Виховний захід "День козацтва"

Про матеріал
Виховний захід на тему "День козацтва". Ігри, загадки, цікаві вправи та розповіді. Для дітей 4- го класу.
Перегляд файлу

Тема: Хто такі козаки?

Мета: сформулювати у дітей уявлення про козаків, ознайомити  з періодом козаччини; виховувати у дітей шанобливе ставлення до власної історії і спонукати до наслідування кращих козацьких рис  гетьманів та кошових отаманів(відваги, мужності, безмежного патріотизму, добродушності, безкорисності, товариськості).

Обладнання: презентація, правила поведінки, відеоролики, папір для малюнків.

Літературні джерела:

  1. https://inlviv.in.ua/suspilstvo/statti/5-tsikavyh-kozatskyh-legend-dlya-ditej
  2. https://www.youtube.com/watch?v=kLlpMCeonN0

 

Хід роботи

І  Організаційна частина

 Ось знову лунає дзвінок,

Запрошує всіх до робіт.

Будемо дружно ми працювати,

Створювати та фантазувати.

ІІ Повідомлення теми та мети. Мотивація

-Раді вас бачити. Сьогодні ми поговоримо про нашу історію, сподіваюсь вам сподобається.

З кожним днем зростає інтерес багатьох людей до нашої історії. Знання свого родоводу, історичних та культурних надбань предків необхідні не лише для піднесення національної гідності, а й для використання кращих традицій у сучасному нашому житті:

Ми можемо пишатися тим, що Україна ніколи не поневолювала інші народи, а вміло захищала себе від ворогів. Був час, коли всю нашу землю загарбали й поділили між собою сусідні держави. Нестерпно було жити українському народу в неволі. І почав він утікати в пониззя Дніпра, за пороги, де були дикі степи.

  • А хто ж зможе відгадати про кого іде мова? (загадка)

Гарний, молодий ,

Має одяг різнобарвний, чарівний.

Біла блуза, червоні чобітки

Та гарного чуба на голові,

Не боїться він війни,

Та вправно скаче на коні,

Із шаблею в руці.

(Козак)

  • Отже наша тема «Хто такі козаки?»

 

ІІІ Опрацювання теми

1. Встановлення правил

-Але перед тим як розпочнемо, потрібно дізнатися правила.

1. Правило піднятої руки. (якщо хочеш сказати, спочатку підійми руку)

2. Повага один до одного (не сперечаємось)

3. Уважно слухати (не відволікатися на зайві речі)

 

2.Розповідь про козаків

-Діти, а чи знаєте ви хто ж такі козаки?

Дуже давно, коли знищили державу слов’ян – «Київську Русь» солдати залишились без роботи, тому їм прийшлось переселятись поближче до європейських країн – де вони наймались на військову справу. Такі люди називали себе козаками, що означає – вільна людина.

Козаки були дуже відважними і не боялись смерті тому на голові залишали лише чуба – який попереджував ворога, що козак не боїться загинути в бою…

Серед козаків були – характерники це люди які володіли надзвичайними здібностями. Найвідомішим характерником був Іван Сірко, який наганяв страх на ворогів.

Перегляд відеоролика (про козаків)

-Як ви вже подивилися відео, то зрозуміли що козак- це вільна людина, яка захищала українські землі.

-Далі ми поговоримо про зачіску козаків. Як називається зачіска, яку носили козаки?

3. Розповідь про «оселедець»

Чуприна - старовинна чоловіча зачіска у вигляді довгого пасма волосся на голеній голові (переважно у козаків);

 

Назва «оселедець» пішла від Катерини ІІ відомою своєю неприязню до козаків, так вона називала їхню традиційну зачіску.

Не всім дозволялося носити чуприну, котра була своєрідною відзнакою лицарського стану. Причому варто зауважити, що чуприну (оселедець) просто так не можна було собі вистригти. Тільки після посвяти у козаки (після першого бою, першого морського походу та складних іспитів) дозволялося воїнові голити голову, залишаючи чуприну.

(фото оселедця)

 

  • Чи знаєте ви, як називалася домівка козаків?(Хортиця, Запорізька Січ)

 

4. Розповідь про Запорізьку Січ

Запорозька Січ була обведена високими валами з частоколом і зрубами, на які ставилися гармати. Між валами була широка площа, на краю якої стояли курені — казарми, де мешкали запорожці. Козацька залога на Січі, що звалася також кошем, нараховувала кілька тисяч (іноді її чисельність доходила до 10 тис.) озброєних козаків. На площі містилася церква, будинки старшини, школа, господарські та військові споруди. Площа біля церкви була центром суспільно-політичного життя Запорозької Січі, де відбувалися Січові ради тощо. Поза валами був Січовий базар, куди приїжджали купці зі своїми товарами.

(перегляд відео: Хортиця. Вид зверху, фото)

 

5. Фізкультхвилинка

 

Раз! Два! Три! Чотири! П'ять! (тупіт ногами)

Час прийшов нам спочивать.

Тож піднімем руки вгору, (потягування)

Ніби глянемо на зорі.

А тепер всі руки в боки, (стрибки)

Як ракета - вгору , вгору!

Десять, дев'ять, вісім, сім!

Час за парти нам усім.

 

6. Розповідь «Чим займались українські козаки»

Серед козаків були люди всіх верств і родів занять. Так серед них були шевці, ковалі, зброярі, гончарі, столяри. Козаки вміли робити все – від одягу до зброї. Були серед козаків і чабани, і лікарі. Останні, здебільшого, були людьми старшого віку, які вже чимало бачили, а тому і знали. Лікували травами і замовляннями. Були серед козаків і рибалки, й бджолярі. Зазвичай, козак, який виготовляв щось, сам і продавав свій товар.

Козаки вміли добре грати на музичних інструментах. Улюбленою, звичайно ж, була кобза. Але грали також і на цимбалах, і на скрипці, і на сопілках, і на лірах. На Січі навіть існували спеціальні музичні школи, в яких навчали маленьких хлопчиків. У танцях їм також не було рівних – часто танцювали аж до того моменту, поки тіло зовсім не знесилювалось. (фото муз. інструментів)

 

Більш спокійним способом відпочинку була люлька. Кожен козак мав свою люльку і дуже пишався нею. Втрата люльки для козака була справжнім горем. Отже, козаки були не тільки вправними лицарями, але й вмілими господарями. Любили працювати і відпочивати.

 

7.Вправа «Козацька вікторина»

(вправа зроблена у Learning apps)

 

8. Який мали вигляд козаки?(одяг)

Відео про одяг козаків (1:20)

 

9. Творче заняття «Створення козака»

-А зараз ми роздамо вам листочки на яких спробуємо намалювати козака чи можливо хтось хоче українку. Справа у тому, що це буде не звичайний малюнок. Ми будемо малювати його/ її з обведених пальчиків. Я показую, а ви повторюйте за мною. Потім авжеж розфарбуємо. Заодно перевіримо, чи запам’ятали ви як виглядає козак.

 

Підсумки

- Ну що ж, виховний захід добігає кінця, скажіть, що запам’яталося вам найбільше? Чому? Що нового ви дізналися про козаків? Чи сподобався вам виховний захід?

- Ви молодці, дякую вам!

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Бабина Анна
Додано
2 лютого 2021
Переглядів
2148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку