Виховний проєкт "Ранкові зустрічі" як засіб формування креаивної особистості молодшого школяра

Про матеріал
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ «СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА № 74» ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ З ДОСВІДУ РОБОТИ ВЧИТЕЛЬКИ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ СЗШ № 74 ПАНФІЛОВОЇ НЕЛІ ВЛАДИСЛАВІВНИ м. Дніпро 2021 Виховний проект «Ранкові зустрічі» як засіб формування креативної особистості та фундамент розвитку поваги та толерантності молодшого школяра - 64 ст. Укладач: Панфілова Н.В. – вчитель початкових класів «КЗО СЗШ № 74» ДМР, вчитель-методист Рецензенти: Колесник К.І. – заступник директора школи з навчально- виховної роботи СЗШ № 74 Дніпропетровської міської ради Запропонований посібник має за мету дати вчителям початкових класів додатковий матеріал для проведення «Ранкових зустрічей». Призначення ранкових зустрічей – допомогти у створенні відповідального і згуртованого колективу однодумців, у якому панує атмосфера взаємоповаги, доброзичливе ставлення одне до одного. Ранкові зустрічі допомагають у формуванні пізнавального інтересу молодших школярів, виробляють навички соціальної поведінки, сприяють вихованню свідомого громадянина з активною життєвою позицією. Даний посібник вміщує тематичне планування ранкових зустрічей у 1- 4 класах, конспекти занять, ігри для проведення ранкових зустрічей, які були використані вчителем при роботі з учнями школи. Даний збірник призначений для вчителів початкової школи, які прагнуть до реалізації інноваційних програм. м. Дніпро 2021 Зміст І. Вступ. ……………………….……………………………………………… 3 ІІ. Основна частина. Виховний проект «Ранкові зустрічі» як засіб формування креативної особистості та фундамент розвитку поваги та толерантності молодшого школяра………………………………………. 7 1. Що таке «Ранкові зустрічі»?.................................................................... 7 2. Актуальність, роль ранкових зустрічей………………………………. 7 3. В чому важливість створення спільноти ………………………………9 4. Уміння говорити та слухати - найважливіша якість демократичної культури…………………………………………………………………. 10 5. Розвиток соціальних навичок – необхідна умова для розвитку толерантності молодшого школяра……………………………………. 11 6. Соціальні навички - це «помічники академічних успіхів»…………….12 7. Заохочення демократичних відносин і поведінки……………………13 ІІІ. Додатки 1. Календарне планування «Ранкові зустрічі. Крок за кроком до успіху»…………………………………………………………………….15 2. Тренінг для вчителів:«Ранкові зустрічі. Крок за кроком до успіху.» 32 3. Ранкові зустрічі………………………………………………………….. 35 4. Ігровий тренінг «Я люблю тебе за те…»…………………………….. 40 5. Ігри для ранкових зустрічей…………………………………………… 49 Список використаної літератури……………………………………………. 63
Перегляд файлу

ЯЯЯЯЯЯЯ

Вступ

 

            Двадцять перше століття кидає виклик усьому, що нас оточує. Стрімко міняється техніка і технології, і щоб устигнути за запаморочливими новинками, щоб не відчути себе викинутими за борт сучасного життя, треба постійно вчитися. «Навчання» стає категорією, яка супроводжує людину протягом усього її життя.

    На сучасному етапі розбудови українського суспільства нагальною постає потреба виховувати дітей і молодь на таких морально-духовних цінностях, що сприятимуть формуванню людини, яка буде жити за законами добра, справедливості, чесності, гуманізму. Актуальність проблеми духовного виховання пов’язана, принаймні, з чотирма основними тезами:

По-перше, наше суспільство потребує підготовки широко освічених, духовних людей, що володіють не тільки знаннями, але і позитивними духовно-моральними рисами.

По-друге, в сучасному світі маленька людина живе і розвивається в оточенні безлічі різноманітних джерел сильної дії як позитивного, так і негативного характеру, які щодня тиснуть на інтелект і почуття дитини, на сферу духовності та моральності, які перебувають у стадії формування.

По-третє, сама по собі освіта не гарантує високого рівня духовної вихованості, бо вихованість - це якість особистості, що визначається в повсякденній поведінці людини та її відношенням до інших людей на основі пошани і доброзичливості.

По-четверте, озброєння духовними знаннями важливе і тому, що вони не тільки інформують маленьку дитину про норми поведінки, прийнятні у сучасному суспільстві, але і дають уявлення про наслідки порушення норм або наслідки даного вчинку для оточуючих людей.

Молодший шкільний вік у сенсі духовного розвитку унікальний і своєрідний. Він закладає основи образного сприймання світу як повного несподіванок і таємниць. Це перші кроки до духовного ідеалу, і при певних умовах вони можуть перетворитися в любов до правди, до краси, до рідного краю. Отже, основне завдання вчителя залучити молодших учнів до духовних переживань, зробити прагнення дитячих душ щирими, глибокими, різносторонніми. Ці навички формуються у дитини повільно, поступово, їх виховання значною мірою залежить від наполегливості й майстерності педагогів, їхньої поваги до дитини.

             Проблема розвитку духовності в педагогіці не нова. Першим над нею глибоко замислився німецький педагог Фрідріх Фребель ще в XIX столітті. Потім цьому питанню приділяли увагу такі видатні педагоги як К. Д. Ушинський, А.С. Макаренко, В.О. Сухомлинський та інші.

              Над цією проблемою працюють вчителя за виховним проектом «Ранкові зустрічі» у поєднанні з науково-педагогічним проектом «Іниелект України».

              Мета роботи:  Через роботу за виховним проектом «Ранкові зустрічі» та науково-педагогічним проектом «Інтелект України»  забезпечити:

  •          розвиток мови як невід’ємної складової мислення;
  •          формування логічного мислення;
  •          належні умови для фізичного, психічного, емоційно-морального, інтелектуально-мовленнєвого розвитку дітей шляхом створення сприятливих умов праці, гри, спостережень, екскурсій та формування зачатків морально-етичного та природничо-екологічного виховання дітей;
  •          розвиток пам’яті, мислення, мовлення,толерантності, допитливості, кмітливості, творчості;
  •          виховувати культуру почуттів: красу, добро, художньо-естетичну творчість, любов до праці, оточуючої дійсності та бережливе ставлення до природи.

Система роботи

  • Створення розвивального оточення для розвитку творчих здібностей  учнів початкових класів.
  • Впровадження в практику роботи ідей виховного проекту «Ранкові зустрічі» та науково-педагогічного проекту «Інтелект України», де педагогічне спілкування розглядається як діяльність, що творює партнерські взаємини, сприяє індивідуалізації навчального процесу.
  • Рольове навчання передбачає випробування різних способів життєдіяльності, прогнозування успіху.
  • Прийняття рішень відбувається шляхом розміркувань.
  • Використання інноваційних методів та форм роботи з учнями і батьками у формуванні зачатків екологічної свідомості та морально-етичного розвитку особистості через роботу за положеннями виховного проекту «Ранкові зустрічі» та  науково-педагогічного проекту «Інтелект України» .
  • Розвивати    особистість молодших школярів через «Ранкові зустрічі», екскурсії в природу, спостереження, розваги, ігри, виховні заходи

 

         Народна педагогіка стверджує: «Дивись. Не забудь:  Людиною будь!»

Хоч і сказані ці слова давно, проте не втратили свого значення і понині. Швидше, навпаки – сьогодні вони набули особливої актуальності.

 Усі мають зрозуміти, що життя прожити лиш для себе, осібно – то порох, що розвіється безслідно. Лише стремління до сяйва, високих ідеалів добра, справедливості, прагнення допомогти людям, бути їм потрібним, бути справедливим – ось що робить людину значною.

 На цих загальнолюдських цінностях добре знається вчитель Панфілова Неля Владиславівна та її учні. Пророчими для нас стали слова О.А.Захаренка:  «Якщо хочеш змінити світ на краще, зберегти його чисту красу, незайману святість, почни це робити з себе. І не завтра, а сьогодні, з цієї хвилини!»  І цей заповіт став гаслом її діяльності. Бо добре усвідомлюю, що кожен з нас повинен бути творцем тільки доброго, носієм вічного і тоді в світі побільшає добра.

 У центрі уваги вчитель ставить її величність – Дитину, яка повинна виховуватися на загальнолюдських цінностях: добра, справедливості, любові, толерантності, порядності, поваги до Батьківщини, матері й батька, до знань і скарбниці знань – книги.

          Надійним помічником у цьому є виховний проект «Ранкові зустрічі».

 

         Запропонований  посібник має  за мету дати вчителям початкових класів додатковий матеріал для проведення «Ранкових зустрічей». Призначення ранкових зустрічей – допомогти у створенні відповідального і згуртованого колективу однодумців, у якому панує атмосфера взаємоповаги,  доброзичливе ставлення одне до одного. Ранкові зустрічі допомагають у формуванні пізнавального інтересу молодших школярів, виробляють навички соціальної поведінки, сприяють вихованню свідомого громадянина з активною життєвою позицією.

      Даний посібник вміщує тематичне планування ранкових зустрічей у 1- 4 класах, конспекти занять, ігри для проведення ранкових зустрічей, які були використані вчителем при роботі з учнями школи.

                                         

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Що таке «Ранкові зустрічі»?

 Практика ранкової зустрічі - один із перших методів, орієнтованих на учня, які застосовують учителі у своїх класах. Ранкову зустріч легко провести, вона закладає підґрунтя для інших змін, які потребують більшого досвіду

         Ранкова зустріч це квінтесенція того, якими ми хочемо бачити наші класи, наші спільноти або наші суспільства.

          Піклування один про одного, відчуття безпеки, якої вистачає для того, аби ділитись важливими ідеями та досвідом, готовність допомагати друзям - це саме ті якості, що віддзеркалюють ранкові зустрічі.

         Ранкова зустріч - це зустріч на початку дня всього класу з учителем. Сидячи в колі один проти одного, кожна дитина вдумливо та поважно вітається з друзями та відвідувачами, після чого впродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які з повагою слухають і ставлять свої запитання, роблять зауваження. Після цього діти беруть участь у короткій, енергійній груповій вправі, насамперед для того, аби підсилити академічні навички, виховати почуття неконкурентної команди та відчуття єдності. Ранкова зустріч закінчується щоденними новинами, які зазвичай готує вчитель, щоби підкреслити навчальні завдання цього дня.

        

 

  1. Актуальність, роль ранкових зустрічей

       Ранкова зустріч — це запланований, структурований збір. Учителі присвячують 20—25 хвилин кожного дня вранці для того, щоб створити позитивну атмо­сферу на весь період перебування дітей у школі. Кожна дитина вдумливо вітається з друзями, сидя­чи в колі, потім упродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які слуха­ють, ставлять запитання і роблять зауваження. Піс­ля цього вся група бере участь у короткій енергійній вправі для того, щоб підсилити академічну навич­ку, виховати почуття єдності.

Ранкова зустріч містить чотири компоненти:

  •          ві­тання;
  •          обмін інформацією;
  •          групове заняття;
  •          щоден­ні новини.

       Такі заняття дають змогу опанувати різноманітні соціальні та навчальні навички, об'єднують дитячий колектив. Під час цих занять учні вчаться:

-   висловлювати свої думки таким чином, щоб їх зрозуміли інші;

     -    уважно слухати, коли говорять інші;

     -   розв'язувати власні проблеми за допомогою слів;

     -   пропонувати свої ідеї групі

      Завдяки ранковим зустрічам учні переходять від зосередження уваги на власній особистості до взаємо­дії з іншими людьми. Соціальні переваги цього періо­ду сприяють розвитку емпатії, активному слуханню однолітків, діти навчаються розуміти позицію інших людей. Уміння сприйняти точку зору іншої людини сприяє розвитку толерантності, виховує повагу до думки інших. Такі соціальні навички допомагають людям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування між окремими членами суспільства.

      Важливого значення набуває здатність людини го­ворити і слухати, робити вибір, уникати конфліктів. Учням необхідно постійно розвивати свої мовленнєві здібності, використовуючи можливість спілкування зі своїми ровесниками.

      Школярі, які є учасниками ранкових зустрічей, як правило, демонструють вищий рівень відчуття спіль­ноти і краще ставляться до школи і навчання, біль­ше довіряють учителям, поважають їх. Вони мають вищий рівень навчальної мотивації і глибше почуття власної гідності. У них сформовані норми соціально-етичних стосунків і поведінки. Соціально-емоційне навчання інколи називають «відсутнім елементом», оскільки воно є частиною освіти, що поєднує акаде­мічні знання з конкретними навичками, важливими для досягнення успіху в школах, родинах, спільнотах, на роботі і загалом у житті.

        Говорячи про позитивний вплив ранкових зустрічей на розвиток дитини, слід зазначити, що вони також фор­мують навички говорити, слухати, збагачують словни­ковий запас учнів, сприяють розвитку вміння досліджу­вати, аналізувати й оцінювати матеріал, спонтанно, без підготовки відповідати на запитання, приймати виклик від інших, використовувати вивчену інформацію.

 

  1. У чому полягає важливість створення спільноти?

          Спільнота дає відчуття приналежності. Члени спільноти живуть у більшому суспільстві, але вони пов'язані один з одним спільними інтересами та цінностями. Люди, які відчувають себе частиною спільноти, виходять за межі свого безпосереднього інтересу заради користі групи. Вони піклуються один про одного. Коли вони почуваються частиною спільноти, то більше й довше працюють задля її інтересів. Вони знають сильні сторони особистостей у групі та можуть, за потреби, їх використовувати. В ідеальному випадку вони навчаються один від одного, розширюючи знання та досвід усіх членів. У процесі спільної роботи виникає певний рівень довіри між членами спільноти. Спільноти можуть самовдосконалюватись, отримуючи критичні зауваження від особи, з якою утворився певний зв'язок.

         Створення класної спільноти потребує часу, уваги й терпіння. Дбайливий і демократичний клас (група) виходить із того, що кожен член спільноти має потребу належати до неї, а також відповідає за свій внесок. Спроможність класу ефективно функціонувати залежить від здатності її окремих індивідуумів відкривати щось один в одному, працювати разом, відчувати взаємодовіру. Коли група учнів, батьків і директорів збирається разом задля праці чи гри, вони створюють спільноту. Піклування, спілкування та особистісні зв'язки сприяють створенню спільноти людей, які навчаються. Це забезпечує основу, на якій діти здобувають знання, коли виходять за межі класної кімнати.

         Ранкова зустріч допомагає створювати взаємини, які формують відчуття спільноти в кожного з її членів. Створення класної спільноти стає ефективнішим, коли учитель/вихователь бере на себе роль фасилітатора (людини, яка допомагає зробити так, щоби все відбувалось належним чином, але не намагається жорстко контролювати процес). Зустріч стає інтерактивною та невимушеною. Коли значна частка відповідальності за допомогу у проведенні ранкової зустрічі перекладається на учнів, учитель використовує свій час на заохочення ініціативи, надання позитивних відгуків, полегшення спілкування дітей, надання їм допомоги тощо. У центрі уваги ранкової зустрічі та її метою є співпраця, спільне навчання, а не конкуренція чи хизування власними надбаннями.

 

  1. Уміння говорити та слухати  - найважливіша якість демократичної культури

          Уміння говорити та слухати є найважливішою якістю, яка необхідна для демократичної культури. Навіть маленькі діти можуть висловлювати свою точку зору, чути відмінні думки інших людей та зауважувати їх. Ранкова зустріч дає учням змогу брати участь у групових обговореннях, а вчителям - моделювати й активно розвивати в дітей уміння та навички ефективного спілкування. Люди, які можуть ефективно спілкуватися:

висловлюють свої думки таким чином, щоб їх розуміли інші;

уважно слухають, коли говорять інші;

вирішують проблеми за допомогою слів;

пропонують свої ідеї групі.

           Ці навички мають дуже важливе значення для успішного життя у класі (групі), спільного навчання та розв'язання конфліктних ситуацій. Ранкова зустріч - ідеальна можливість для розвитку цих навичок.

          Передбачається, що учні робитимуть свій внесок у роботу групи в навчальній, соціальній, емоційній, практичній сферах. Вони потрібні, від них залежать інші, їх цінують за особистий внесок. Діти потребують практичного досвіду у висловленні власних думок, у кращому пізнанні один одного, у визнанні сильних сторін і талантів своїх ровесників. Такі звичні заняття, як ранкова зустріч, дають змогу постійно розвивати ці навички.

 

  1. Розвиток соціальних навичок – необхідна умова для розвитку толерантності молодшого школяра

          Завдяки практиці ранкової зустрічі маленькі діти переходять від зосередження уваги на власній особистості до охоплення нею інших. Соціальні переваги цього підходу сприяють розвиткові емпатії, активному слуханню однолітків, навчають дітей розуміти позиції інших людей. Уміння сприйняти точку зору іншої людини руйнує упередженість, сприяє толерантності та визнанню відмінності. Такі соціальні компетентності допомагають людям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування між окремими членами суспільства. Це основні навички, необхідні для демократії.

            Соціальні навички розвиваються не в ізоляції і не тоді, коли діяльність і моделі поведінки жорстко визначені. «Здатність ефективно говорити та слухати, робити вибір, а також залагоджувати конфлікти, коли вони виникають, - усе це має найважливіше значення для функціонування будь-якої спільноти». Учні потребують спокійної та інклюзивної атмосфери. Їм потрібні «можливості експериментувати та різними способами розповідати, спілкуватися та отримувати задоволення від перебування в колі своїх ровесників».

            Результати численних досліджень свідчать, що ефективні програми, спрямовані на виховання в дітей позитивних рис характеру та соціальних навичок, знижують імовірність виникнення низки негативних явищ у суспільстві (насильства, наркоманії, вагітності серед неповнолітніх), оскільки негативні моделі поведінки мають тенденцію проявлятись у комплексі. Діти, які демонструють один із цих типів поведінки, зазвичай демонструють й інші.  

          Соціально-емоційне навчання інколи називають «відсутнім елементом», оскільки воно є частиною освіти, що поєднує академічні знання з конкретними навичками, важливими для досягнення успіху у школах, родинах, спільнотах, на роботі, і в цілому в житті.

 

6. Соціальні навички - це «помічники академічних успіхів

          Результати сучасних досліджень свідчать, що програми, які сприяють розвитку соціальних навичок, підвищують і академічні досягнення. Соціальні навички - це «помічники академічних успіхів». Якщо соціальні навички не розвинені належним чином, учителям доводиться марнувати дорогоцінний час на підтримування порядку й надання вказівок. Такий важіль, як соціальні навички, дає вчителям змогу забезпечити якісне викладання і навчання.

 

Крім того, ранкова зустріч сприяє розвитку:

навичок говорити;

навичок слухати;

словникового запасу;

уміння досліджувати;

уміння аналізувати й оцінювати матеріал;

уміння спонтанно відповідати на запитання;

уміння приймати виклик від інших;

уміння використовувати вивчену інформацію.

            Повсякденні вправи, які практикуються в ранковій зустрічі, допомагають учням зблизитися зі своїми ровесниками, навчатися співпрацювати, утримуватись від критики інших, поважати інших як особистості. Позитивний настрій у класі створюється за рахунок:

атмосфери довіри;

відчуття приналежності до спільноти;

участі у прийнятті рішень;

доброти та заохочення з боку ровесників;

вільного від критики ставлення вчителя чи вихователя;

очікування конкретних результатів;

справедливості та неупередженості.

            Позитивна атмосфера створюється за рахунок практичного використання:

інклюзії;

обміну інформацією;

піклування;

заохочення;

участі;

чесності;

самовираження.

 

 

7.Заохочення демократичних відносин і поведінки

          Хоча воно традиційно і не пов'язується з освітою дітей раннього віку, виховання демократичних відномин і поведінки притаманне практиці ранкової зустрічі. Ранкова зустріч ознайомлює дітей з величними демократичними ідеями в доступній їм формі.

          Інклюзія. Незалежно від здібностей, соціальної, релігійної приналежності чи статі вчитель та діти сприймають внесок кожного з однаковою доброзичливістю та повагою.

           Активна участь. Участь у зустрічі беруть усі діти. Вони вітаються один з одним, мають змогу обмінюватись інформацією, ставити запитання, коментувати, приєднуватись до групової роботи, а також робити свій внесок у щоденні новини.

           Критичне мислення. Діти навчаються з повагою ставити запитання, піддавати сумніву й оцінювати ідеї, які можуть відрізнятись від їхніх власних або бути подібними.

            Толерантність і прийняття. Оскільки не кожна дитина має погоджуватися з ідеями інших однокласників, ці питання розглядаються під час вільної дискусії. Протилежні ідеї вислуховуються й обговорюються, тому що серед однокласників існує взаємодовіра.

             Самостійне мислення. Учнів заохочують до обміну своїм досвідом та ідеями.

             Відкритість. Висловлюється та обговорюється низка ідей. У щоденних новинах повідомляється доступна для всіх інформація про те, що відбувається у класі (групі).

             Власна та соціальна відповідальність. Діти встановлюють правила власної поведінки та поведінки групи. Під час ранкової зустрічі й упродовж усього дня вони уважно слухають, з повагою відповідають, а також практикують доброзичливість.

 

 

    

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

1. Календарне планування «Ранкові зустрічі. Крок за кроком до успіху»

 

 

 

 

1 клас

 

Вересень

 

Тема1:  Будьмо знайомі!

Мета: вчити дітей:

  •          говорити розгорнутими реченнями;
  •          точно формулювати свою думку;
  •          розвивати у дітей монологічне мовлення;
  •          проявляти уміння спілкуватись;
  •          застосовувати різні форми вітання.

 

Тема 2: Я та інші.

Мета:

  •          ближче познайомити з учнями класу і вчителем;
  •          вчити дітей слухати уважно;
  •          розвивати логічне мислення;
  •          розвивати монологічне мовлення;
  •          збагачувати словник учнів;
  •          стимулювати пізнавальні інтереси та налагодження дружніх взаємин у класі.

 

  Тема 3: Пізнаємо навколишній світ: як? чим? чому?

  Мета:

  •          вчити учнів бачити, слухати, будувати логічні послідовності, робити висновки;
  •          розвивати уяву, уміння застосовувати отримані знання в конкретній ситуації.

 

 Тема 4: Моя школа.

 Мета :

  •          ближче познайомити учнів з традиціями рідної школи;
  •          залучати учнів до участі у житті школи і класу;
  •          збагачувати словник дітей словами за лексичною темою “Школа”;
  •          тренувати сталість і зосередженість уваги.

 

Жовтень

 

Тема 1: Рід, рідня, родина.

Тема 2: Професії батьків.

Тема 3: Історія твого імені.

Тема 4: Мені бабуся говорила...

Мета:

  •          систематизувати і збагатити знання учнів про поняття “Рід,рідня, родина”;
  •          познайомити з різноманіттям професій;
  •          збагачувати словник дітей словами за лексичною темою “Рід,рідня, родина”; 
  •          виховувати повагу і любов до своїх рідних, уміння пишатись своїм родом, бажання вивчити свій родовід.

 

  Листопад

 

Тема 1: Наш дім – природа.

Тема 2: Рослини і людина.

Тема 3: Тварини і людина.

Тема 4 : Щоб Земля була безпечним домом, її треба любити!

Мета: - вчити дітей :

  •          спостерігати і пояснювати побачене;
  •          встановлювати взаємозв’язки між діями людини і змінами в природі і давати оцінки;
  •          розвивати монологічне і діалогічне мовлення;
  •          спонукати дітей до докладних пояснень;
  •          стимулювати налагодження партнерських взаємин у класі.

 

Грудень

 

Тема: Як ставитись до інших, щоб тебе поважали.

Підтеми: 1. Правила для хлопчиків і дівчаток.

                2. Шкільний етикет.

                3. Я іду в гості.

                4. Що таке  ввічливість

Мета:

  - засобами мовленнєвої діяльності формувати у дітей культуру морально - етичних відносин;

  •          вчити вимовляти ласкаво дитячі імена ( за допомогою суфіксів);
  •          готувати учнів до реальної поведінки за законами Добра і Краси;
  •          стимулювати пізнавальні інтереси та налагодження партнерських взаємин у класі.

 

Січень

 

Тема: Зима казку привезла.

Підтеми: 1. Що ми знаємо про зиму?

                2. Зимові свята.

                3. До кого завітає Святий Миколай?

Мета:

  •          систематизувати знання учнів про пору року – зиму;
  •          формувати почуття мови, поетичного слова;
  •          визначити зміни в живій та неживій природі;
  •          розвивати логічне мислення, комунікативні здібності учнів;
  •          формувати творчі здібності учнів, уміння бачити прекрасне поряд, любити і оберігати все живе.

 

Лютий

 

Тема: Як живеться тобі друже?

Підтеми: 1. Життя рослин взимку.

                2. Життя тварин взимку.

                3. Природа і ми.

Мета:

  •          систематизувати знання учнів про життя рослин і тварин взимку;
  •          вчити бути уважними і співчутливими бажання прийти на допомогу;
  •          розвивати комунікативні здібності учнів;
  •          стимулювати пізнавальні інтереси та налагодження партнерських взаємин у класі.

 

Березень

 

Тема: Весна іде, красу несе.

Підтеми: 1. Пробудження рослин.

                2. Птахи прилетіли.

                3. Весняні фантазії.

                4.Поговоримо про хліб.

Мета:

  •          систематизувати знання учнів про пору року – весну;
  •          визначити зміни в живій та неживій природі;
  •          дати дітям знання про святість хліба для нашого народу;
  •          розвивати розуміння кроків процесу вироблення хліба;
  •          виховувати вдячність людям за їх працю, бажання зберегти та прикрасити світ, в якому ми живемо.

 

 

 Квітень

 

Тема: Весняні традиції українського народу.

Мета :

  •          познайомити дітей з весняними традиціями українського народу і обрядами, пов’язаними з цим;
  •          систематизувати знання дітей про пору року – весну, визначити зміни в живій і неживій природі;
  •          удосконалювати уміння працювати на ранкових зустрічах  згідно вироблених правил;
  •          виховувати у дітей повагу до історії свого народу, традицій, бажання висловитись і бути почутим.

 

Травень

 

Тема:  Ми вчились. Тепер вміємо. Дуже хочемо навчитись. Підведення підсумків. Підготовка до “Свята Букваря”.

Мета:

  •          узагальнити знання і уміння отримані учнями протягом року;
  •          удосконалювати уміння дітей складати казкові історії природничо-етичного направлення;
  •          розвивати монологічне і діалогічне мовлення;
  •          спонукати дітей добирати необхідні слова і вірно будувати речення;
  •          вправляти у літературній вимові слів, удосконалювати зв’язне мовлення, розуміти в ній логічні зв’язки;
  •          розвивати творчі здібності, мислення, пам’ять, уяву;
  •          виховувати бажання продовжити спілкування в наступному році.

 

2-3 клас

 

Вересень

 

Тема 1: Вивчаємо етикет спілкування.

 Мета:

  •          ознайомити дітей з поняттям «етикет»;
  •          підводити до усвідомлення необхідності оволодіння правилами культури спілкування;
  •          розвивати монологічне і діалогічне мовлення учнів.

 

Тема 2: Поповнюємо « Скриньку вітань».

 Мета:

  •          розкрити значення привітання для створення доброзичливого настрою;
  •          вчити використовувати різні форми привітань;
  •          формувати уміння використовувати різну міміку і жести під час вітання;
  •          спонукати дітей до пошуку нових форм вітання.

 

 

Тема 3: Ми – друзі.

 Мета:

  •          зміцнити відчуття згуртованості колективу, класної спільноти;
  •          розвивати вміння ставитися з повагою і доброзичливістю до товаришів;
  •          вчити ділитися новими ідеями з друзями;
  •          розвивати діалогічне мовлення учнів з використанням слів ввічливості.

 

Тема 4: Створюємо правила для «класної компанії».

Мета:

  •          вчити дітей жити в колективі за правилами;
  •          допомогти дітям зрозуміти важливість виконання правил для суспільного життя;
  •          сформулювати правила для свого класу;
  •          заохочувати дітей слідувати правилам, які вони склали.

 

Жовтень

Тема 1: Осінь щедра і багата,

            Збагатіє й наша хата.

Мета:

  •          виховувати дбайливе ставлення до природи;
  •          вчити використовувати щедрі дари матінки-природи;
  •          розвивати спостережливість, уміння помічати зміни, які відбуваються в природі восени;
  •          розвивати пізнавальну активність учнів.

 

Тема 2: Граємо  і вчимося!  

  Мета:

  - розкрити значення гри для згуртування колективу;

  - заохочувати дітей до участі в ігровій діяльності;
  - розвивати вміння грати за правилами;

  - стимулювати пізнавальну активність дітей.

 

Тема 3: Лунає пісня в нашім домі!

Мета:

  •          допомогти дітям усвідомити значення пісні в житті людини, вплив її на емоційний стан;
  •          збагачувати знання дітей про різноманітність української пісенної культури;
  •          стимулювати бажання самостійно вивчати пісні і знайомити з ними товаришів

 

 

 

Тема 4: Глибини народної мудрості.

Мета:

  •          поглиблювати знання дітей про усну народну творчість;
  •          активізувати цікавість до усної народної творчості;
  •          пробуджувати любов до рідної мови, бажання її вивчати.

 

 

Листопад

Тема1: Відкриваємо світ казки чарівної.

Мета:

  •          з’ясувати ставлення дітей до казок;
  •          розвивати вміння міркувати, обмінюватись думками;
  •          вчити складати казки за заданим сюжетом (початком).
  •           

Тема 2 : Казка в гості завітала.

Мета:

  •          поглиблювати знання учнів про різножанровість казок;
  •          розвивати вміння слухати та сприймати почуте;
  •          формувати стійкий інтерес до власної творчості;
  •          зміцнювати впевненість у власних силах.

Грудень

Тема 1: А вже зима!

Мета:

  •          проаналізувати зміни, які відбулися в природі;
  •          активізувати знання дітей про зимові розваги;
  •          виховувати позитивне ставлення до виконання правил безпеки життєдіяльності під час зимових прогулянок.
  •           

Тема 2: Нас зима порадує святами.

Мета:

  •          поглиблювати знання дітей про зимові свята;
  •          спонукати їх до вивчення народних звичаїв і традицій;
  •          виховувати поважне ставлення до спадщини українського народу;
  •          формувати стійке бажання до вивчення історії рідного краю.

 

Січень

Тема: Родовід.

Мета:

  •          розширювати знання учнів про сім’ю та її значення у житті людини;
  •          розвивати позитивне ставлення до сімейних та родинних реліквій;
  •          формувати шанобливе ставлення до власного імені та імен інших людей;
  •          розвивати вміння шанобливо звертатися до товаришів;
  •          активізувати інтерес до вивчення походження власного імені та імен інших людей;
  •          стимулювати інтерес дітей до вивчення історії власної родини;
  •          виховувати шанобливе ставлення та бажання піклуватися про всіх членів родини;
  •          виховувати любов до рідної домівки – найріднішого місця на Землі.

 

Лютий

Тема: Козацькому роду нема переводу.

Мета:

  •          продовжувати ознайомлення дітей з поняттям «Батьківщина»;
  •          розширювати уявлення дітей про велич і красу рідної землі;
  •          поглиблювати знання дітей про державну символіку України;
  •          продовжити ознайомлення дітей з історією України;
  •          сприяти формуванню національної свідомості молодших школярів;
  •          розширювати знання про Запорізьку Січ, звичаї і обряди запорізьких козаків;
  •          виховувати почуття патріотизму, поваги до героїчного минулого.

 

Березень

Тема: Земля – наш рідний дім,

           І нам з тобою жити в нім!

Мета:

  •          продовжити формування позитивного досвіду спілкування дитини і навколишнього середовища;
  •          розвивати вміння і навички практичної екологічної діяльності дітей;
  •          формувати чітке уявлення про взаємозв’язок життя людини і природи, розуміння того, що природа годує, напуває, одягає людину, є джерелом її фізичного, морального здоров’я, естетичної насолоди;
  •          виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, бажання не допускати у майбутньому екологічних катастроф і уміння здійснювати це бажання практично.

 

 

Квітень

Тема: А вже весна, а вже красна!

Мета:

  •          проаналізувати зміни, що відбулися у природі навесні;
  •          поглиблювати знання народного календаря;
  •          продовжити ознайомлення з весняними святами на Україні;
  •          сприяти відродженню народних традицій та звичаїв українського народу;
  •          прищеплювати любов до свого народу, своєї країни, її історії, до українського фольклору.

 

 

Травень

 

Тема: Здрастуй, любе літечко!

          Ранкова зустріч очима дітей.

Мета:

  •          продовжити розвивати уявлення дітей про зміни в природі влітку;
  •          розвивати пізнавальну активність дітей;
  •          виховувати бажання зберегти власне здоров’я на довгі роки;
  •          сприяти досягненню учнями стану емоційного задоволення;
  •          проаналізувати з дітьми проведені ранкові зустрічі з метою виявлення найбільш цікавих форм  та змісту;
  •          обговорити побажання дітей та їх пропозиції, щодо планування роботи на новий навчальний рік.

 

 

4 клас

 

Вересень

 

Теми:

І. Моя сім’я.

1. Родовід

2. Члени моєї родини

3. Мої домашні тварини

4. Мої іграшки

5. Я

Мета:

  •          розширювати знання учнів про рід та його значення у житті людини;
  •          розвивати позитивне ставлення до родинних традицій;
  •          формувати шанобливе ставлення до власного імені та імен інших людей;
  •          розвивати вміння шанобливо звертатися до товаришів;
  •          активізувати інтерес до вивчення походження власного імені та імен інших людей;
  •          стимулювати інтерес дітей до вивчення історії власної родини;
  •          виховувати шанобливе ставлення та бажання піклуватися про всіх членів родини;
  •          виховувати любов до рідної домівки – найріднішого місця на Землі.

ІІ. Осінь

  1. Прикмети, ознаки осені
  2. Спостереження – милування осінніми барвами
  3. Пори року
  4. Вірші про осінь
  5. Осінь очима художників
  6. Осінь очима дітей

Мета:

  •          продовжити ознайомлення дітей з прикметами осені;
  •          виховувати уміння бачити прекрасне, милуватися барвами осені;
  •          вчити використовувати щедрі дари матінки-природи;
  •          розвивати спостережливість, уміння помічати зміни, які відбуваються в природі восени;
  •          розвивати поетичні і художні здібності дітей.

 

 

 

Жовтень

Теми:

І. Хліб на столі – добробут на Землі.

1. Народна мудрість.

2. Жито – символ України.

3. Шлях хлібу до столу.

4. Хто доносить хліб до нас.

5. Важка робота хліборобів.

6. Ми теж «печемо» хліб.

 

ІІ. Осінь. Природа.

  1. Абетка здоров’я.
  2. Загадки і вірші про осінь.
  3. Небезпечна природа. Отруйні рослини.
  4. Виготовлення гербарію.

Мета:

  •          продовжувати ознайомлення дітей з поняттям «Батьківщина»;
  •          розширювати уявлення дітей про велич і красу рідної землі;
  •          поглиблювати знання дітей про державну символіку України;
  •          продовжити ознайомлення дітей з історією України;
  •          сприяти формуванню національної свідомості молодших школярів;
  •          розширювати знання про лікарські та отруйні рослини;
  •          виховувати почуття патріотизму, любов до рідної землі, уважне ставлення до природи рідного краю.

 

Листопад-Грудень

Теми:

І. Людина

1. Ріст.

2. Скелет, м’язи.

3. Зуби, їжа.

4. Кровообіг, серце.

5. Частини тіла.

6. Волосся, нігті.

7. Людина – частина природи.

8. У здорової людини гарне тіло.

9. Почуття.

10. Я і ми.

11. Особиста гігієна.

12. Сім’я.

Мета:

  •          познайомити учнів з органами людини і їх значенням в житті;
  •          розширювати уявлення дітей про значення здорового способу життя в формуванні організму молодшого школяра;
  •          виховувати бажання берегти і зміцнювати власне здоров’я;
  •          виховувати уміння поважати почуття інших людей.

 

Січень-Лютий

Теми:

І. Водний світ планети.

1. Водойми планети:

- озера;

- моря;

- океани;

- річки.

2. Мікросвіт водоймі.

3. Конструювання мостів.

4. Риби.

5. Казки про водний світ.

6. Водоплавні птахи.

7. Водний транспорт.

ІІ. Подорож в світ морів.

ІІІ. Хто як зимує.

Мета:

  •          продовжити формування позитивного досвіду спілкування дитини і навколишнього середовища;
  •          розвивати вміння і навички практичної екологічної діяльності дітей;
  •          формувати чітке уявлення про взаємозв’язок життя людини і природи, розуміння того, що природа годує, напуває, одягає людину, є джерелом її фізичного, морального здоров’я, естетичної насолоди;
  •          виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, бажання не допускати у майбутньому екологічних катастроф і уміння здійснювати це бажання практично.

 

Березень

Теми:

  1. Весна крокує по планеті.
  2. Професії.
  3. Безпека життєдіяльності.
  •          Обережно – вогонь.
  •          Безпечна поведінка на природі.
  •          Служба порятунку.
  •          Пішоходи і транспорт.

 

Мета:

  •          систематизувати знання учнів про пору року – весну;
  •          визначити зміни в живій та неживій природі;
  •          розширити знання учнів про професії людей;
  •          розвивати розуміння важливості дотримання правил безпечної поведінки;
  •          виховувати вдячність людям за їх працю, бажання зберегти та прикрасити світ, в якому ми живемо.

 

 

 

Квітень

Теми:

  1. Суспільство.
  2. Народ.
  3. Держава.
  4. Раси.
  5. Нації.
  6. Здоров’я дитини – багатство родини!
  7. Здоров’я нації – багатство країни!

 

Травень

Теми:

  1. Моє рідне місто.
  2. День Перемоги.
  3. Я – випускник школи І ступеня.
  4. Ура! Канікули!
  5. Ранкові зустрічі: підсумки, досягнення, побажання.

Мета:

  •          узагальнити знання і уміння отримані учнями протягом року;
  •          удосконалювати уміння дітей складати казкові історії природньо-етичного направлення;
  •          розвивати монологічне і діалогічне мовлення;
  •          спонукати дітей добирати необхідні слова і вірно будувати речення;
  •          вправляти у літературній вимові слів, удосконалювати зв’язне мовлення, розуміти в ній логічні зв’язки;
  •          розвивати творчі здібності, мислення, пам’ять, уяву;
  •          виховувати бажання продовжити спілкування на «Ранкових зустрічах» у школі ІІ ступеня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

2.Тренінг для вчителів:

«Ранкові зустрічі. Крок за кроком до успіху.»

 

Структура «Ранкової зустрічі»

«Ранкова зустріч» складається з чотирьох основних компонентів:

- Вітання

- Обмін інформацією

- Групове заняття

- Щоденні новини

Вітання

  •          Вітання – перший компонент ранкової зустрічі.
  •          Вітанню передує запрошення до ранкової зустрічі. В моєму класі – це дзвіночок, у інших – свої власні.
  •          Запрошую Вас в коло друзів.

Пропоную вітання-гру «Кому і за що»

  •          Але, це вітання – не єдине, ми вітаємось «обіймушечками», іноземними мовами, «дружніми потисками» тощо.

 

          Обмін інформацією

 

Обмін інформацією – другий компонент. Діти висловлюють свої думки, обмінюються ідеями та пропонують важливі для них теми. Обмін інформацією допомагає учням розвивати навички говорити впевнено і слухати уважно.

 

 

Тренінг «Коробка обміну»

Наша початкова школа працює за проектом «Ранкові зустрічі» з 2005року.

(Ви можете задати запитання, або просто прокоментувати мою інформацію)

 

Групове заняття

 

1.Гра «Дружба» - об’єднайтесь у пари, скажіть один одному компліменти.

 

2. Гра «Слухай уважно»

    Поверніться спиною один до одного. Ті, хто стоять обличчям в коло побачать малюнок. Ви повинні описати його не називаючи предмети, а лише асоціації. Ті,хто слухають, зобразять почуте на своїх листочках. На це у Вас  1 хвилина.

 

3.Прорекламуйте «Ранкові зустрічі».

 

 

Щоденні новини

 

Головна мета щоденних новин полягає в наданні інформації. Вони містять короткі повідомлення:

  •          Особливе вітання
  •          Календарну інформацію
  •          Пояснення щодо плану роботи на день
  •          Особливе прохання, або завдання, що потребує виконання
  •          Спеціальне оголошення.

(Заповнення щоденних новин. Відповідь на  запитання:

Чи любите ви цукерки?)

 

 

 

 

 

 

 

3.  РАНКОВІ ЗУСТРІЧІ

Ранкова зустріч

(1 клас)

ТЕМА: Я та інші.

Мета:

  •          ближче познайомити з учнями класу і вчителем;
  •          вчити дітей слухати уважно;
  •          розвивати логічне мислення;
  •          розвивати монологічне мовлення;
  •          збагачувати словник учнів;
  •          стимулювати пізнавальні інтереси та налагодження дружніх взаємин у класі.

 

 

І. Вітання.

Гра «Ласковушечки»

( Діти передають один одному різнокольорові пір’їнки зі слова:

  •          Доброго ранку, Петрику, я радий тебе бачити!)

 

ІІ. Робота з календарем.

Заповнення таблиці:

Доброго ранку, лагідні діти!

Сьогодні:_____________________

Місяць:    _____________________

День тижня:___________________

Погода:_______________________

 Математична хвилинка:

  •          Яке сьогодні число: двоцифрове чи одноцифрове?
  •          Назвіть сусідів цього числа.
  •          Яке число буде через 5, 10 днів?
  •          Яке число було вчора, а яке буде післязавтра?

 

ІІІ. Скарбничка цікавих ігор.

Гра «Хто це» ( опис ігор у розділі «Ігри для ранкових зустрічей»).

Гра «Розбір».

 

ІV. Авторське крісло

Моє ім’я.

Розповідь історії про своє ім’я:  на честь кого назвали; що ім’я означає, звідки воно походить.

 

V. Підсумок ранкової зустрічі.

Комплекс вправ на соціально-емоційний розвиток.

Діти стають у коло, обіймають один одного за плечі та хором читають скоромовку « На даху у Шури жив лелека Жура».

Ведучий говорить та показує, діти повторюють:

                        Він ходить ось так…

                        Він злітає ось так…

                        Він парить ось так…

Відпочиває ось так…

Воду пив ось так…

Він сумував ось так…

Він танцював ось так… і т.п. (спочатку)

 

 

 

Ранкова зустріч

(1 клас)

 

Тема: Зима казку привезла.

Мета:

  •          систематизувати знання учнів про пору року – зиму;
  •          формувати почуття мови, поетичного слова;
  •          визначити зміни в живій та неживій природі;
  •          розвивати логічне мислення, комунікативні здібності учнів;
  •          формувати творчі здібності учнів, уміння бачити прекрасне поряд, любити і оберігати все живе.

 

 

І. Вітання. «В дружньому колі».

Діти стають в коло по черзі хлопчик – дівчинка.

  •          Діти – давайте привітаємо один одного.

Один з учнів починає: «Це мій друг Данило» і піднімає руку Данила. Всі діти говорять: «Доброго ранку, Данило».

Таким чином вітається кожна дитина поки всі руки не будуть підняті вгору. Після цього всі разом говорять: «Доброго ранку, друзі» і опускають руки.

 

ІІ. Робота з календарем.

Позначення стану погоди та порівняння її з погодою листопада місяця.

Математична хвилинка

  •          Складання прикладів, задачі з числом – датою.
  •          Конкурс на кращого знавця народного прогностика на зиму (свята, прикмети, прислів’я).
  •          Гра «Кожен мисливець бажає знати…» (на закріплення уявлення про групування кольорів спектра на теплі і холодні).

 

ІІІ. Авторське крісло.

Складання власного варіанту казки «Снігова королева».

 

ІV. Хвилинка релаксації.

Уяви собі, що ти сонечко: зимове, весняне, літнє, осіннє.

  •          Вправа на рухливе розкріпачення – «Я вмію» - покажи в русі, що ти любиш робити, а діти відгадають, що ти показав.

 

 

 

Ранкова зустріч

(2 клас)

 

Тема: Вивчаємо етикет спілкування.

Мета:

  •          ознайомити дітей з поняттям «етикет»;
  •          підвести до усвідомлення необхідності оволодіння правилами культури спілкування;
  •          розвивати монологічне, діалогічне мовлення учнів.

 

І. Вітання.

Всі стоять у колі, разом промовляють:

 «Добрий день!»

   Дружно всі вітаються

«Добрий день!»

  Вліво, вправо повертаються

  Туди-сюди посміхаються

«Добрий день!»

  У долоні поплескайте

«Добрий день!»

  Дружно всі не відставайте

«Добрий день!»

 

ІІ. Робота з календарем з виконанням граматичних завдань.

 

Доброго ранку, старанні учні!

Сьогодні:

Місяць:__________________

Число:___________________

День тижня:______________

Погода:__________________

Настрій:__________________

Цікавинки дня:

1.

2.

3.

Бажаю успіху!

 

4. Ігровий тренінг «Я люблю тебе за те…».

Мета:

  •          формування позитивної самооцінки засобом прийняття позитивної оцінки з боку оточуючих;
  •          розвиток уміння слухати і давати відповідь з дотриманням правил етикету.

 

Діти об’єднуються в пари, стають один до одного обличчям, беруться за руки. Протягом однієї хвилини, дивлячись один одному в очі, вони спілкуються. Один з учасників постійно задає одне і те саме питання – «За що ти мене любиш?», а другий відповідає, починаючи відповідь словами «Я люблю тебе за те…». Через хвилину, за сигналом вчителя діти міняються ролями. Називаються як особливості зовнішності, так і риси характеру, навчальні уміння та інтереси.

 

Ранкова зустріч

(2 клас)

 

Тема: Осінь щедра і багата,

           Збагатіє наша хата.

 

Мета:

  •          виховувати дбайливе ставлення до природи;
  •          вчити використовувати щедрі дари матінки природи;
  •          розвивати спостережливість, уміння помічати зміни, які відбуваються в природі восени;
  •          розвивати пізнавальну активність учнів.

 

І. «Привітання у колі компліментів».

Кожен учень говорить привітання товаришеві в колі, сказавши при цьому комплімент.

Мета: вчити дітей говорити компліменти дотримуючись етичних правил.

 

ІІ. Робота з календарем, з залученням до запису дітей.

Доброго ранку, спостережливі діти!

Сьогодні:___________________

Число:_____________________

Місяць:____________________

Погода:____________________

Настрій:___________________

Сьогодні на вас чекає:

1.

2.

3.

(запис цікавих подій)

 

ІІІ. Хвилинки інтелектуального спілкування.

 

Гра на розвиток уваги та фантазії «Зоопарк».

  •          У вигляді якого звіра, риби чи комахи ти себе уявляєш? Спробуй зобразити. Поясни.

 

ІV. Авторське крісло.

  •          Діти, Настя написала свій перший віршик. Це вірш про осінь. Сьогодні вона пропонує нам його послухати.

 

V. Психологічний тренінг.

Етюд «Перелітні птахи».

Діти вибирають якими перелітними птахами вони будуть. Акцент робиться на емоції, почуття, невербальні засоби виразності (міміку, жести).

 

Ранкова зустріч

  1.     клас)

 

Тема: Земля – наш рідний дім,

           І нам з тобою жити в нім.

 

Мета:

  •          продовжити формування позитивного досвіду спілкування дитини і навколишнього середовища;
  •          розвивати вміння і навички практичної екологічної діяльності дітей;
  •          формувати чітке уявлення про взаємозв’язок про життя людини і природи, розуміння того, що природа годує, напуває, одягає людину, є джерелом її фізичного, морального здоров’я, естетичної насолоди;
  •          виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

 

І. Привітання  у колі друзів з виконанням комунікативних вправ.

а) “Підніми настрій”.

 Кожен по черзі розповідає про свій настрій. Якщо у когось він сумний, всі по черзі “піднімають” настрій смішними позами, жестами, звуками тощо.

б) “Добрі пальчики” (пальчиковий масаж).

 

     ІІ. Робота з “Щоденними новинами”.

  1. Рішення логічних завдань:

 а) Принести стільки іграшок, скільки раз  я плесну в долоні.

          б) Дидактична гра “Назви лагідно”.

          в) Діалог “Їстівне-неїстівне”.

ІІІ. Авторське крісло.

Складання коротких розповідей: “Чому я люблю ранок?”

 

DSC00754.JPG

 

 

 

 

Ранкова зустріч

(3 клас)

 

Тема: Здрастуй, любе літечко!

Мета:

  •          розширювати  уявлення дітей про зміни в природі влітку;
  •          розвивати пізнавальну активність дітей;
  •          сприяти досягненню учнями стану емоційного задоволення.

 

 

І. Привітання.

 Сидячи на подушках (тиха музика).

  •          Доброго ранку, друзі! Ви відчуваєте тепло і затишок у класі. Під звуки цієї музики хочеться говорити один одному приємні слова. Закрийте на хвилинку очі і поміркуйте, щоб ви хотіли побажати своїм друзям.
  •          (Діти висловлюють побажання).
  •          - А тепер візьміть те сердечко, яке відповідає вашому настрою і повісьте на наше дерево настрою

 

ІІ. Новини дня.

Заповнення таблиці

                                    Доброго ранку,

☼                               друзі!

 

Сьогодні      ______________

Місяць          ______________

День тижня  ______________

Погода          ______________

 

Математична хвилинка:

  •          Гра на розвиток уваги, математичного мислення: «Живі приклади»

 У грі три команди. У дітей є фішки.

  1. Вчитель виставляє завдання написане на табличках.
  2. Діти утворюють «живий коридор».
  3. Вчитель говорить завдання лідеру команди, він керує дітьми і вибудовує «приклад», розв’язуючи його спільно з командою.

ІІІ. Гра на пізнання законів діалектики «Добре-погано» (дві команди).

У простій формі діти пізнають діалектики. Ця вправа навчає бачити протиріччя в предметах, явищах. Клас поділяється на дві команди «Добре» і «Погано». Наприклад, аналізується слово дощ.

Добре, що пішов дощ. Це означає прихід весни.

Погано, що він холодний.

Добре, що дощ змиває пил з вулиць.

Погано, що розмокне земля.

Добре, що почне рости травичка.

Погано, що не йдеш на прогулянку.

Ранкова зустріч

  1.     клас)

 

Тема:«Зимова фантазія».

Мета: вчити дітей точно формулювати свої думки;

           розвивати логічне мислення;

           виховувати уміння спілкуватись, порівнювати , аналізувати.

 

І. Привітання.

-Добридень, добридень, добридень скажу,

Як ранок настане до школи спішу .

Тут віха, тут носик, а тут голова,

Тут ручки, тут ніжки, а тут і п’ята.

 

ІІ. Хвилинка релаксації.

Психогімнастика «Я – сонце»

    

    ІІІ. Робота з календарем

  •          Діти, налаштуйте свої біноклі. Починаємо спостереження.

Пора року –

Місяць      -  (А чому цей місяць має таке ім’я?)

Число       -  (Що ви можете сказати про це число?)

День тижня – ( А хто з вас знає, чому цей день тижня має таку назву?)

Рік –

Погода –

Знайомство з планом дня.

ІV. Хвилинки інтелектуального спілкування.

А) Чи любите ви зиму? За що?

Б) Дидактична гра  «Рифмуємо зиму» (Групова робота з «поетичним лото»)

V. Авторське крісло.

Зачитування віршів і казок,які діти підготували вдома

 

Ранкова зустріч ( 4 клас)

Тема: Колективна творча справа  «Шкільний етикет» (колаж)

Мета: ознайомити дітей з поняттям «етикет»;

підвести до усвідомлення необхідності оволодіння правилами культури спілкування;

розвивати монологічне, діалогічне мовлення учнів.

 

Хід заняття

І. Вітання.

Всі стоять у колі, разом промовляють:

 «Добрий день!»

   Дружно всі вітаються

«Добрий день!»

  Вліво, вправо повертаються

  Туди-сюди посміхаються

«Добрий день!»

  У долоні поплескайте

«Добрий день!»

  Дружно всі не відставайте

«Добрий день!»

 

ІІ. Робота з «Календарем добрих чарівників»

 

Доброго дня, чемні діти!

Сьогодні:

Місяць:__________________

Число:___________________

День тижня:______________

Погода:__________________

Настрій:__________________

Цікавинки дня:

1.

2.

3.

Бажаю успіху!

(запис ведеться під час обговорення теми заняття)

ІІІ. Ігровий тренінг «Я люблю тебе за те…».

Мета:

  •          формування позитивної самооцінки засобом прийняття позитивної оцінки з боку оточуючих;
  •          розвиток уміння слухати і давати відповідь з дотриманням правил етикету.

 

     Діти об’єднуються в пари, стають один до одного обличчям, беруться за руки. Протягом однієї хвилини, дивлячись один одному в очі, вони спілкуються. Один з учасників постійно задає одне і те саме питання – «За що ти мене любиш?», а другий відповідає, починаючи відповідь словами «Я люблю тебе за те…». Через хвилину, за сигналом вчителя діти міняються ролями. Називаються як особливості зовнішності, так і риси характеру, навчальні уміння та інтереси.

ІV. Створення колажу «Шкільний етикет»

V. Підсумок заняття. Презентація колажу.

 

 

 

5. Ігри для ранкових зустрічей.

 

Зразки привітань.

 

Прості привітання.
  •          “Привіт”
  •          Потискання руки
  •          “Дай п’ять”
  •          Посміхнись

 

Вітання і відповіді.

Учні передають по колу особливе вітальне звернення. Наприклад: “Вітаю, Іване!”, доки воно не обійде повне коло. Його можна змінювати шляхом:

  •          зміни чи додавання слів: “Доброго ранку, Іване! Ти сьогодні надзвичайно сонячний”,
  •          додаванням жестів: махання руками, потискання рук, плескання по плечу, тощо;
  •          змінити порядок привітань: по черзі, кожен другий, тощо.

 

Рекомендації з компліментами.

  •          Зробити набір карток з іменами  всіх учнів класу. Кожен учень вибирає картку і вітає того, чиє ім’я написано.
  •          Представлення себе якимось унікальним способом ( “Доброго ранку всім! Я – веселун Івась!”). Це однозначно може бути своєрідною фонетичною вправою, коли треба дібрати прикметник, що починається з того ж звука, що і їхнє ім’я.
  •          Представлення сусіда. Наприклад: “Діно, дуже рада бачити тебе. Ти завжди приклад охайності.”
  •          Особисті і формальні вітання. Наприклад: “Це мій однокласник Артем. Йому 7 років. Йому подобається плавати і читати.”

ІГРИ

“Вітання. Знайомство”

  •          Кожен з учнів називає своє ім’я так, як йому подобається, щоб його називали;
  •          Всім дітям пропонується по колу проспівати лагідно своє ім’я, весь клас підспівує;
  •          Діти говорять одне одному комплімент і дякують;
  •          Діти потискають одне одному руку і говорять приємні слова.

 

“Крісло автора”

  Учні за бажанням сідають у “крісло автора” і розповідають щось цікаве про своїх рідних, знайомих або епізод зі свого життя, про свійських тварин, що живуть разом з ними, історію про своє ім’я ( на честь кого його так назвали, що ім’я означає) тощо.

“Зазирни у дзеркало”

  Кожен з учнів, дивлячись у маленьке дзеркальце, каже собі лагідні, привітні, добрі слова.

“Підняти настрій”

   Кожен по черзі розповідає про свій настрій, який він сьогодні, чому. Якщо у когось у класі настрій сумний, невеселий, всі діти “піднімають” настрій товаришу: за допомогою пози, жестів, міміки, лагідних слів, звуків, вірша чи пісні.

“Який ти?”

  Назви тварин пишуться на чистому папері та пришпилюються по периметру класної кімнати (ведмідь, білка, вовк, лев, заєць). Діти вибирають тварину, яка найбільше відповідає їх типу, характеру, і збираються біля свого листка.

  Кожна група біля свого листка пише на ньому характерні риси, які пов’язують їх з обраною твариною. Потім пояснюють свої думки, свій вибір.

“Уяви себе”

  Діти намагаються уявити себе на місці якогось предмета (маленького куща, легенької хмарки, першого проліска, весняної бруньки, лісового струмочка, білої пухнастої сніжинки). Перевтілюючись в образ, відповідають на питання:

  •          Що бачиш навкруги? Що чуєш?
  •          З ким дружбу ведеш? Кого боїшся?
  •          Про що ти мрієш? Що любиш?

 “Людина-машина”

  Кожна група учнів  ( по 4 ) думає про машину, дія якої їм добре знайома, і планує дії всіх членів групи як частин машини, коли вона працює. Потім всі по черзі демонструють «свою» машину. Інші учасники намагаються здогадатися, про яку машину йдеться.

“Відгадайте, що ви щойно почули”

  Це діяльність групи в колі, яка складається з чотирьох дій:

  •          тертя долонями, створення шиплячих звуків;
  •          ляскання пальцями по черзі – лівий, правий, лівий;
  •          плескання руками по черзі по стегнах – звук плескання;
  •          тупання ногами по підлозі, по черзі лівою, правою, лівою.

  Група створює коло. Керівник починає дію, яка продовжується виконуватися за напрямком годинникової стрілки. Рух продовжується по колу. Кожен по черзі до нього приєднується. Коли черга знову доходить до керівника, він починає інший рух, який знову по колу мають виконати всі в групі. Коли всі чотири дії повертаються до керівника, він зупиняється. Рух продовжується, поки він не обійде все коло і поки не настане повна тиша.

  Учитель питає учасників, на що були схожі звуки, які вони були.

“Додайте речення”

  •          Мені весело, коли... . Я люблю... . Я хочу... .мені сумно, коли... . Мені соромно, коли... . Мені цікаво, коли... .Мені боляче, коли... .

“Кому і за що”

  Діти по черзі передають іграшку чи квітку і кажуть, кому і за що дарують її. Наприклад:  “Я хочу передати цю квітку Тетянці за те, що вона першою відгадала загадку на уроці. Я хочу передати цю квітку Миколці за те, що він гарно грає на скрипці”.

“Перевтілення”

  Пройдися, як грізний лев, велика хмара, полохливий заєць, гордий півень. Спробуй зобразити ситуацію без предмета: пришити ґудзик; прати білизну; пити гаряче молоко; їсти морозиво; кошеня пішло мандрувати; з бруньки виріс листочок; тобі зробили подарунок; лисиця потрапила до курятника.

“Логічний ланцюжок”

  Перший, хто починає ланцюжок, називає будь-яке слово, другий додає своє слово і пояснює, як воно пов’язане з першим.

Наприклад, виделка – тарілка (щоб снідати) – ваза – (теж зроблена з фарфору) – вода -  (наливають у вазу) – ріка (тече вода) – літо ( добре влітку на річці ) тощо.

“Добре-погано”

  У простій формі діти пізнають закони діалектики. Ця вправа навчає бачити протиріччя в предметах, явищах. Клас поділяється на дві команди “Добре” і “Погано”. Наприклад, аналізується слово дощ.

Добре, що пішов дощ. Це означає прихід весни.

Погано, що він холодний.

Добре, що дощ змиває пил з вулиць.

Погано, що розмокне земля.

Добре, що почне рости травичка.

Погано, що не йдеш на прогулянку.

“Навпаки”

  Діти працюють в групах чи парах. Називають слова: явища, дії, предмети, їх ознаки, протилежні за значенням (антонімічні пари).

Наприклад, глибоко – мілко, ніч – день, купатися – загорати, білий – чорний тощо.

“Снігова грудка”

  Учні по черзі ( по колу), як під час гри у будівництво снігової фортеці, створюють загальний сюжет оповідання.

  Перший учасник розпочинає, другий повторює те, що сказав перший, і продовжує, третій переказує почуте і також продовжує розповідь, Важливо, щоб “снігова грудка” – оповідання – не розсипалось, “була міцною” і містила цікаві події.

  “Вгадай...(предмет, дію, ознаку)”

  Один учень описує задумане, показує дії, мімікою, жестами, звуками, характеризує їх, не називаючи, інші -  вгадують( робота в парах, групах).

 “Прогулянка довіри”

   Діти розподіляються парами. Хтось один заплющує очі, а інший веде його за руки або дає усні вказівки, куди рухатися. Потім пари міняються ролями.

 “Коло дня народження”

  Діти повинні утворити коло відповідно до місяця та дня їх народження( починаючи з першого січня), не розмовляючи, а використовуючи руки та пальці.

  “Який я на зріст”

  Діти рухаються по кімнаті, вишиковуючись у ряд або коло, залежно від росту, але повинні це робити із заплющеними очима.

 

  “Хто більше?”

 Діти поділяються на команди. За 1-2 хвилини необхідно записати якнайбільше назв предметів, які є  в приміщенні.

 “Опиши (намалюй) навпаки”

   Учитель показує сюжетний малюнок, а групи учнів описують ( малюють) його, замінюючи основні предмети, їх ознаки, дії, явища на протилежні.

 “Нісенітниці”

  Діти діляться на дві команди  ( в класі, в групі) і починають придумувати нісенітниці, стверджуючи, що все було саме так, як вони розповідають. Партнери повинні сказати: “Такого ніколи не буває!”. А потім зі словами: “А ось у нас була така історія!” – продовжити свої “нісенітниці”.

 “Група слів”

   Ведучий пропонує групи слів ( за кількістю команд), які необхідно використати при побудові зв’язного тексту. Багато з них, на перший погляд, ніяк не пов’язані зі змістом, але їх необхідно об’єднати у невеликий текст.

Наприклад:

  •          хлопчик, дерево, олівець, ведмідь, озеро;
  •          хмарка, береза, зайчисько, мотузка, мисливець;
  •          річка, сонечко, зірки, посмішка, багаття;
  •          листя, осінь, джерельце, турпохід.

 “Скажи по-іншому”

  Ведучий називає нескладну ситуацію. Діти повинні придумати причини її виникнення, а також розвинути ситуацію далі, щоб показати її наслідки. Наприклад:

  •          учень запізнився до школи;
  •          дівчинка загубила бібліотечну книгу;
  •          хлопчик не виконав домашнього завдання.

 “Розбір”

   За допомогою лічилки ( за бажанням , шляхом жеребкування) обирається один з учнів. Всі інші діти поділяються на дві команди. Перша група дітей називає позитивні якості учня, а друга називає його недоліки. Учень мовчки слухає похвалу і критику на свою адресу, а потім ділиться своїми переживаннями, каже, з чим згоден, а з чим – ні.

 “Хто це?”

   Мета цієї гри – навчити учнів за допомогою асоціацій діагностувати характери своїх товаришів, а також нетрадиційним шляхом висловлювати своє ставлення до них.

   Ведучий задумує когось з учнів, не називаючи його імені. Всі інші за допомогою питань і відповідей з’ясовують, кого саме він задумав. Кожен має право на одне пряме питання. Наприклад: “Це Олена?”. На початку в ролі ведучого виступає вчитель.

“Ввічливе прохання – ввічлива відмова”

  Кожна вихована людина повинна вміти в тактовній формі відмовляти, не ображаючи того, хто звернувся до неї з пропозицією чи проханням. А робити це треба настільки переконливо і зрозуміло, щоб інша людина збагнула вашу ситуацію.

  •          давайте розіграємо сценки, де один учень буде звертатися з проханням чи запрошенням, а партнер повинен йому відмовити, але зробити це ввічливо, не ображаючи.

 “Почесний гість”

   Діти уявляють, що вони приймають почесного гостя з іншого міста, або, можливо, з іншої країни. У ході гри різні учні можуть виконувати роль гостя (або це робить хтось з батьків). Діти мають “розіграти” ситуацію “прийому гостя”: розставити відповідно столи, стільці, придумати можливі питання для організації різних варіантів діалогів: прохання, пояснення, вітання, подяки, похвали.

  “Тематичне інтерв’ю”

   Обирається учень - “ведучий телепередачі”.  Учитель готує матеріал опорні слова для тематичного інтерв’ю, причому не тільки загальні положення для обговорення, але й можливі питання для бесіди. Діти сідають півколом, інтерв’юєр – навпроти. Він запитує, а діти відповідають, використовуючи фрази “Мені здається,...”, “На мій погляд,...”, “По-перше,..;.по-друге,...”. Учні у відповідях мають бути доказовими.

“Конкурс чомучок”

 Його мета – навчити дітей ставити запитання, мислити. Діти працюють у парі.

  •          Чому ти спізнився на урок?
  •          Пізно вийшов з дому.
  •          Чому не вийшов раніше?
  •          Будильник не задзвонив.
  •          Чому так сталося?
  •          Звечора не завели.
  •          Чому не завели?
  •          Не могли знайти.
  •          Чому він був не на місці?
  •          Ним грався маленький брат.

 

 

 “Дзеркало”

   Ця вправа розвиває спостережливість. Ведучий показує різноманітні рухи, а діти, що виконують роль “дзеркала”, повинні їх точно повторити.

 “Знайти схожий предмет”

  Учитель називає будь-який предмет. Учням необхідно знайти і назвати якомога більше предметів, які схожі з ним за різними ознаками ( форма, колір, розмір, матеріал, властивості).

 “Скажи своїми словами”

  Ведучий називає нескладну фразу. Кожна група повинна передати її зміст іншими словами.

 “ Що тобі скаже лялька”

  Учитель. Діти! До нас прийшла дуже мудра пані. Візьми її так, щоб вона дивилася тобі в очі. Що вона тобі скаже?

  Діти пригадують свої проблеми і розповідають їх ляльці. Лялька переходить з одних рук до інших.

  “Ми – фантазери”

   Ця вправа на розвиток уяви. Діти об’єднуються в пари, групи, фантазують на запропоновані вчителем теми; по черзі презентують свої роботи.

Наприклад:

  •          уявіть, що корови мають крила і придумайте: як пасти таких корів; збирати їх для доїння; запобігти зіткненню корів з літаками; як повинна змінитися міська архітектура, якщо в небі з’являються літаючі корови ;
  •          уявіть, що було б, якби до телецентру для участі в дитячій телепередачі зайшов крокодил;
  •          поєднайте слова так, щоб утворився фантастичний предмет. Придумайте, як його можна використати:

  “шафа”, “ковбаса” (шафа із ковбаси, шафа для ковбаси, ковбаса у шафі, шафа в ковбасі);

   “шафа”, “собака” (шафа собаки, собака за (під, над, у) шафою, собака з шафою)

     “лід”, “будинок” (будинковий лід, лід для будинку, лід у будинку, будинок у льоді);

  •          прослідкуйте, як від слова “небо” можна прийти до слова “чай” небо – земля – вода – напій –чай. Утворіть у такий же спосіб логічний ланцюжок між словами “літак” і “тварини”;
  •          уявіть, що всі тварини вміють розмовляти людською мовою, і з’ясуйте позитивні та негативні наслідки цієї ситуації.

 

 

 “Склади речення”

  Ця вправа – на розвиток синтетичних навичок. Діти працюють у парі.

  •          Придумайте три слова, обміняйтесь ними з сусідом і складіть із ними речення.

 

 “Точка зору”

  Ця вправа – на розвиток швидкості мислення. Діти працюють у групах, обирають запропоновану вчителем ситуацію і аргументують її.

  •          З’ясуйте, що таке відстаючий у навчанні  учень з точки зору парти, портфеля, трьох інших вибраних вами предметів; цвях з точки зору одягу; циркуль з точки зору олівця; колеса з точки зору кабіни автомобіля; точка з погляду лінії тощо

 “Ми – фантасти” (один із способів словотворчості)

  Діти, працюючи в міні-групах, довільно додають префікси і деформують слово за рахунок власної фантазії:

 Анти: антипарасолька, антиклей;

Три:  трикорова, бінокль – тринокль;

Віце: віце-пес;

Супер: суперсірник;

Мікро: мікропотам, мікрохмарочос;

Міні:міні-кросівок;

Максі: максіковдра.

“Історія з шостим словом”

Дітям пропонуються слова, на основі яких вони вигадують будь-яку історію, наприклад, п’ять слів, які підказує сюжет казки “Червона шапочка” ( дівчинка, ліс, квіти, вовк, бабуся), з шостим словом, наприклад, вертоліт. Історія може бути такою: коли вовк стукав до бабусі, його помітив вертоліт ДАІ й почав переслідувати злочинця, поки той не потрапив до рук мисливців.

 “Казка навиворіт” (розвиток пародіювання)

 Дітям пропонується згадати сюжет відомої казки і всім героям з позитивними якостями надати негативних рис. Змінити сюжет, тобто “вивернути казку навиворіт”, побудувати вільну розповідь, сюжет якої розгортається в будь-якому іншому напряму. Наприклад: Попелюшка зла, нечемна дівчинка, не допомагає матусі,  відбила у добрих покірних зведених сестер принца-нареченого.

 

 “Чи таке буває?”

Форма роботи – групова. Учитель пропонує ситуації, наприклад: “Вертоліт летить у небі”, “Миша в дзеркалі живе”. Діти спробують уявити собі цю ситуацію і сказати, чи буває те, про що йдеться. Якщо ситуація суперечлива, то треба дослідити її всім разом і знайти правильну відповідь.

  “Закінчіть розповідь”

  Учитель пропонує дітям початок речення або дві – три фрази розповіді, наприклад: “Я пішов до ванної кімнати вмитися, відкрив кран, і тут раптом...”. Завдання гравців – скласти якомога більше незвичайних та оригінальних варіантів його закінчення.

  “Перелік наслідків подій”

  Береться будь-яка подія, наприклад: “Мисливець підняв рушницю і вистрелив у повітря”. Потрібно вказати на можливі наслідки цієї події. Наприкінці гри учасники відзначають найцікавіші варіанти.

  “Запитай”

 Учитель називає будь-які два предмети, наприклад, “м’яч” і “кіт”. Учасникам гри необхідно скласти якомога більше різноманітних запитань, в яких обов’язково використовувались би ці слова, при цьому запитання мають бути по можливості незвичайними, іноді кумедними. Так, діти можуть придумати запитання: “Чи грають коти у футбол?”, “Якщо кіт буде багато їсти, то чи стане він круглим, як м’яч?” тощо.

 “Чотири кути”

Учитель розташовує в чотирьох кутах таблички з надписами: “Сувора зима”, “Спекотне літо”, “Зелена весна”, “Жовтоока осінь”. Учитель пропонує підійти дітям до таблички з назвою тієї пори року, коли вони народились. Маркерами на папері зображується малюнок, який би об’єднав всіх дітей.

  “Вгадай героя”

 Дітям пропонується попрацювати в парах.

  •          Наклеїти на спину картки, на яких написати імена літературних героїв, героїв мультфільмів.
  •          Не ставлячи прямих питань, допомогти партнеру вгадати героя. Отож, вміння бути талановитими співбесідниками – складне вміння, і воно формується поступово. Але починати використовувати ці вправи в роботі необхідно з перших кроків, весь час збільшуючи їх складність. Вміння будувати діалоги і монологи дуже важливі для спілкування. Найяскравішим показником того, що дитина (учень) зацікавила співбесідника, є те, що слухачі захотіли вступити з нею в бесіду, із задоволенням включились у гру, висловили свою думку.

 Дуже добре, коли по закінченні гри, вправи, бесіди діти разом з учителем аналізують свої дії. Ось деякі питання для такого аналізу:

  •          Чи добре ви знали те, про що говорили?
  •          Чи зуміли ви змістовно передати головне, щоб ваше пояснення було зрозуміле слухачам?
  •          Чи добре ви говорили: знаходили потрібні слова; не повторювалися, правильно інтонували, були виразні, емоційні?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела інформації

 

  1. Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання / І.Д. Бех. – К., 2009р.
  2. Бех І.Д. Виховання особистості: Сходження до духовності: наук. видання / І.Д. Бех. – К. : Либідь, 2011р.
  3. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском воздасте /Л. И. Виховання моральності підростаючого покоління [Текст]: наукового-метод. посіб. / К.І.Чорна та ін..; за ред. К.І.Чорної .– К.: Богдана, 2010 .– 288 с.
  4. Гаврилюк, В.Ю. Формування духовної культури вихованців позашкільних навчальних закладів засобами українського народознавства [Текст]: навчально-методичний посібник / В.Ю.Гаврилюк, О.М.Гаврилюк .– Біла Церква: КОІПОПК, 2008.–114 с.
  5. Гуманне ставлення до дитини [Текст]: методичний посібник для вчителів / [В.А.Киричок]; Академія педнаук України; Інститут проблем виховання .– К.: [ТОВ ІНФОДРУК], 2010 .– 56 с.
  6. Закон України «Про охорону дитинства» [Електронний ресурс]: офіційний текст. Закон від  26.04.2001 № 2402-III / Верховна Рада України. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1060-12 . – Назва з екрана.
  7. Зростаємо в любові [Текст]: збірник методичних матеріалів для організації позакласної виховної роботи з учнями школи І ступеня. В 2 ч. Ч.1 / автори-укладачі:  Н.В.Яременко, О.І.Боярчук, Л.В.Микитюк, Ю.П.Устич; за ред. Н.В.Яременко .– Біла Церква: КОІПОПК, 2009 .– 228 с.
  8. На свято з радістю йдемо [Текст]: збірник сценаріїв // Шкільний світ .– 2011 .– №27-28 .– 23 с.
  9. Навчально-виховні заняття в групі продовженого дня [Текст] / упоряд. О.Л.Співак  .– Х.: Ранок-НТ, 2010 .– 176 с.
  10. Народ скаже – як зав’яже [Текст]: українські народні прислів’я, приказки, загадки, скоромовки .– К.: Веселка,1910.– 229 с.
  11. Оржеховська, В.М. Духовність – це здоров’я молодого покоління [Текст]: навчально-методичний посібник / В.М.Оржеховська, Т.В.Тарасова .– 2-ге вид., доп .–Тернопіль, 2011.– 168 с.
  12. Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» [Електронний ресурс]: програма затверджена наказом Міністерства освіти і науки від 17.12.2010 р. № 1133 / сайт харківської академії неперервної освіти .– Режим доступу: http://edu-post-diploma.kharkov.ua/index.php?option=com_remository&Itemid=26&func=fileinfo&id=746 . – Назва з екрана.
  13. Покличемо в гості свято [Текст]: сценарії позакласних заходів // Початкова освіта (Шкільний світ) .– 2005 .– №31 .– 24 с.
  14.  Кириленко Т.С. Вчинок добра // Основи психології / За заг. ред. О.В. Киричука, В.А. Роменця. – К.: Либідь, 2010р.

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Панфілова Неля
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
14 вересня
Переглядів
241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку