Проведено виховний захід у межах місячника правового виховання з учнями 9-го класу гімназії з попередження злочинності, роз'яснення чинного законодавства щодо правової відповідальності неповнолітніх, були обговорені питання профілактики насильства серед школярів та в їх родинах, навчання школярів ненасильницьким методам вирішення конфліктів.
Тема: Запобігання різним формам насильства
Мета: навчити дітей користуватися своїми правами в різних ситуаціях, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки; дослідити проблематику насильства в суспільстві щодо неповнолітніх й розробити ефективні шляхи вирішення цієї проблеми; підняти інтерес учнів до цієї проблеми; підвищити правову культуру та правову психологію підлітків; допомогти запам’ятати основні поняття, розвивати пам’ять, мову, вміння класифікувати й узагальнювати.
Обладнання: Ілюстративний матеріал, словник нових слів, прикрашена класна кімната (сцена).
Основні поняття: Конституція, права дитини, Конвенція, булінг.
Хід проведення заходу
Ведуча 1. Увага! Чорний ящик! У ньому кілька цінних речей. Вгадайте, що саме сховано в чорному ящику.
Ведуча 2. Тут знаходяться предмети. Поглянувши на них, можна зразу розповісти про людину, яка є громадянином держави. Що це?
Учні. Паспорт, свідоцтво про народження.
Учень 1. Ці документи підтверджують громадянство – належність людини до певної держави. Кожна людина живе в тій чи іншій державі і має зв’язки з суспільством, в якому вона живе.
Учень 2. Держава, як офіційний представник суспільства, юридично закріплює, насамперед, в Конституції України, права та обов’язки людини і громадянина.
Ведуча 1. Конституція – закон про устрій, будову держави, про головні права та обов’язки громадян.
Ведуча 2. У Конституції України (ст.24) записано «Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом».
Учень 1. Отже, кожний громадянин України має однаковий обсяг прав незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, майнового стану, місця проживання, мови, роду і характеру занять.
Учень 2. Права дитини – це спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років для існування і досягнення зрілості.
Ведуча 1. У нашій країні серед основних порушень прав діти виділяють такі: "дорослі ображають, погрожують, б'ють дітей", "батьки б'ють за погані оцінки, за неслухняність", "батьки б'ють, перебуваючи у стані алкогольного сп'яніння", "б'ють, ображають однолітки, старші хлопці".
Ведуча 2. Народжується дитина. Щоб вона виросла щасливою людиною – необхідно оточити дитину любов’ю.
Ведуча 1. З давніх часів людство піклувалось про своє майбутнє. 20 листопада 1989 р. Генеральною Асамблеєю ООН була схвалена Конвенція про права дитини.
Учень 1. Конвенція – це угода, міжнародний договір. Метою цієї Конвенції є встановлення стандартів для захисту дітей від зневаги та образ, з якими вони стикаються до певної міри щодня в усіх країнах.
Учень 2. На першому плані в цьому документі стоять інтереси самої дитини.
Ведуча 2. Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті. У них ви знайдете 40 прав, які має дитина.
Ведуча 1. Інколи права порушуються. Прояви насильства супроводжують людство з давніх-давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї.
Ведуча 2. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження.
Ведуча 1. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування.
Ведуча 2. І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його.
Учень 1. Що ж таке насильство?
Учень 2. Це дії, які робить одна або кілька осіб і які:
- чиняться зумисно і спрямовані на досягнення певної мети;
- спричиняють шкоду ( фізичну, моральну, матеріальну) іншій особі;
- порушення права і свободи цієї особи;
- унеможливлюють ефективний самозахист потерпаючих від насильства ( той, хто чинить насильство, має значні переваги: фізичні, психологічні, матеріальні, адміністративні тощо).
Учень 3. А знаєш, що інколи буває у школі?
Учень 4. Ситуація в їдальні.
- Іван, зайшовши у їдальню, і, як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшов Василь і попросив звільнити його стілець. Він відштовхнув хлопця з такою силою, що він впав на підлогу.
Учень 5. Ситуація на уроці.
- Дмитрик взяв без дозволу ручку Олега. Коли Олег це побачив, вдарив Дмитрика.
Учень 3. У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я.
Учень 4. Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему – і хвороби неминучі.
Ведуча 1. Все залишає свій слід.
Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбити один цвях в стовп огорожі.
Ведуча 2. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше. Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи.
Ведуча 1. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха.
Ведуча 2. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся – шрам залишиться.
Ведуча 1. Не потрібно самому ображати нікого. Цькування, залякування, агресивне переслідування одного з членів колективу з боку інших представників колективу – це боулінг.
Ведуча 2. Та реагувати на образи потрібно правильно.
Учень 1. Буває так. Діалог з дітьми:
– Ти ідіот!
– Це дуже образливо!
– Наче мені не плювати!
– У тебе будуть проблеми!
– Звісно, коротишка…
Учень 2. А може бути так. Приклад поведінки, яка не дає можливості агресору продовжувати цькування.
– Ти ідіот!
– Вважаєш, що я ідіот?
– Так.
– Так, іноді я роблю дурниці, це правда.
– Ти завжди їх робиш.
– Знаю, ти така розумна, тобі пощастило. Ти класна.
– Дякую, а ти ні!
– Ми це вже з’ясували. Розумієш, моє щастя не залежить від того, вважаєш ти мене крутим чи ні. Я буду щасливим, навіть якщо ти будеш мене ненавидіти.
Ведуча 1. Коли образник починає цькування, він отримує задоволення від тієї негативної реакції жертви.
Ведуча 2. Треба реагувати інакше, знайти несподівану для цькувальника відповідь, і не показати своєї образи.
Мій улюблений світ –
Без насильства,
Без жорстокості, болі і зла,
Де народом заспівана пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ – це не казка,
А реальне щасливе життя,
Бо звільнивши наш світ від насильства,
Можна сміло іти в майбуття.
1