ПЛАН-КОНСПЕКТ ВИХОВНОЇ СПРАВИ
Вчитель: Городенська М.В.
у 5-Б класі Чернівецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №31
Дата проведення уроку: 25.09.2017
Тема заняття: Старти золотої осені
Мета: узагальнити знання учнів про осінь, її особливості, прикмети; використовуючи художнє слово, навчати складати невеличкі описи, казки, вірші про явища природи на основі безпосередніх вражень від спостережень в природі та набутих знань; вчити вдивлятися в навколишній світ, більше спілкуватися з приро- дою,бережно ставитися до неї; вчити аналізувати картину, музичний твір, зістав- ляти різні способи зображення одного й того ж природного явища; вчити знаходи- ти цікаві особливості явищ природи поєднання кольорів, форм, звуків; пробуджу- вати захопленість красою природи, уміння милуватися нею та висловлювати своє захоплення; розвивати образну уяву, міркування, пам'ять, мову дітей, уміння послі-
довно висловлювати свою думку; виховувати любов до музики, поезії, мистецтва, природи.
Хід виховної справи
І.ПІДГОТОВЧА РОБОТА
1.Бесіда
А) читання вірша вчителем
Сонце низько чи високо,
Посила Землі уклін.
З ним приходять пори року
І приносить безліч змін.
Б) відгадування загадки
Хто там тихо ходить гаєм,
Всі дерева роздягає,
Дощем часто моросить
Зранку може й морозить
Сонечком нас вже не гріє,
А холодним вітром віє?
Цим нагадує вона,
Що за нею йде зима.
-Ви здогадались, хто це «вона»?
-Так вірно. Осінь. А які пори року ви знаєте? (Діти відповідають, а на екрані слайд пір року)
-Осінь багряна. Літо – барвисте. Весна – це красуня в зеленім вбранні. Зима – синьоока, морозно-срібляста. Та кожна із них до вподоби мені.
2.Малювання за фантазією (лунає музика)
-Осінь крокує повсюди: в ліси, на поля та гаї.
-Де не ступає свій слід залишає.
-На вашому аркуші паперу осінь теж залишила свій слід. (На партах у дітей аркуші паперу з елементами листочка кленового, берізки, яблучка, сукні осені, кошика).
Діти домальовують під музику.
3.Показ робіт.
ІІ.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ
-Так, діти, яка ж тема нашої виховної години?
(Діти відповідають)
-Давайте разом голосно прочитаємо тему. (Вчитель відкриває тему записану на дошці)
ОСІНЬ ЩЕДРА, ОСІНЬ ЗОЛОТАВА.
ІІІ. Робота над темою години.
1.Читання віршів учнями.
-Діти, які вірші ви знаєте про осінь? Хто прочитає? (Діти розповідають)
-Молодці.
2. Означення до слова осінь.
-Діти, давайте доберемо означення до слова осінь. Яка осінь? (золота, щедра, багряна, жовтокоса, багата, чарівна, різнокольорова, синьоока, красива…)
3. Бесіда за картинами.
-Осінню захоплювалися поети, художники, композитори.
-Подивіться на картини. Доберіть заголовок до цих картин.
-Діти, зверніть увагу на останню картину. Може знаєте, хто намалював цю картину?
-Послухайте вірш:
Самі на себе дивляться ліси,
Розгублені від власної краси,
Немов пройшов незримо Левітан
То там торкнувся пензликом, то там.
Осінній вітер одгуляв, затих
Стоїть берізонька, як в іскрах золотих.
-Як ви гадаєте, чому розгубилися ліси?
-Яка стоїть берізка?
-Чому вона засумувала?
-Хто там торкнувся пензликом?
-Діти, скажіть, підходить цей вірш до картини?
-Цю картину «Золота осінь» намалював Ісаак Левітан. ЇЇ вважають одним із найкращих творів живопису про осінню природу.
-Що задумав показати художник у картині?
-Якій період осені зображено?
-Які фарби використав художник у картині?
-Як ви думаєте, який настрій був у художника, коли він малював картину?
-Чому радісний? ( художник використав яскраві кольори: жовті, червоні, зелені…)
4. Слухання запису музики та бесіда за записом.
-Прослухайте уривок музики П.І. Чайковського «Осіння пісня». Які картини викликає в уяві музика? (Діти слухають)
-Які картини викликає в уяві музика?
-Які почуття будить мелодія? (Радість і смуток водночас огортають душу. Хочеться йти і йти осіннім лісом. Слухати, як шурхотить під ногами пожовкле листя.)
-Яку пору осені композитор відтворив у музиці?
- Спробуйте визначити, який настрій був у композитора, коли він писав цей твір?
-Чому сумний?
Підсумок. Осінь красива золота на картині, а композитор змалював у пісні пізню осінь з дощами та мокрим снігом.
-Молодці діти. А тепер спробуємо себе у ролі письменника. Будемо складати казку за її початком.
-І так слухаємо. (Вчитель читає початок казки)
В одному царстві, в одному государстві: за горами за високими, за лісами за зеленими жила була матінка Природа. І було в неї чотири доньки. (Діти складають продовження казки.)
НАПРИКЛАД:
( Перша донька – Зима сувора, люта та холодна. Друга – Весна молода, весела, дзвінка. Третя донька Літо – тепла, завзята. Але найулюбленішою та щирою донькою була – Осінь, яка завжди наряжалася у жовто-багряний одяг. Матінка Природа довіряла кожній дочці побути у свій час господар-
кою на землі.
Одного разу поглянула матінка Природа у віконце. Бачить, донька третя повертається. Каже вона: «Ось і твоя пора прийшла Осінюшка. Одягнула Осінь свою найкращу сукню і пішла по землі. Де не ступала свій слід зали- шала. Нарешті заглянула в ліс. Поглянула навкруги і каже: «Треба братися до роботи». І стало все жовтим, багряним таким красивим.)
Г) читання казки учнями.
Д) виконання групової аплікації.
-Подивіться на цю картину. Яка вона? (На дошці незакінчена аплікація)
-У кожного з вас на парті лежать дерева, пеньочки, листочки, грибочки, тварини лісу, пташки. Давайте разом прикрасимо, оживим цю картину.
(Діти прикрашають картину)
-А тепер подобається вам картина? (Діти відповідають).
ІУ. ПІДСУМОК ГОДИНИ
-Ось і закінчилася наша година.
-Діти, сподобалася вам вона? Чим саме?