Виховна робота «Мова — душа народу»

Про матеріал
Виховний захід спрямований на те, щоб в цікавій ігровій формі розказати дітям про роль мови в житті людини, показати її різнобарв'я, красу та глибину; сприяти розвитку мовлення дітей, виховувати любов до України.
Перегляд файлу

Енергодарський навчально-виховний комплекс №5

 

Виховна година

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Мова — душа народу»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пiдготувала:

вчитель 4-Г класу

Каплiй Олена Олексiївна

 

 

 

 

 

2019-2020 навчальний рiк

      

Ну щоб, здавалося, слова,

Слова та голос — більш нічого. А серце б'ється — ожива, Як їх почує!

Т. Шевченко

 

Мета: в цікавій ігровій формі розказати дітям про роль мови в житті людини, показати її різнобарв'я, красу та глибину; сприяти розвитку мовлення дітей, виховувати любов до України.

Обладнання: вислови про мову, плакат-колаж «Символи України», мультимедійна дошка, роздавальний матеріал.

 

ХІД ЗАХОДУ          ВСТУПНА ЧАСТИНА 

Учитель. Сьогодні поговоримо про найдорожчий скарб народу — його мову. Діти, щоб наше спілкування було приємним, відвертим і цікавим, важливо, щоб у нас був позитивний настрій. Для цього ми з вами проведемо вправу на покращення емоційного стану.

Робота в парах. Гра «Ти мені подобаєшся тим, що...».

Діти об’єднуються в пари (наприклад, «квітка» — «сонечко»). «Квітки» стають у внутрішнє коло, а «сонечка» — у зовнішнє. Учасники повертаються одне до одного, щоб у кожного була пара. Один із партнерів каже своєму партнерові: «Ти мені подобаєшся тим, що...» Потім учитель дає команду учасникам зовнішнього кола зробити крок праворуч, щоб змінити партнера. Гра продовжується, доки кожний учасник зовнішнього кола не зустрінеться з учасником внутрішнього кола.

         ОСНОВНА ЧАСТИНА  

 Історична довідка  

Учитель. Нарешті ми можемо розпочати розмову про тему нашого заходу. Чим відрізняються люди різних країн?

Відповіді дітей: одягом, виглядом, місцем проживання, мовою.

Учитель. Що є символами нашої країни?

Відповіді дітей: герб, прапор, гімн, верба, калина барвінок, вишиванка, шаровари, писанка, глечик, мова...

У чудовій країні знань є чарівні стежинки рідної мови, крокуючи якими, кожна людина дедалі більше дізнається про красу та багатство рідної мови.

Глибокі знання рідної мови, досконале володіння нею — одна з важливих ознак високої культури й освіченості людини.

Кожному народові дорога його мова. Народна мудрість говорить: «Рідна мова дорога людині, як саме життя». Без мови не може існувати народ, його культура. Мова є одним із найважливіших скарбів, які людина створила за свою історію. Українська — одна з най- багатших і наймелодійніших мов світу. Мова — це багатюща людська скарбниця, до якої народ складає багатий досвід свого життя, свої мрії, сподівання.

0 мово рідна! їй гаряче Віддав я серце недарма. Без мови рідної, юначе, Й народу нашого нема.

В. Сосюра

■ Гра «Що сказала жаба»  

Учитель. Діти, поміркуйте і перекладіть з жаб’ячої мови зрозумілою українське прислів’я.

КВА-КО-КВА-ЖНА-КВА-ЖА-КВА-БА-КВА-СВО-КВА-Є-КВА-БО-КВА-ЛО-КВА-ТО-КВА- ХВА-

КВА-ЛИ-КВА-ТЬ (Читати слід із відкиданням «ква».) Діти відгадують написане.

Учитель. Так, ми прочитали прислів’я: «Кожна жаба своє болото хвалить». Що означає це прислів’я? Відповіді дітей. Учитель підводить підсумки.

Учитель. Хвалитися не добре, але потрібно любити те місце, де ти народився, зростаєш. Є ще таке прислів’я: «Де народився, там і знадобився». Добре, якщо ми любимо край, у якому живемо, людей, які нас оточують, нашу історію, нашу рідну мову.

Поетична сторінка

1-й учень. Любов до рідної мови починається ще з раннього дитинства. Коли мати заколисує дитину, співає їй колискових пісень, у яких відчувається краса рідного слова, яскравість і милозвучність мови. 2-й учень. Мова це неоціненний божественний дар, який має людина. Від народження до смерті звуки мови супроводжують нас. Щодня ми використовуємо її для спілкування. Світ ми також пізнаємо через мову, бо в ній накопичено досвід попередніх поколінь. І хто ж, як не ми, маємо її любити, берегти та шанувати, нести у віки, передавати наступним поколінням, плекати та збагачувати.

Мова рідна!

Слово рідне!

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько, А лиш камінь має.

С. Воробкевич Діти читають вірші про мову.

Учитель. Але є й такі люди, які зневажають свою мову. Ось послухаємо байку про одну жабу.

3-й учень. Іван Павліха. Байка

Знайшлася жаба серед жаб, яка сказала:

«Дурна була б я, коли б так, як предки стала квакать! Я буду, мов та качка, крякать!» Тут хтось їй заперечив сходу:

«Але ж ти жаб’ячого роду, а не качка!» «Ну й що?! До чого ця балачка,

Коли мені миліше «кря», ніж «ква»?

Воно дає мені права на пух та крила...

А там, дивись, здіймуся ще й в політ,

Побачу світ: савани, води Нілу...»

Отак мрійливо думає вона і кряче в рідному болоті, Аж котиться луна, та ба — злетіти годі...

Учитель. Наша мова має свою історію походження.

Презентація історії розвитку писемності.

4-й учень

На уроці рідну мову 

Ревно будемо вивчати, Розбирати кожне слово, Щоб її нам краще знати.

                                                                      Хто багато хоче вміти,                       

Той багато має знати. Українську мову, діти, Треба нам опанувати.

Тож вивчаймо рідну мову Вже тепер з маленьких літ. Українське наше слово  Хай звучить на цілий світ.

Учитель. Навіщо нам вивчати свою рідну мову? Відповіді дітей:

*             щоб гарно нею розмовляти;

*             щоб формулювати свої думки чітко й точно;

*             щоб уміти висловлювати свої почуття; *  щоб бути освіченими, грамотними людьми; *         щоб нами пишалася наша країна, яку ми любимо.

Учитель. Мова — це не лише засіб спілкування. Мова — це вираження культури та знань людини, її патріотизму, мудрості, її поглядів і переконань, її приналежності до певної нації, народу, держави. Заговорить людина, і одразу чуєш, хто вона — француз, словак чи англієць... Слухаєш, як вона образно висловлює свої думки, як багато різноманітних слів у її мовленні, й одразу розумієш — це людина освічена, розумна, мудра. Бачиш, як бережно, з якою ніжністю та любов’ю ставиться вона до рідної мови, й усвідомлюєш — це справжній патріот своєї Батьківщини, свого народу. От що таке мова! Якими словами можна описати нашу мову?

Відповіді дітей: співуча, гарна, ніжна, милозвучна, найкраща, рідна, дорога, мрійлива, своєрідна, ласкава, глибока, сердечна, мов струмочок.

Учитель. У нас, українців, напрочуд гарна, співуча й ніжна мова. Наша чарівна українська земля породила цю співучу, барвисту, розкішну мову. Варто придивитись до природи рідного краю, до ніжних світанків, сивих туманів над річками й озерами, до веселкових барв весняних лук, до квітучих садків і безкраїв ланів, аби збагнути, що саме така мова має жити серед цієї незбагненої земної краси. Нею можна все розповісти, все повідомити, нею можна мріяти та змалювати будь-які картини природи, бо для кожного явища, для кожного почуття є в ній відповідні слова, й не одне, а по декілька, щоб краще можна було  розкрити думки та мрії.

Солов'їну, барвінкову Колосисту — навіки —

Українську рідну мову 

В дар дали мені батьки.

В. Лучук

Учитель . Щоб добре нею розмовляти, щоб відчути серцем її красу та багатство, щоб зрозуміти неповторність і ніжність, мелодійність і багатство барв, її треба старанно вивчати. Наша - рідна українська мова, дана нам цією землею, цим світом, у якому нам випало щастя жити, вона варта того, щоб вивчити її якнайкраще. Слово... Від нього почався світ, адже воно було першим. Значення слова неоціненне. Гра «Продовж ланцюжок»

Учитель пропонує дітям продовжити висловлювання, наприклад: слово може... (поранити, розчулити, вколоти, вилікувати, відштовхнути, налякати, знищити та підтримати, приголомшити та зігріти, розсмішити й обдурити, посварити та помирити).

Слово... (надихає, навчає, підіймає, руйнує, возвеличує, веде). Гра «Мікрофон»

Учитель. Зараз у вас буде можливість пригадати найчудовіші слова. Поверніться одне до одного та скажіть добрі слова. (Діти виконують запропоноване.) Правда, приємно? Гра «Добрі чарівники»  

Учитель. А зараз я пропоную вам стати добрими чарівниками. У мене є чарівна паличка. Кожен із вас передаватиме паличку іншому та називатиме лише хороші вчинки дітей класу ваших друзів.

Діти беруть паличку і називають хороший вчинок свого однокласника, друга, знайомого

Учитель. Бачите, як багато в нас гарного, доброго. Намагатимемось і надалі берегти та примножувати ці добрі вчинки, щоб ваші обличчя були завжди радісними від того, що ви зробили доброго, й усмішка ніколи не зникала. Конкурс ввічливості «Хто далі?»  

Учитель пропонує вихованцям пригадати якомога більше слів за групами: слова вітання; слова вдячності; слова побажання.

Слова вітання: доброго ранку; доброго дня; доброго вечора; доброго здоров’я; здоровенькі були; здрастуйте; привіт; дай, Боже, щастя.

Слова вдячності: дякую; спасибі; будь ласка; дякувати Богу; дуже вдячний.

Слова побажання: усього найкращого; усіх благ; до зустрічі; хай щастить; бувайте здорові; до побачення; на все добре; на добраніч.

 Народна мудрість  

Учитель. Прислухайтесь, що каже український народ про рідне слово. Дітям пропонують прочитати прислів'я про мову.

Прислів’я

* Якщо мову зневажаєш, батька й неньку не поважаєш.

х Зберігши мову, збережемо народ. х Я — українець, і мова для мене — святість.

х Де народився і проживаю, тією мовою і розмовляю.

х Не цвістиме калина без сонця й тепла, без мови нація мертва й німа. х Хто материнську мову зневажає, той матері не шанує. х Народ скаже, як зав’яже.

х Рідна мова не полова: її вітром не розвієш. х Не питай, що за людина, а послухай її мову.

х Мова — сховище думки.

Гра «Початок — кінцівка»

Дітям роздають кінцівки прислів'їв. Учитель зачитує початок, а діти мають знайти в себе відповідну кінцівку. 

 

Прислів’я

                       Початок          

Кінцівка

Рідна мова дорога людині,

як саме життя

Хто хоче багато знати,

тому треба мало спати

Ти наше диво калинове,

кохана українська мово

Слово без думки,

як колос без зерна

Нема в тебе хліба м’якого,

зате є в тебе слово ніжне

Доброму слову душа радіє,

лихе слово б’є, як кілок, по голові

              

Авторитетна думка

СИЛА СЛОВА

Слово — найтонше доторкання до серця, і воно може стати і ніжною запашною квіткою і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розжареним залізом, і брудом... Мудре та добре слово дарує радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне завдає горя.

Словом можна вбити й оживити, посіяти тривогу та безнадію й одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, породити віру в людину і зародити невіру, надихнути на працю і скувати сили душі... Зле, невдале, нетактовне, просто нерозумне слово може вразити, приголомшити людину.

Пам'ятатимемо про це. А це ж так просто: «Прошу!», «Будь ласка!», «Будьте люб'язні!», «Пробачте за турботу!», «Дякую за увагу!» Начебто невеликий набір, і запам'ятовувати нескладно, а саме цими словами відчиняються всі двері, вирішуються безліч невідкладних справ.

Гра «Телеграф» 

Учитель. Діти, вам потрібно передати телеграму-прислів’я від першого учня до останнього. Передавати потрібно чітко, швидко, правильно.

Учитель називає тихо першому учню будь-яке прислів'я, учні мають його передавати одне одному пантомімою, по черзі повернувшись обличчям. Коли телеграма надійшла, у зворотному порядку перевіряють правильність отриманого повідомлення.

Поміркуймо разом! 

Учитель. А тепер пропоную згадати або дати тлумачення прислів’ям. Прислів’я

1.    «Слово — не горобець, випустиш — не спіймаєш». (Треба добре подумати перед тим, як говорити, щоб не образити і не скривдити людину.)

2.    «Хліб-сіль їж, а правду — ріж». (Треба завжди говорити лише правду. Це виховує в людині сміливість, мужність.)

3.    «Вмій жартувати, та знай, коли перестати». (Треба знати міру в усьому. Виховує в людині стриманість, почуття міри.)

4.    «Правда світліша за сонце», «Топчи правду в калюжу, а вона все чиста буде», «Правда в огні не горить й у воді не тоне». (Закликають завжди говорити правду, навчають бути чесним і правдивим, попри те що часом «правда очі коле», адже правда завжди перемагає.)

5.    «Умій сказати, умій і змовчати». (Розумна людина завжди знає, коли треба говорити, а коли слід зупинитись.)

6.    «Гостре словечко коле сердечко». (Дотепне і правдиве слово може дошкулити, але ставить людину на місце, коли вона не має рації.)

7.    «Вода все сполоще, а злого слова ні». (Не говорити злого слова ніколи й нікому, бо «слово не стріла, а глибше ранить». За кожне сказане погане слово колись обов’язково стане соромно, але його не повернеш.)

8.    «Від солодких слів буває гірко». (Ніколи не треба лестити, кривити душею, бо настане час і людина гірко розчарується.)

9.    «Добре слово краще, ніж гроші». (Кожна людина знає ціну грошам, але добре, щире слово може принести радість і розраду, тому треба частіше говорити людям теплі, добрі, щирі слова.)

10.«Довгим язиком тільки полумиски лизати». (Не варто давати волю язикові, люди ніколи не

поважали надміру язикатих.)

 

 

Фізкультхвилинка  

Хто ж так, хто вже там стомився  І направо похилився?

Треба дружно всім нам встати Фізкультпаузу почати:

До полиці підійдемо (діти крокують на місці),

Книжку в руки ми візьмемо (помахи долоньками до себе), Раз — сторінку розгорнули (права долонька накриває ліву), Потім ще перевернули (ліва долонька на правій).

Дуже гарна і красива (долоні перед собою)

Наша книжечка чарівна (плескаємо над головою). Всі на місце посідали,

Слухати ми знов почали.

Учитель. У своєму мовленні намагайтеся, діти, вживати крилаті вислови, народні прислів’я приказки, щоб мова була багатою, емоційно насиченою, колоритною. І в жодному разі вживайте слів-паразитів, лайливих слів. Адже вони засмічують мову, роблять її, без перебільшення, шкідливою для здоров’я людини. Краса нашої мови залежить лише від нас, від наших старань. Адже коли людина не замислюється над тим, як звучить її мова, часом виникають і сумні, і водночас курйозні ситуації.

5-йучень

Я дивився фільм про жах, Здорово було там так!

Той його ногою — бах!

Потім всіх трах-тах-тах-тах!

Той його об землю шмяк —

Той — беркиць! Бемц! Бемц! — і вкляк. 

Прискакав, ну, той, що гість, їх обох лобами — трісь. Ті звалились на матрац, Він підбіг, обох їх — клац!

Піх-пах, бум, та-ра-ра-рах!

Я скажу вам, це був — жах!

Учитель. Справді — жах! Будемо вивчати свою мову.

 Вірш-додавання 

Учитель зачитує вірша, діти мають хором називати останнє слово.

Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову ... (знати).

А щоб вміти говорити, треба рідну мову ... (вчити).

Знає кожен з нас чудово — не прожити нам без ... (мови).

Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла, ... (світанкова).

І дзвенить щодня і в свята, бо вона така ... (багата).

І така джерельно чиста наша мова ... (промениста).

Чарівна і калинова наша мова ... (веселкова).

В ній такі слова чудові, хліб і сіль на ... (рушникові).

В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі... (жити)?

Понад світом хай лунає, хай ніхто ... (не забуває) Рідну мову українську, мудру, щедру,... (материнську).

Своєї мови не цурайтесь ні в грізні, ні в щасливі дні.

Любіть її завжди, пишайтесь, хай долі будуть у вас ясні. Мовленнєві норми

Учитель. Пропоную виконати декілька завдань на засвоєння норм правильної української мови.

Перекладіть слова українською мовою Бабочка (метелик).

Звезда (зірка).

Рубаха (сорочка).

Растение (рослина).

Животное (тварина).

Труд (праця).

Карандаш (олівець).

Мел (крейда).

Виправ помилку

1.      Автобус буде через пару хвилин. (Автобус буде за декілька хвилин.)

2.      Треба їхати почті час. (Треба їхати майже годину.)

3.      Пройду пішком два квартала. (Пройду пішки два квартали.)

4.      Яка вкусна хлібна корочка! (Яка смачна хлібна скоринка.)

5.      Розкрийте книжку на нужній сторінкє. (Розкрийте книжку на потрібній сторінці.)

6.      Закрийте хворточку, бо сквозить! (Зачиніть кватирку, бо протяг!) Говори правильно Учням роздають картки з реченнями, які потрібно виправити. Речення

1.    На вєточкє сидів соловей і весело співав веселу пісеньку. (На гілочці сидів соловейко і радісно щебетав веселу пісеньку.)

2.    Я живу у великому городі, де є много школ, заводов, фабрик. (Я мешкаю (проживаю) у великому місті, де є багато шкіл, заводів, фабрик.)

3.    На празнику було багато воздушних шаріків, цвіточків, разноцвєтних лєнт. (На святі було багато повітряних кульок, квіточок, різнокольорових стрічок.)

4.    Ми розположились на берегу моря, де розположено кілька домов отдиха. (Ми розмістилися на березі моря, де розташовано кілька будинків відпочинку.)

5.    На синьому небі пропливали пушисті тучки. (На синьому небі пропливали пухнасті хмарки.)

6.    Мене лічить лікар, який приймає по понеділкам і середам. (Мене лікує лікар, який веде прийом у лікарні в понеділок і в середу).

Добери синонім-фразеологізм Завдання

Слова: стомився, викривати, втекти, тремтіти, дорікати, мовчати, червоніти, перебільшувати, ледарювати, розсердитися.

Фразеологізми: очі колоти; не чути ні рук, ні ніг; надути губи; робити з мухи слона; пекти раків; байдики бити; тримати язик за зубами; дрижаків упіймати; виводити на чисту воду; накивати п’ятами.

 Гра «Живі слова»  

Діти виходять до дошки. Кожному дають слово. Із них вони мають утворити речення. Або хтось інший виходить і розставляє дітей зі словами у певному порядку. Наприклад: слова — БІЛКА, ГРИБИ, СУШИТЬ. Білка сушить гриби. Гра-аукціон «Доповни слово»

Учитель. Я називатиму перші літери слова, а ви маєте доповнити їх іншими літерами, аби отримати слово. І так хто більше.

Завдання

Лі — (літак, літо, лікар...)

Мі — (мішок, місто, місяць...)

Кі — (кільце, кінець, кіно, кінь)

Ві — (відро, вікно, вітер) Гра «Зашифровані слова» 

Учитель. Щоб прочитати слова, треба закреслити однакові літери. Починаймо, хто швидше впорається, вголос називає слово.

Завдання

АММДАКРКТУШГТШ (друг)

ТООАКМРМЯУДАКЯ (труд)

ЯШЩДЩШДЯАСПАОРТ (спорт)

С.ВОЯКТТЗНЯЗВККЦЕ (сонце)

Мовний струмочок 

Учитель. Зараз необхідно дібрати слова, узгоджуючи їх за значенням.

1.Білий — (папір, сніг, цукор...).

2.Зелений — (листя, трава, огірок...).

3.Червоний — (помідор, вишня, калина...).

4.Вечорами нам тато читає вголос ... (газети, книжки, журнали, жарти...).

5.Літня ніч була ... (темною, довгою, місячною, короткою...).

6.Мій товариш відкрив ... (вікно, книжку, таємницю).

7.Нам дуже сподобалося маленьке, пухнасте ... (каченя, волосся, деревце, покривало...).

8.Сашко дуже поспішав, він біг дуже ... (швидко, легко, красиво...).

9.У вікно зазирнуло сонечко ... (веселе, усміхнене, щире, грайливе, привітне...).

10.На небі з’явилися хмари ... (чорні, волохаті, мокрі, рвані, кудлаті...).

11.Навесні з’явилася травичка ... (молода, зелена, запашна, густа, висока...).

Корекційна хвилинка

Чистомовка з рухами

Я-я-я — книжечка моя (плескаємо в долоні).

Жу-жу-жу — книжку бережу (вказівні пальці схрестити). 

Жи-жи-жи — прочитати допоможи.

Зе-зе-зе — книжку мишка гризе (стискаємо кулачки). 

Зи-зи-зи — книжку, мишко, не гризи (сваримося пальчиком). Спіймай звук «З»  

Учитель . Коли почуєте заданий звук, плескайте вдолоні.

Зима морозна надворі.

Замети білі надворі.

Зоріють в небі ясні зорі.

Заснули зайчики малі

Спіймай звук «ш»

Шепоче вітер: «Ша-ша-ша!  Шубку білочка знайшла!»  Шелестить трава похила: « Шубку білочка купила!»  Шепочеш ти, і вірю я: 

Шубка в білочки своя.

Корекційні вправи Надокучлива муха

Учитель. Уявіть, що ви на пляжі, сонечко зігріває, рухатись не хочеться. Раптом прилітає муха й сідає на чоло. Щоб зігнати її, порухайте бровами. Муха крутиться біля очей — покліпайте. Перелітає зі щоки на щоку — надувайте по черзі кожну щоку. Муха сіла на підборіддя — порухайте щелепою.

Вухо — ніс

Учитель називає спочатку слова та правильно показує названу частину тіла, згодом називає слово й показує неправильно. Діти мають вголос промовляти те, що показує вчитель. Наприклад, називаєте вухо і показуєте його. А згодом кажете «ніс», а показуєте очі тощо.

Передай рух

Дітям пропонують уявно передавати великого м'яча, важку гирю, квіточку тощо.

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Учитель. Діти, сподіваюсь, що ви зрозуміли цінність рідної мови, пізнали чимало цікавого про походження писемності, впевнились у тому, що вивчати мову можна з цікавістю та зробили висновок, що мови треба постійно навчатись.

Розкажіть, що вам сьогодні сподобалось і запам’яталось?

Відповіді дітей.

Завантаження...
pdf
Додано
1 червня 2020
Переглядів
2234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку