Розробка уроку з хімії для 9-го класу. Перший урок з теми "Органічні сполуки". Мета: показати подібність і відмінності органічних і неорганічних речовин; ознайомити з предметом вивчення органічної хімії, розмаїттям органічних сполук; розкрити особливості органічних сполук порівняно з неорганічними; ознайомити учнів з короткою історією розвитку органічної хімії; ознайомити учнів з теорією хімічної будови О. М. Бутлерова; формувати уявлення учнів про структурні формули органічних речовин.
Міністерство освіти і науки України
Комунальна установа В-Піщанська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
КОНСПЕКТ УРОКУ
на тему:
«Спільні й відмінні ознаки органічних і неорганічних сполук. Особливості будови атома Карбону в основному та збудженому станах»
Вчитель: Леоненко В. В.
Урок № 29 / 1 Клас 9 Дата _________ Вчитель: Леоненко В. В.
Тема уроку: Спільні й відмінні ознаки органічних і неорганічних сполук. Особливості будови атома Карбону в основному та збудженому станах.
Освітньо-виховні завдання теми:
Мета:
Навчальна: показати подібність і відмінності органічних і неорганічних речовин; ознайомити з предметом вивчення органічної хімії, розмаїттям органічних сполук; розкрити особливості органічних сполук порівняно з неорганічними; ознайомити учнів з короткою історією розвитку органічної хімії; ознайомити учнів з теорією хімічної будови О. М. Бутлерова; формувати уявлення учнів про структурні формули органічних речовин.
Розвиваюча: розвивати уявлення про єдність живої та неживої природи; розвивати ініціативу, творчість; формувати колективні якості на основі організації колективної навчальної праці; розвивати в учнів уміння самостійно здобувати знання удосконалювати вміння аналізувати, узагальнювати, порівнювати.
Виховна: виховувати волю, наполегливість, уміння керувати своїми діями й діями товаришів для досягнення поставленої мети; сприяти формуванню етичних взаємовідносин – доброзичливості, взаємодопомоги.
Базові поняття і терміни: неорганічна хімія, поширеність речовин у природі, валентність, теорія.
Міжпредметні та внутрішньо-предметні зв’язки: біологія, фізика.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи, форми та прийоми навчання: створення психологічного настрою, розповідь вчителя, фронтальна бесіда, проблемне запитання, виконання вправ, рефлексія, робота з підручником, наочний (мультимедійні засоби навчання).
Обладнання: мультимедіа: проектор, презентація Power Point.
Структура уроку і хронометраж:
I. Організаційний момент (1-2 хв.)
ІІ. Актуалізація опорних знань (2-3 хв.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2-3 хв.)
IV. Вивчення нового матеріалу (20-25 хв.)
V. Узагальнення і систематизація знань (5-7 хв.)
VI. Підведення підсумків (4-5 хв.)
VII. Домашнє завдання (1-2 хв.)
Хід уроку:
І. Організаційний етап:
Добрий день! Рада вітати Вас на уроці! Давайте повернемося один до одного і усміхнемось один одному і нехай наш урок пройде у такому гарному настрої. Сідайте, будь-ласка. Назвіть відсутніх. (Слайд 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Давайте згадаємо деякий матеріал із попередніх класів, заповнюючи таблицю: (Слайд 2)
Порівняльні ознаки органічних та неорганічних речовин
Ознаки для порівняння |
Неорганічні речовини |
Органічні речовини |
Елементний склад. |
Неорганічні речовини утворюють майже всі елементи періодичної системи. |
Органічні речовини утворюють в основному такі елементи як С, Н, О, N, яких називають органогенами. Рідше до складу органічних сполук входять S, P та галогени. |
Кількість речовин. |
Близько 200 тисяч. |
Понад 10 млн. |
Валентність Карбону. |
Карбон проявляє валентність ІІ і IV. |
Карбон проявляє валентність лише IV. Атоми Карбону можуть сполучатися між собою, утворюючи молекули різноманітної форми. |
Тип зв’язку, кристалічна ґратка, фізичні властивості. |
Більшість неорганічних сполук немолекулярної будови, тому їм притаманна висока температура кипіння й плавлення. Тип хімічного зв’язку ковалентний, йонний або металічний. |
Органічні речовини молекулярної будови, тому вони мають низькі тамператури плавлення. Тип хімічного зв’язку переважно ковалентний. |
Утворення гомологів й ізомерів. |
Явище ізомерії зустрічається дуже рідко. |
Характерне явище ізомерії. |
Фізіологічна роль. |
Необхідні в процесах життєдіяльності організмів. |
Роль у процесах життєдіяльності організмів особлива. |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Всі речовини ділять на неорганічні та органічні. Як і неорганічні, так і органічні речовини відіграють для людини важливу роль. Ще в давнину люди вміли вилучати олію із насіння соняшника та деяких інших рослин, пізніше навчилися вилучати цукор із цукрових буряків, картоплі, крохмалю. Вони випікали хліб, виготовляли сир, вино, оцет, несвідомо здійснювали реакції за допомогою органічних речовин.
Ми починаємо новий розділ хімії – органічна хімія. У цьому розділі ми ознайомимося з найважливішими органічними речовинами, їх поширенням у природі, хімічними властивостями та застосуванням цих сполук. Отже, запишемо тему уроку (Слайд 3)
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Сьогодні будемо працювати за планом: (Слайд 4)
Органічною хімією називають галузь хімії, предметом якої є вивчення органічних сполук та їх перетворення. Завдяки досягненням органічної хімії сучасна промисловість випускає нові матеріали, різноманітні полімери і пластмаси, ліки, засоби захисту рослин, вироблення синтетичних тканин, барвників, харчових добавок. Досягнення органічної хімії використовують для розв’язання екологічних проблем, як очищення водойм, зменшення забруднення повітря викидами. (Слайд 6)
Органічні речовини – це сполуки Карбону.
Тобто, до складу кожної органічної речовини будуть входити атоми Карбону. Крім Карбону можуть входити Гідроген, Оксиген, Сульфур, Нітроген і Фосфор. Усі ці елементи називають елементами-органогенами. (Слайд 8)
Майже всі органічні сполуки складаються з молекул і тому мають невисокі температури плавлення й кипіння, деякі є леткими. Тому квіти, фрукти, ягоди мають різноманітні запахи.
Значна кількість органічних речовин розчиняються у спирті, ацетоні, бензині, але не розчиняються у воді.
При нагріванні багато органічних речовин загорається, а деякі обвуглюються (вата).
Розрізняють основний та збуджений стан атома Карбону. У органічних сполуках Карбон знаходиться у збудженому стані. У результаті надходження енергії до атома Карбона s-електрони розпаровуються на зовнішньому енергетичному рівні. Розглянемо будову зовнішнього електронного рівня атома Карбону. (Слайд 9)
Мал. 1. Будова атома Карбону в основному і збудженому станах. Органічних речовин набагато більше, ніж неорганічних – понад 20 млн. Їх чисельність і різноманітність можна пояснити здатністю атома Карбону:
.
Речовини, що мають однаковий склад молекул, але різну хімічну будову, і тому мають різні властивості, називаються ізомерами.
V. Узагальнення і систематизація знань:
(Фронтальна бесіда)
Давайте повернемося до таблиці і заповнимо другу колонку. (Слайд 13)
Давайте пройдемо експрес-тест (Слайд 14-22)
VI. Підбиття підсумків:
(Рефлексія)
Наш урок добігає кінця. Давайте проаналізуємо, що ми навчилися на сьогоднішньому уроці, відповівши на питання:
Дякую за активну участь на уроці. (Слайд 27)
VII. Домашнє завдання: