Виховне заняття №2
Тема: тварини-рекордсмени.
Мета: ознайомити учнів з тваринами-рекордсменами світу. Систематизувати та узагальнити їхні знання про тварин. Розширити кругозір учнів та вмотивувати їх дізнаватися щось нове та цікаве. Навчити дітей аналізувати та робити висновки, відповідати на поставлені запитання точно та конкретно.
Вид занятості: пізнавально-дослідницький, ігровий.
Обладнання: фото-картки із зображенням тварин,
Перебіг заняття:
I. Організаційний момент.
-Доброго дня, діти! Сьогодні ми поговоримо про дуже цікаву тему, яка буде цікава для кожного із вас, а особливо для тих, хто любити тварин. А щоб дізнатися ключове слово нашої теми уроку, потрібно розгадати кросворд.
Кросворд:
1. Самець вівці (баран).
2. Напівмавпа, яка у природі мешкає лише на острові Мадагаскар та на деяких сусідніх островах (лемур).
3. Хижий птах родини соколиних з міцним гачкуватим дзьобом, кривими кігтями і довгими крилами (сокіл).
4. Зуб між різцями й перед кореневими зубами в кожній половині верхньої та нижньої щелеп ссавців (ікло).
5. Великий хижий звір родини котячих жовтогарячого забарвлення з чорними смугами (тигр).
6. Влітку наїдається, взимку висипається (ведмідь).
7. Чорна з жовтими поперечними смужками перетинчастокрила комаха, що жалить, як бджола (оса).
8. Водяний ластоногий ссавець із вусатою мордою, великими іклами та короткою шерстю (морж).
9.Найпрудкіший хижак (гепард).
10. Хижа тварина, що живе в південних країнах і живиться переважно падаллю (гієна).
11. Одна з перших стадій розвитку живого організму (черв'яків, комах, земноводних), що передує стадії лялечки (личинка).
II. Повідомлення теми. Мотивація роботи.
-Як ви вже зрозуміли, ми будемо говорити про тварин-рекордсменів нашої планети. Сьогодні ви дізнаєтесь багато чого нового про цих тварин, розширите знання про відомих вже вам тварин та систематизуєте знання про них. Я дуже надіюсь, що ви будете активними, веселими та бадьорими. Це дуже важливо! Ну що ж розпочнемо.
III. Робота над темою.
-Щоб налаштуватися на плідну роботу, давайте проведемо фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка «Буратіно»:
Буратіно потягнувся,
Раз — нагнувся, два — нагнувся,
Руки в сторону розвів —
Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки встати.
-Ну, що ви готові розпочинати? І щоб дізнатися про яку першу тварину ми будемо говорити, відгадайте загадку.
Загадка:
Хитрий, хижий і смугастий, пазуристий та ікластий. Сам він родом із тайги, здогадались, хто такий? (Тигр)
-Так, вірно – це тигр. Неймовірно, але стрибки тигрів можуть досягати 5 м заввишки та до 9-10 м завдовжки. Такі показники є рекордними серед великих ссавців. Тигр є найбільшою кішкою планети, і одночасно одним із найхаризматичніших та привабливих видів. Втім, у природі залишилося до 4000 тигрів, найбільша їх кількість зосередилася у фрагментованих лісах, що тягнуться з Індії до південно-східного Китаю, та з російського Далекого Сходу до Суматри в Індонезії. Впродовж минулого сторіччя у світі зникло 3 із 9 підвидів тигрів — балійський, каспійський та яванський.
-Продовжуємо нашу розповідь. І наступний, про кого ви послухаєте буде не менш цікавим ніж тигр. Отже, відгадайте загадку.
Загадка:
Знає небо, знає вітер,
Гори, скали і лиман,
Що ж є швидше всіх на світі
Птиця горда і крилата як…(Сапсан)
-Сапсан — найшвидший птах у світі: у стрімкому польоті вниз він здатний розвивати швидкість близько 322 км/год. Удар кігтів сапсана настільки потужний, що у здобичі може відлетіти голова. У всьому світі заборонена торгівля сапсаном. Попри те, що сапсан заселяє майже всі материки та острови світу, наразі птах занесений до Червоної книги України та Міжнародного червоного списку. У світі налічується близько 140 000 особин, в Україні гніздиться 120-130 пар. У Європі на зменшення чисельності сапсанів у 1950-60 роках вплинули узаконення відстрілу хижих птахів. Вітряки так само мають негативний вплив на цих птахів.
Загадка:
Коли він в клітці, то приємний,
Має багато чорних плям.
Він хижий звір, хоч трошки,
Як лев і тигр, схожий на кішку. (Гепард)
-Гепард, без перебільшення, — найшвидший у світі наземний ссавець, й напевно найбільш “спеціалізований” на бігові представник родини котячих. Тіло цього звіра — аеродинамічно побудоване для швидкості. Гепард може досягти до 112 км/год, а під час погоні за здобиччю — робити швидкі, раптові повороти. Гепард — африканська тварина, зазвичай розповсюджена на південному сході континенту. Наразі приблизно 7 000 гепардів залишилося у дикій природі, а тому ця тварина потребує захисту: тому він має природоохоронний статус — “уразливий”. Головними факторами зникнення виду є втрата місць проживання, зменшення кількості наживи та браконьєрство. Тож наразі під питання, чи найшвидша тварина в світі зможе втекти у гонці виживання.
Загадка:
Живу я там, де вічний лід,
Люблю я рибу на обід.
В кожусі білому завжди
Виходжу часто я з води,
Умію плавати й пірнати…
А як мене, малята, звати? (Білий ведмідь)
-Білі ведмеді — надзвичайні плавці і здатні підтримувати темп 10 км/год у холодних крижаних водах. Вони використовують свої передні лапи, як весла, а задні ноги тримають випрямленими: вони працюють, як кермо. Білі ведмеді можуть робити кількогодинні запливи на довгі дистанції — деякі моніторинги фіксували безперервні запливи на 100 км. До того ж, ведмеді можуть лишатися під водою протягом 2 хвилин. Латинська назва білого ведмідь означає «морський ведмідь». Власне, вона відображає спосіб життя тварини: білий ведмідь проводить більшу частину свого життя у воді та довкола неї, а також на морських крижинах, де їм подобається полювати. Однак танення льодовиків через глобальну зміну клімату становить серйозну загрозу виживанню білого ведмедя. Дехто з вчених вважає, що білі ведмеді можуть зникнути у дикій природі протягом 100 років, якщо глобальне потепління не зупиниться.
Загадка:
Це тварина темно-сіра,
Товстонога, товстошкіра.
Як локатори — два вуха,
Довгим носом спину чуха.
Гострі бивні — наче роги…
Гей, тікайте всі з дороги!
Не примара це, не сон,
А великий сірий…..(слон).
-Жодна наземна тварина не здатна підняти таку ж вагу, як африканський слон. Хоботом йому до снаги впоратися з вантажем в 1 тонну. Африканський слон є найбільшим у світі наземним ссавцем. Він поки продовжує гуляти континентом, але залишається під загрозою, насамперед через браконьєрство та втрату місць проживання. Незважаючи на заборону торгівлі слоновою кісткою, яка почала діяти ще з 1989 року, браконьєрське полювання на слонів залишається поширеною проблемою, особливо у Західній та Центральній Африці. Тож надзвичайно сильні слони потребують людського захисту через нелегальну торгівлю кісткою.
-Ви напевно вже стомилися, тому пропоную провести фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка:
Забавлялись зайченята, (встають, руки піднімають вгору)
Виглядаючи маму і тата. (руки на поясі, повертаються праворуч-ліворуч)
Ось так лапку до лапки. (плескають в долоні)
Ось так шапку до шапки. (руки піднімають до голови)
Ось так — вусом потрусили.(хитають головою)
Так — так — так! (стрибають на місці).
Сильний вітер до землі
гне дерева молоді, (присідають)
А вони ростуть, міцніють (піднімаються)
Вгору тягнуться, радіють. (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору)
-А тепер давайте перевіримо як ви засвоїли знання та як уважно нас слухали. Поділіться на дві команди і зараз ми проведемо бліц-опитування, за допомогою якого ми і перевіримо хто найуважніше нас слухав.
Питання до класу:
IV. Підсумок заняття.
-Сьогодні ми дуже плідно попрацювали, дізналися багато нового про тварин і навіть пограли в командах. Я надіюсь, що вам дуже сподобався урок і ви засвоїли багато нового. Давайте похлопаємо собі (діти аплодують). Дякую за урок. До побачення.