Виховний практикум "Толерантність врятує світ"

Про матеріал

Виховний практикум «ТОЛЕРАНТНІСТЬ ВРЯТУЄ СВІТ»

Мета. Ознайомити учнів із поняттям «толерант­ність»; формувати ціннісні відношення дитини до са­мого себе; формувати уявлення про різновиди толе­рантності, готовності розуміти, приймати, спілкува­тися з іншими людьми, взаємодіяти з ними на основі співчуття, взаєморозуміння, доброзичливості.

«Перед великим розумом я схиляю голову,

Перед великим серцем я стаю на коліна»

Гете.

Перегляд файлу

Виховний практикум «ТОЛЕРАНТНІСТЬ ВРЯТУЄ СВІТ»

 

Мета. Ознайомити учнів із поняттям «толерант­ність»; формувати ціннісні відношення дитини до са­мого себе; формувати уявлення про різновиди толе­рантності, готовності розуміти, приймати, спілкува­тися з іншими людьми, взаємодіяти з ними на основі співчуття, взаєморозуміння, доброзичливості.

     «Перед великим розумом я схиляю голову,

  Перед великим серцем я стаю на коліна»

       Гете.

Ведучий. Добрий день, шановні друзі! Ми зібралися сьогодні для того, щоб ще раз нагадати проте як важливо бути добрими й терпимими один до одного.

Ведучий. Понад 12 років 16 листопада світ святкує Міжнародний день толерантності. Цей День був проголошений Декларацією принципів толерантності, затвердженою  у 1995 році на 28 Генеральній конференції ЮНЕСКО.

Цього дня за традицією у різних країнах світу проводяться акції, спрямовані проти екстремізму, різноманітних форм дискримінації та проявів нетерпимості.

Ведучий. «Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини»,- сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть тебе відсталим або занадто «крутим», Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми.  Толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей. Толерантність – це терпимість до думок, поведінки та поглядів інших.

Ведучий. Протилежне поняття до толерантності – інтолерантність. Поділ людей на толерантних та інтолерантних є досить умовним. Кожна людина в своєму житті здійснює як толерантні, так й інтолерантні вчинки. Але здатність вести себе толерантно може стати особистісною рисою і зможе забезпечити успіх у спілкуванні.

 Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критичні відносно до себе і не прагнуть у всіх бідах звинувачувати інших.

 Толерантна людина не ділить світ на дві частини – чорне та біле; не робить акцент на розбіжностях між «своїм» та « чужим», тому готова вислухати та зрозуміти інші точки зору.

Ведучий. Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші –невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе.

Ми не схожі один на одного і, щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям.

 

Ведучий. Зараз проведемо дослід, який покаже що ми дуже різні. Будь ласка, п’ ять чоловік вийдіть до мене.

Дослід  “ Вправні ручки”

Візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно зробіть наступне:

Складіть аркуш навпіл.

Відірвіть верхній правий кут.

Знову складіть павпіл.

Відірвіть верхній правий кут.

Знову складіть.

Знову відірвіть верхній правий кут.

Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

        Чи можемо ми сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані по-різному? Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвав аркуші  інакше, ніж ви, є гіршими? Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми?  Чого навчає ця вправа?

 

Отож, усі ми дуже різні але кожен розуміє, що без поваги , без визнання за кожною людиною права бути іншою і поважати цього права ми не зможемо жити в мирі і злагоді.

 

Ведучий. Терпимість, розуміння — ті понятті, які повинні супроводжувати почуття любові. Любові до ближнього, до Батьківщини, до матінки-планети Зем­ля, і, навіть, до самого себе. Як казав Сковорода: «Любов починається з любові, якщо я хочу, щоб мене любили я починаю любити першим»

Ведучий. Терпимість і доброта — синоніми слова толерантність. Визна­чення слова «толерантність» різними мовами звучить по-різному, але тлумачення одне.

Іспанською мовою слово «толерантність» озна­чає здатність визнавати відмінність ідеї інших людей.

Французькою — відношення, при якому допус­тиме те, що інші можуть мислити або діяти інакше, ніж ти сам.

Англійською — готовність бути терплячим.

Китайською мовою — дозволяти, приймати, бу­ти по відношенню до інших великодушним.

Арабською мовою — прощення, м'якість, мило­сердя, співучасть, терпіння, відкрита душа для інших.

Українською мовою — здатність терпіти щось або когось, бути стриманим, стійким.

Ведучий. Зараз нам потрібна ваша допомога. У нас є квітка «толерантність», але вона без пелюсток. Завдання для вас: заповнити пелюстки синонімами та рисами толерантності. (Мудрість, чуйність, доброзичливість, відповідальність, терпимість, взаємоповага, об’єктивність, небайдужість, людяність, взаєморозуміння).

Ведучий. Чи може бути доброта синонімом слова толерантність? (так)

Тоді пропонуємо  вашій увазі мініатюру «Подруга на все життя».

Автор.  Жила-була на землі дівчина, яку звали Любов, Невесело було їй жити на світі без под­ружки. Ось і звернулася вона до сивої, старенької чарівниці, яка прожила вже більше ста років:

Любов: Допоможіть мені, бабусю, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все життя.

Чарівниця: Приходь до мене завтра вранці, коли заспіва­ють перші пташки і роса ще не зійде.

Автор: Вранці, коли яскраво сонечко освітило землю, прийшла Любов на призначене місце і побачила: стоять п'ять прекрасних дівчат.

Чарівниця: Ось вибирай.  Одну звати Радість, іншу - Вдача, третю - Краса, четвер­ту - Печаль, п'яту - Доброта.

Любов: Всі вони прекрасні,. - не знаю, кого і вибрати...

Чарівниця: Твоя правда, - вони усі хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а можливо, і дружитимеш, але вибери одну з них. Вона і буде тобі подругою на все життя.

Автор: Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі кожній. Вона задумалася, а потім підійшла до дівчини Доброти і простягла їй руку...

Чарівниця: Гарний вибір ти зробила. Дружи з нею все життя і будеш щаслива.

Учениця. Не говори про доброту,

  Коли ти нею сам не сяєш,

  Коли у радощах вітаєш

 Забувши про чужу біду.

Бо доброта не тільки те,

Що обіймає тепле слово.

В цім почутті така основа,

яка з глибин душі росте.

Коли її не маєш ти,

То раниш людяне в людині

Немає вищої святині,

Ніж чисте сяйво доброти.

Ведучий. Як нам хочеться чути тільки добрі, ласкаві слова. Бо жорстокі, черстві глибоко ранять душу, можуть навіки вби­ти. Народна приказка говорить: «Слово не горобець, вилетить не піймаєш». Так сталося з однією жінкою.

Жила в одному селі жінка, дуже гостра на язик. Кожного очорнила, оббрехала. Не минула лиха година старенького місцевого священика. Коли почула жінка, що свяще­ник буде помирати, вирішила піти до ньо­го і попросити прощення. А він каже: «Я на тебе зла не тримаю, нехай тебе Бог простить. Але коли ти вже прийшла, то виконай мою останню волю. Візьми цю по­душку, вийди на вулицю, розірви, а пір'я пусти по вітру». Дивне прохання. Жінка зробила все, як просив священик. А коли повернулася, то він наказав піти позбира­ти те пір'я і принести ту саму подушку. «Але це ж неможливо!» - скрикнула жінка. «Так, це неможливо», - з сумом відповів священик.

Учениця Кажімо більше ніжних слів

Знайомим, друзям і коханим.

Нехай комусь тепліше стане

Від зливи наших почуттів,

Нехай тих слів солодкий мед

Чиюсь гірку загоїть рану

(Чи перший біль, чи то останній, -

Коли б то знали наперед).

Кажімо більше ніжних слів,

Комусь всміхаймось ненароком,

То не життя людське жорстоке,

Жорстокі в нас слова черстві...

Кажімо більше ніжних слів!

Асоціативний ряд.

           Давайте спробуємо на кожну літеру слова  толерантність  назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.

Т -- терплячий, тактовний.

О -- обережний, об’єктивний, особливий, оригінальний.

Л -- лояльний, лагідний, легкій у спілкуванні.

Е – енергійний, елегантний, ефективний.

Р—рівний, розсудливий, рівноправний, рівнозначний.

А—активний, акуратний, авторитетний.

Н—надійний, найдорожчий.

Т—тактовний.

Н—необхідний людям, ніжний, незалежний.

І –інтелігентний, ідеальний, ідейний.               

С -- співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий, страждаючий.

Т—товариський.

ь

Ведучий. Запам’ятайте, що від вас залежить чи буде світ добрим чи ні, чи будемо поважати і допомагати людям чи ні – «все в твоїх руках» - сказав один мудрець, а сталося це так.

Колись давно у стародавньому Китаї жив розумний, але дуже пихатий вельможа. Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про власний розум і спогадів про минулі зустрічі з імператором. Так ішли дні за днями, роки за роками... Аж ось пройшов усією країною розголос, що неподалік од кордону з'явився чернець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той розголос і до на­шого вельможі. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найро­зумнішою людиною на світі!? Але вигляду нікому про своє обурення не подав, а за­просив ченця до себе у палац. Сам же ж за­думав обдурити його: «Я візьму в руки ме­телика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках - живе чи мертве. І як­що чернець скаже, що живе - я роздушу метелика, а якщо мертве - випущу його...» І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося по­дивитися двобій найрозумніших людей на світі. Вельможа сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з не­терпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов неве­личкий худорлявий чоловік. Він підійшов до вельможі, привітався і сказав, що го­товий відповісти на будь-яке його запи­тання. І тоді, зло всміхаючись, вельможа проказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках - живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів «ВСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!» Збентежений вельможа випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскрави­ми крилами.

Ведучий. Послухайте ще одну повчальну притчу.

Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами і сказав по одному забивати у паркан щоразу, коли хлопець втратить терпець і посвариться з кимось. Першого дня хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився себе опановувати, і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася. Хлопець зрозумів, що легше навчитися стримувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.

 Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько наказав синові витягти з паркана по цвяху у ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.

 Минали дні, і згодом син міг сказати батькові, що в паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів  сина до огорожі та сказав: « Ти добре поводишся, синку, але подивися, скільки дірок залишилося… Огорожа вже ніколи не буде такою, як колись…»

Ведучий.

Коли ви з кимось сваритеся і кажете йому щось неприємне, ви залишаєте в іншій людині такі рани, як ці діри. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви просите вибачення. Словесні рани заподіюють такий самий біль, як фізичні. Діти, не забиваймо цвяхів ворожості, нерозуміння і жорстокості в душі людей. Будьмо толерантними, а, отже, розуміймо одне одного.

Ведучий.

Чи багато знаємо про диких гусей? Вони голосно кричать і боляче щипаються. А ще вони клином летять на південь.  А чи знаєте, що гусак вибирає собі пару на все життя? І якщо одна половинка гине, інша ніколи не створить собі нову пару і незабаром теж вмирає. Летівши клином, вони здатні долати відстань в 1,7 раз більше, ніж поодинці, оскільки зменшується опір повітря, і найскладніше тому, хто летить попереду. Якщо перший втомився, він вирушає в кінець зграї, і його негайно підміняють. І кожен з гусей буває  в цій ролі. Якщо один з гусей захворів або втомився і опускається нижче, ще двоє опускаються з ним і залишаються до тих пір, поки той не набереться досить сил.

 Ви чули, як кричать гуси, коли клин пливе по горизонту? Це вони підбадьорюють того, що летить попереду, і точно знають, що їх також підбадьорюватимуть, коли вони опиняться на його місці.

Ведучий.

Чи часто нас, якщо ми « летимо попереду» підтримують?

Чи не забувають про нас, коли ми втомилися і « відстаємо»? Для того, щоб була можливість « летіти» вперед, важливо мати надійний « тил».

Як ми поводимося, коли хтось помиляється?

Чи « спускаємося з ним вниз», щоб підтримати? Або нам легко вигнати його із «зграї»?

                   Толерантність врятує світ.

 Толерантне ставлення людини

 Збереже планету від негод,

 Розрубає мотлох павутини,

 Переріже нитку перешкод.

 

                   Толерантне ставлення до всього

 Збереже, врятує і спасе,

 Допоможе вгледіть перемогу,

 Допоможе витримати все.

 

                   Будь завжди нестримним вільнодумцем,

 Свої мрії пензлем намалюй.

 Освіти життя яскравим сонцем,

 Толерантний всесвіт побудуй!

 

 

Ведучий. Протягом останніх 5 тисяч років на планеті відбулося 14 тисяч воєн, у яких загинуло майже 5 млрд. чоловік. Після Другої світової війни у 70 країнах сталося 130 збройних конфліктів і «малих» війн, у яких загинуло 20 млн. чол. За всю історію свого існування людство жило в мирі лише 30 років. Якщо весь час існування людства прийняти за добу (24 год.), то ці мирні роки складуть у ній лише 6,5 секунди. Людство витратило на конфлікти величезні кошти і заплатило мільйони життів.

 

Мир – це перша та необхідна умова для повноцінного дитинства. Немає більш несумісних понять, ніж війна та діти. І немає благороднішої мети у людства, ніж захистити дітей і всіх людей на Землі від воєн і конфліктів.

 

Ведучий. Якщо сьогодні зранку ти прокинувся здоровим, ти щасливіший за 1 мільйон чоловік, які не доживуть до наступного тижня.

Ведучий. Якщо ти ніколи не переживав війну, самотність тюремного ув’язнення, агонію катувань або голод, ти щасливіший за 500 мільйонів чоловік у цьому світі.

Ведучий. Якщо ти можеш піти до церкви без страху та загрози ув’язнення чи смерті, ти щасливіший за 3 мільярди  людей у цьому світі.

Ведучий. Якщо у твоєму холодильнику є їжа, ти одягнений, у тебе є дах над головою   та   постіль, ти багатший за  75 %  людей у цьому світі.

Ведучий. Якщо у тебе є рахунок у банку, гроші у кишені, ти належиш до 8 % забезпечених людей у цьому світі.

Ведучий.   Бернард Шоу казав: «Тепер, коли ми навчилися літати у повітрі, як птахи, плавати під водою, як риби, нам не вистачає лише одного – навчитися жити на землі, як люди»

Ведучий.                                 І в житті , як на мінному полі,

Я просила в цьому сторіччі

Хоч би той магазинний мінімум:

  • Люди будьте взаємно ввічливі!

                                      І якби на те моя воля,

                                      Написала б я скрізь курсивом:

                                      Так багато на світі горя,

Люди, будьте взаємно красивими.

 

 

Ці полум’яні слова Ліни Костенко стали відгуком на жорстоку суперечливість  сучасного світу, тривогою за духовну кризу людства. І сьогодні ми аж ніяк не можемо закрити очі на духовну хворобу нашого суспільства, яке так довго виборювало право називатися вільним і незалежним. Забувають старих, відрікаються від малих, нехтують бібліотеками, музеями, театрами.

Так! Україна сьогодні відкриває себе світу. І, мабуть весь світ пізнав найболючішу рису народу українського це його безкінечна терплячість і якась рабська покора, яка історично вкорінилась у його прекрасну  душу.

Ведучий. 

Свою Україну любіте,

Любіть її во время люте,

В останню тяжкую минуту  

За неї Господа моліть.

Пам’ятаймо цей заклик великого Кобзаря. Якою буде Україна в майбутньому, вирішувати і вам, молодим. Тож гуртуймося навколо національної ідеї. Будьмо гідними наших славетних ровесників, які віддали за Україну своє життя.

Роз’єднаність, невміння дійти злагоди у родині і в суспільстві дуже шкодять нам, нашому благополуччю, затьмарюють радість життя. Тільки мир і злагода, взаємодопомога, подолання особистого егоїзму принесуть щастя і впевненість в майбутньому.

Хочеться звернутися до всіх людей: – Єднаймося, організовуймося. У нас одна держава. Усі разом дбаймо про наш дім – ім’я якого Україна!

А зараз я хочу запропонувати вам покласти в цей кошик ті цінності, які допоможуть підтримувати толерантні стосунки, терпиме ставлення один до одного, які візьмете в подальше життя. Напишіть на сердечках найважливішу для вас рису толерантності, покладіть в кошик.

Ми склали великий кошик моральних цінностей, яких ви пообіцяли дотримуватись. Я надіюсь, що з моєю допомогою ми пронесемо його з честю та гідністю впродовж шкільних років.

Хотілося б побажати, щоб кожен з нас крокував по життю, тримаючи в одній руці ось таку ніжну, тендітну квітку, але з безцінними пелюстками, в іншій руці – повний кошик моральних цінностей людства, не забуваючи при цьому дуже важливі Біблійні заповіді, поради батьків та вчителів. Ось тоді ми зможемо побудувати милосердний, доброзичливий,  терпимий, одним словом «толерантний» всесвіт!

Пам’ятайте:

«Щаслива людина та, яка дарує щастя багатьом людям»!

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Етика, 6 клас, Виховна робота
До підручника
Етика 6 клас (Данилевська О.М., Пометун О.І.)
Додано
5 липня 2018
Переглядів
262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку