Виховна розробка : "Вечір цікавої хімії " для учнів 7 -9 класів

Про матеріал

Сприяти розвитку творчої особистості учня, розвивати інтерес до вивчення

хімії, вчити учнів критично мислити й передбачати результат, формувати

свідоме ставлення до свого здоров'я

Перегляд файлу

Тема. Вечір цікавої хімії

Мета. Сприяти розвитку творчої особистості учня, розвивати інтерес до вивчення

            хімії, вчити учнів критично мислити й передбачати результат, формувати 

           свідоме ставлення до свого здоровя

 

                                                                     Отруту від ліків відрізняє тільки доза.

                                                                                                        Парацельс

 

Вед. Шановні присутні. Сьогодні в нашому кабінеті хімії незвично людно та    гамірно. Ми вітаємо всіх, кого захоплює цікава наука – хімія. Будьте уважними, і ви дізнаєтесь багато нового про хімічні елементи та  їх сполуки.

Вибігає чарівник, розмахуючи руками.

        Криглі – міглі – фіглі. Зупиніться, не треба нічого хімічити, бо це погано закінчується. Пам’ятаєте, що робили з алхіміками в середні віки? Криглі – міглі – фіглі! Не допущу!

 

Ведучий бризкає на чародія водою, а той враз принишк і тихенько сідає в куточку

 

Вед. Шановний чарівник. Зараз кожен школяр знає, що хімія була відома за 12 віків до нашої ери в Китаї, Індії та Єгипті. На основі хімії виготовляли фарби, ліки, займалися виноробством, скловарінням.

Вед. Першим арабським алхіміком, якого ми знаємо, був Джабір ібн Хайян, чи Гебер, що жив у VІІІ столітті. Він написав по хімії твір «Книга семидесяти» та «Книга про отрути».

Вед. Першим хіміком-лікарем на початку ХVІ століття був Парацельс, що сказав: «Мета хімії – не у виготовленні золота та срібла, а у виготовленні ліків».

Вед. Тепер уже кожен школяр знає, що виробництво каучуку, скла, фарб, ліків, пластмас, виплаву металів, утворення жиру, цукру, молока, білка, вовни, виготовлення їжі не може відбутися без участі хімічних процесів. Гудзики можна робити з молока, калоші – із спирту, шовк – з дерева, сукні – із скла.

 

Чарівник. О- хо – хо… Що я чую. Молоко…Сукні… (Звертається до дітей) Не вірте жодному його слову. Це омана.

 

Вед.  Не хвилюйся, шановний чарівник. У цій залі зібралися діти, які добре знають, що таке хімія. А щоб ти переконався у цьому, давай задамо їм питання. За кожну правильну відповідь ви можете отримати 1 аурумчик.

 

1. Метал, який надає крові червоного кольору (залізо)

2. Хімічний елемент, який називають царем мертвої природи (Si)

3. Рідкий метал (ртуть)

4. Назва якого хімічного елементу співпадає з назвою соснового лісу? (Бор)

5. Який хімічний елемент алхіміки зображали у вигляді змії? (Арсен)

6. Яким елементом скористався один із злочинців, якого викрив Шерлок Холмс?

(Фосфор)

7. Назва якого хімічного елементу означає «райдуга»? (Іридій)

8. Який хімічний елемент стверджує, що він народжує воду? (Гідроген)

9. Нестача якого хімічного елементу призводить до карієсу? (Кальцію)

10. Який метал найважчий? (Іридій)

11. Який хімічний елемент називають елементом життя і «мислення»? (Фосфор)

12. Який метал можна запалити холодною водою? (Калій)

13. Частинка з найменшою масою (Електрон)

14. Якої речовини не вистачає в пустелі? (Води)

15. Хімічний елемент, який називають царем живої природи (Вуглець)

 

Вед. Молодці. Ви гарно відповідали. Але  хімія – наука не тільки про хімічні елементи та їх сполуки, а й про перетворення речовин. Наші лаборанти продемонструють вам декілька дослідів, а ви спробуйте пояснити, як вони це зробили.

Чарівник. Що, досліди? Ні – ні – ні!… Ні в якому разі! Криглі – міглі – фіглі…

(розмахує руками, намагаючись перешкодити).

 

Вед. Та що ж ти такий непосидючий? Поглянь на присутніх – ніхто не хвилюється.

 

Дослід 1. Обвуглення цукру без вогню.

 Насипати в пробірку на четверту на четверту частину обєму цукрової пудри, змочити її трохи водою, перемішати, а зверху налити концентрованої сірчаної кислоти так, щоб вона покрила цукор тонким шаром. Маса починає буріти, а згодом чорніє. Через 2-3 хвилини чорна пориста маса вуглецю  почне підніматися вище країв пробірки.

      Пояснення. Вуглекислий газ. Сірчистий газ і водяна пара утворюють пори у вуглеці, і тому з реагуючої суміші піднімається високий стовпчик пористого вуглецю.

 

 Дослід 2. Теплові ефекти при розчиненні.

У два стакани налити дистильованої води і помістити в них термометри. В один стакан насипати невелику кількість амоній нітрату, перемішати скляною паличкою й поставити на зволожену дощечку.  В інший стакан насипати невелику кількість магній перхлорату і  кілька мілілітрів концентрованої сульфатної кислоти. Перемішати скляною паличкою.  Через кілька хвилин перший стакан примерзне до дощечки, а другий буде гарячий.

 

Дослід 3. Добування «золота» з «води»

Зливаючи гарячі розчини йодистого калію й плюмбум(ІІ) нітрату, приготовлені на дистильованій воді, добудемо йодистий свинець. Кристалічний PbI2  розчиняється у гарячій воді у пропорції 1:194. Демонструємо гарячий прозорий розчин йодистого свинцю і повідомляємо, що з «води» добуватимемо «золото», охолоджуючи її льодом. Ставимо колбу на лід. Через кілька хвилин, коли розчин охолоне, демонструємо колбу, яка наповнилася блискучими золотистими кристаликами  PbI2.

 

Дослід 4. Запалювання речовин водою.

2 г горошкуватого алюмінію висипаємо на керамічну плитку разом з 2 г розтертого йоду. У суміші сухою пробіркою робимо ямку і капаємо туди піпеткою 2 краплі йоду. Відбувається реакція при якій виділяється теплота й полум’я, причому йод частково виділяється у вигляді фіолетової пари. У цій реакції вода є каталізатором.

 

Під час демонстрування дослідів чарівник бігає навколо, хапаючись руками то за голову, то за серце. Учні, які змогли пояснити досліди, одержують по 2 аурумчика.

 

Вед. Ось бачиш, шановний чарівник,якщо дотримуватися правил техніки безпеки, то досліди будуть зовсім безпечні.

 На наш вечір прийшла наука, яка дбає про зміцнення та збереження здоровя.

 А чи знаєте ви як її звати? Правильно, Валеологія.

 

Валеологія. Ви, напевно, знаєте, наш організм містить близько 70 хімічних елементів. Я розповім про дію деяких з них.

На екрані монітору висвітлюється інформація, що імітує клітинку періодичної системи.

Ag.

Чи знаєте ви, що під час вторгнення військ Олександра Македонського до Індії на берегах річки Інд розпочалась епідемія шлунково-кишкових захворювань. Але вона не зачепила жодного воєначальника. Виявилось, що прості солдати користувались оловяним посудом, а їх командири – срібним.

Вміст срібла в організмі людини складає приблизно 10-6 грамів. Більше всього його міститься в мозку, в пігментній оболонці ока й гіпофізі. При введенні в організм срібло концентрується також в місцях запалення, пухлинах, печінці, нирках і шкірі. Препарат «Срібний дощ» лікує голосові зв’язки. Срібло міститься в яйцях, молоці. Якщо носити срібло на собі, то це заспокоює нервову систему.

Аu

Кукурудза й хвощ концентрують золото. Якщо на грудях носити золото, то воно допомагає при перебоях у серці, душевному розладі, сприяє кращому травленню.

Zn

Цинк регулює ріст людини. захищає печінку й жовч від дії шкідливих речовин, попереджає виникнення діабету, забезпечує нормальне функціонування органів чуттів: зору, смаку, нюху. Цинк стимулює поділ клітин. Цим він може здійснити негативну дію – сприяти поділу ракових клітин. Багато цинку в бобових, горіхах, бананах, винограді, апельсинах, помідорах, цибулі, малині, гарбузовому насінні.

Cu

Вміст міді в людському організмі, маса якого70 кг, -72 г. він є складовою 11 ферментів, необхідний для утворення гемоглобіну, стимулює кровотворну функцію кісткового мозку, має інсуліноподібну дію і впливає на енергообмін, необхідний для процесів росту й розвитку, лікує удари.

Солдати, що носили на грудях мідні хрести, залишались живими під час епідемії чуми. Найбільше міді містять печериці, картопля, яйцевий жовток, цільне зерно.

Мідні браслети ефективні, якщо вони містять 99% міді. Браслет на правій руці лікує втому, головний біль, безсоння. На лівій – тахікардію серця.

 

As

Елемент, який знаходиться в періодичній системі Д.І.Менделєєва під № 33, має міжнародну назву Arsenicum. Популярна назва Арсену – миш’як, оскільки арсеноліт-ангідридом (миш’яком білим) труїли гризунів, передусім мишей. Летальна доза такої речовини для дорослої людини становить 50 – 340 мг. Новітні дослідження довели, що Арсен – потрібний мікроелемент для живих організмів: він уповільнює перебіг процесів окиснення в клітинах, бере участь у синтезі білків, зокрема гемоглобіну. Для нормальної життєдіяльності організму людини масою 70 кг треба близько 18 мг Аs. Виявилося також, що арсенові сполуки – найдієвіше та найдавніша протиотрута від згубної дії Селену. Ретельне вивчення славнозвісного муміє показали, що його дивовижна цілюща сила не в останню чергу повязана з умістом у ньому мікрокількості елемента № 33. Арсеновмісними мінеральними водами лікують цілий «букет» різноманітних недуг.

        Арсен може бути як корисним для людського організму, так і вкрай небезпечним. Майже сторіччя тому на острові Тайвань у місцевості площею 150 квадратних миль несподівано зявилася пошесть, яку китайці назвали «чорною ногою». Ця загадкова хвороба вражала передусім ноги, які чорніли й відсихали. Це була суха гангрена («антонів вогонь»). Лише недавно зясувалося, що спалах її був повязаний із копанням колодязів для постачання населення питною водою. Воду почали черпати з більших глибин, ніж раніше. Одначе ця глибинна вода містила до 2 мг/л Арсену, що майже в 40 разів перевищувало його безпечне концентрацію. Такий високий вміст речовини у воді, продуктах харчування, а отже і в організмі, настільки сповільнював і пригнічував перебіг процесів окиснення в живих клітинах, що врешті спричинював їх кисневе голодування і як наслідок – некроз (змертвіння) тканин.

        Медикам давно відомо про гомеопатичну лікувальну дію малих доз препаратів Арсену. Та тріумфальним для елемента № 33 став 1907 рік. Саме тоді німецький хіміотерапевт П.Ерліх разом зі своїм асистентом – японцем Хата після 605 невдалих дослідів синтезували, нарешті, чудодійний медичний препарат, який охрестили сальварсаном. Це було епохальне відкриття, адже за допомогою цієї сполуки вперше вдалося збороти блідих спірохет – збудників страшного бича людства – сифілісу, котрий до того був невиліковним і буквально косив цілі армії і народи. За це звершення в 1908 році Пауль Ерліх здобув найвищу світову нагороду – Нобелівську премію з біології та медицини, яку він розділив з нашим великим земляком – творцем про фагоцитоз І.І.Мечніковим.

            Отже, недарма Парацельс стверджував, що «отруту від ліків відрізняє тільки доза».                                                          

Чарівник. О  – хо – хо… і все це хімія? Не може бути, не може бути.

Заходить хімія з короною у вигляді реторти на голові.

Я до всього справу маю:

Грунт у полі удобряю,

Я перу і прибираю,

Я годую й одягаю,

І метал я добуваю,

Я лікую й зберігаю,

Я будую й освітляю,

І у космос я літаю.

Запитаннячко моє:

Відгадайте, хто я є?

Чарівник. Знаю, знаю. Тепер уже знаю. Ти – Хімія. Дуже цікава й перспективна наука, що широко простягла руки свої в діла людські.

 

Вед. На сьогоднішньому вечорі багато з вас надавали правильні відповіді на запитання. Давайте підрахуємо хто ж набрав найбільшу кількість аурумчиків.

(Переможцю вішають на шию «золоту» медаль «Найкращий хімік»)

Дякую всім за активну участь. До побачення. До нових зустрічей!

 

 

 

 

Використані джерела

  1. Василега-Дерибас М.Д. Хімія: цікаві факти, досліди та запитання.- К.: Шк.світ, 2011. – 128 с.
  2. Голованов М.Г. Чудеса сучасної хімії. – К.: «Рад.школа» - 1968.
  3. Григорович О.В., Невський О.В. Хімічний експеримент у школі. 7-11 класи. – Х.: Веста. Вид-во «Ранок», 2008, - 192 с.
  4. Ходос Л.Ф. Вечори цікавої хімії в школі. К.: «Рад.школа» - 1970, - 143 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Виховна робота
Додано
4 лютого
Переглядів
154
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку