Свято "Зустріч птахів" ознайомить учнів початкових класів з давніми народними звичаями зустрічі весни.Розширить і поглибить знання про весняні явища за допомогою художнього слова.
Свято «Зустріч птахів»
Мета. ознайомити з давніми народними звичаями зустрічі весни. Розширити і поглибити знання про весняні явища за допомогою художнього слова. Виховувати любов до птахів, до природи рідного краю.
(Звучить веснянка „ Ой прийди, весна та й весняночка”)
Пісня «Сонячний промінчик»
(На сцені дрімають весняні квіточки)
1-Й СОНЯЧНИЙ ПРОМІНЧИК:
Годі, квіточки, вам спати
Час давно уже вставати.
Гляньте, сонечко сміється
В небі жайворонок в’ється
В’ється, радісно співає
Він весну вам сповіщає.
2-Й СОНЯЧНИЙ ПРОМІНЧИК:
А весна та чарівниця
Щиро вам несе гостинці
Пташка, рибка, звір на волі
Божа бджілка, квітка в полі –
Всі весною оживають
Весну-красну прославляють.
(Квіти пробуджуються, позіхають, встають)
Вальс Квітів
1КВІТКА:
Що трапилось? Чую дзвін! Та звідки він?
2- КВІТКА:
Хто нас розбудив ми так солодко спали? (позіхає)
3- КВІТКА:
Я здогадалась! Мабуть це вже весна.
1-КВІТКА: То чому не чути співу пташок?
2-КВІТКА: І струмочки чомусь не дзюрчать?
1ПРОМІНЧИК:
Прокидайтесь, прокидайтесь!
Досить спати милі квіточки, на вас чекає велика справа.
2 ПРОМІНЧИК: Вставайте, будемо весну закликати
Перелітніх птахів зустрічати
1 ПРОМІНЧИК:
То ж давайте любі друзі
пісню заведемо
будем весну прославляти
веснянки співати
(Пісня “Ой, минула вже зима)
1. Це куди подівся сніг
З гірки біля дому
Він струмочками побіг
Не догнать нікому.
2. З ним втекла сама зима
по одній дорозі
гляньте льоду вже нема
і нема морозів.
3.Ось іде весна ланами,
Перелогами, лісами,
Де не ступить, з-під землі
Лізуть проліски малі.
4.Як опустить вниз правицю,
Зеленіє скрізь травиця,
Як лівицю підведе,
Всюди листя молоде.
5.На берізку гляне зблизька—
У сережках вся берізка,
До верби підійде — ба —
В білих котиках верба!
6.А як здійме руки вгору
До блакитного простору,
З кожним помахом руки —
Линуть з вирію пташки.
7.Весна іде, весна іде
Весну вітайте, діти
Пташиний спів вона несе
Тепло і перші квіти
Діти виконують пісню «Виграва сопілонька»
На фоні «Весна іде» заходить, кружляючи в танку, весна.
ВЕСНА:
Знаю, ви мене чекали
І пісні мені співали.
Зла зима мене не пускала
Холодними снігами замітала
Але ви її прогнали
І мене дружно врятували
ДИТ. Весняночко-паняночко
Де ти зимувала?
ВЕСНА: У садочку на пеньочку
Пряла на сорочку
ДИТ. Ой весна, весна, днем красна
Що ти нам принесла!
ВЕСНА.
Принесла вам літечко
Щоб родило житечко.
А ще принесла я вам свято “День зустрічі птахів”, бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих. Віддавна вважали, що тепло приносять саме перелітні птахи.
Обряд зустрічі птахів влаштували 22 березня на свято Сорока святих. Напередодні випікали 40 фігурок у вигляді птахів їх називали “жайворонками” чи “голубами”.
Рано-вранці діти брали частину цього печива і підвішували його на фруктових деревах.
1 дівчинка:
Люба Веснонько благаю!
Поверни пташок до рідного краю,
Щоб гаї всі і луки піснями озвались,
Веселі промінці з небес засміялись!
Весна:
Добре дівчатка,
Прилетять до Вас пташатка,
Обійшовши довкола, всі стають й закликають птахів:
Із краю кураю
Пташок викликаю:
– Летіть, жайворонки,
До нашої сторонки,
Спішіть, ластів’ята,
До нашої хати.
Конкурс знавців прислів'їв та приказок
Ведучий :
* У всякої пташки свої …. ( замашки )
* Де багато пташок, там нема … ( комашок )
* Ліпше горобець у жмені, як журавель у … ( небі )
* Ластівка день починає, а соловей … ( його кінчає )
* Де лелека водиться, там … ( щастя родиться )
* Не вчи орла літати, а солов'я … ( співати )
* Сова вдень мовчить, а вночі … ( кричить )
* Гусь свині … (не товариш )
ВЕДУЧИЙ: Весна-красна, ми дуже раді вітати тебе в нашому краю. Ми раді твоїм дарункам: теплу, першим квітам, пташкам, свято.
Весняний хоровод
ВЕДУЧИЙ: Ось уже скоро і перші птахи до нас прилетять. А чи все у нас готово.
Як зустрінемо пташок?
Для них треба хатки нові із рівненьких дощок.
Діти йдуть за куліси і виносять шпаківню.
1. Майстрували не лінились
Все в нас зроблено на лад
Всі будиночки готові
І шпаки уже летять
ГОРОБЕЦЬ:
Я – розумний молодець
Славний хлопець-горобець!
Дім Новий! Кому? Шпакам?
Захоплю його я сам!
Я шпакам, я шпакам
Теремок цей не віддам.
(Фонограма “Голоси птахів”) Прилітають шпаки
1 ШПАК:
Ми у ріднім краї знову
А чи все нам тут готове?
Де б нам сісти, відпочити
Та водиченьки попити?
(Побачили шпаківні)
2ШПАК:
Збудували нам доми
Не доми, а тереми
(перебиваючи один одного)
Цей будинок буде мій
Ні – мій, ні- мій!
ГОРОБЕЦЬ:
(визирає з-за шпаківні)
Тут живуть вже пожильці
Неабихто – горобці!
Ох, до чого ж гарний дім,
Тепло, затишно у нім.
ШПАКИ:
Горобці! А ну тікайте!
ГОРОБЕЦЬ:
Не втечу, і не лякайте.
ШПАК:
Забирайся звідси враз, -
дім збудовано для нас!
ГОРОБЕЦЬ:
Я будинок цей люблю
Звідси й кроку не ступлю
ШПАК:
Що нам діяти – робити
Де ми, бідні будем жити (плачуть)
ШПАК:
Заспокойтеся, малі
Киньте сльози і жалі.
(Шпаки роблять з мотузки петлю, розкладають її на землі, а всередину кладуть “черв’яка”)
ШПАК:
Вийди, вийди , горобець
Ти завзятий молодець.
Ось лежить черв’ячок
Солоденький бочок.
ГОРОБЕЦЬ: (визирає)
Черв’ячка кортить мені
Може з’їсти, а чи ні?
(вилітає з шпаківні)
(Горобець починає клювати черв’яка, шпаки в цей час швидко затягують петлю.
ШПАК: А тепер вже не втечеш!
ГОРОБЕЦЬ:
Що ви робите? Пустіть!
Може вам набридло жить?
Знайте вдачу ви мою
Я всіх вас один поб’ю!
ШПАК:
Тихше, тихше, ба який!
Зерно клюй, водичку пий.
(з’являється кішка)
ШПАКИ: Кішка! Кішка! Кішка! Кішка!
(шпаки відлітають, горобець стрибає на одній нозі, намагається вирватись з петлі. Кішка повільно підкрадається до нього. Горобець від страху завмирає на місці)
КІШКА (улесливо):
Ну, горобчику, стрибай
Не втомились ніжки?
Ти потрапив так і знай
В пазурі до кішки
Горобець, горобець
З’їм тебе я – ї кінець.
ГОРОБЕЦЬ:
Що ж це буде з горобцем?
Кішка з’їсть, мене живцем
Ой, рятуйте! Всі сюди!
ШПАКИ: Добре, виручим з біди.
(Шпаки визволяють горобця з петлі і всі розлітаються. Кішка стрибає на те місце, де був горобець, але вже пізно)
КІШКА:
От невдача так невдача!
Ну нехай вже буде так
Я за птахом не заплачу
Худорлявий, м’яса мало, -
Їсти б я його не стала
(облизуючись, іде геть. Горобець і шпаки злітаються знову)
ГОРОБЕЦЬ:
Друзі, щира дяка вам
Хату вашу я віддам
До побачення! Прощайте
А за клопіт – вибачайте.
ШПАКИ:
Ти шпаків не забувай
В гості, друже, прилітай!
ГОРОБЕЦЬ:
Я за послугу велику
Не забуду вас довіку
Ведучий:
Відгадайте загадки про птахів, які теж прилітають невесні
* Довгі ноги - довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.(Лелека)
*Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова.)
*Ноги довгі, мов жердини,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала. (Чапля)
*Чорнокрилий, жовтодзьобий,
Він за плугом важко ходить,
Черв’ячків, жучків знаходить —
Сторож, вірний друг полів.
Перший вісник теплих днів. (Грак.)
Пісня “Прилетіла ластівка”
1.Ластівки-будівники
Від зорі і до зорі
Все працюють трударі.
Ліплять гнізда ластівки,
Ластівки-будівники.
Хоч не мають рук, рук —
Дзьобиками стук-стук!
Носять глину і пісок,
Соломинки і пушок.
Подивіться, скільки хат
Для майбутніх ластів’ят!
2.Прилетіли журавлі,
Сіли в полі на ріллі,
То пасуться, то курличуть —
Мабуть, це Весну вже кличуть.
Ходять довгі журавлі,
Щось вишукують в землі,
Щось воркують, щось віщують,
Вже Весну, здається, чують.
Звучить музика П.І. Чайковського “Времена года” Песнь жаворонка.
Легенда про жайворонка
На п’ятий день, як створив Господь пташок та риб, увечері зібралися вони довкола Нього. І сказав Господь:
- Пташки мої! Зібрав я вас і хочу кожній дати подарунок. Вибирайте: хто силу, хто гарне пір’я, а хто співучий голос.
Соколи, яструби, круки просили: “Сили, Господи...”
І Господь клав руки на їх крила, і вони ставали дужими. Підходили дрозди, солов’ї, чижі, голуби, горлиці і просили: “Голосу, Господи...” І торкався Господь Своєю рукою їхнього горла, і вони одразу починали співати.
А далі прийшли щиглі, півники, качки, індики, пави і просили: “Дай нам гарне пір’ячко, Боже...”
У той час почалася бійка між совою і зозулею. Одна хотіла бути кращою від другої, і Господь покарав їх: “Ти, зозуле, не будеш мати свого гнізда, а ти, сово, будеш ховатися, щоб ніхто тебе не бачив...”
Аж ось уже всі розлетілись, коли до Господа ще підійшла маленька пташина: “І мені голос дай, Боже!”
- А ти чому раніше не прийшла? - запитав Господь.
- Тут така суперечка зчинилася, то я вирішила зачекати.
Господь поглянув на неї й усміхнувся:
- За те, що ти така скромна, матимеш не тільки голос, зроблю тебе наймилішою пташкою для людей. Будеш кликати весну, кожний тебе благословлятиме.
І став жайворонок наймилішою пташиною. Тільки-но він над ріллею заспіває, то селянин усміхнеться і гляне вгору:
- Співай, співай, пташино Божа!
3.В небі жайворонки в'ються,
заливаються, сміються,
грають, дзвонять цілий день,
і щебечуть, і співають,
і з весною світ вітають
дзвоном радісних пісень.
Фонограма спів солов’я.
4.Соловейку, друже мій.
Маєш голос ти дзвінкий.
Гарний спів луна в долині,
соловей вернувся нині.
Витинає, в’яже трелі,
сумні пісні і веселі.
Непоказна сіра пташка
не павич і не папужка.
Ведуча:
-А чи знаєте ви, хто з птахів найбільш морозостійкий? (Качка, гуска – до 10 °С)
Танець маленьких каченят разом з гостями.
Конкурс «Віриш - не віриш».
Я буду зачитувати факти з життя птахів, а ви повинні відповідати, правда, це чи ні. Завдання зрозуміло? ( Під час запитань , на екрані слайди до кожного з птахів )
* Сокіл-сапсан при ловлі здобичі може розвинути швидкість 300 км / ч. (Так)
* У сов - єдиних з птахів - є вушні раковини. Слух у них в 50 разів гостріше, ніж у людини. (Так)
* Птах Дрімлюга (Козодой) прилітає ночами до стад корів або кіз, щоб поласувати молоком. (Ні, вона харчується мошками)
* Колібрі може літати хвостом вперед ? ( Так )
* У дятла найдовший язик ? ( Так – 15 см. )
* Оляпка , Пронурок бігає за кормом по дну річки? ( Так )
* Температура тіла горобця взимку нижче чим влітку? (Ні , однакова)
* Страус не вміє літати ? ( Так )
* Оперення птахів, які живуть в клітинах стає яскравішим. (Ні , навпаки)
* Навесні пінгвіни можуть злітати на висоту до двох метрів. (Ні , вони не літають)
* Пінгвіни можуть плавати зі швидкістю 40 км / ч, обганяючи катера. (Так)
1. Любий друже, мій школярик,
Уявляєш скільки птахів
Можуть нищить, поїдати
Червів, комах, гризунів?
2. Люби, шануй веселу пташку
Її довір’ям дорожи.
Віддячать нам за нашу ласку
Садів крилаті сторожі.
3.Природа рідна – наша втіха,
Тож хай вона не знає лиха!
Ми всі господарі Природи,
То ж збережемо її вроду.
4. Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина.
З тобою всюди кожну мить
Говорить Україна!
5.Послухай, як трава росте,
Напоєна дощами,
І як веде розмову степ
З тобою, з колосками.
6. Послухай, як вода шумить,
Дніпро до моря лине.
З тобою всюди кожну мить
Говорить Україна!
Танець «Пташка щастя»