Конспект комплексно-хвильового уроку «Я досліджую світ» у 2 – Б класі
Хоменко Л.М., учитель початкових класів, вищої категорії, «вчитель методист».
Тема хвилі: «Осінь золотокоса красуня!»
Тема урока: Які властивості має вода.
Мета:
Обладнання: різні речовини, склянки, вода, дві ємності, дві лабораторні колби з газовідвідною трубкою, лід, яблуко, морква, серветка, барвник, листок пекінської капусти, роздатковий матеріал, таблиці, проектор, комп’ютер.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Освітні галузі: природнича, мовно – літературна.
Хід уроку
І. Вступна частина
1.Організаційний момент.
Пролунав дзвінок
Починаємо урок.
Працювати старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашому 2 – Б класі
Діти просто молодці.
Учитель: Наше плавання підходить до кінця. І на уроці «Я досліджую світ» ми попливемо на хвилі, а як вона називається, ви узнаєте, коли назбираєте листя, яке розкидала осінь і зможете прочитати назву хвилі.
(Осінь іде, за собою дощ веде…)
2. Актуалізація опорних знань.
1.Червоне коромисло через річко повисло. (Веселка)
2.З малої хмари великий … (дощ)
3.Річки взимку вкриває … (лід)
4.Під час кипіння з чайника йде … (пара)
(ВОДА)
3.Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Основна частина.
1. Вивчення нового матеріалу
Технологія «Два - чотири - всі разом»
Де вода трапляється в природі?
Учні індивідуально обмірковують можливі відповіді. Потім об`єднуються в пари, доповнюючи думки одне одного.
Далі діти в четвірках ухвалюють спільне рішення. Завершується робота обговоренням поставленого завдання з усім класом.
Робота за підручником (с. 96)
- Розгляньте малюнки, прочитайте текст, доповніть свої повідомлення про місце води в природі.
Міні-лекція
Тіла живої та неживої природи, тіла, створені людиною, складаються з речовин. Речовина – це те, із чого складається тіло. Скло, залізо, цукор, кухонна сіль, глина, деревина - все це речовини. Вода - теж речовина.
Зустрівши в лісі джерело, ми радіємо: «Яка чиста вода!». Однак у природі зовсім чистої води немає. Будь-яка вода - морська, річкова, дощова - це розчин.
Воду з розчиненою в ній речовиною називають розчином. Навіть у дощовій воді, яку вважають найчистішою, є домішки, що потрапляють з повітря. Пригадайте, яке чисте і свіже повітря після дощу! Це вода поглинула з повітря пил, кіптяву, вихлопні гази.
Морська вода - це розчин значної кількості різних речовин.
Усі розчини прозорі. Якщо у воді є нерозчинні частинки, вони роблять її каламутною.
Усі речовини можна розподілити на розчинні та нерозчинні у воді.
Дослідження-спостереження. Робота в групах
•Дослід 1. Вода - розчинник.
-Спробуйте розчинити у воді різні речовини та зробіть висновки, які з них розчинні, а які – ні.
Висновок:
1) Цукор, сіль, сода - розчинні.
2) Пісок, глина, борошно - нерозчинні.
3) Соняшникова олія, вершкове масло – нерозчинні.
•Дослід 2. Текучість води.
- Візьмімо скло, наллємо води на нього. Що у нас утворилося?
- А зараз я нахиляю скло. (Вода побігла.)
-А якщо сильніше нахилити? (Ще швидше побігла.)
Висновок. Вода - рідина, вона - текуча.
Вправа «Передбачення»
- Припустіть, що станеться:
•зі шматочком льоду, якщо його нагріти;
•з водою, якщо її продовжувати нагрівати.
Учні висловлюють свої міркування.
Висновок. Якщо лід нагрівати, він розтане. Якщо нагрівати воду, вона закипить, буде випаровуватися.
Руханка
2.Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях
Дослідницька діяльність
Нам знадобляться: дві ємності, дві лабораторні колби з газовідвідною трубкою, лід, гаряча вода та вода кімнатної температури.
Виконуємо послідовно.
1) У дві однакові колби наливаємо воду кімнатної температури і позначаємо рівень води позначкою.
2) Занурюємо колби у дві ємності - з гарячою водою і льодом.
З) Який результат експерименту? Зробіть висновок.
Учні висловлюють свої міркування.
Робота за підручником (с. 100)
Учні читають висновок у підручнику, потім обговорюють у загальному колі.
Гра «Назви рідину»
- Що ви пили сьогодні на сніданок? (Відповіді дітей.)
- Що ще можна випити? Назвіть питні рідини (напої). (Кава. сік, чай, мінеральна вода. кисіль, молоко, морс, йогурт, ряжанка, лимонад. узвар, квас, компот, сироватка тощо.)
Вправа «Юний дослідник»
- Чи є вода в рослинах? А у фруктах та овочах?
•Дослід 1. Вода в овочах і фруктах.
Діти беруть відрізані шматочки яблука. моркви, накривають серветкою і натискають.
Висновок. Пляма на серветці - це вода, що міститься у свіжих овочах та фруктах.
А як вода потрапляє у рослину? Нумо переконаємося в цьому.
•Дослід 2. Рух води по рослині.
У підфарбовану барвником воду діти кладуть листок пекінської капусти.
- Поспостерігаймо, чи буде пофарбована вода проникати у листя.
Висновок. Листок почав змінювати колір, отже, вода рухається по рослині.
Перегляд відеоролики
-Щоб закріпити знання про властивості води, перегляньмо відео «Корисні підказки про воду від телеканалу ПЛЮСПЛЮС » (https://www.youtube.com/watch?v=RmErh04ndGs).
Мовна вправа «Яка вода?»
Учитель демонструє малюнки із зображеннями різних водойм. Учні визначають, яка у них вода.
Руханка «Струмочок»
Учні у парах беруться за руки, шикуються у колону. Обирають ведучого, який стає у кінці колони. Діти піднімають угору зімкнуті руки, грає весела музика, ведучий входить у замкнутий «тунель». Проходячи повз дітей, він вибирає одного і стає з ним на початок колони («струмочка»). Учень, який залишився без пари, стає ведучим. Він біжить на початок колони і повторює дії попереднього гравця.
З. Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації
Рубрика «Чи знаєте ви...»
Учні читають повідомлення про температуру води у водоймах (підручник, с. 101).
Хвилинка-цікавинка
•70 % поверхні Землі покрито водою, а придатною до вживання є тільки 1 % від її обсягу.
•У середньому, наш організм потребує 1.5 - 2 літри рідини на день.
•Гаряча вода замерзає швидше, ніж холодна.
•Людина може обходитися без їжі 30 діб, а без води - менше, ніж тиждень.
•Людський організм на 60 - 70 % складається з води, а дитячий - на 80 %, .
•Перші живі організми на Землі виникли у воді!
•Одним із найводянистіших продуктів є кавун, він на 93 % складається з води.
•Найводянистіша тварина - медуза, оскільки вона на 99% складається з води.
•Забруднені підземні води очищаються впродовж декількох тисячоліть.
•Перше, що шукають дослідники інших планет,- воду.
Вправа «Поміркуй». Розв'язування завдань творчого характеру
•Чому в акваріумі добре видно рибок, рослини, пісок?
•Чому взимку під час сильних морозів можуть руйнуватися водопровідні труби?
Вікторина «Назви властивість води»
-Яку властивість води використовує людина, миючи посуд, перучи білизну?
-Чому цукор розчиняється в чаї?
-Чому на каструлі, що кипить, «стрибає» кришка?
-Якщо вода має смак, про що це свідчить?
ІІІ. Заключна частина.
Рефлексія
Робота за підручником (с. 97)
Вправа «Пригадай!»
-Розгляньте малюнки Які властивості води на них зображено?
Вправа «Піца» .
На дошці - коло, розділене на чотири частини-сектори. Зверху кожного «шматочка» цієї імпровізованої «піци» - твердження: «Мені зрозуміло все», «Мені було цікаво на цьому занятті», «Інформація була новою для мене», «Мені подобається тут, і я очікую наступних занять».