Виховний захід для учнів 6 класу «Невідома і незвичайна хімія»

Про матеріал
Виховний захід готує учнів 6 класу до майбутнього сприйняття предмету хімії. Містить інструкції до виконання цікавих, яскравих дослідів, щоб викликати зацікавлення до вивчення цього предмету. Мета:  зацікавити учнів новим навчальним предметом – хімією;  розкрити значення речовин та перетворень у навчальному світі та повсякденному житті людини;  активізувати пізнавальну та розумову діяльність учнів;  вдосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати;  розвивати логічне та критичне мислення;  виховувати допитливість, кмітливість, дбайливе ставлення до себе та оточуючих.
Перегляд файлу

1

 

СТАРОБІЛЬСЬКИЙ ЛІЦЕЙ №3

СТАРОБІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховний захід для учнів 6 класу

«Невідома і незвичайна хімія»

 

 

 

 

 

 

Розробила: учитель вищої категорії, учитель-методист

Лисогор Людмила Павлівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Старобільськ 2021

Виховний захід для учнів 6 класу

в межах Дня науки

«Невідома і незвичайна хімія»

Мета:

  • зацікавити учнів новим навчальним предметом – хімією;
  • розкрити значення речовин та перетворень у навчальному світі та повсякденному житті людини;
  • активізувати пізнавальну та розумову діяльність учнів;
  • вдосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати;
  • розвивати логічне та критичне мислення;
  • виховувати допитливість, кмітливість, дбайливе ставлення до себе та оточуючих.

Обладнання:

  1. Висловлювання записані на дошці:

«Хімія – це галузь чудес, де сховане щастя людини» (Максим Горь-кий)

«У хімії – все можливо» (Ш.А. Вюрц)

«Хімія – дивовижна наука! Вона дивиться всюди і скрізь відкриває гармонію, наполеглива шукає початок життя» (Максим Горький)

«Широко простягає хімія руки свої в справи людські» (М.В.Ломоносов).

  1. Реактиви та обладнання описані в інструкціях до дослідів.

Хід заходу

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Актуальність теми.

Вступне слово вчителя:

УВАГА! Шановні діти! Все, що нас з Вами оточує: це повітря, яким живі організми дихають; земля, по якій ми ходимо; її глибинні мінерали та породи; Водний океан; Гори – містять безліч різноманітних речовин, що зазнають постійних перетворень. Ці зміни можуть бути як руйнівними, наприклад, виверження вулканів та землетруси, паводки та поява нових пустель, так і створюючими: насадження лісів, осушення боліт, підкорення Космосу. Перетворення можуть бути, як природними, так і штучними; як тривалими, так і миттєвими.

Хімія – це одна з природничих наук, яка вивчає речовини та їх перетворення. Нею захоплювалося багато видатних людей. Ось деякі їх висловлювання (звертаємося до висловлювань на дошці):

«Хімія – це галузь чудес, де сховане щастя людини» (Максим Горький)

«У хімії – все можливо» (Ш.А. Вюрц)

«Хімія – дивовижна наука! Вона дивиться всюди і скрізь відкриває гармонію, наполеглива шукає початок життя» (Максим Горький)

«Широко простягає хімія руки свої в справи людські» (сказав близько 260 років тому один із засновників сучасної хімії М.В.Ломоносов).

Справедливість цих слів зрозуміла кожній людині в світі. Сьогодні ми запросила Вас у гості до науки Хімії – побачити дива, на які вона здатна.

ІІІ. Основна частина.

Королева Хімії:

(вдягнута в білий халат, на якому аркуші з формулами хімічних сполук. На голові – корона з символами найпоширеніших у Всесвіті й на Землі хімічних елементів (Н, О) і елементів, найважливіших для живої природи (С, N, P).

Добридень! Я – королева Хімії!

Вітаю всіх в моїй країні,                 Де перетворення здійсняться,

В країні добрій, чарівній,                Яких в природі світ не знав.

Де поважаються святині,                 Ну, досить, досить вихваляться,

Закони Всесвіту міцні.                     Приступимо до справжніх справ.

 

«Диво» перше:

«Вулкан на столі»

Реактиви: амоній дихромат.

Посуд та обладнання: скляна паличка, залізний піддон або аркуш азбоцементу, нагрівальний прилад.

Для досліду необхідно 30г або більше тонко подрібненого амоній дихромату. Яскраво-оранжевий порошок амоній дихромату насипають конусом на залізному піддоні або аркуші азбоцементу. До поверхні конуса підносять розпечену скляну трубочку й домагаються початку розкладу амоній дихромату. Далі в темряві спостерігають «виверження вулкана», яке супроводжується шипінням та викидом «вулканічного» попелу. Світло вмикають після завершення хімічного процесу. Спостерігають появу на місці конуса амоній дихромату порівняно великої кількості темно-зеленого пухкого порошку хром (ІІІ) оксиду. Процес описує рівняння:

(NH4)2Cr2O7 → Cr2O3 + N2 + 4H2O

Хром (ІІІ) оксид використовують для приготування зеленої фарби, яка не вицвітає на сонці, а також як абразивний матеріал для тонкого шліфування.

 

«Диво» друге:

«Вогнева змія»

Реактиви: кальцій глюконат.

Посуд та обладнання: сухе паливо, керамічна плитка або чашка з піском.

Сухе паливо підпалюють, зверху кладуть таблетку кальцій глюконату. Спостерігають «ріст змії». Сіль кальцій глюконат розкладається, утворений вуглекислий газ розпушує вуглець.

 

«Диво» третє:

«Гроші, які не горять!»

(або «Неспалима хусточка»)

Реактиви: ацетон.

Посуд та обладнання: банкнота номіналом в 1 гривню або бавовняна хустинка, порцелянова чашка, пінцет, спиртівка.

У порцелянову чашку наливають невелику кількість ацетону й дуже ретельно змочують ним грошову банкноту. Потім її виймають, віджимають зайву вологу і підпалюють від спиртівки, тримаючи обережно пінцетом. Варто використовувати рукавиці з цупкої тканини, бо полум’я може бути великим. Банкнота займається, але згодом полум’я гасне, а папір залишається не пошкодженим полум’ям.

 

«Диво» четверте:

«Кров без рани»

«Зцілення рани». До нас завітала королева Хімії. Вона продемонструє свої чарівні здібності, бо славиться вмінням заліковувати порізи так, що й шрамів не залишиться.

Реактиви: 3% розчин ферум (ІІІ) хлориду, 3% розчин калій роданіду, 1% розчин натрій фториду.

Посуд та обладнання: поліетиленовий ніж чи меч, хустка.

Меч демонструють глядачам. Потім викликають когось з глядачів, просять закатати рукав. Ваткою промивають долоню (для дезінфекції) розчином ферум (ІІІ) хлориду, а безбарвним розчином калій роданіду змочують меч. Намагаються залишити якомога більше розчинів. Далі мечем проводять по долоні. Можна підкласти білий папір, щоб продемонструвати як рясно тече «кров». Потім долоню протирають хусткою, змоченою розчином натрій фториду. Показують глядачам, що рани немає.

В основі досліду лежить взаємодія йонів Fe 3+ з йонами SCN-, при цьому утворюється криваво-червона комплексна сполука – ферум (ІІІ) роданід Fe(SCN)3. Реакція дуже чутлива і широко застосовується в аналітичній хімії.

 

ІV. Завершальне слово.

Король Хімії:

Ось і побували ми в країні Хімії, побачили як працює кратер вулкана, дізналися як з ліків від алергії добути «Вогневих змій», переконалися, що є гроші, які горять, та не згорають. І все це мізерна частинка тих чудес, на які здатна хімія. Без неї не обійтися ні космонавтиці, ні авіації, атомній промисловості, для яких створює сучасні матеріали, ні сільському господарству, ні транспорту чи будівництву. Та й нам з Вами у звичайному побуті допоможе!

Учитель:

Різні галузі народного господарства споживають сотні тисяч тон хімічної продукції: пластмас, волокна, фарби, миючі засоби, мінеральні добрива, речовини для захисту рослин, тварин, регулятори росту; рятує життя, поставляючи кисень до лікарень, особливо в часи короновірусу. Хімія дозволить розв’язати глобальні проблеми людства: харчову, енергетичну, сировинну, екологічну. Потоваришуйте з хімією, бо це область чудес, де сховане щастя людства.

Успіхів всім Вам у всіх добрих справах!

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Виховна робота
Додано
11 листопада 2021
Переглядів
368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку