Виховний захід «МОВА НАС ЄДНАЄ»
Для учнів початкових класів
Мета: розширити знання учнів про історичний розвиток рідної мови, показати її красу і велич; розвивати усне мовлення вихованців, пам'ять, увагу; формувати ціннісне ставлення до рідної української мови; прищеплювати чинники народної моралі (ідеали добра, справедливості, патріотизму).
Обладнання:
Наочне оформлення: плакати "Найбільше й найдорожче добро в кожного народу – це його мова" (Панас Мирний), «Наша мова - солов’їна», «І чужого научайтесь, й свого не цурайтесь» (Т. Шевченко), «Рідна мова є і вічно буде», «Плекаймо мову – душу українського народу»;.
Хід заходу
Вчитель: Дорогі діти, сьогодні, 21 лютого, ми відзначаємо Міжнародний день рідної мови. Сьогодні всі слова і вірші присвячуємо нашій рідній українській мові. Цим ми ще раз звернемо увагу на те, яка наша мова красива, милозвучна, багата. І як легко нам нею висловлюватися, добираючи правильні, влучні слова.Щасливі ми, що народилися і живемо в такій чудовій, мальовничій землі - в нашій славній Україні. Тут живуть наші батьки, тут жили наші прадіди – тут корінь роду українського, що сягає історією не на сотні, а на тисячі років. Це свято має величезне значення для виховання підростаючого покоління.
Мова — це серце та душа народу. Немовля з перших днів свого існування чує рідну мову від матері, а потім, підростаючи, повторює перші слова. Ці слова сповнені почуттям, ніби квітка нектаром. Кожен народ має свою мову і прославляє її. Народна мудрість говорить: «Рідна мова дорога людині як саме життя». Кожен з нас патріот своєї країни, бо любить її, поважає її закони і кожен повинен боротися за чистоту рідної мови. Мова - одне із чудес, за допомогою якого люди передають найтонші відтінки думок і почуттів. Вона віддзеркалює душу народу, його історію...
- Де ми з вами можемо почути красу українського слова? (у віршах, поезії, піснях)
Український поет Володимир Сосюра в часи Великої Вітчизняної війни закликав:
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов'їну.
Учень 1 На білому світі, на чорній
Є мова у квітів, є мова в зорі,
Є мова у бджілки, метелика й клена,
В бузкової гілки, в любистку зеленого.
Є мова в калини, в зеленого лісу,
У річки й стежини, осіннього листу.
Та тільки тому, хто цурається рідної мови,
Не промовлять вони ані слова!
2 учень:
Хто як говорить Л. Полтава
Все, що живе на світі,
Уміє розмовляти.
Уміють говорити зайці і зайченята,
По-своєму говорять і риби серед моря,
І у садочку пташка, і у траві комашка...
Говорять навіть квіти з блискучими зірками...
— А як говорять діти?
— Так, як навчила мама!
— Прийми ж, матусю,
Слово подяки від дитини
За нашу рідну мову,
За мову України.
Учень 3
По-своєму кожна пташина співає.
По-своєму кожен народ розмовляє.
У мене й народу мого – українська
Є мова чудова, своя, материнська.
По світу її, як святиню нестиму.
Допоки живу, в чистоті берегтиму.
З любов’ю сердечною, вірністю сина.
Ця мова для мене, як мати, єдина.
4 учень. Матусин заповіт М. Хоросницька
Раз казала мені мати:
«Можеш мов багато знати,
Кожну мову шанувати,
Та одну із мов усіх
Щоб у серці ти зберіг».
В серці ніжну і погідну
Збережу я мову рідну!
-Будете шанувати рідну мову? - Яка ще для вас українська мова?
5 учень.
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода, —
То України мова барвінкова, —
Така багата й вічно молода.
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить в серце й душу з ранніх літ,
Ця мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
6 учень.
Рідне слово
Барвінково, волошково
В небі світиться зоря.
Починаймо рідне слово
Зі сторінки «Кобзаря».
Рідне слово любить ненька,
І співає: «Люлі-лю».
Так любив його Шевченко,
Так і я його люблю.
(А. Камінчик
7 учень.
Лиш по-українськи
Українські діти
Всім говорять сміло:
Свій народ любити —
То велике діло.
Лиш по-українськи
Любо говорити,
І по-українськи
Господа молити.
Треба й чужі мови
Старанно вивчати,
Та з усіх найбільше
Рідну шанувати.
8 учень.
Наша мова Ю. Рибчинський
Мова наша, мова —
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова наша, мова —
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Я без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
Як вогонь у серці
Я несу в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє.
9 учень. Марійка
4.Пісня «Рідна мова»
- Про що йдеться у пісні? - Якими словами описано мову?
Ф. Пантов
Мова — краса спілкування, усі учні
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!
5.Слухання і аналіз казки «Про українську мову» - А тепер прослухайте казку -Про що ця казка? - Який шлях подолала українська мова? - А скажіть, скільки мов треба знати?
Пісня «Рідна мова»
Презентація «У чарівному лісі»
Вчитель: Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос, більш нічого.
А серце бється – ожива, як їх зачує!...
Знать, од Бога і голос той, і ті слова ідуть між люди...
Але чого ж тоді ми інколи цураємося рідної мови? Чому засмічуємо її різними словами-паразитами? На превеликий жаль, так склалася доля нашого багатостраждального народу, що його мова, його дух довгий час не могли розвиватися вільно й незалежно. І от до чого це зрештою призвело...
Прегляд відео про історію мови
Вчитель: Мова – це показник культури людини. Недаремно кажуть «Заговори, щоб я тебе побачив». Нажаль, сьогодні є небагато людей, які не володіють рідною мовою досконало. Причиною цієї прикрості стало те, що в результаті злиття української і російської утворився так званий «суржик», який є небезпечний і шкідливий, оскільки засмічує і поганить одну з найкрасивіших мов світу. Вчені довели, що мова впливає на свідомість людини і є своєрідним генетичним кодом. Крик новонародженого українця відрізняється від крику дитини іншої національності. А постійне вживання і сприймання чужої мови пригнічує розумовий розвиток дитини. Незнання власної мови призводить до деградації, морального і культурного зубожіння народу. Тож давайте розмовляти своєю мовою і знати, хто ми
Вчитель: Я можу з упевненістю заявити, що в нашому класі є багато дітей, які називають своїм улюбленим предметом українську мову.
Конкурс мовознавців (учні діляться на команди)
1. Запишіть у алфавітному порядку імена дітей – членів вашої групи.
2. Запишіть у алфавітному порядку назви рослин, що ростуть на городі.
3. Запишіть двоскладові слова-назви предметів, якими користуєтеся у ході навчання. Поділіть рискою лише ті, у яких наголошений перший склад.
4. Пригадайте трискладові слова-назви предметів, що потрібні вам на уроках праці.
5. Згадайте письменників, твори яких читали. Запишіть їхні прізвища у алфавітному порядку.
6. Які овочі вирощує бабуся на городі?Запишіть лише назви, що мають букву «о»; підкресліть слова з ненаголошеними «е», «и».
7. Які дерева ростуть у нашому парку? Запишіть слова, до яких можна поставити слово «мій».
8. Запишіть іменники жіночого роду, що означають назви предметів у вашому портфелі.
9. Що ви чуєте, ідучи до школи? Запишіть.
10. Які іменники живуть тільки взимку? Запишіть.
11. Запишіть іменники найважливіші в нашому житті.
12. Запишіть слова-ознаки предметів , які ви можете побачити у шкільній бібліотеці.
13. Запишіть слова-назви дій, які ми використовуємо на уроці фізкультури.
(підсумок та визначення переможців)
А тепер давайте трохи пограємо у мовні ігри.
(Обирають по одному учаснику від команди. Вони стають на одному рівні. Вчитель називає слово, а учасники повинні швидко назвати до нього синонім або антонім. Хто назвав перший, робить крок уперед. Перемагає той, хто зробив більше кроків.)
Назвати синоніми до слів:
Дорога
Веселий
Малята
Школярі
Працювати
Назвати антоніми до слів:
Новий
Короткий
Початок
Веселий
Мир
Перекладачі. (Перекласти слова з російської на українську)
Ландыш Колокольчик
Крыжовник Резиновый
4.«В гостях у казки»
- Сьогодні ми побуваємо в гостях у казки. Перевіримо чи знаєте ви казкових героїв?
Вчитель- Наш народ завжди любив жартувати.Хоч би якою не була людина стомленою, але почувши дотепний жарт відразу посміхнеться.
Азбука Дарина
— Ти, Галинко, вже знаєш азбуку?
— Авжеж знаю.
— Тоді скажи мені, будь ласка, яка буква йде після «А»?
— Всі інші букви їх же багато.
1.Помічниця Ліза
Мати дочці:
— Чому ти так пізно повернулася додому?
— Я була в Марійки — допомагала їй робити уроки.
— Та вона ж відмінниця!
— Я допомагала Марійці робити мої уроки
3. Досить помилок! Ігор
— Татку, наш учитель сказав, щоб ти не допомагав мені більше робити уроки.
— Чому?
— Мені досить і тих помилок, котрі я роблю сам.
4. "Учителька: Аніта
– Петрику, яка довжина річки Амазонки?
– Три сантиметри.
– Як? Не може такого бути?
– Ще як може! Я сам лінійкою на карті міряв."
5.– Татку, – питає хлопчик, – чи зумів би ти із заплющеними очима написати своє прізвище?
– Звичайно.
– То розпишись, будь ласка, у моєму щоденнику із заплющеними очима Іван
6. Дмитрику, чому ти такий засмучений? Катя
– Мій пес утік.
– Дай оголошення в газету.
– Хіба ж собаки читають газети?
7. Матвій
– Хто у вашому класі найсильніший?
–Іван. Учителька сказала, що він один тягне весь клас
8.
– Синку, ти уроки зробив? Богдан
– Ні-і-і-і…
– То чому ж тоді спати ліг?
– Менше знаєш – краще спиш, матусю!
Вчитель: Шануйте, діти, рідну мову, використовуйте якомога більше ввічливих, теплих слів, ніколи не забуйте мову, котрою говорили ваші дідусі і бабусі, не забувайте зазирати у словничок, в якому вміщені і нові слова і застарілі, Добре навчайтеся щоб з вами не трапилось того, що з героями смішинок.
Вчитель:Багато чудових слів сказано сьогодні про мову, багато прочитали віршів про мову різних письменників, Але закінчити наше свято я хотіла б щоб ви самі спробували побути в ролі поетів. Я буду читати, а ви доберіть слова-рими, щоб вийшов вірш.
Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову …(знати).
А щоб вміти говорити, треба рідну мову …(вчити).
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без …(мови).
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла, …(світанкова).
І дзвенить щодня і в свята, бо вона така …(багата).
І така джерельно чиста, наша мова …(промениста).
Чарівна і калинова, наша мова …(веселкова).
В ній такі слова чудові, хліб і сіль на …(рушникові).
В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі … (жити)?
Понад світом хай лунає і ніхто не …(забуває).
Рідну мову українську, мудру, щедру, …(материнську).
Своєї мови не цурайтесь, ні в грізні ні в щасливі дні.
Любіть її завжди, пишайтесь, хай долі будуть в вас ясні!