Районний фестиваль кращих практик педагогів закладів освіти
Шевченківського району м.Харкова «Калейдоскоп педагогічних знахідок»
за темою «Соціалізація учнів та вихованців у освітньому середовищі
закладів освіти району»
Номінація «Правознавство»
Тельна С.М., учитель історії та правознавства Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 22 Харківської міської ради Харківської області, спеціаліст вищої категорії |
Правовий форум – театр
як шлях формування громадянської компетентності
учнів при здійсненні правовиховної роботи
Сучасна школа – це щось значно більше, ніж традиційна передача знань. Школа відіграє ключову роль у вихованні громадян, які мають бути готовими до життя у демократичному суспільстві і до конструктивної взаємодії з іншими. Адже саме в школі кожен отримує перший досвід суспільного життя, тож вкрай важливо, щоб цей досвід формував активну громадянську позицію та сприяв соціалізації учнівської молоді. Зростання дискримінації і нетерпимості в суспільстві, збільшення випадків порушення прав людини, спад громадянської активності свідчать про кризу демократії в Європі та в Україні зокрема. Ці виклики актуалізують необхідність вивчати та щоденно практикувати демократичні принципи і повагу до універсальних прав людини, починаючи зі школи.
Від якісної освіти з прав людини великою мірою залежить поглиблення і збереження демократії в Європі та світі. Рада Європи уже багато років пропагує розвиток культури демократії і прав людини у школі, розробляючи чіткі рекомендації щодо того, яким чином школа має готувати громадянина до участі у демократичних процесах в державі та успішної соціалізації та самореалізації у сучасному світі. Освіта все більше і більше розглядається як засіб захисту від таких явищ і порушень прав людини, до яких вони призводять, а також є значним внеском в соціальні зв'язки, соціальну справедливість, рівність і мир.
За цих умов значно зростає відповідальність учителя, обов’язком якого є розвиток в учнів основних загальнолюдських цінностей, морально-правових якостей, відповідальності за власну долю та майбутнє держави.
Працюючи над проблемою соціалізації учнів, автор дійшов висновку, що вирішення зазначених завдань можливе лише за умови комплексного цілеспрямованого впливу на особистість, її активної динамічної взаємодії з соціальними інституціями. Ефективність запровадження правової освіти у школі можлива, також, лише за умов створення демократичного клімату на уроках та в позаурочний час. Важливою складовою цього клімату мають стати спілкування учнів і вчителя, взаємоповага до людської гідності, демократичний підхід у вирішенні різних питань, реальне забезпечення прав дитини як особистості. На думку автора, важливу роль у цьому процесі відіграє позакласна право виховна робота.
Виходячи з цього з метою навчити учнів орієнтуватися в процесах, які відбуваються в суспільстві, підвищення правової культури та досягнення сталої відповідальної поведінки, сформованості імунітету до негативних впливів соціального оточення, з 2014 року у ХЗОШ №22 було запроваджено інноваційну форму роботи - правовий форум театр «Я маю право!».
Форум-театр – це формат викладання практично орієнтованого права. Аналізуючи реальні правові випадки, учні вчаться захищати свої базові свободи та соціальні права, протидіяти дискримінації або незаконній поведінці оточуючих.
Концептуальною основою Форум-театру є теза про те, що діти повинні не тільки знати свої права, але також цінувати їх та вміти користуватися ними. Саме для досягнення цих цілей, діяльність Форум-театру організована по найширшому колу напрямів, пов’язаних з просвітницькою роботою з прав дитини, які можна охарактеризувати трьох основних принципів:
Мета Форум-театру – розвивати культуру прав дитини та прав людини, подолати дискримінацію серед учнівської молоді. Беручи участь у виставах Форум-театру, учасники мають можливість знайти, зіграти, «прожити» складні життєві ситуації, отримуючи безцінний досвід активної громадянської позиції та знайти в рамках запропонованої вистави шляхи вирішення проблеми чи виходу зі складної життєвої ситуації.
Форум-театр дає можливість не6 лише усвідомити проблему і сформувати ставлення людини до негативного суспільного явища, а й здобути навички пошуку шляхів для вирішення проблеми з використанням власного досвіду та досвіду інших людей, включаючи можливості підсвідомості та емоційного інтелекту.
Головною темою вистав Форум-театру є подолання дискримінації та насильства в його різноманітних проявах, гендерна рівність та питання розвитку демократії в нашій державі. Серед інших, можна виділити наступні заняття-вистави: Мобільна виставка «Знайомтесь: Конвенція ООН про права дитини» (2014-2015 роки); правова казка «Путешествие в Царство Закон и Царство Беззаконие» (2015 рік); інтерактивна виставка «Вибори: як це?» (2016 рік); майстер-клас від Факультету №1 ХНУВС «Твої права – твої обов'язки» (2016 рік); вистава-тренінг «Вибір за тобою» (2016 рік); інтерактивна вистава «Знаємо та реалізуємо свої права» (2016 рік); вистава – ігровий суд «Права людини» (2017 рік); рольова гра «Будь обережний» (2017 рік); проект Форум-театру «Діти-дітям: знаємо та реалізуємо свої права» (2016-2017 роки); ситуаційна вистава «Права дитини через призму століть» (2017-2018 роки); навчальна гра-діалог «Дискримінація і толерантність» (2017 рік); соціальний моб «Паспорт безпеки» (2017 рік); інтерактивна презентація «Борці за права людини» (2018 рік); проект «ПравоNOVA» (2018 рік); проект «Скарбничка моїх цінностей» (2019 рік).
Форум-театр активно взаємодіє з соціальними інституціями, а саме Факультетом №1 Харківського національного університету внутрішніх справ та платформою «Шкільний омбудсмен» на базі Харківського національного університету міського господарства імені О.М. Бекетова.
Отже, Форум-театр - це якісна систематична підготовка людини до суспільного життя в умовах демократії, коли якості громадянина виховуються духом взаємин між дітьми і дорослими. Дитина почувається громадянином, коли громадянським ставленням насичений навчальний і виховний потенціал право виховної роботи. Коли дитина знає, що її думку буде почуто, що вона може впливати на процеси, які відбуваються в школі, і так виявляти свою соціальну позицію, така дитина стане справжнім громадянином і щоденними вчинками наближатиме щасливе майбутнє своєї країни.
Література