.

Навчись їх виконувать завжди і всюди,

Тоді і тебе поважатимуть люди!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 березня 2020
Переглядів
996
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку