Дана розробка передбачає залучення різної аудиторії чи то школярів 5-11 класів, чи то студенти ВНЗ І – ІІ рівня акредитації. Особливістю заходу є дослідження та робота в групах.
ТЕМА: « Жорстокість »
Мета: вчити студентів (учнів) аналізувати ситуації та знаходити правильний шлях виходу з них;
змусити хоч на хвилину задуматись про майбутній світ, переповнений насильством; виховувати позитивні якості людської душі, толерантне ставлення до різнобарвного світу та виховувати громадянську позицію.
Обладнання: мультимедійна система, малюнки дітей про жорстокість, презентація Power Point, роздатковий матеріал
На виховний захід запрошено психолога.
Х І Д З А С І Д А Н Н Я
І. Організаційна частина
Захід починається з перегляду епізодів документального фільму «Дитяча жорстокість»
Вч. Щодня у новинах ми чуємо про дитяче насильство. І щоразу нові прояви жорстокості неповнолітніх не перестають нас шокувати. Насильство, котре скоюють діти, набагато страшніше від насильства дорослих. А найгірше те, що їхні злочини криють у собі усі негативи ще несформованої дитячої психіки.
ІІ. Основна частина
Щоб досконаліше розглянути це питання було проведено соціологічне опитування і ось результат будь-ласка на екран ( відео – інтерв’ю )
Але це лише уривки, нашого опитування, загальний результат має такий вигляд: Перший слайд з коментарем студентки
9% - соціальна невпорядкованість у державі
28% - вплив “ вулиці ” (коледж, друзі, зовнішні приклади)
30% - вплив сім'ї, родинне виховання.
33% - вплив телебачення, Інтернету, відео та комп'ютерних ігор
Відповідно цих результатів і працювали учні, досліджуючи вплив кожного фактору. Студенти були сформовані у три групи і вони собі обрали відповідну тему
Другий слайд з коментарем викладача
Результати свого дослідження презентує перша група
Студенти: Годинами просиджуючи перед голубим екраном телевізора, маленька дитина перестає розуміти чужий біль. Іноді світ для неї стає казкою і тоді тяжко зрозуміти де реальність де справжнє життя.
Погляньте лише на мультфільми, які дивиться малеча, адже вони лише формуються уява про навколишній світ. Ми опитали дітей дитячих садочків і ось погляньте перелік улюблених мультиків.
Третій слайд з коментарем студентів
Все це лише слова ви тільки погляньте на фрагмент мультика…. ( Том і Джері)
Та що мультики, це тільки початок, це тільки зародження жорстокості, які переростають в щось більше, коли людина з дня в день, з року в рік « насолоджується » кіно.
Бойовики, фільми жахів, комп’ютерні ігри, де все відбувається ніби в реальному світі, улюблені герої убивають, завдають страждань, глядач співпереживає, а іноді і живе життям свого героя, наслідуючи його. Ви просто переконайтесь:………………….. (фрагмент бойовика)
Ми думаємо, що після цих кадрів доводити більше нічого не потрібно.
Ведучий: Вдосталь награвшись у війну й надивившись фільмів жахів, сучасна молодь не боїться смерті, вона стає для них не більш ніж грою, адже погляди формуються на підставі досвіду - тобто того, що вони щодня бачать, чують, відчувають.
Та не тільки фільми мають такий згубний вплив на формування світогляду, а й вулиця. Слово передаємо другій групі.
Студенти: Ми ж досліджували вплив « вулиці» - тобто друзі, коледж, гуртожиток, зовнішні фактори. Знову ж таки по телебаченню розповідають про формування молодіжних груп зі своїми правилами і уставами.
Якщо ж заглянути в минуле то «вулиця», як традиційна форма молодіжного дозвілля, посідала надзвичайно важливе місце в духовному й фізичному житті українського народу.
Молодіжні зустрічі були підпорядковані зразкам високої народної моралі. Вважалося непристойним, якщо парубок розмовляв з дівчиною наодинці. Суворо заборонялося приносити на «вулицю» самогон або приходити в нетверезому стані.
Погляньте на сучасну вулицю, вона має інший вигляд. Непристойним вважається не пити, якщо всі п’ють, або не палити якщо всі палять, чи якщо бійка не вступитися на боці «корєша».
А чи знаєте, що таке наслідування призводить до жорстокого насильства і має юридичний характер. Конституція України говорить, що посягання на честь гідність життя людини веде до юридичної відповідальності. І все життя покотилося до низу.
Ми, у своєму дослідженні вирішили звернутися до мистецтва і запропонували студентам зобразити «обличчя жорстокості» через ті асоціації, які з’являються у них під час думки про жорстокість.
Музика – виставка малюнків.
Ви бачите – Що поєднує ці малюнки? ( колір, перегукуються зі страхом, і звісно з тими наслідками, які викликає жорстокість ).
Зараз ми пропонуємо переглянути елементи сюжету злочину. Ваше завдання після перегляду обговоріть у групах і дайте відповідь на запитання:
Які результати мають подібні випадки у суспільстві, та їхні наслідки? ( рольова гра , студенти демонструють приклад стосунків на вулиці )
Обговорення студентами.
Вед. Дослідження другої групи підтверджують той факт, що елементи жорстокості призводять до злочинності, і до юридичної відповідальності або іншими словами « Ніщо в цьому світі не проходить безслідно, всяке таємне завжди стає явним і за все треба платити».
Наступне питання найболючіше для дитини. Це вплив насильства у родині на формування особистості, а особливо - жорстокості.
Студенти: Діти, це відображення дорослих, дзеркало в якому дорослі бачать себе, свої ж власні помилки та недоліки. Не дивно, що існує безпосередній зв'язок між проявами дитячої агресії і стилем виховання в сім’ї.
Сучасні батьки вважають своїм обов’язком нагодувати дитину, одягти та взути, усе інше для багатьох із них здається неважливим. Однак дитина відчуває потребу в любові та ніжності. Заздрість іншим переломлюється на агресію.
Заглянувши до Інтернету, ми виявили підтверджуючі факти:
Найчастіше агресія – наслідок психологічної травми. Дитина зганяє свою образу і злість на слабких і беззахисних. Частіше це пов’язано з тим, що дитина піддавалася насильству, не обов’язково фізичному – можливо і психологічному чи емоційному. Біль, який дитина відчуває, породжує агресію та відчуження. Якщо дитину побив тато, і щоб помститися дитина помучить тварину і відчуває себе таким як тато. Насильство знімає частину внутрішнього болю дитини, і цінність сили поступово заступає цінність відносин.
Наша група своє дослідження будувала на основі доведених фактів та явищ, які нас оточують. Ми завітали до Новобузького відділу управління міністерства внутрішніх справ і взяли невеличке інтерв’ю.
Слайд коментують дослідники:
Ведучий. Тяжко визнавати, що маленькі янголята стають жорстокими і ненависними під впливом цих факторів. Можливо ми з вами помиляємось і існує так званий «Ген жорстокості», звернемось за порадою до психолога.
Психолог:
Людство давно цікавило існування «гену жорстокості». Проте це черговий міф, який покликаний перекинути відповідальність з батьків за виховання своеї дитини в даному випадку на генетику. Адже, погодьтеся, значно простіше списати невмотивовану агресивну поведінку дитини на наявність «гену», який допомагає розбиратися в причинах виникнення жорстокості. Небажані наслідки агресії у дітей можуть усунути caмi батьки. Їм всього лиш потрібно більше уваги приділяти своїм дітям, прагнути встановити з ними теплі взаємини, а на певних етапах розвитку сина чи дочки проявити твердість i piшучicть. Також важливо, щоб при найменшому прояві агресії з боку дитини, батьки доступно їй пояснили, яку шкоду своєю жорстокістю вона заподіяла, викликати в малюка емоційні переживания, змусити замислитися над наслідками своїх дій. Так чи інакше, першою ластівкою у проявах жорстокого поводження своїх дітей є батьки. Допоможімо своїм дітям дивитися на світ здоровими та добрими очима. Нехай наші чада будуть кроком до щасливого майбутнього!
Вед. Світ стає жорстоким, майбутнє вже не в яскравому світлі, нам необхідно замислитись що ж далі? Можливо у Вас є пропозиції?
І група – Ми пропонуємо щоб держава контролювала вибір телепередач, продаж комп’ютерних ігор, доступ до Інтернету малими дітьми;
ІІ група - Ми ж закликаємо не бути байдужими до проявів Насильства, але не вирішувати проблеми на вулиці такими ж жахливими способами;
ІІІ група – Для кращого майбутнього необхідно лише протягнути руку допомоги, чи навіть просто вислухати дитину, у родині якої панує насильство. Адже кожна дитина має право на шанс, розпочати краще життя.
Ведуча. А взагалі, результатом наших досліджень є невеличка брошурка, в якій ми виклали і результати опитувань, малюнки та найголовніше пам’ятки , які знайомлять із формами жорстокої поведінки та допоможуть визначитися із діями в таких ситуаціях як дорослим так і дітям.
Дитина і насильство. Любов і жорстокість. Надія і відчай. Ми всі інтуїтивно тягнемось до світлого в цьому світі. Прислухаємось до голосу дитини, як до діючої в істині.
Мій улюблений світ —
Без насильства,
Без жорстокості, болю і зла,
Де народом заспівана пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ —
Без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста,
Й голосінь не почуєш сумних.
Мій улюблений світ — це не казка,
А реальне щасливе життя,
Бо звільнивши нас світ від насильства,
Можна сміло іти в майбуття.
І коли на теренах країни
Без страждань заживе кожне місто,
Скажуть люди всієї країни:
Україна — це світ без насильства.
ІІІ. Підсумок
Завершити роботу хочеться в тісному колі , об’єднатись і зробити невеличкий, але дуже значущий крок до світу без насильства. Щоб у ваших серцях відкривався шлях до доброти, милосердя, співчуття, шляхетності, самореалізації ми разом посадимо символ щастя - живу квітку, а її корінцями заблокуємо все що ви не хочете зустрічати у своєму житті – біль, байдужість, насильство, заздрість, злість … жорстокість.
І нехай світ буде кращим!