Сценарій позакласного заходу до Дня українського козацтва для учнів 5-6 класів. Розважальна конкурсна програма, яка несе в собі утвердження в свідомості й почуттях учнів патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України.
Сценарій свята «Ми - козачата»
Мета: ознайомити та розширити набуті знання учнів з повсякденного та воєнного життя козаків, виховувати почуття пошани та повагу до народних традицій , патріотичні почуття, кращі моральні якості особистості ,сприяти формуванню у дітей любові до рідної землі та українського народу, зацікавленість українською народною творчістю.
Завдання: утвердження в свідомості й почуттях учнів патріотичних цінностей, переконаньі поваги до культурного та історичного минулого України.
Обладнання: святково оформлений зал, музичний матеріал ,2 чоловічі українські костюми, 2 комплекти боулінгу, 2 комплекти роздрукованих букв (С,П,О,Р,Т), булавки,2 таці з продуктами (овочі, крупи,сало), 2 мольберти, фломастери, 2 столи ,2 тарілки вареників.
Хід заходу
ВЧИТЕЛЬ.
Доброго дня, дорогі діти, шановні дорослі!
Ми зібралися, щоб переконатися, що ми є нащадками славного козацького роду, що в наших жилах тече кров сміливих, відважних, розумних людей – вільних козаків. Сьогодні ми проведемо спортивно-розважальні змагання для учнів 5 та 6 класів, у якому учасникам потрібно буде продемонструвати сильний характер,козацьку кмітливість і найкращі фізичні якості. Запрошуємо команди.
Команди-курені заходять до зали під виконання пісні «Гей ,там на горі»
Шановні гості та учасники оцінюватиме спритність та кмітливість наших козаків рада у складі:
1. Військового старшини, ,радника головного отамана війська Запорізького Леоніда Григоровича Леонтьєва,
2. Депутата Новокаховської міської ради Сергія Валентинович а Євстратова
3. Вчителя фізичної культури Василя Павловича Овчарова
4. Учня 11-го класу Кирила Заїки.
Звучить «Запорізький марш» Є.Адамцевича
ГЕТЬМАН (читає).
«Сини мої, козаки! Я, гетьман козацького війська, наказую провести змагання двох куренів, щоб підняти бойовий дух і мудрість нашого козацтва» Отамани, шикуйте курені!Привітайте один одного!
1.ПРИВІТАННЯ КУРЕНІВ
Отаман першого куреня (командує).
Курінь « Козачата »! Рівняйсь, струнко!
Отаман другого куреня (командує).
Курінь « Гайдамаки »! Рівняйсь, струнко!
ГЕТЬМАН. Вільно.
Перший конкурс:
2. КОНКУРС «КОЗАЦЬКА КМІТЛИВІСТЬ»
Окрім зброї, сили і вміння гарно битися, козаки мали ще одну значну перевагу – кмітливість та хитрість. Практично завжди їм вдавалось непомітно підкрастися до ворога та застати його зненацька. Звичайно це додавало шансів здобути перемогу,а ще козаки були добре навчені та багато чого знали. Перевіримо і ваші знання.
(Запитання куреням задаються по черзі – 7 запитань)
1.Кого називали козаком? (Вільну людину).
2.Хто стояв на чолі козацького війська? (Гетьман).
3.Як називали хати, в яких жили козаки? (Курінь).
4.Де розташовувались козацькі табори? (Запорізька Січ).
5.Про яку деталь козацького вбрання казали: «Широкі, як Чорне море». (Шаровари).
6.Як називалась козацька зачіска? (Оселедець).
7.З ким вели війни козаки за незалежність? ( З Туреччиною, Польщею).
8.Які імена козацьких гетьманів вам відомі? (Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Петро Полуботок...)
9.А чи знаєте ви ім`я дивовижного гетьмана – силача, який легко міг зламати руками підкову? (Іван Підкова).
10.Як називається герб України? (Тризуб)
11. Що символізує прапор України?(Жовтий колір-пшеничне поле,синій – блакитне небо)
12.Що символізує герб України?(Волю)
13.Святині Запорізького війська,які козаки брали у всі походи? (Козацькі клейноди)
14.Хто входить до курінної старшини?(Отаман,суддя,писар,кухар)
15.Символ влади гетьмана (Булава)
16. Як називали козацькі човни? (Чайки)
17.Які гетьмани зображені на грошових купюрах?(Іван Мазепа,Богдан Хмельницький)
18.Де ви могли бачити пам’ятники козацьким ватажкам у Херсонській області?(По дорозі до Херсону)
19.Перерахуйте зброю Запорізьких козаків.(Ніж,спис,шаблі,пістолі,рушниця,фузія,фальконети,гармати)
3.КОНКУРС ОТАМАНІВ (2 отамани)
Курінний отаман – це особа виборна, значення слова «отаман» — «батько людей» чи «людина, яка є батьком». Курінний отаман відав господарством, коштами куреня і здійснював управління його справами, вирішував всі питання. що стосувалися життя та побуту козаків запорозьких куренів ,а тому мав стати прикладом іншим козакам. Зараз наші отамани продемонструють свою дисциплінованість та акуратність,кожен має вдягтися якнайшвидше та мати при цьому акуратний вигляд.
(Виносяться речі,отамани підходять до них,за командою вони повинні швидко одягнутися, правильно та охайно)
4.КОНКУРС ВЛУЧНИХ СТРІЛКІВ (5 чоловік)
Зброя козаків була дуже різноманітною. Складалась вона зі зброї виготовленої на Січі, та зброї захопленої в боях з іншими народами. Частина зброї була дуже поширена, такі як шаблі, пістолі, рушниці, інші навпаки зустнрічалися нечасто - алебарди, аркебузи, бердиші. Серед вогнепальної зброї використовували гармати. Козаки вміло застосовували наявну зброю, постійно підвищували свій рівень, а також вигадували нові прийоми застосування зброї, що надавало їм значної переваги перед супротивником.
Наступний конкурс влучних стрілків – треба збити як найбільше кеглів ,у кожного козака одна спроба. Мої помічники рахують бали.
5. КОНКУРС «ГРА СЛІВ» (5 чоловік)
Козаки дуже любили пишномовство, та інші закручені вирази.Зараз ми спробуємо погратися зі словами. Потрібно 5 козаків з кожного куреня. Вони виходять,на кожного з них прикріплюються букви С,П,О,Р,Т.
Козаки,ви, повинні уважно слухати питання і відповісти на них. Відповідь ви даєте не в голос – а шикуєтесь буквами у певне слово-відповідь. Кожен раз даючи відповідь на питання вам треба поміняти букви місцями и вишикуватись у тому порядку,щоб отрималось слово-відповідь,можливо якась буква виявиться зайвою Тож уважно слухайте питання.
6. КОНКУРС «КРАЩИЙ КУХАР» (2 чоловіки)
Жінки не допускалися на Січ,тому козакам самим доводилося займатися домашнім господарством,хоч вони й були з ним мало знайомі. Та все у ним виходило добре,бо були вони кмітливі у домашньому побуті. А ще вони були дуже винахідливими. За відсутності металевого посуду примудрялися варити собі страву у дерев'яних корцях, підкидаючи безупинно, один за одним, у корець розжарені на вогні камені, доки не закипала залита в посудину вода. Мабуть, ви вже зрозуміли,що зараз наші козаки будуть готувати собі їжу. І покажуть, на що вони здатні без жінок. А готуватимуть вони куліш.
По 2 чоловіка з куреня.
(Виносять таці з продуктами,треба в миску скласти всі інгредієнти,які потрібні,щоб зварити куліш)
7.КОНКУРС «ХТО КОГО ПЕРЕТАНЦЮЄ» (2 чоловіки)
Козацький танець був не просто танцем для душі. Це були спеціальні акробатичні вправи, які допомагали козаку навіть у бою.
Козак, як вихор, міг із шаблею в руках, вистрибуючи, виконувати спеціальні елементи танцю. Самі вороги говорили, що важко битися з козаком, в якого вселився ніби сам біс. В цьому козаку допомагав танок- гопак.
Отож, спробуйте і ви свої сили в танці. По одному козаку з куреня. Хто довше танцюватиме навприсядки, той – переможець.Мій помічник джура продемонструє.
Звучить український народний танець «Гопак»
8. КОНКУРС МАЙСТЕРНИХ ХУДОЖНИКІВ
Козаки займалися всім. Між ними були люди всякого стану: шевці, кравці, ковалі, гончарі, були столяри і такі майстри, що робили гарбички, вози,а також художники. Кожен курінь повинен вишикуватись у шеренгу.
На прикріплених аркушах паперу кожна команда повинна намалювати козака на повний зріст. Один учасник біжить – малює голову, повертається, тоді наступний – тулуб і т.д. Виграє команда, яка швидко, згуртовано, акуратно і точно намалює козака.
9.КОНКУРС НАЙСПРИТНІШИХ
Увесь курінь шикується у шеренгу,один курінь напроти іншого.,виставляється 1 стільчик,на ньому шапка отамана. Кожен учасник має добігти до стільчика,взяти шапку,надягти її і голосно викрикнути «Я козак»,за цей конкурс 10 балів. Якщо хтось із козаків виконав завдання не повністю – куреню знімається 1 бал
10.КОНКУРС «ЧАСТУВАННЯ»
Козаки любили попоїсти. На вечерю часто подавали гречані галушки з часником або юшку, зварену з риби. За козацьким звичаєм, за столом необхідно було з’їсти все, що було наварено і спечено.
Обидва курені продемонстрували сильний характер,козацьку кмітливість і найкращі фізичні якості.А зараз вони повинні продемонструвати згуртованість. Завдання кожного куреня з’їсти всі вареники,по черзі,один за одним,але без рук,а допоможуть вам у цьому наші господині.
Вчитель. Це був останній конкурс для наших козаків,поки рада підбиває підсумки,ми трішки відпочинемо.
Виконання пісні С.Ротару «Одна калина»
ГЕТЬМАН (читає грамоту).
Я – гетьман усіх вільних земель українських і всієї держави – даною мені владою і своєю волею велю привітати найсміливіших, найдружніших козаків.
(Оголошуються переможці, нагороджуються грамотами і подарунками).
А зараз я передаю слово голові ради Леонтьєву Леоніду Григоровичу
Гетьман.
Хай не буде суперечок
Серед нас ніколи!
Нехай спорт нас об`єднає
В нашій рідній школі!
Здорові діти – нація здорова,
Багата Україна і чудова.
Тож здоровими ростіть,
В майбутнє добрими ідіть.
ВЧИТЕЛЬ.
Наші змагання закінчились. Обидва курені показали, що вони - гідні нащадки славного козацького роду, справжні козаки.
Навчайтеся бути здоровими! І навчайте цього інших людей, що оточують вас.
Успіхів вам і здоров`я!
Список використаних джерел:
1.Л.Тамадзе, «Святкові сценарії», Харків 2010 р.;
3. Е.Плєшкова, «Кращі ідеї для свята», Харків 2008 р. (ігри,конкурси)
4. Журнал «Виховна робота в школі» №12, 2015 р.
5. Журнал «Шкільний світ» №9, 2016р.
Додаток
Назва конкурсу
|
Козачата 5 класи |
Гайдамаки 6 класи |
1. ПРИВІТАННЯ КУРЕНІВ (Девіз, емблема) – 5 балів
|
|
|
2. «КОЗАЦЬКА КМІТЛИВІСТЬ»
|
|
|
3.КОНКУРС ОТАМАНІВ (одягнутися охайно,швидко) 5 балів
|
|
|
4.КОНКУРС ВЛУЧНИХ СТРІЛКІВ (кількість збитих фішок)
|
|
|
5. КОНКУРС «ГРА СЛІВ» (хто швидше і правильно викладе слово-відповідь) 6 балів
|
|
|
6. КОНКУРС «КРАЩИЙ КУХАР» (правильні продукти для куліша) 5 балів
|
|
|
7.КОНКУРС «ХТО КОГО ПЕРЕТАНЦЮЄ» (хто довше буде танцювати) 5 балів
|
|
|
8. КОНКУРС МАЙСТЕРНИХ ХУДОЖНИКІВ (гарний,акуратний малюнок) 5 балів
|
|
|
9.КОНКУРС НАЙСПРИТНІШИХ 10 балів
|
|
|
10.КОНКУРС «ЧАСТУВАННЯ» (хто перший з’їсть вареники) 5 балів
|
|
|
1