Виховний захід "Чарівні звуки музики"

Про матеріал
Сценарій виховного заходу, який містить мультімедійну презентацію та відео матеріали. Мета заходу – залучити дітей до світу прекрасного,більше дізнатися про музику та незвичайні музичні інструменти, виховувати любов до музичного мистецтва та підвищувати духовно – культурний рівень учнів.
Перегляд файлу

Іващенко Лариса Анатоліївна,

вчитель музичного мистецтва

Канівської гімназії імені Івана Франка

Канівської міської ради

 

ЧАРІВНІ ЗВУКИ МУЗИКИ

 

Анотація: Сценарій виховного заходу, який містить мультімедійну презентацію та відео матеріали. Мета заходу – залучити дітей до світу прекрасного,більше дізнатися про музику та незвичайні музичні інструменти, виховувати любов до музичного мистецтва та підвищувати духовно – культурний рівень учнів.

 

(на екрані презентація, на фоні музики виходять ведучі)

Ведуча 1.  Доброго дня, діти!

Сьогодні ми з вами вирушаємо в цікавий та загадковий світ музики. Світ чарівний та дивовижний, він наповнює життя людини новими, яскравими барвами. З плином часу музика почала бурхливо розвиватися, і сьогодні ми вже й не уявляємо своє життя без неї.

Ведуча 2.   Музика – це найвиразніша  мова.

                  Мова, що  може  без  жодного  слова

                  Людям  про радість і сум розказати ,

                  Вміє  картину  без фарб  малювати,

В світі  усьому  знайде  слухача

                  Без  словника  і перекладача…

                  А  уявіть , як розквітне  чудово

Музика з барвами  фарби  і слова!

Ведуча 1.  Музика ж завжди визнавалася надзвичайним видом мистецтва. З давнини  використовується цілющість музики, не тільки для духовного здоров’я, ай для фізичного та психічного. Терапевтичну властивість музики підкреслюють і психологи, стверджуючи, що за допомогою певної мелодії можна спонукати людину до  певного емоційного стану .

Ведуча 2.  Музика – це вид мистецтва, який відображає реальну дійсність в емоційних   переживаннях і наповнених почуттями ідеях, що виражаються через звуки особливого роду, в основі яких – узагальнені інтонації людської мови.

Ведуча 1.  Музика   володіє   величезною   силою. На  світі   знайдеться  мало людей, байдужих   до   музики.  Багато    композиторів    намагалися     виразити    через  неї    стан  своєї   душі .  Їх    великі    імена    завжди  з  вдячністю  виголошуватимуть    нащадки . Музика    не    старіє ,  вона   житиме  стільки, скільки   існуватиме людина.

Ведуча 2.    Музика – це  наша  з   вами   душа,  думка,   сила.   Вона   веде   нас  до світу прекрасного. Вона ж, іноді, спонукає нас до боротьби з несправедливістю ,  брехнею,  недосконалістю . Адже   музика  - чи   не єдине   наше    уявлення    про    досконалість, як   вона   є.

Ведуча 1. – Дітки, а чи всі ви любите музику? (відповіді дітей)

Без музики наше життя стало б гнітючим. Музика, її ритм і мелодія завжди мали великий вплив на людину.

Ведуча 2. – А як ви думаєте, коли виникла музика? (відповіді дітей)

Це питання давно хвилює людей. Ще в глибокій давнині було складено немало легенд про походження музики. Стародавні греки вважали, що музика дарована нам богами.

Ведуча 1. Музи в давньогрецькій міфології – дочки Зевса, мали безпосереднє відношення до музики: Евтерпа вважалася покровителькою всього музичного мистецтва, Мельпомена відала співом, Ерато – весільними піснями.

Ведуча 2. Учені ж на основі досліджень встановили, що музика з'явилася ще в первісному суспільстві. У древніх людей вона була пов'язана з їх повсякденним життям. Жінки наспівували, заколисуючи дітей, пастухи скликали стадо звуками ріжків, войовничі вигуки вселяли жах в душі ворогів. Якою була первісна музика, ми не знаємо, але, ймовірно, не дуже благозвучною. У піснях первісні люди повторювали звуки які їх оточували – крики диких звірів, птиць.

Ведуча 1.  Головним елементом первісної музики був ритм. Він допомагав людям чітко виконувати рухи під час роботи. Співці підкреслювали ритм ударами в долоні або притупуванням.

Ведуча 2.  Пізніше люди помітили, що ритмічні гучні звуки видають при ударі плоскі камені, шматки дерева, раковини. Вони і стали першими музичними інструментами. В африканських племенах і на сьогоднішній день існують величезні барабани з порожнистого ствола дерева, барабани поменше з висушеного гарбуза, а також рогу, раковини – праобрази сучасних ударних і духових інструментів.

Ведуча 1.  Тож, діти, тепер ми знаємо як зароджувалась музика.

Якщо ви запитаєте мене, де можна почути музику, я відповім – всюди, завжди, повсякчас…Чутливе вухо вловлює звуки музики, і в щебетанні птахів, і в шумі дерев, які гойдає вітер, і в хвилях, які набігають на берег, і в краплинах дощу, коли неквапливий, він дзвенить і стукає у шибки вікон і по залізних дахах будинків. Або з гучним гомоном падає із бузкових хмар. Всі ці звуки, звичайно, ще не та музика, яку ми звикли називати музикою. Але якби їх не було, не було би і того великого мистецтва, яке створив геній людини, того мистецтва, яке називається Музикою. Начало начал музики – звук. Ті звуки, які оточують людину, тобто нас з вами.

Ведуча 2. Слухаючи їх, можна подумати, що всі звірі, птиці і комахи народилися на світ співцями і музикантами. Можливо, так воно і є, адже музику всі люблять, і співати всім хочеться, лише не в кожного голос є.

Ведуча 1. – Дітки, а чи помічали ви, що у чоловіків низькі, густі голоси, у жінок високі і мелодійні, а у дітей дзвінкі і тонкі? (відповіді дітей)

Так, у всіх людей ще і різний тембр голосу. Мабуть ви звернули увагу, що голос однієї людини може бути для вас приємний, його хочеться слухати і слухати, а голос іншого бути до крайності неприємним. Насправді,  вся справа в головному чарівному музичному інструменті голосовому апараті. Кожна людина має свій унікальний голосовий апарат, в якому "народжуються звуки". Тому голоси у всіх людей різні. І зараз ми це продемонструємо.                                                      (пісня)

Ведуча 2. Діти, ми для вас підготували невелику вікторину. Тож давайте спробуємо відгадати загадки про музику.

Хто стоїть, як вартовий,

Перед нотними рядками ?

Хто рядок нам відкриває,

Місце нотам визначає ?

(Скрипковий   ключ)

Сам із вільхи та із дуба,

В роті білі й чорні зуби.

Ти до них торкнись    готово,

Враз почуєш звук чудовий .

(Рояль, фортепіано)

(виконання музичного твору на фортепіано)

Сам пустий, голос густий,

Дріб вибиває, дітей збирає.

(Барабан)

Він музикантами керує ,

На нього дивиться оркестр,

А публіка його цінує

І віддає тепло сердець.

(Диригент)

З піснею цією діти виростають,

Бо її матуся кожному співає.

(Колискова)

Під музику таку крокують всі військові,

В ній чуєш ритм чіткий, вона веде в похід.

(Марш)

Як смичок струни торкнеться,

вона піснею озветься.

Дуже ніжну душу має,

що сміється і ридає.

(Скрипка)

(виконання музичного твору на скрипці)

Україну прославляє,

Хоч не знає слів,

Тугу людям розганяє

Многострунний спів.

У похід її з собою

Брав козак Мамай,

Мов ясну леліяв зброю.

Хто вона: вгадай?

(Бандура)

(виконання музичного твору на бандурі)

Ой же гарно вона грає,

Кожне слово вимовляє.

Хоч і має три струни,

Та співочі всі вони.

Запитаймо у всезнайка:

-  Хто це? Що це?

(Балалайка)

Сім доріжок в неї є

Кожна голос подає,

Як гравець торкне всі сім,

Стане весело усім.

(Гітара)

(виконання музичного твору на гітарі)

 

Паличка з дірками

І проворні пальці, -

Любо її слухають

В лісі на галявці

(Сопілка)

Що за гість прийшов у дім?

Скільки ґудзиків на нім!

А почнеш їх натискати,-

Починає гість співати!

(Баян)

Вони, як квіти називаються,

Чудовим дзвоном заливаються.

(Дзвіночки)

У нього три куточки,

А грає, як дзвіночки.

(Трикутник)

Барабан йому за брата,

В танці любить він кружляти,

Відбиває ритм, дзвенить,

І красиво бубонить.

Ведуча 1. А ви знаєте, що існують інструменти, які мало кому відомі. І зараз ми вам продемонструємо самі цікаві з них. З розвитком цивілізації у суспільстві з'явились електронні інструменти. Ось наприклад електронна скрипка є поєднання акустичної скрипки з електронними засобами. Зазвичай  використовується у сольному виконанні для сучасної класичної музики. Електроскрипка  використовується і в некласичній музиці, в таких  популярних жанрах, як метал, рок, хіп-хоп, поп, джаз, кантрі і авангард. Приклади знаменитих електроскрипачів — Жан-Люк Понті, Ліндсі Стерлінг, Джеалд Даймон, Девід Крос, Едді Джобсон та інші.

(відео)

Ведуча 2. Ханг – перкусійний ударний інструмент який складається з двох з'єднаних металевих півсфер. Інструмент був розроблений у 2000 році Феліксом Ронером і Сабіной Шерер із Швейцарії у результаті вивченні багатьох резонуючих перкусійних інструментів таких як, гонг, тибетські чаші, дзвіночки, гамелана та багато інших зі всього світу. Назва Ханг обумовлена грою слів майстрів, які його створили, але офіційно вважається, що назва пов'язана зі словом «рука» на бернському діалекті німецької мови. Є безліч способів видобування звуку з ханга: кінчиками пальців, великими пальцями, зап'ястям. Зазвичай музикант тримає ханг на колінах.

(відео)

Ведуча 1. Калімба – найдавніший і найпоширеніший музичний інструмент в Африці. Калімба використовується у традиційних обрядах і професійними музикантами. Її називають «африканське ручне фортепіано»; це досить віртуозний інструмент, призначений для виконання мелодійних малюнків, однак цілком придатний і для гри акордами. Здебільшого застосовується як акомпануючий інструмент. Великі калімби надають неповторний низький гул живим басовим ритмам африканської музики, маленькі видають абсолютно примарне, крихке звучання, схоже на музичну шкатулку.

(відео)

Ведуча 2. Терменвокс – електромузичний інструмент, створений у 1919 році російським винахідником Левом Сергійовичем Терменом в Петрограді.

Виконання музики на електричному інструменті повинно проводитися, наприклад, вільними рухами пальців у повітрі на відстані від інструмента.

Гра на терменвоксі полягає в зміні музикантом відстані від своїх рук до антен інструменту, за рахунок чого змінюється ємність коливального контуру і, як наслідок, частота звуку. Вертикальна пряма антена відповідає за тон звуку, горизонтальна — за його гучність. Для гри на терменвоксі необхідно володіти добре розвиненим музичним слухом: під час гри музикант не торкається інструменту і тому не може фіксувати положення рук щодо інструменту, а повинен покладатися тільки на свій слух.

Інструмент призначений для виконання будь-яких (класичних, естрадних, джазових) музичних творів у професійній та самодіяльній музичній практиці, а також для створення різних звукових ефектів (спів птахів, свист), які можуть знайти застосування при озвучуванні фільмів, в театральних постановках, циркових програмах.

(відео)

Ведуча 2.   Спадає тиша вечорова, наче сон,

                  В задумі ніч з туманом розмовляє

                  Тоді торкаюся чарівної струни

                  І музикою серце оживає.

Ведуча 1. – Діти, а чи знаєте ви композиторів класичної музики? (відповіді дітей)

Класична музика – це ніжність і сум роздумів. Шум весняних струмочків чуємо в «Проліску» Чайковського. Разом з Мусоргським можна прогулятися по картинній галереї – «Картинки з виставки» начебто супроводжують нас від одного мальовничого полотна до іншого, створюючи додаткові враження. Але не так часто її можна почути на хвилях сучасного радіо, та й не завжди вона нам цікава. Тому ми хочемо показати вам, що це не завжди так. І зараз ви в цьому переконаєтесь.

(відео)

Ведуча 2. І на останок нам хотілося б продемонструвати вам що звучати можуть не тільки музичні інструменти, а й все що попадеться нам під руки. Тож зручно вмощуйтесь та уважно спостерігайте за цікавими експериментами.

(відео)

Ведуча 1. Отож наша виховна година добігає до кінця. Ми поринули у багатогранний і неповторний світ музичного мистецтва. Який же він прекрасний! Тож, діти, не обмежуйтесь слуханням тільки сучасної музики, а й звертайте увагу на інші музичні жанри.

Ведуча 2.   Хтось із класиків сказав: «Музика заповнює порожнечу в душі». І з цим важко не погодитися. Музика робить нас піднесеніше, шляхетніше й мудріше.

Ведуча 1.  Ось і закінчилась наша подорож у світ музики, світ чарівних мелодій. Нам приємно, що ви були з нами. Дякуємо за увагу! На все добре! До побачення!

(звучить музика)

 

 

 

 

Список використаної  літератури:

  1. Музичне мистецтво. Підручник для 5 кл. / Л. М. Масол, Л. С. Аристова.  – Харків: Сиция, 2013. – 160 с. : іл.
  2. Уроки музичного мистецтва : посібник для вчителя : 5 кл. / Л.Г. Кондратова. — Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2013. — 184 с.
  3. Інтернет джерела:

https://yurasavchuk.wordpress.com/category/роздуми-про-музику/

https://ru.wikipedia.org/wiki/

https://www.youtube.com/watch?v=Z3b1bz_9gEo

https://www.youtube.com/watch?v=xk3BvNLeNgw

https://www.youtube.com/watch?v=OqTMoWBgw7k

https://www.youtube.com/watch?v=Dq1IAWoVScY

 

doc
Пов’язані теми
Мистецтво, 5 клас, Сценарії
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
28 листопада 2021
Переглядів
1045
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку