Виховний захід для учнів початкових класів "Мова нас єднає!"

Про матеріал
Мета заходу "Мова нас єднає " прищеплювати любов, гордість, патріотичні почуття у підростаючого покоління; бажання вивчати і примножувати українську мову.
Перегляд файлу

Виховний захід  «МОВА НАС ЄДНАЄ»

Для учнів початкових класів

 

Мета: розширити знання учнів про історичний розвиток рідної мови, показати її красу і велич; розвивати усне мовлення вихованців, пам'ять, увагу; формувати ціннісне ставлення до рідної української мови; прищеплювати чинники народної моралі (ідеали добра, справедливості, патріотизму).

Обладнання:

Наочне оформлення: плакати "Найбільше й найдорожче добро в кожного народу – це його мова" (Панас Мирний), «Наша мова - солов’їна», «І чужого научайтесь, й свого не цурайтесь» (Т. Шевченко), «Рідна мова є і вічно буде», «Плекаймо мову – душу українського народу»;.

 

Хід заходу

 

       Вчитель: Дорогі діти,  сьогодні, 21 лютого, ми відзначаємо Міжнародний день рідної мови. Сьогодні  всі слова і вірші присвячуємо нашій  рідній українській мові.  Цим ми ще раз звернемо увагу на те,  яка  наша мова красива, милозвучна, багата.  І як легко нам нею висловлюватися, добираючи правильні, влучні слова.Щасливі ми, що народилися і живемо в такій чудовій, мальовничій землі - в нашій славній Україні. Тут живуть наші батьки, тут жили наші прадіди – тут корінь роду українського, що сягає історією не на сотні, а на тисячі років. Це свято має величезне значення для виховання підростаючого покоління.

      Мова — це серце  та душа народу. Немовля з перших днів свого існування чує рідну мову від матері, а потім, підростаючи, повторює перші  слова. Ці слова сповнені почуттям, ніби квітка нектаром. Кожен народ має свою мову і прославляє її.  Народна мудрість говорить: «Рідна мова дорога людині як саме життя».    Кожен з нас патріот своєї країни, бо любить її, поважає її закони і кожен повинен  боротися за чистоту рідної мови.  Мова - одне із чудес, за допомогою якого люди передають найтонші відтінки думок і почуттів.  Вона віддзеркалює душу народу, його історію...

-         Де ми з вами можемо почути красу українського слова? (у віршах, поезії, піснях)

     

      Український поет Володимир Сосюра в часи Великої Вітчизняної війни закликав:

                        Любіть Україну у сні й наяву,

                        Вишневу свою Україну,

                        Красу її, вічно живу і нову,

                        І мову її солов'їну.

 

  

                

 

 

Учень 1 На білому світі, на чорній

           Є мова у квітів, є мова в зорі,

           Є мова у бджілки, метелика й клена,

            В бузкової гілки, в любистку зеленого.

          Є мова в калини, в зеленого лісу,

           У річки й стежини, осіннього листу.

           Та тільки тому, хто цурається рідної мови,

          Не промовлять вони ані слова!

 

 

 

2 учень:                                                                                                                                            

Хто як говорить                     Л. Полтава                   

Все, що живе на світі,

Уміє розмовляти.

Уміють говорити зайці і зайченята,

По-своєму говорять і риби серед моря,

І у садочку пташка, і у траві комашка...

Говорять навіть квіти з блискучими зірками...

— А як говорять діти?

— Так, як навчила мама!

— Прийми ж, матусю,

Слово подяки від дитини

За нашу рідну мову,

За мову України.

 

 

Учень 3

 

По-своєму кожна пташина співає.          

По-своєму кожен народ розмовляє.

У мене й народу мого – українська

Є мова чудова, своя, материнська.

По світу її, як святиню нестиму.

Допоки живу, в чистоті берегтиму.

З любов’ю сердечною, вірністю сина.

Ця мова для мене, як мати, єдина.

 

4 учень.                                                                                                                           Матусин заповіт   М. Хоросницька  

Раз казала мені мати:

«Можеш мов багато знати,

Кожну мову шанувати,

Та одну із мов усіх

Щоб у серці ти зберіг».

В серці ніжну і погідну

Збережу я мову рідну!

 

-Будете шанувати рідну мову?                                                                                                               - Яка ще для вас українська мова?                                                                                                                     

 

5 учень.                                               

Велична, щедра і прекрасна мова,

Прозора й чиста, як гірська вода, —

То України мова барвінкова, —

Така багата й вічно молода.

Вона, як ніжна пісня колискова,

Заходить в серце й душу з ранніх літ,

Ця мова, наче пташка світанкова,

Що гордо лине в свій стрімкий політ.

 

6 учень.                                                                                                                                     

Рідне слово                        

Барвінково, волошково

В небі світиться зоря.

Починаймо рідне слово

Зі сторінки «Кобзаря».

Рідне слово любить ненька,

І співає: «Люлі-лю».

Так любив його Шевченко,

Так і я його люблю.

(А. Камінчик

 

7  учень.                                                                                                                                                                                                                                                                       

 Лиш по-українськи   

Українські діти

Всім говорять сміло:

Свій народ любити —

То велике діло.

Лиш по-українськи

Любо говорити,

І по-українськи

Господа молити.

Треба й чужі мови

Старанно вивчати,

Та з усіх найбільше

Рідну шанувати.

 

8 учень.                                                                                                                                   

Наша мова   Ю. Рибчинський        

Мова наша, мова —

Мова кольорова,

В ній гроза травнева

Й тиша вечорова.

Мова наша, мова —

Літ минулих повість,

Вічно юна мудрість,

Сива наша совість.

Я без тебе, мово,

Без зерна полова,

Соняшник без сонця,

Без птахів діброва.

Як вогонь у серці

Я несу в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє.

 

9  учень.    Марійка                                                                                                                                  

 

4.Пісня  «Рідна мова»

- Про що йдеться у пісні?                                                                                                                    - Якими словами описано мову?

 

 

Ф. Пантов

Мова — краса спілкування,                                      усі учні

Мова — як сонце ясне,

Мова — то предків надбання,

Мова — багатство моє.

Мова — то чиста криниця,

Де б'є, мов сльоза, джерело,

Мова — це наша світлиця,

Вона як добірне зерно.

Мова — державна перлина,

Нею завжди дорожіть:

Без мови немає країни —

Мову, як матір, любіть!

                                                                                                                              

 5.Слухання і аналіз казки «Про  українську мову»                                                                         - А тепер прослухайте казку                                                                                                                  -Про що ця казка?                                                                                                                                       - Який шлях подолала українська мова?                                                                                                   - А скажіть,  скільки мов треба знати?  

Пісня «Рідна мова»

 

Презентація «У чарівному лісі»                                                                                                                 

 

Вчитель:  Ну що б, здавалося, слова...

               Слова та голос, більш нічого.

               А серце бється – ожива, як їх зачує!...

               Знать, од Бога і голос той, і ті слова ідуть між люди...

   Але чого ж тоді ми інколи цураємося рідної мови? Чому засмічуємо її різними словами-паразитами? На превеликий жаль, так склалася доля нашого багатостраждального народу, що його мова, його дух довгий час не могли розвиватися вільно й незалежно. І от до чого це зрештою призвело...

Прегляд відео про історію мови

Вчитель: Мова – це показник культури людини. Недаремно кажуть «Заговори, щоб я тебе побачив». Нажаль, сьогодні є небагато людей, які не володіють рідною мовою досконало. Причиною цієї прикрості стало те, що в результаті злиття української і російської утворився так званий «суржик», який є небезпечний і шкідливий, оскільки засмічує і поганить одну з найкрасивіших мов світу. Вчені довели, що мова впливає на свідомість людини і є своєрідним генетичним кодом. Крик новонародженого українця відрізняється від крику дитини іншої національності. А постійне вживання і сприймання чужої мови пригнічує розумовий розвиток дитини. Незнання власної мови призводить до деградації, морального і культурного зубожіння народу. Тож давайте розмовляти своєю мовою і знати, хто ми

Вчитель: Я можу з упевненістю заявити, що в нашому класі є багато дітей, які називають своїм улюбленим предметом українську мову.

Конкурс мовознавців (учні діляться на команди)

1. Запишіть у алфавітному порядку імена дітей – членів вашої групи.

2. Запишіть у алфавітному порядку назви рослин, що ростуть на городі.

3. Запишіть двоскладові слова-назви предметів, якими користуєтеся у ході навчання. Поділіть рискою лише ті, у яких наголошений перший склад.

4. Пригадайте трискладові слова-назви предметів, що потрібні вам на уроках праці.

5. Згадайте письменників, твори яких читали. Запишіть їхні прізвища у алфавітному порядку.

6. Які овочі вирощує бабуся на городі?Запишіть лише назви, що мають букву «о»; підкресліть слова з ненаголошеними «е», «и».

7. Які дерева ростуть у нашому парку? Запишіть слова, до яких можна поставити слово «мій».

8. Запишіть іменники жіночого роду, що означають назви предметів у вашому портфелі.

9. Що ви чуєте, ідучи до школи? Запишіть.

10. Які іменники живуть тільки взимку? Запишіть.

11. Запишіть іменники найважливіші в нашому житті.

12. Запишіть слова-ознаки предметів , які ви можете побачити у шкільній бібліотеці.

13. Запишіть слова-назви дій, які ми використовуємо на уроці фізкультури. 

(підсумок та визначення переможців)

А тепер давайте трохи пограємо  у мовні ігри.

  1. Мовні перегони.

(Обирають по одному учаснику від команди. Вони стають на одному рівні. Вчитель називає слово, а учасники повинні швидко назвати до нього синонім або антонім. Хто назвав перший, робить крок уперед. Перемагає той, хто зробив більше кроків.)

Назвати синоніми до слів:

Дорога

Веселий

Малята

Школярі

Працювати

Назвати антоніми до слів:

Новий

Короткий

Початок

Веселий

Мир

Перекладачі. (Перекласти слова з російської на українську)

Ландыш                   Колокольчик

Крыжовник             Резиновый
4.«В гостях у казки» 
- Сьогодні ми побуваємо в гостях у казки. Перевіримо чи знаєте ви казкових героїв?

  1. Продається пишний хвостик 
    Модниця на диво. 
    Продається гарний хвостик! 
    Купуйте сміло. 
    Продається біла шубка – 
    Легка, мов пушинка, 
    Тепла, як у хаті грубка, 
    Гарна, як сніжинка. 
    Ось продамо голочки 
    Й купим собі піджачки. 
    Ох, не хочу вже співати. 
    Хочу голос свій продати, 
    А куплю магнітофона, 
    Під’єднаю мікрофона… 
    Продаю я мишоловки, 
    Мишеня самі ловіть! 
    Буду лиш сметанку їсти 
    Й молочко із блюдця пить. 
    Досить вже мене жаліть, 
    Хочу я розбагатіти – 
    Ключик золотий продам 
    І тоді на заздрість вам 
    Буду жити у багатстві. 
    - Давайте розглянемо загублені предмети і повернемо їх власникам: 
    Золотий ключик (Буратіно) 
    Яйце 
    Капелюшок червоного кольору 
    Глечик молока 
    Рукавичка 
    - Давайте пригадаємо, хто з героїв казок співає ці пісеньки: 
    «Я від баби втік, я від діда втік…» 
    «Я гусяток пасла, полювать ходила…» 
    «Ой у лиски, лиски новий двір, та й чотири дочки на вибір…» 
    «Он де наша діва, он де наша Іва…» 
    «Приплинь, приплинь до бережка, дам я тобі їсти й пити…» 
    5.«Мова в народних прислів’ях» 
    - Закінчи прислів’я. 
    Язик до Києва … (доведе) 
    Умій сказати, умій і …
    За словом у кишеню не … 
    Гострий на … 
    Язик довгий, а розум … 
    Хто багато говорить, той мало … 
    Не хвали себе сам, нехай тебе люди … 
    Умій язика за зубами … 

 

 

Вчитель- Наш народ завжди любив жартувати.Хоч би якою не була людина стомленою, але почувши дотепний жарт відразу посміхнеться.

 

 

Азбука    Дарина  

 

— Ти, Галинко, вже знаєш азбуку?

— Авжеж знаю.

— Тоді скажи мені, будь ласка, яка буква йде після «А»?

— Всі інші букви їх же багато.

 

1.Помічниця         Ліза

 

Мати дочці:

— Чому ти так пізно повернулася додому?

  Я була в Марійки — допомагала їй робити уроки.

  Та вона ж відмінниця!

  Я допомагала Марійці робити мої  уроки

 

3. Досить помилок!   Ігор

 

  Татку,   наш   учитель   сказав, щоб ти  не допомагав мені  більше робити уроки.

  Чому?

  Мені  досить  і  тих   помилок, котрі я роблю сам.

 

4. "Учителька:                 Аніта

– Петрику, яка довжина річки Амазонки?

– Три сантиметри.

– Як? Не може такого бути?

– Ще як може! Я сам лінійкою на карті міряв."

 

5.– Татку, – питає хлопчик, – чи зумів би ти із заплющеними очима  написати своє прізвище?

– Звичайно.

– То розпишись, будь ласка, у моєму щоденнику із заплющеними очима          Іван

 

6. Дмитрику, чому ти такий засмучений?                                      Катя

– Мій пес утік.

– Дай оголошення в газету.

– Хіба ж собаки читають газети?

 

7.                                                      Матвій

– Хто у вашому класі найсильніший?

–Іван. Учителька сказала, що він один тягне весь клас

 

8.

 – Синку, ти уроки зробив?            Богдан

– Ні-і-і-і…

– То чому ж тоді спати ліг?

– Менше знаєш – краще спиш, матусю!

 

Вчитель: Шануйте,  діти,   рідну мову,  використовуйте якомога більше ввічливих,  теплих слів, ніколи не забуйте мову, котрою говорили ваші дідусі і бабусі, не забувайте зазирати у  словничок, в якому вміщені і нові слова і застарілі,  Добре навчайтеся щоб з вами не трапилось того, що з героями смішинок.

 

 

 

Вчитель:Багато чудових слів сказано сьогодні про мову, багато прочитали віршів про мову різних письменників, Але закінчити наше свято я хотіла б щоб ви самі спробували побути в ролі поетів. Я буду читати, а ви доберіть слова-рими, щоб вийшов вірш.

 

Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову …(знати).

А щоб вміти говорити, треба рідну мову …(вчити).

Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без …(мови).

Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла, …(світанкова).

І дзвенить щодня і в свята, бо вона така …(багата).

І така джерельно чиста, наша мова …(промениста).

Чарівна і калинова, наша мова …(веселкова).

В ній такі слова чудові, хліб і сіль на …(рушникові).

В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі … (жити)?

Понад світом хай лунає  і  ніхто не …(забуває).

Рідну мову українську, мудру, щедру, …(материнську).

Своєї мови не цурайтесь, ні в грізні ні в щасливі дні.

Любіть її завжди, пишайтесь, хай долі будуть в вас ясні!

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
25 лютого
Переглядів
326
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку