ПЛАН КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ ГПД
І. ЗБІР УЧНІВ У ГРУПІ
1. Організація дітей (відмітка в журналі про відсутніх учнів).
2. Робота вихователя з учнями
ІІ. ВИХОВНА ГОДИНА НА ТЕМУ «РІЗДВЯНИЙ НАСТРІЙ (ДЕНЬ СВЯТОГО МИКОЛАЯ)»
Тема. Різдвяний настрій (день Святого Миколая)
Мета: ознайомити учнів із традиціями святкування дня святого Миколая в Україні; збагачувати словниковий запас учнів; розширити кругозір дітей про святого Миколая; розвивати пам'ять, увагу, творче мислення, вміння робити висновок; залучати дітей до духовних надбань нашого народу; виховувати повагу до всіх хто творить добро.
Обладнання: ілюстрації відповідно теми (Святий Миколай), сувій з загадками, мультфільм, малюнок-розмальовка галявини з деревом.
Форма проведення: бесіда з елементами гри
Хід роботи
І. Вступна частина
1. Привітання
2. Перевірка готовності до роботи
- Діти, погляньте уважно на свої парти! Чи є на них щось зайве? Якщо ні, то почнемо.
3. «Спіймай свій настрій»
- У вас сьогодні гарний настрій?
- Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.
4. Вступне слово вчителя
- Діти, які ви знаєте пори року?(Зима, весна, літо, осінь)
- Яка зараз пора року? (Зима)
- Які зимові свята ви знаєте? (Новий Рік, Різдво Христове, день Святого Миколая, день Збройних Сил України, день Святого Валентина, Стрітення, Сави, Варвари, Андрія.)
- Кожне з цих свят по-своєму цікаве та веселе. Взимку немає роботи на полі, городі. Отже, і посвяткувати та пожартувати можна довгими зимовими вечорами. Про кожне свято можна говорити багато цікавого. Але сьогодні ми зупинимося лише на одному із них. А от на якому саме, ви дізнаєтеся, коли прослухаєте вірша.
Щедрий Миколай
Через поля, через гай
Поспішає Миколай
У червонім кожушку
На санчатах по сніжку.
В торбі іграшки везе,
пряники медові.
В кожні хату увійде,
Сповнений любові.
Зранку встане дітвора,
Зблиснуть оченята –
Подаруночків гора,
Радості багато.
- Про кого йдеться у вірші?
- Тож, яке свято вже у нас пройшло і ви отримали подарунки від нього?
- Правильно, день святого Миколая.
- Отже, сьогодні на виховній годині, ми з вами будемо говорити про Святого Миколая-Чудотворця.
ІІ. Основна частина
1. Розповідь з елементами бесіди
- Що ви знаєте про це свято?
- Чому його чекають діти?
- Кому з вас Святий Миколай залишав подарунки під подушкою?
В Україні день святого Миколая здавна був значним і веселим святом. (Демонстрування ілюстрації на дошці.) Вважалося, що цей святий є захисником усіх бідних і знедолених. Та найбільше його вшановують діти, для яких він був охоронцем. Цей день був особливо урочистим. Для дітлахів пеклося особливе печиво – миколайчики. (Демонстрування ілюстрації.) А темної зимової ночі з 18 на 19 грудня святий Миколай сходить до українських малюків з небес, звідки все бачить і знає, як поводяться діти цілий рік. До хати заходить дверима, але буває і невидимий. Подарунки підкладає завжди під подушку. Часто святого супроводжують світлокрилі янголята, а недалечко купляться й чортики, котрі переконують його, що діти були геть нечемні.
- А чи знаєте ви, діти, що у святого Миколая є родичі?
- Так, у американців – це Санта Клаус, у Чехії до дітей приходить святий Мікулаш, фінський дітей приходить святий Мікулаш, фінський святий називається Йоулупуккі, Пер Ноель – француз, у Нідерландах – це Сінтер Клаас.
2. Перегляд мультфільму про Миколая
- А зараз ми переглянемо мультфільм про хлопчика та дівчинку. Сядьте рівненько і уважно подивіться його. Тому що по його закінченню я даватиму вам запитання.
- Діти, які герої були у мультфільмі? (Хлопчик, дівчинка, Миколай.)
- Хто з них слухняний, хороший, а хто ні? (Дівчинка чемна, слухняна, допомагає мамі, мила, розумна. Хлопчик навпаки вередливий та непослушний.)
- Що поганого зробив хлопчик?(Нечемним був у школі, не слухав тата і мами,)
- Що хорошого зробила дівчинка?(Дівчинка попросила у Миколая подарунок не лише для себе, а й для усіх дітей.)
- То якими потрібно бути, щоб до вас прийшов Миколай?
- А до кого Святий Миколай не приходить?
- Діти, а ви слухняні?
- Потрібно бути чемними та слухняними, бо слухняні діти обов'язково знайдуть під подушкою подарунок, а неслухняні – прутик. Ця різочка є своєрідним попередженням дитині, що час задуматися над своєю поведінкою і виправитися.
3. Гра «Добрі справи»
- Ви робили багато добрих справ у цьому році?
- Тож давайте зіграємо в гру. У мене є сніжинка. Кому її дам, той повинен розповісти про свою добру справу.
Зараз ми зіграєм в гру,
але гру цю не просту.
Ми сніжинку тут ось маєм,
про добру справу розповідаєм.
(На парту кладу сніжинку, учень називає свої добрі справи.)
- Дякую, вам за гру. А зараз давайте послухаємо легенду про Святого Миколая.
4. Легенда про Святого Миколая
- Св. Миколай - Чудотворець на небі не сидить, а тут, на землі, людям допомагає. Не те, що Касян – за панича вбрався і до Бога пішов на людей жалітися: «Вони,- каже,- Миколая шанують, почитають. На його ім’я церкви будують, а мене й не згадують!»
Бог вислухав Касяна та й каже до янголів: « Покличте мені Св. Миколая. Скажіть, щоб зараз прийшов!»
- Нема його на небі!- кажуть янголи.
- А де ж він ?
- Пішов на Чорне море людей рятувати! «Почекай,- каже Бог до Касяна,- прийде Св. Миколай, тоді поговоримо».
За якийсь час Бог знову посилає янголів за Св. Миколаєм.
- Нема його, - кажуть янголи, - на землі людей від пожежі рятує!
Втретє посилає Бог янголів за Св. Миколаєм.
- Нема його,- кажуть янголи,- він кайдани розбиває, козаків з турецької неволі визволяє!
Аж за четвертим разом з’явився Св. Миколай перед Богом: в старій свиті, мотузком підперезаний, чоботи і руки в болотній грязі.
- Де ти був ?- запитав Бог. А Св. Миколай йому й відповідає:
- Помагав мужикам воза з багнюки витягувати!
- Ось бач, - каже Бог до Касьяна,- за що його люди шанують?! Він на небі не сидить, на землі діло робить, а ти паном одягнувся і тут, на небі, кутки обтираєш. Іди геть від мене!.. Будуть тебе люди боятися, але не будуть шанувати.
(Касьян – це також святий, але він негативний. Томущо він не любив допомагати бідним людям, лінився, заздрив всім.)
- Хто допомагає людям, які опинилися в біді?
- А що вам найбільше запам’яталося з легенди, яку я розповіла?
5. Гра-конкурс «Галявина доброти та милосердя»
(кладу на парту кожного ряду по одному листу-заготовці (галявина, дерево та гілочки)
Завдання дітям:
- Всі ви говорили, що робили добрі справи. Тому я поклала на 1-у парту кожного ряду малюнок дерева на галявині. Але це дерево не просте. Подивіться, чого йому бракує? (листя)
- Так. Якщо ви зробили хорошу справу, то намалюйте на дереві листочок або зафарбуйте на галявині травичку, а якщо проявили милосердя, то намалюйте квіточку.
- Давайте подивимося на наші галявини з деревцями. Ось як воно розквітло.
- Ви ще зробите безліч хороших справ і наше деревце заквітне ще пишніше.
6. Гра «Збираємо зірки!»
- А зараз давайте пограємо в гру. Я виберу 3- х учнів.
- Упродовж однієї хвилини збираємо зірочки, розсипані на підлозі. Але, не всі, а тільки ті, на звороті яких написано про доброту чи правила поведінки, які повинні дотримуватися ви.
- Ось, наприклад: милосердя – нам потрібно забрати цю зірочку?
- А, неохайність?
- Виграє той, то зібрав найбільше зірочок.
7. Робота з загадками
- Діти, йдучи до вас на виховну годину, я зустріла Миколая. Та він був не таким як завжди, на обличчі не було усмішки, а в очах була тривога. Я й запитала його, що ж сталося? А він мені сказав, що сьогодні зранку йдучи через ліс, на нього напала неслухняна Баба-Яга, яка забрала декілька подарунків з його торбини й утекла. Ми намагались її знайти, щоб повернути подарунки для слухняних дітей та наших зусиль було замало.
- І тоді він сказав, що подарунки ці не прості, а зачакловані і повернути їх до торбини можна лише відгадавши загадку. Миколай дав мені ось таку торбину та завдання й попросив, щоб діти з 1-А класу йому допомогли.
- Діти, то ми допоможемо Миколаю?
- Отже, діти сядьте рівненько, не шуміть та уважно слухайте загадки, щоб усі подарунки повернути на своє місце.
1. Прийшла до нас бабуся
У білому кожусі.
Поля причепурила -
Пухнастим снігом вкрила.
Вгадайте – хто вона
Бабуся чепурна?
(Зима)
2. Цей добрий чоловік
У грудні, раз у рік
До хати завітає,
Чемних дітей вітає,
Дарунки залишає.
(Миколай)
3. Має повно колючок,
Мов зелений їжачок,
А в зимові гарні свята
Має ще й прикрас багато.
(Ялинка)
4. Стоїть баба снігова -
Здоровенна голова.
Поглядає баба скоса:
«Хто украв у неї носа?»
Всі ви знаєте, мабуть
Як того злодюжку звуть.
(Зайчик)
5. Хто на місці не сидить,
А несеться і летить,
Жваво у танку кружляє,
Наших діток звеселяє?
Звісно це такі пушинки -
Білі зимові …
(Сніжинки)
6. Що то за гість, що тепло їсть?
(Мороз)
7. Я падаю на ваші хати.
Я білий-білий, волохатий.
Я прилипаю вам до ніг
І називаюсь просто…
(Сніг)
8.Росте вона додолу головою,
Росте вона холодною зимою,
А тільки сонечко засяє,
Вона заплаче й помирає.
(Бурульки)
9. Він малює на вікні
Гарні квіти крижані,
На дитячих щічках – маки,
З ним узимку дружить всякий.
(Мороз)
- Молодці. Ви гарно впорались із завданням та допомогли Миколаю. Я йдучи додому обов’язково передам Миколаю його торбину з подарунками.
ІІІ. Заключна частина
1. Підсумкова бесіда
- Коли святкують День святого Миколая?
- Як діти повинні поводити себе, аби їм Миколай приніс подарунки?
- Молодці! Дітки, ви були дуже чемними, вихованими, розумними та активними. Мені сподобалось з вами працювати. Будьте такими і надалі і Миколай до вас обов’язково прийде.
- На цьому наша виховна година завершена. Дякую вам за гарні відповіді!
ІІІ. ПРОГУЛЯНКА НА СВІЖОМУ ПОВІТРІ АБО ЕКСКУРСІЯ (СПОРТИВНІ ЗАНЯТТЯ НА МАЙДАНЧИКУ, РУХЛИВІ ІГРИ)
Гра «Крокодил»
Гра «Їстівне-неїстівне»
Гра «Гарячий м’яч»
Гра «Козаки та розбійники»
ВИГОТОВЛЕННЯ ДЕРЕВА ДОБРИ ТА МИЛОСЕРДЯ