ЯЯЯЯЯЯЯ
Вступ
Двадцять перше століття кидає виклик усьому, що нас оточує. Стрімко міняється техніка і технології, і щоб устигнути за запаморочливими новинками, щоб не відчути себе викинутими за борт сучасного життя, треба постійно вчитися. «Навчання» стає категорією, яка супроводжує людину протягом усього її життя.
На сучасному етапі розбудови українського суспільства нагальною постає потреба виховувати дітей і молодь на таких морально-духовних цінностях, що сприятимуть формуванню людини, яка буде жити за законами добра, справедливості, чесності, гуманізму. Актуальність проблеми духовного виховання пов’язана, принаймні, з чотирма основними тезами:
По-перше, наше суспільство потребує підготовки широко освічених, духовних людей, що володіють не тільки знаннями, але і позитивними духовно-моральними рисами.
По-друге, в сучасному світі маленька людина живе і розвивається в оточенні безлічі різноманітних джерел сильної дії як позитивного, так і негативного характеру, які щодня тиснуть на інтелект і почуття дитини, на сферу духовності та моральності, які перебувають у стадії формування.
По-третє, сама по собі освіта не гарантує високого рівня духовної вихованості, бо вихованість - це якість особистості, що визначається в повсякденній поведінці людини та її відношенням до інших людей на основі пошани і доброзичливості.
По-четверте, озброєння духовними знаннями важливе і тому, що вони не тільки інформують маленьку дитину про норми поведінки, прийнятні у сучасному суспільстві, але і дають уявлення про наслідки порушення норм або наслідки даного вчинку для оточуючих людей.
Молодший шкільний вік у сенсі духовного розвитку унікальний і своєрідний. Він закладає основи образного сприймання світу як повного несподіванок і таємниць. Це перші кроки до духовного ідеалу, і при певних умовах вони можуть перетворитися в любов до правди, до краси, до рідного краю. Отже, основне завдання вчителя залучити молодших учнів до духовних переживань, зробити прагнення дитячих душ щирими, глибокими, різносторонніми. Ці навички формуються у дитини повільно, поступово, їх виховання значною мірою залежить від наполегливості й майстерності педагогів, їхньої поваги до дитини.
Проблема розвитку духовності в педагогіці не нова. Першим над нею глибоко замислився німецький педагог Фрідріх Фребель ще в XIX столітті. Потім цьому питанню приділяли увагу такі видатні педагоги як К. Д. Ушинський, А.С. Макаренко, В.О. Сухомлинський та інші.
Над цією проблемою працюють вчителя за виховним проектом «Ранкові зустрічі» у поєднанні з науково-педагогічним проектом «Іниелект України».
Мета роботи: Через роботу за виховним проектом «Ранкові зустрічі» та науково-педагогічним проектом «Інтелект України» забезпечити:
Система роботи
Народна педагогіка стверджує: «Дивись. Не забудь: Людиною будь!»
Хоч і сказані ці слова давно, проте не втратили свого значення і понині. Швидше, навпаки – сьогодні вони набули особливої актуальності.
Усі мають зрозуміти, що життя прожити лиш для себе, осібно – то порох, що розвіється безслідно. Лише стремління до сяйва, високих ідеалів добра, справедливості, прагнення допомогти людям, бути їм потрібним, бути справедливим – ось що робить людину значною.
На цих загальнолюдських цінностях добре знається вчитель Панфілова Неля Владиславівна та її учні. Пророчими для нас стали слова О.А.Захаренка: «Якщо хочеш змінити світ на краще, зберегти його чисту красу, незайману святість, почни це робити з себе. І не завтра, а сьогодні, з цієї хвилини!» І цей заповіт став гаслом її діяльності. Бо добре усвідомлюю, що кожен з нас повинен бути творцем тільки доброго, носієм вічного і тоді в світі побільшає добра.
У центрі уваги вчитель ставить її величність – Дитину, яка повинна виховуватися на загальнолюдських цінностях: добра, справедливості, любові, толерантності, порядності, поваги до Батьківщини, матері й батька, до знань і скарбниці знань – книги.
Надійним помічником у цьому є виховний проект «Ранкові зустрічі».
Запропонований посібник має за мету дати вчителям початкових класів додатковий матеріал для проведення «Ранкових зустрічей». Призначення ранкових зустрічей – допомогти у створенні відповідального і згуртованого колективу однодумців, у якому панує атмосфера взаємоповаги, доброзичливе ставлення одне до одного. Ранкові зустрічі допомагають у формуванні пізнавального інтересу молодших школярів, виробляють навички соціальної поведінки, сприяють вихованню свідомого громадянина з активною життєвою позицією.
Даний посібник вміщує тематичне планування ранкових зустрічей у 1- 4 класах, конспекти занять, ігри для проведення ранкових зустрічей, які були використані вчителем при роботі з учнями школи.
Практика ранкової зустрічі - один із перших методів, орієнтованих на учня, які застосовують учителі у своїх класах. Ранкову зустріч легко провести, вона закладає підґрунтя для інших змін, які потребують більшого досвіду
Ранкова зустріч це квінтесенція того, якими ми хочемо бачити наші класи, наші спільноти або наші суспільства.
Піклування один про одного, відчуття безпеки, якої вистачає для того, аби ділитись важливими ідеями та досвідом, готовність допомагати друзям - це саме ті якості, що віддзеркалюють ранкові зустрічі.
Ранкова зустріч - це зустріч на початку дня всього класу з учителем. Сидячи в колі один проти одного, кожна дитина вдумливо та поважно вітається з друзями та відвідувачами, після чого впродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які з повагою слухають і ставлять свої запитання, роблять зауваження. Після цього діти беруть участь у короткій, енергійній груповій вправі, насамперед для того, аби підсилити академічні навички, виховати почуття неконкурентної команди та відчуття єдності. Ранкова зустріч закінчується щоденними новинами, які зазвичай готує вчитель, щоби підкреслити навчальні завдання цього дня.
Ранкова зустріч — це запланований, структурований збір. Учителі присвячують 20—25 хвилин кожного дня вранці для того, щоб створити позитивну атмосферу на весь період перебування дітей у школі. Кожна дитина вдумливо вітається з друзями, сидячи в колі, потім упродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які слухають, ставлять запитання і роблять зауваження. Після цього вся група бере участь у короткій енергійній вправі для того, щоб підсилити академічну навичку, виховати почуття єдності.
Ранкова зустріч містить чотири компоненти:
Такі заняття дають змогу опанувати різноманітні соціальні та навчальні навички, об'єднують дитячий колектив. Під час цих занять учні вчаться:
- висловлювати свої думки таким чином, щоб їх зрозуміли інші;
- уважно слухати, коли говорять інші;
- розв'язувати власні проблеми за допомогою слів;
- пропонувати свої ідеї групі
Завдяки ранковим зустрічам учні переходять від зосередження уваги на власній особистості до взаємодії з іншими людьми. Соціальні переваги цього періоду сприяють розвитку емпатії, активному слуханню однолітків, діти навчаються розуміти позицію інших людей. Уміння сприйняти точку зору іншої людини сприяє розвитку толерантності, виховує повагу до думки інших. Такі соціальні навички допомагають людям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування між окремими членами суспільства.
Важливого значення набуває здатність людини говорити і слухати, робити вибір, уникати конфліктів. Учням необхідно постійно розвивати свої мовленнєві здібності, використовуючи можливість спілкування зі своїми ровесниками.
Школярі, які є учасниками ранкових зустрічей, як правило, демонструють вищий рівень відчуття спільноти і краще ставляться до школи і навчання, більше довіряють учителям, поважають їх. Вони мають вищий рівень навчальної мотивації і глибше почуття власної гідності. У них сформовані норми соціально-етичних стосунків і поведінки. Соціально-емоційне навчання інколи називають «відсутнім елементом», оскільки воно є частиною освіти, що поєднує академічні знання з конкретними навичками, важливими для досягнення успіху в школах, родинах, спільнотах, на роботі і загалом у житті.
Говорячи про позитивний вплив ранкових зустрічей на розвиток дитини, слід зазначити, що вони також формують навички говорити, слухати, збагачують словниковий запас учнів, сприяють розвитку вміння досліджувати, аналізувати й оцінювати матеріал, спонтанно, без підготовки відповідати на запитання, приймати виклик від інших, використовувати вивчену інформацію.
Спільнота дає відчуття приналежності. Члени спільноти живуть у більшому суспільстві, але вони пов'язані один з одним спільними інтересами та цінностями. Люди, які відчувають себе частиною спільноти, виходять за межі свого безпосереднього інтересу заради користі групи. Вони піклуються один про одного. Коли вони почуваються частиною спільноти, то більше й довше працюють задля її інтересів. Вони знають сильні сторони особистостей у групі та можуть, за потреби, їх використовувати. В ідеальному випадку вони навчаються один від одного, розширюючи знання та досвід усіх членів. У процесі спільної роботи виникає певний рівень довіри між членами спільноти. Спільноти можуть самовдосконалюватись, отримуючи критичні зауваження від особи, з якою утворився певний зв'язок.
Створення класної спільноти потребує часу, уваги й терпіння. Дбайливий і демократичний клас (група) виходить із того, що кожен член спільноти має потребу належати до неї, а також відповідає за свій внесок. Спроможність класу ефективно функціонувати залежить від здатності її окремих індивідуумів відкривати щось один в одному, працювати разом, відчувати взаємодовіру. Коли група учнів, батьків і директорів збирається разом задля праці чи гри, вони створюють спільноту. Піклування, спілкування та особистісні зв'язки сприяють створенню спільноти людей, які навчаються. Це забезпечує основу, на якій діти здобувають знання, коли виходять за межі класної кімнати.
Ранкова зустріч допомагає створювати взаємини, які формують відчуття спільноти в кожного з її членів. Створення класної спільноти стає ефективнішим, коли учитель/вихователь бере на себе роль фасилітатора (людини, яка допомагає зробити так, щоби все відбувалось належним чином, але не намагається жорстко контролювати процес). Зустріч стає інтерактивною та невимушеною. Коли значна частка відповідальності за допомогу у проведенні ранкової зустрічі перекладається на учнів, учитель використовує свій час на заохочення ініціативи, надання позитивних відгуків, полегшення спілкування дітей, надання їм допомоги тощо. У центрі уваги ранкової зустрічі та її метою є співпраця, спільне навчання, а не конкуренція чи хизування власними надбаннями.
Уміння говорити та слухати є найважливішою якістю, яка необхідна для демократичної культури. Навіть маленькі діти можуть висловлювати свою точку зору, чути відмінні думки інших людей та зауважувати їх. Ранкова зустріч дає учням змогу брати участь у групових обговореннях, а вчителям - моделювати й активно розвивати в дітей уміння та навички ефективного спілкування. Люди, які можуть ефективно спілкуватися:
висловлюють свої думки таким чином, щоб їх розуміли інші;
уважно слухають, коли говорять інші;
вирішують проблеми за допомогою слів;
пропонують свої ідеї групі.
Ці навички мають дуже важливе значення для успішного життя у класі (групі), спільного навчання та розв'язання конфліктних ситуацій. Ранкова зустріч - ідеальна можливість для розвитку цих навичок.
Передбачається, що учні робитимуть свій внесок у роботу групи в навчальній, соціальній, емоційній, практичній сферах. Вони потрібні, від них залежать інші, їх цінують за особистий внесок. Діти потребують практичного досвіду у висловленні власних думок, у кращому пізнанні один одного, у визнанні сильних сторін і талантів своїх ровесників. Такі звичні заняття, як ранкова зустріч, дають змогу постійно розвивати ці навички.
Завдяки практиці ранкової зустрічі маленькі діти переходять від зосередження уваги на власній особистості до охоплення нею інших. Соціальні переваги цього підходу сприяють розвиткові емпатії, активному слуханню однолітків, навчають дітей розуміти позиції інших людей. Уміння сприйняти точку зору іншої людини руйнує упередженість, сприяє толерантності та визнанню відмінності. Такі соціальні компетентності допомагають людям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування між окремими членами суспільства. Це основні навички, необхідні для демократії.
Соціальні навички розвиваються не в ізоляції і не тоді, коли діяльність і моделі поведінки жорстко визначені. «Здатність ефективно говорити та слухати, робити вибір, а також залагоджувати конфлікти, коли вони виникають, - усе це має найважливіше значення для функціонування будь-якої спільноти». Учні потребують спокійної та інклюзивної атмосфери. Їм потрібні «можливості експериментувати та різними способами розповідати, спілкуватися та отримувати задоволення від перебування в колі своїх ровесників».
Результати численних досліджень свідчать, що ефективні програми, спрямовані на виховання в дітей позитивних рис характеру та соціальних навичок, знижують імовірність виникнення низки негативних явищ у суспільстві (насильства, наркоманії, вагітності серед неповнолітніх), оскільки негативні моделі поведінки мають тенденцію проявлятись у комплексі. Діти, які демонструють один із цих типів поведінки, зазвичай демонструють й інші.
Соціально-емоційне навчання інколи називають «відсутнім елементом», оскільки воно є частиною освіти, що поєднує академічні знання з конкретними навичками, важливими для досягнення успіху у школах, родинах, спільнотах, на роботі, і в цілому в житті.
6. Соціальні навички - це «помічники академічних успіхів
Результати сучасних досліджень свідчать, що програми, які сприяють розвитку соціальних навичок, підвищують і академічні досягнення. Соціальні навички - це «помічники академічних успіхів». Якщо соціальні навички не розвинені належним чином, учителям доводиться марнувати дорогоцінний час на підтримування порядку й надання вказівок. Такий важіль, як соціальні навички, дає вчителям змогу забезпечити якісне викладання і навчання.
Крім того, ранкова зустріч сприяє розвитку:
навичок говорити;
навичок слухати;
словникового запасу;
уміння досліджувати;
уміння аналізувати й оцінювати матеріал;
уміння спонтанно відповідати на запитання;
уміння приймати виклик від інших;
уміння використовувати вивчену інформацію.
Повсякденні вправи, які практикуються в ранковій зустрічі, допомагають учням зблизитися зі своїми ровесниками, навчатися співпрацювати, утримуватись від критики інших, поважати інших як особистості. Позитивний настрій у класі створюється за рахунок:
атмосфери довіри;
відчуття приналежності до спільноти;
участі у прийнятті рішень;
доброти та заохочення з боку ровесників;
вільного від критики ставлення вчителя чи вихователя;
очікування конкретних результатів;
справедливості та неупередженості.
Позитивна атмосфера створюється за рахунок практичного використання:
інклюзії;
обміну інформацією;
піклування;
заохочення;
участі;
чесності;
самовираження.
7.Заохочення демократичних відносин і поведінки
Хоча воно традиційно і не пов'язується з освітою дітей раннього віку, виховання демократичних відномин і поведінки притаманне практиці ранкової зустрічі. Ранкова зустріч ознайомлює дітей з величними демократичними ідеями в доступній їм формі.
Інклюзія. Незалежно від здібностей, соціальної, релігійної приналежності чи статі вчитель та діти сприймають внесок кожного з однаковою доброзичливістю та повагою.
Активна участь. Участь у зустрічі беруть усі діти. Вони вітаються один з одним, мають змогу обмінюватись інформацією, ставити запитання, коментувати, приєднуватись до групової роботи, а також робити свій внесок у щоденні новини.
Критичне мислення. Діти навчаються з повагою ставити запитання, піддавати сумніву й оцінювати ідеї, які можуть відрізнятись від їхніх власних або бути подібними.
Толерантність і прийняття. Оскільки не кожна дитина має погоджуватися з ідеями інших однокласників, ці питання розглядаються під час вільної дискусії. Протилежні ідеї вислуховуються й обговорюються, тому що серед однокласників існує взаємодовіра.
Самостійне мислення. Учнів заохочують до обміну своїм досвідом та ідеями.
Відкритість. Висловлюється та обговорюється низка ідей. У щоденних новинах повідомляється доступна для всіх інформація про те, що відбувається у класі (групі).
Власна та соціальна відповідальність. Діти встановлюють правила власної поведінки та поведінки групи. Під час ранкової зустрічі й упродовж усього дня вони уважно слухають, з повагою відповідають, а також практикують доброзичливість.
ДОДАТКИ
1. Календарне планування «Ранкові зустрічі. Крок за кроком до успіху»
1 клас
Тема1: Будьмо знайомі!
Мета: вчити дітей:
Тема 2: Я та інші.
Мета:
Тема 3: Пізнаємо навколишній світ: як? чим? чому?
Мета:
Тема 4: Моя школа.
Мета :
Тема 1: Рід, рідня, родина.
Тема 2: Професії батьків.
Тема 3: Історія твого імені.
Тема 4: Мені бабуся говорила...
Мета:
Листопад
Тема 1: Наш дім – природа.
Тема 2: Рослини і людина.
Тема 3: Тварини і людина.
Тема 4 : Щоб Земля була безпечним домом, її треба любити!
Мета: - вчити дітей :
Тема: Як ставитись до інших, щоб тебе поважали.
Підтеми: 1. Правила для хлопчиків і дівчаток.
2. Шкільний етикет.
3. Я іду в гості.
4. Що таке ввічливість
Мета:
- засобами мовленнєвої діяльності формувати у дітей культуру морально - етичних відносин;
Тема: Зима казку привезла.
Підтеми: 1. Що ми знаємо про зиму?
2. Зимові свята.
3. До кого завітає Святий Миколай?
Мета:
Лютий
Тема: Як живеться тобі друже?
Підтеми: 1. Життя рослин взимку.
2. Життя тварин взимку.
3. Природа і ми.
Мета:
Тема: Весна іде, красу несе.
Підтеми: 1. Пробудження рослин.
2. Птахи прилетіли.
3. Весняні фантазії.
4.Поговоримо про хліб.
Мета:
Квітень
Тема: Весняні традиції українського народу.
Мета :
Травень
Тема: Ми вчились. Тепер вміємо. Дуже хочемо навчитись. Підведення підсумків. Підготовка до “Свята Букваря”.
Мета:
2-3 клас
Вересень
Тема 1: Вивчаємо етикет спілкування.
Мета:
Тема 2: Поповнюємо « Скриньку вітань».
Мета:
Тема 3: Ми – друзі.
Мета:
Тема 4: Створюємо правила для «класної компанії».
Мета:
Жовтень
Тема 1: Осінь щедра і багата,
Збагатіє й наша хата.
Мета:
Тема 2: Граємо і вчимося!
Мета:
- розкрити значення гри для згуртування колективу;
- заохочувати дітей до участі в ігровій діяльності;
- розвивати вміння грати за правилами;
- стимулювати пізнавальну активність дітей.
Тема 3: Лунає пісня в нашім домі!
Мета:
Тема 4: Глибини народної мудрості.
Мета:
Листопад
Тема1: Відкриваємо світ казки чарівної.
Мета:
Тема 2 : Казка в гості завітала.
Мета:
Грудень
Тема 1: А вже зима!
Мета:
Тема 2: Нас зима порадує святами.
Мета:
Січень
Тема: Родовід.
Мета:
Лютий
Тема: Козацькому роду нема переводу.
Мета:
Березень
Тема: Земля – наш рідний дім,
І нам з тобою жити в нім!
Мета:
Квітень
Тема: А вже весна, а вже красна!
Мета:
Травень
Тема: Здрастуй, любе літечко!
Ранкова зустріч очима дітей.
Мета:
4 клас
Вересень
Теми:
І. Моя сім’я.
1. Родовід
2. Члени моєї родини
3. Мої домашні тварини
4. Мої іграшки
5. Я
Мета:
ІІ. Осінь
Мета:
Жовтень
Теми:
І. Хліб на столі – добробут на Землі.
1. Народна мудрість.
2. Жито – символ України.
3. Шлях хлібу до столу.
4. Хто доносить хліб до нас.
5. Важка робота хліборобів.
6. Ми теж «печемо» хліб.
ІІ. Осінь. Природа.
Мета:
Листопад-Грудень
Теми:
І. Людина
1. Ріст.
2. Скелет, м’язи.
3. Зуби, їжа.
4. Кровообіг, серце.
5. Частини тіла.
6. Волосся, нігті.
7. Людина – частина природи.
8. У здорової людини гарне тіло.
9. Почуття.
10. Я і ми.
11. Особиста гігієна.
12. Сім’я.
Мета:
Січень-Лютий
Теми:
І. Водний світ планети.
1. Водойми планети:
- озера;
- моря;
- океани;
- річки.
2. Мікросвіт водоймі.
3. Конструювання мостів.
4. Риби.
5. Казки про водний світ.
6. Водоплавні птахи.
7. Водний транспорт.
ІІ. Подорож в світ морів.
ІІІ. Хто як зимує.
Мета:
Березень
Теми:
Мета:
Квітень
Теми:
Травень
Теми:
Мета:
2.Тренінг для вчителів:
«Ранкові зустрічі. Крок за кроком до успіху.»
Структура «Ранкової зустрічі»
«Ранкова зустріч» складається з чотирьох основних компонентів:
- Вітання
- Обмін інформацією
- Групове заняття
- Щоденні новини
Вітання
Пропоную вітання-гру «Кому і за що»
Обмін інформацією
Обмін інформацією – другий компонент. Діти висловлюють свої думки, обмінюються ідеями та пропонують важливі для них теми. Обмін інформацією допомагає учням розвивати навички говорити впевнено і слухати уважно.
Тренінг «Коробка обміну»
Наша початкова школа працює за проектом «Ранкові зустрічі» з 2005року.
(Ви можете задати запитання, або просто прокоментувати мою інформацію)
Групове заняття
1.Гра «Дружба» - об’єднайтесь у пари, скажіть один одному компліменти.
2. Гра «Слухай уважно»
Поверніться спиною один до одного. Ті, хто стоять обличчям в коло побачать малюнок. Ви повинні описати його не називаючи предмети, а лише асоціації. Ті,хто слухають, зобразять почуте на своїх листочках. На це у Вас 1 хвилина.
3.Прорекламуйте «Ранкові зустрічі».
Щоденні новини
Головна мета щоденних новин полягає в наданні інформації. Вони містять короткі повідомлення:
(Заповнення щоденних новин. Відповідь на запитання:
Чи любите ви цукерки?)
3. РАНКОВІ ЗУСТРІЧІ
Ранкова зустріч
(1 клас)
ТЕМА: Я та інші.
Мета:
І. Вітання.
Гра «Ласковушечки»
( Діти передають один одному різнокольорові пір’їнки зі слова:
ІІ. Робота з календарем.
Заповнення таблиці:
Доброго ранку, лагідні діти!
Сьогодні:_____________________
Місяць: _____________________
День тижня:___________________
Погода:_______________________
Математична хвилинка:
ІІІ. Скарбничка цікавих ігор.
Гра «Хто це» ( опис ігор у розділі «Ігри для ранкових зустрічей»).
Гра «Розбір».
ІV. Авторське крісло
Моє ім’я.
Розповідь історії про своє ім’я: на честь кого назвали; що ім’я означає, звідки воно походить.
V. Підсумок ранкової зустрічі.
Комплекс вправ на соціально-емоційний розвиток.
Діти стають у коло, обіймають один одного за плечі та хором читають скоромовку « На даху у Шури жив лелека Жура».
Ведучий говорить та показує, діти повторюють:
Він ходить ось так…
Він злітає ось так…
Він парить ось так…
Відпочиває ось так…
Воду пив ось так…
Він сумував ось так…
Він танцював ось так… і т.п. (спочатку)
Ранкова зустріч
(1 клас)
Тема: Зима казку привезла.
Мета:
І. Вітання. «В дружньому колі».
Діти стають в коло по черзі хлопчик – дівчинка.
Один з учнів починає: «Це мій друг Данило» і піднімає руку Данила. Всі діти говорять: «Доброго ранку, Данило».
Таким чином вітається кожна дитина поки всі руки не будуть підняті вгору. Після цього всі разом говорять: «Доброго ранку, друзі» і опускають руки.
ІІ. Робота з календарем.
Позначення стану погоди та порівняння її з погодою листопада місяця.
Математична хвилинка
ІІІ. Авторське крісло.
Складання власного варіанту казки «Снігова королева».
ІV. Хвилинка релаксації.
Уяви собі, що ти сонечко: зимове, весняне, літнє, осіннє.
Ранкова зустріч
(2 клас)
Тема: Вивчаємо етикет спілкування.
Мета:
І. Вітання.
Всі стоять у колі, разом промовляють:
«Добрий день!»
Дружно всі вітаються
«Добрий день!»
Вліво, вправо повертаються
Туди-сюди посміхаються
«Добрий день!»
У долоні поплескайте
«Добрий день!»
Дружно всі не відставайте
«Добрий день!»
ІІ. Робота з календарем з виконанням граматичних завдань.
Доброго ранку, старанні учні!
Сьогодні:
Місяць:__________________
Число:___________________
День тижня:______________
Погода:__________________
Настрій:__________________
Цікавинки дня:
1.
2.
3.
Бажаю успіху!
4. Ігровий тренінг «Я люблю тебе за те…».
Мета:
Діти об’єднуються в пари, стають один до одного обличчям, беруться за руки. Протягом однієї хвилини, дивлячись один одному в очі, вони спілкуються. Один з учасників постійно задає одне і те саме питання – «За що ти мене любиш?», а другий відповідає, починаючи відповідь словами «Я люблю тебе за те…». Через хвилину, за сигналом вчителя діти міняються ролями. Називаються як особливості зовнішності, так і риси характеру, навчальні уміння та інтереси.
Ранкова зустріч
(2 клас)
Тема: Осінь щедра і багата,
Збагатіє наша хата.
Мета:
І. «Привітання у колі компліментів».
Кожен учень говорить привітання товаришеві в колі, сказавши при цьому комплімент.
Мета: вчити дітей говорити компліменти дотримуючись етичних правил.
ІІ. Робота з календарем, з залученням до запису дітей.
Доброго ранку, спостережливі діти!
Сьогодні:___________________
Число:_____________________
Місяць:____________________
Погода:____________________
Настрій:___________________
Сьогодні на вас чекає:
1.
2.
3.
(запис цікавих подій)
ІІІ. Хвилинки інтелектуального спілкування.
Гра на розвиток уваги та фантазії «Зоопарк».
ІV. Авторське крісло.
V. Психологічний тренінг.
Етюд «Перелітні птахи».
Діти вибирають якими перелітними птахами вони будуть. Акцент робиться на емоції, почуття, невербальні засоби виразності (міміку, жести).
Ранкова зустріч
Тема: Земля – наш рідний дім,
І нам з тобою жити в нім.
Мета:
І. Привітання у колі друзів з виконанням комунікативних вправ.
а) “Підніми настрій”.
Кожен по черзі розповідає про свій настрій. Якщо у когось він сумний, всі по черзі “піднімають” настрій смішними позами, жестами, звуками тощо.
б) “Добрі пальчики” (пальчиковий масаж).
ІІ. Робота з “Щоденними новинами”.
а) Принести стільки іграшок, скільки раз я плесну в долоні.
б) Дидактична гра “Назви лагідно”.
в) Діалог “Їстівне-неїстівне”.
ІІІ. Авторське крісло.
Складання коротких розповідей: “Чому я люблю ранок?”
Ранкова зустріч
(3 клас)
Тема: Здрастуй, любе літечко!
Мета:
І. Привітання.
Сидячи на подушках (тиха музика).
ІІ. Новини дня.
Заповнення таблиці
Доброго ранку,
☼ друзі!
Сьогодні ______________
Місяць ______________
День тижня ______________
Погода ______________
Математична хвилинка:
У грі три команди. У дітей є фішки.
ІІІ. Гра на пізнання законів діалектики «Добре-погано» (дві команди).
У простій формі діти пізнають діалектики. Ця вправа навчає бачити протиріччя в предметах, явищах. Клас поділяється на дві команди «Добре» і «Погано». Наприклад, аналізується слово дощ.
Добре, що пішов дощ. Це означає прихід весни.
Погано, що він холодний.
Добре, що дощ змиває пил з вулиць.
Погано, що розмокне земля.
Добре, що почне рости травичка.
Погано, що не йдеш на прогулянку.
Ранкова зустріч
Тема:«Зимова фантазія».
Мета: вчити дітей точно формулювати свої думки;
розвивати логічне мислення;
виховувати уміння спілкуватись, порівнювати , аналізувати.
І. Привітання.
-Добридень, добридень, добридень скажу,
Як ранок настане до школи спішу .
Тут віха, тут носик, а тут голова,
Тут ручки, тут ніжки, а тут і п’ята.
ІІ. Хвилинка релаксації.
Психогімнастика «Я – сонце»
ІІІ. Робота з календарем
Пора року –
Місяць - (А чому цей місяць має таке ім’я?)
Число - (Що ви можете сказати про це число?)
День тижня – ( А хто з вас знає, чому цей день тижня має таку назву?)
Рік –
Погода –
Знайомство з планом дня.
ІV. Хвилинки інтелектуального спілкування.
А) Чи любите ви зиму? За що?
Б) Дидактична гра «Рифмуємо зиму» (Групова робота з «поетичним лото»)
V. Авторське крісло.
Зачитування віршів і казок,які діти підготували вдома
Ранкова зустріч ( 4 клас)
Тема: Колективна творча справа «Шкільний етикет» (колаж)
Мета: ознайомити дітей з поняттям «етикет»;
підвести до усвідомлення необхідності оволодіння правилами культури спілкування;
розвивати монологічне, діалогічне мовлення учнів.
Хід заняття
І. Вітання.
Всі стоять у колі, разом промовляють:
«Добрий день!»
Дружно всі вітаються
«Добрий день!»
Вліво, вправо повертаються
Туди-сюди посміхаються
«Добрий день!»
У долоні поплескайте
«Добрий день!»
Дружно всі не відставайте
«Добрий день!»
ІІ. Робота з «Календарем добрих чарівників»
Доброго дня, чемні діти!
Сьогодні:
Місяць:__________________
Число:___________________
День тижня:______________
Погода:__________________
Настрій:__________________
Цікавинки дня:
1.
2.
3.
Бажаю успіху!
(запис ведеться під час обговорення теми заняття)
ІІІ. Ігровий тренінг «Я люблю тебе за те…».
Мета:
Діти об’єднуються в пари, стають один до одного обличчям, беруться за руки. Протягом однієї хвилини, дивлячись один одному в очі, вони спілкуються. Один з учасників постійно задає одне і те саме питання – «За що ти мене любиш?», а другий відповідає, починаючи відповідь словами «Я люблю тебе за те…». Через хвилину, за сигналом вчителя діти міняються ролями. Називаються як особливості зовнішності, так і риси характеру, навчальні уміння та інтереси.
ІV. Створення колажу «Шкільний етикет»
V. Підсумок заняття. Презентація колажу.
5. Ігри для ранкових зустрічей.
Вітання і відповіді.
Учні передають по колу особливе вітальне звернення. Наприклад: “Вітаю, Іване!”, доки воно не обійде повне коло. Його можна змінювати шляхом:
Рекомендації з компліментами.
ІГРИ
“Вітання. Знайомство”
“Крісло автора”
Учні за бажанням сідають у “крісло автора” і розповідають щось цікаве про своїх рідних, знайомих або епізод зі свого життя, про свійських тварин, що живуть разом з ними, історію про своє ім’я ( на честь кого його так назвали, що ім’я означає) тощо.
“Зазирни у дзеркало”
Кожен з учнів, дивлячись у маленьке дзеркальце, каже собі лагідні, привітні, добрі слова.
“Підняти настрій”
Кожен по черзі розповідає про свій настрій, який він сьогодні, чому. Якщо у когось у класі настрій сумний, невеселий, всі діти “піднімають” настрій товаришу: за допомогою пози, жестів, міміки, лагідних слів, звуків, вірша чи пісні.
“Який ти?”
Назви тварин пишуться на чистому папері та пришпилюються по периметру класної кімнати (ведмідь, білка, вовк, лев, заєць). Діти вибирають тварину, яка найбільше відповідає їх типу, характеру, і збираються біля свого листка.
Кожна група біля свого листка пише на ньому характерні риси, які пов’язують їх з обраною твариною. Потім пояснюють свої думки, свій вибір.
“Уяви себе”
Діти намагаються уявити себе на місці якогось предмета (маленького куща, легенької хмарки, першого проліска, весняної бруньки, лісового струмочка, білої пухнастої сніжинки). Перевтілюючись в образ, відповідають на питання:
“Людина-машина”
Кожна група учнів ( по 4 ) думає про машину, дія якої їм добре знайома, і планує дії всіх членів групи як частин машини, коли вона працює. Потім всі по черзі демонструють «свою» машину. Інші учасники намагаються здогадатися, про яку машину йдеться.
“Відгадайте, що ви щойно почули”
Це діяльність групи в колі, яка складається з чотирьох дій:
Група створює коло. Керівник починає дію, яка продовжується виконуватися за напрямком годинникової стрілки. Рух продовжується по колу. Кожен по черзі до нього приєднується. Коли черга знову доходить до керівника, він починає інший рух, який знову по колу мають виконати всі в групі. Коли всі чотири дії повертаються до керівника, він зупиняється. Рух продовжується, поки він не обійде все коло і поки не настане повна тиша.
Учитель питає учасників, на що були схожі звуки, які вони були.
“Додайте речення”
“Кому і за що”
Діти по черзі передають іграшку чи квітку і кажуть, кому і за що дарують її. Наприклад: “Я хочу передати цю квітку Тетянці за те, що вона першою відгадала загадку на уроці. Я хочу передати цю квітку Миколці за те, що він гарно грає на скрипці”.
“Перевтілення”
Пройдися, як грізний лев, велика хмара, полохливий заєць, гордий півень. Спробуй зобразити ситуацію без предмета: пришити ґудзик; прати білизну; пити гаряче молоко; їсти морозиво; кошеня пішло мандрувати; з бруньки виріс листочок; тобі зробили подарунок; лисиця потрапила до курятника.
“Логічний ланцюжок”
Перший, хто починає ланцюжок, називає будь-яке слово, другий додає своє слово і пояснює, як воно пов’язане з першим.
Наприклад, виделка – тарілка (щоб снідати) – ваза – (теж зроблена з фарфору) – вода - (наливають у вазу) – ріка (тече вода) – літо ( добре влітку на річці ) тощо.
“Добре-погано”
У простій формі діти пізнають закони діалектики. Ця вправа навчає бачити протиріччя в предметах, явищах. Клас поділяється на дві команди “Добре” і “Погано”. Наприклад, аналізується слово дощ.
Добре, що пішов дощ. Це означає прихід весни.
Погано, що він холодний.
Добре, що дощ змиває пил з вулиць.
Погано, що розмокне земля.
Добре, що почне рости травичка.
Погано, що не йдеш на прогулянку.
“Навпаки”
Діти працюють в групах чи парах. Називають слова: явища, дії, предмети, їх ознаки, протилежні за значенням (антонімічні пари).
Наприклад, глибоко – мілко, ніч – день, купатися – загорати, білий – чорний тощо.
“Снігова грудка”
Учні по черзі ( по колу), як під час гри у будівництво снігової фортеці, створюють загальний сюжет оповідання.
Перший учасник розпочинає, другий повторює те, що сказав перший, і продовжує, третій переказує почуте і також продовжує розповідь, Важливо, щоб “снігова грудка” – оповідання – не розсипалось, “була міцною” і містила цікаві події.
“Вгадай...(предмет, дію, ознаку)”
Один учень описує задумане, показує дії, мімікою, жестами, звуками, характеризує їх, не називаючи, інші - вгадують( робота в парах, групах).
“Прогулянка довіри”
Діти розподіляються парами. Хтось один заплющує очі, а інший веде його за руки або дає усні вказівки, куди рухатися. Потім пари міняються ролями.
“Коло дня народження”
Діти повинні утворити коло відповідно до місяця та дня їх народження( починаючи з першого січня), не розмовляючи, а використовуючи руки та пальці.
“Який я на зріст”
Діти рухаються по кімнаті, вишиковуючись у ряд або коло, залежно від росту, але повинні це робити із заплющеними очима.
“Хто більше?”
Діти поділяються на команди. За 1-2 хвилини необхідно записати якнайбільше назв предметів, які є в приміщенні.
“Опиши (намалюй) навпаки”
Учитель показує сюжетний малюнок, а групи учнів описують ( малюють) його, замінюючи основні предмети, їх ознаки, дії, явища на протилежні.
“Нісенітниці”
Діти діляться на дві команди ( в класі, в групі) і починають придумувати нісенітниці, стверджуючи, що все було саме так, як вони розповідають. Партнери повинні сказати: “Такого ніколи не буває!”. А потім зі словами: “А ось у нас була така історія!” – продовжити свої “нісенітниці”.
“Група слів”
Ведучий пропонує групи слів ( за кількістю команд), які необхідно використати при побудові зв’язного тексту. Багато з них, на перший погляд, ніяк не пов’язані зі змістом, але їх необхідно об’єднати у невеликий текст.
Наприклад:
“Скажи по-іншому”
Ведучий називає нескладну ситуацію. Діти повинні придумати причини її виникнення, а також розвинути ситуацію далі, щоб показати її наслідки. Наприклад:
“Розбір”
За допомогою лічилки ( за бажанням , шляхом жеребкування) обирається один з учнів. Всі інші діти поділяються на дві команди. Перша група дітей називає позитивні якості учня, а друга називає його недоліки. Учень мовчки слухає похвалу і критику на свою адресу, а потім ділиться своїми переживаннями, каже, з чим згоден, а з чим – ні.
“Хто це?”
Мета цієї гри – навчити учнів за допомогою асоціацій діагностувати характери своїх товаришів, а також нетрадиційним шляхом висловлювати своє ставлення до них.
Ведучий задумує когось з учнів, не називаючи його імені. Всі інші за допомогою питань і відповідей з’ясовують, кого саме він задумав. Кожен має право на одне пряме питання. Наприклад: “Це Олена?”. На початку в ролі ведучого виступає вчитель.
“Ввічливе прохання – ввічлива відмова”
Кожна вихована людина повинна вміти в тактовній формі відмовляти, не ображаючи того, хто звернувся до неї з пропозицією чи проханням. А робити це треба настільки переконливо і зрозуміло, щоб інша людина збагнула вашу ситуацію.
“Почесний гість”
Діти уявляють, що вони приймають почесного гостя з іншого міста, або, можливо, з іншої країни. У ході гри різні учні можуть виконувати роль гостя (або це робить хтось з батьків). Діти мають “розіграти” ситуацію “прийому гостя”: розставити відповідно столи, стільці, придумати можливі питання для організації різних варіантів діалогів: прохання, пояснення, вітання, подяки, похвали.
“Тематичне інтерв’ю”
Обирається учень - “ведучий телепередачі”. Учитель готує матеріал опорні слова для тематичного інтерв’ю, причому не тільки загальні положення для обговорення, але й можливі питання для бесіди. Діти сідають півколом, інтерв’юєр – навпроти. Він запитує, а діти відповідають, використовуючи фрази “Мені здається,...”, “На мій погляд,...”, “По-перше,..;.по-друге,...”. Учні у відповідях мають бути доказовими.
“Конкурс чомучок”
Його мета – навчити дітей ставити запитання, мислити. Діти працюють у парі.
“Дзеркало”
Ця вправа розвиває спостережливість. Ведучий показує різноманітні рухи, а діти, що виконують роль “дзеркала”, повинні їх точно повторити.
“Знайти схожий предмет”
Учитель називає будь-який предмет. Учням необхідно знайти і назвати якомога більше предметів, які схожі з ним за різними ознаками ( форма, колір, розмір, матеріал, властивості).
“Скажи своїми словами”
Ведучий називає нескладну фразу. Кожна група повинна передати її зміст іншими словами.
“ Що тобі скаже лялька”
Учитель. Діти! До нас прийшла дуже мудра пані. Візьми її так, щоб вона дивилася тобі в очі. Що вона тобі скаже?
Діти пригадують свої проблеми і розповідають їх ляльці. Лялька переходить з одних рук до інших.
“Ми – фантазери”
Ця вправа на розвиток уяви. Діти об’єднуються в пари, групи, фантазують на запропоновані вчителем теми; по черзі презентують свої роботи.
Наприклад:
“шафа”, “ковбаса” (шафа із ковбаси, шафа для ковбаси, ковбаса у шафі, шафа в ковбасі);
“шафа”, “собака” (шафа собаки, собака за (під, над, у) шафою, собака з шафою)
“лід”, “будинок” (будинковий лід, лід для будинку, лід у будинку, будинок у льоді);
“Склади речення”
Ця вправа – на розвиток синтетичних навичок. Діти працюють у парі.
“Точка зору”
Ця вправа – на розвиток швидкості мислення. Діти працюють у групах, обирають запропоновану вчителем ситуацію і аргументують її.
“Ми – фантасти” (один із способів словотворчості)
Діти, працюючи в міні-групах, довільно додають префікси і деформують слово за рахунок власної фантазії:
Анти: антипарасолька, антиклей;
Три: трикорова, бінокль – тринокль;
Віце: віце-пес;
Супер: суперсірник;
Мікро: мікропотам, мікрохмарочос;
Міні:міні-кросівок;
Максі: максіковдра.
“Історія з шостим словом”
Дітям пропонуються слова, на основі яких вони вигадують будь-яку історію, наприклад, п’ять слів, які підказує сюжет казки “Червона шапочка” ( дівчинка, ліс, квіти, вовк, бабуся), з шостим словом, наприклад, вертоліт. Історія може бути такою: коли вовк стукав до бабусі, його помітив вертоліт ДАІ й почав переслідувати злочинця, поки той не потрапив до рук мисливців.
“Казка навиворіт” (розвиток пародіювання)
Дітям пропонується згадати сюжет відомої казки і всім героям з позитивними якостями надати негативних рис. Змінити сюжет, тобто “вивернути казку навиворіт”, побудувати вільну розповідь, сюжет якої розгортається в будь-якому іншому напряму. Наприклад: Попелюшка зла, нечемна дівчинка, не допомагає матусі, відбила у добрих покірних зведених сестер принца-нареченого.
“Чи таке буває?”
Форма роботи – групова. Учитель пропонує ситуації, наприклад: “Вертоліт летить у небі”, “Миша в дзеркалі живе”. Діти спробують уявити собі цю ситуацію і сказати, чи буває те, про що йдеться. Якщо ситуація суперечлива, то треба дослідити її всім разом і знайти правильну відповідь.
“Закінчіть розповідь”
Учитель пропонує дітям початок речення або дві – три фрази розповіді, наприклад: “Я пішов до ванної кімнати вмитися, відкрив кран, і тут раптом...”. Завдання гравців – скласти якомога більше незвичайних та оригінальних варіантів його закінчення.
“Перелік наслідків подій”
Береться будь-яка подія, наприклад: “Мисливець підняв рушницю і вистрелив у повітря”. Потрібно вказати на можливі наслідки цієї події. Наприкінці гри учасники відзначають найцікавіші варіанти.
“Запитай”
Учитель називає будь-які два предмети, наприклад, “м’яч” і “кіт”. Учасникам гри необхідно скласти якомога більше різноманітних запитань, в яких обов’язково використовувались би ці слова, при цьому запитання мають бути по можливості незвичайними, іноді кумедними. Так, діти можуть придумати запитання: “Чи грають коти у футбол?”, “Якщо кіт буде багато їсти, то чи стане він круглим, як м’яч?” тощо.
“Чотири кути”
Учитель розташовує в чотирьох кутах таблички з надписами: “Сувора зима”, “Спекотне літо”, “Зелена весна”, “Жовтоока осінь”. Учитель пропонує підійти дітям до таблички з назвою тієї пори року, коли вони народились. Маркерами на папері зображується малюнок, який би об’єднав всіх дітей.
“Вгадай героя”
Дітям пропонується попрацювати в парах.
Дуже добре, коли по закінченні гри, вправи, бесіди діти разом з учителем аналізують свої дії. Ось деякі питання для такого аналізу:
Використані джерела інформації
1