Виховний захід для 1 класу "Ми діти – України неньки."

Про матеріал
Розвивати знання дітей про рідний край - Україну, її народ та мову, продовжувати знайомити їх з вишиванням як одним із видів українського декоративно-прикладного мистецтва, елементами українського національного одягу.
Перегляд файлу

 

Тема: Ми діти – України неньки.

Мета:

  •  розвивати знання дітей про рідний край - Україну, її народ та мову, продовжувати знайомити їх з вишиванням як одним із видів українського декоративно-прикладного мистецтва, елементами  українського національного одягу;
  • за допомогою художнього слова розвивати інтонаційну виразність мовлення, збагачувати словниковий запас дітей, вчити послідовно та зв'язно розповідати  про предмети   українського національного одягу;  вправляти в доборі іменників та прикметників, у римуванні,  утворенні пестливих слів;
  • вправляти дітей в симетричному викладанні орнаментів з готових форм, розвивати мислення, уяву, фантазію;
  • виховувати в дітей глибокі почуття любові до своєї Батьківщини, прищеплювати любов до народних звичаїв.

 

Матеріал: український національний костюм, свічка, віночок, ширма для виставки українського національного одягу,  готові форми для викладання геометричних орнаментів, готові форми  сорочок для дівчаток та хлопчиків, українські мелодії.

 

 Хід.

 

I. Вступна частина.

  1. Емоційне налаштування  ( діти виконують на колі).

 

Маленькі наші ніжки,

Та добре знають путь.

На службу Україні,

Як виростуть підуть.       ( крокують по колу)

Маленькі наші ручки,

Та кріпнуть і ростуть.

На службу Україні

Всю працю віддають.      ( діти піднімають руки від плечей і вгору)

Дитячі в нас серденька,

Та щирі почуття.              ( діти прикладають праву руку до серденька зліва)

Любити Україну

Ми будем все життя .      ( діти піднімають руки вгору і вітаються)

 

     2. Актуалізація опорних знань.

 

                                 Де найкраще місце на землі

Де зелені хмари яворів

Заступили неба синій став,

На стежині сонце я зустрів,

Привітав його і запитав:

  • Всі народи бачиш ти з висот,

Всі долини і гірські шпилі.

Де ж найбільший на землі народ?

Де ж найкраще місце на землі?

Сонце посміхнулося здаля:

  • Правда, все я бачу з висоти,

Всі народи рівні. А землі

Там найкраща, де вродився ти!

Виростай, дитино, й пам'ятай:

Батьківщина – то найкращий край!

                                           Д. Павличко

 

II. Основна частина.

 1. Повідомлення теми й мети. Мотивація навчальної діяльності.

 

     -  Сьогодні, діти, ми з вами зустрілися знову,

        Про маленьких українців поведем розмову.

        Про теплий, рідний, любий дім

        І вишиваночку у нім.

 

  • Діти, скажіть  мені, будь ласка, як називається наша Батьківщина? ( Україна). Давайте  сьогодні ми з вами запалимо свічечку, яка буде символом нашої любові до України. І у ваших сердечках нехай запалає маленький  «вогник» гордості за те, що ви – українці. Я прошу вас пронести цей вогник через усе своє життя. Тож будьте чесні, розумні, горді, любіть свою Батьківщину. А що для вас означає Батьківщина?

 

( вчитель запалює свічку і по черзі передає її кожній дитині)

 

1-а дитина:    Батьківщина – це труд і свято,

2-а дитина:    Батьківщина – це мама і тато.

3-а дитина:    Це твої найкращі друзі,

4-а дитина:    І   бджола у весняному лузі.

5-а дитина:    Сонце в небі і зоряна ніч солов'їна – це моя Батьківщина.

6-а дитина:    Батьківщина – це ліс осінній,

7-а дитина:    Це домівка моя, і школа,

8-а дитина:    І гаряче сонячне коло.

 

2. Вправа «Мозковий штурм».

- Діти, дайте відповіді на такі питання .

  • Як ми звемо рідний край, де ми народилися, живемо? (Батьківщина).
  • Як називають народ, що населяє Україну? (  українці).
  • Яке місто  є столицею нашої держави?  ( Київ).
  • В якій області ми живемо? ( Полтавській).
  • Яка річка протікає через усю Україну? ( Дніпро).
  • Які гори є в Україні? ( Карпати).
  • Які є моря в Україні?  ( Чорне море, Азовське море).
  • Які ви знаєте державні символи України?  (Гімн, герб, прапор).
  • Які ви знаєте народні символи України?  (калина, верба, вишитий рушник).

 

3. Дидактична гра «Яка наша Україна?».

- Чи знаєте ви, яка  наша країна – Україна?  Україна -  могутня. А ще яка?

 

(калинова, квітуча,зоряна, барвінкова, багата, співуча,барвиста, дружня,мила, дорога, гарна, рідна).

 

4. Дидактична гра «Яка наша мова?».

- Молодці ! Діти, а як називають людей, які живуть на Україні?  ( українці).  А хто ви? ( українці). Якою мовою розмовляють українці? ( рідною, українською). Діти, що можна сказати про нашу рідну українську мову, яка вона?

 

( солов'їна, милозвучна, калинова, рідна, красива,пісенна, барвінкова, материнська,неповторна,казкова, співуча).

 

 

 5. Знайомство з  національним одягом.

                                                         Не забудь!

Хлопчик                    Ще малий, але ж сміливець –

                                  Сам біжить у гай…

                                   Ти, мій хлопче – українець,

                                Те  запам'ятай.

Дівчинка                 Ще мала, а по барвінок

                                Вже ходила в гай.

                                Ти, дівчатко –

                                 Українка,

                                 Тож не забувай.

Разом                      Вирина  стежина рідна

                                З теплої  трави…

                                Мати наша Україна,

                                 Не забудьте ви!

 

  • Діти, подивіться на одяг наших українців. Він у них не звичайний, а святковий.  Скажіть у що одягнений Михайло? ( сорочка-вишиванка, червоні шаровари, синій пояс, на голові – шапка, на ногах – чоботи). А як ви одягнені, наші хлопчики? Що у вас спільного з одягом Михайлика?

 

  • А у що одягнена Марійка? ( сорочка-вишиванка,спідниця, фартушок,на голові – віночок, на шиї – червоне намисто, на ногах – червоні чобітки). А в що одягнені наші дівчатка? Що у вас спільного з одягом Марійки?

 

6. Дидактична гра «Яке наше вбрання?».

- Давайте програємо в гру,  нам треба підібрати прикметники до іменників.

 

  • Українська сорочка яка? ( вишита,тоненька, лляна, біла).
  • Українські шаровари які? ( широкі, червоні, просторі, великі, українські).
  • Українська спідничка яка? (невеличка,яскрава, зручна,  синя, пряма, вишита).
  • Український пояс який? ( чоловічий, широкий, міцний, довгий, ошатний).
  • Українські чобітки які? (червоні, міцні,  високі, невисокі, зручні).
  • Український віночок який? ( різнокольоровий, гарний, квітучий, новий, барвистий).

 

Фізкультхвилинки

(Діти у супроводі аудіо запису української народної мелодії виконують танець «Гопак»).

  • А зараз дітки, давайте відпочинемо, затанцюємо «Гопак».

 

7. Знайомство з вишиваними виробами.

Вчитель демонструє презентацію «Вишивані вироби».

  • Вишивання  -  стародавній народний промисел українців. Погляньте уважно на вишиванки, які кольори переважають на них? ( Червоний і чорний). І це не даремно, бо червоний та чорний кольори символічні: червоний колір здавна символізував радість та любов, а чорний – смуток та тугу.
  • Про кольори української вишиванки є пісня. Послухаймо ж її.

                         Звучить фрагмент пісні «Два кольори» ( сл..Д.Павличка).

  • Сучасний український вишитий одяг дуже гарний та різнокольоровий. І кожен колір має свою мову.

Червоний колір – означає символ любові  і щирості,

Синій колір – символ неба, сили і здоров'я.

Жовтий колір – символ сонця і хліба.

Зелений  колір – символ життя рослинного світу.

  •  Діти, зверніть  увагу, що орнаменти на вишиванках різні: геометричні  і рослинні. Як ви думаєте з чого складаються геометричні орнаменти? ( з геометричних фігур: трикутники, хрестики, зубчасті, прямі та хвилясті лінії, квадрати, кружечки, прямокутники). А з чого складається рослинний орнамент?  ( квіти, пелюстки, різні листочки).

 

8. Практична робота дітей.

 - Я пропоную викласти вам на одязі геометричні чи  рослинні орнаменти. Тоді він оживе і засяє  різнокольоровими барвами веселки.

 

              Звучить легка українська мелодія «А сорочка мамина».

 

III. Заключна частина.

 

1. Дидактична гра «Зроби слова лагідними».

- Давайте пограємо в гру Зроби слова лагідними».  Сорочка ( А лагідно як сказати?) – сорочечка.

Дівчина   - дівчинка;

Хлопець  - хлопчик;

Вишиванка  - вишиваночка;

Спідниця  - спідничка;

Чоботи  - чобітки;

Пояс   - поясочок;

Фартух  - фартушок.

 

2. Творча гра «Склади віршик».

- А тепер давайте уявимо себе поетами і спробуємо дібрати потрібні слова і скласти тематичні віршовані рядки.

 

 Одягну український віночок –

Затанцюю веселий …. (таночок).

Гарні хлопці стоять біля ганку  ,

А на них сорочки - …. (вишиванки).

 

Я танцюю гопак залюбки,

Адже в мене зручні … (чобітки).

Вишиванку везу на гостинець:

Пам'ятайте, що я …. (українець).

 

3. Рухлива гра «Передай віночок».

- Пограймо  в гру «Передай віночок». Ставайте в коло  та під веселу  українську мелодію передавайте віночок одне одному. Коли музика зупиниться , дитина, у чиїх руках опинився віночок, виходить на середину і танцює з віночком на голові довільні рухи. Коли це хлопчик, то він вибирає собі дівчинку і танцюють удвох. Решта дітей весело плескають у долоні. Гра повторюється 3 рази.

 

4. Підсумок.

- Діти, ви  сьогодні молодці! Що вам  найбільше сподобалось?

 


 

1