Стаття “СОЦІАЛЬНА ТА ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА З БАТЬКАМИ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДИТИНУ З ООП”

Про матеріал
В статті піднімаються актуальні проблеми надання соціально-педагогічної підтримки батькам, які виховують дитину з ООП.
Перегляд файлу

Юрченко Дарія Олексіївна

студентка КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти ДОР»,
місто Дніпро, e-mail:sky-358@ukr.net

Науковий керівник:Баранець Яна Юріївна, доктор педагогічних наук, професор кафедри спеціальної та інклюзивної освіти
 

СОЦІАЛЬНА ТА ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА З БАТЬКАМИ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДИТИНУ З ООП

В статті піднімаються актуальні проблеми надання соціально-педагогічної підтримки батькам, які виховують дитину з ООП.

Ключові слова: дитина з ООП, соціально-педагогічна робота з батьками, які виховують дітей з особливими освітніми потребами.

Сім’я як соціальне утворення дуже важлива в житті не тільки людини, а й суспільства, і держави в цілому. Для стабільності і процвітання громадянського суспільства в системі суспільних взаємозв’язків важлива наявність здорової і міцної родини.

Реформування освітньої системи на сучасному етапі передбачає, що кожен загальноосвітній заклад має бути здатний приймати та задовольняти особливі освітні потреби всіх учнів, тобто бути інклюзивним. Учні з різноманітними освітніми потребами можуть ефективно навчатися у сприятливому середовищі, де ці потреби враховуються усіма педагогами, які працюють з ними та їхніми батьками. [2, с.28]

До категорії дітей з ООП відносяться діти до 18 років, які мають значні обмеження життєдіяльності, що призводять до соціальної дезадаптації внаслідок порушень розвитку і росту дитини, здібностей до самообслуговування, пересування, орієнтації, контролю за своєю поведінкою, навчання, спілкування, трудової діяльності в майбутньому [3, с.56].

При появі в родині дитини з ООП змінюється звичний і розмірений побут сім’ї, відбувається перенаправлення інтересів сім’ї на заходи, спрямовані на проведення реабілітаційних і підтримуючих дій на благо дитини. Фахівцю важливо побудувати конструктивний діалог з батьками у визначенні загальної стратегії надання підтримки, забезпечити партнерство для досягнення визначених цілей. Науковці наголошують на необхідності обов’язково брати до уваги стадії емоційних переживань батьків, коли вони дізнаються, що дитина має проблеми в розвитку. Це дає можливість добирати найбільш ефективні форми та методи роботи з батьками відповідно стадії переживань, на яких вони знаходяться. Серед них: бесіди; інтерактивні лекції; інформаційні заняття; тематичні зустрічі; індивідуальні та сімейні консультації; просвітницькі заняття для батьків; клуби сімейного спілкування; тренінгові заняття; творчі майстер-класи; конкурси; фестивалі [3, с. 182].

Сім’ї, що мають дітей з порушеннями фізичного або психічного розвитку, представляють одну з найбільш уразливих груп населення. Соціальна підтримка таких сімей — це вирішення цілого комплексу проблем, пов’язаних з допомогою дитині: з її виживанням, лікуванням, освітою, соціальною адаптацією й інтеграцією в суспільство. Батьки в подібних родинах відчувають вплив різноманітних негативних факторів, який можна означити як сімейний стрес. Сімейний стрес може носити несподіваний або хронічний характер, але завжди створює напруженість усередині сімейної групи, що порушує її стійкість. Соціальне нездоров’я такої родини вимагає додаткових видів соціальної роботи, спрямованих на допомогу батькам. Це соціальна реабілітація і соціальна інтеграція родини, тобто відновлення її соціального статусу [4, с.16].

Для розвитку і надання більш продуктивної допомоги сім’ям з дітьми з інвалідністю, необхідно залучати до взаємодії і роботи державні організації та установи, комерційні структури, благодійні фонди, громадські організації. Слід зазначити, що в останні роки в Україні намітилася тенденція удосконалення системи соціальної підтримки сімей, які виховують дітей з особливими освітніми потребами. Є  ряд факторів, зокрема, зміцнення законодавчої та нормативно-правової бази, запровадження європейських стандартів соціальної підтримки сімей, зміна свідомості громадян до проблеми дітей з ООП, активне зростання числа установ реабілітаційного профілю для дітей з ООП.

 

Список використаних джерел

1. Державна служба статистики України. Соціальний захист населення України. Статистичний збірник. Київ, 2018. [Електронний ресурс]. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2018/zb/07/zb_szn_2017.pdf (дата звернення 28.10.2019).

2. Соловйова Т. Соціально-педагогічні засади роботи з батьками дітей з особливими потребами: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.05. Київ, 2009. 22 с.

3. Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми: посіб. у 2-х ч.; Ч. 2 (Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми) / А. Аносова, О. Безпалько, Т. Цюман та ін. / За заг. ред.: Т. Журавель, З. Кияниці. К.: ОБНОВА КОМПАНІ, 2017. 354 с.

4. Андрієнко О.С. Форми та методи корекційної роботи з дітьми з особливими потребами. ХДФ.,. ЗДУ //Cоціальна робота з дітьми та молоддю з особливими потребами: Матеріали семінару для практиків без дипломів — Запоріжжя, 2001.

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
31 жовтня 2022
Переглядів
815
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку