Мета заходу
• розповісти про значення гідності в житті учнів й житті інших людей;
• навчити висловлювати свої думки про те, яку роль відіграє гідність у житті людини;
• проаналізувати, як, поважаючи інших людей, можна здобути повагу до себе;
• спланувати, що варто зробити протягом наступного року для підвищення почуття власної гідності й поваги до інших людей.
Виховний захід до Дня Гідності в Україні.
Мета
• розповісти про значення гідності в житті учнів й житті інших людей;
• навчити висловлювати свої думки про те, яку роль відіграє гідність у житті людини;
• проаналізувати, як, поважаючи інших людей, можна здобути повагу до себе;
• спланувати, що варто зробити протягом наступного року для підвищення почуття власної гідності й поваги до інших людей.
Що таке ГІДНІСТЬ
Президент України Петро Порошенко підписав укази про щорічне відзначення 21 листопада Дня гідності і свободи, а 22 січня – Дня соборності України.
Раніше 22-го січня в Україні відзначали День соборності та свободи.
21 листопада 2013 року уряд України вирішив зупинити підготовку до підписання Угоди про асоціацію Україна - ЄС (підписання мало відбутися 28-29 листопада на саміті Східного партнерства у Вільнюсі). Пізно ввечері на знак протесту проти такого рішення уряду на майдані Незалежності в Києві почали збиратися люди. Народний протест розвинувся в національну революцію
Революцію було названо Євромайданом, але цей термін передавав її суть тільки до ночі з 30 листопада на 1 грудня, коли за наказом українського режиму протестувальників розганяв спеціальний підрозділ «Беркут». З цієї ночі Майдан перетворився на Єврореволюцію — боротьбу за людську та національну гідність громадян України.
Дуже вдало сказано, що, шукаючи Європу, ми знайшли Україну.
Єдиний символ Революції гідності – прапор України. Єдиний духовний помічник – національний гімн.
Революція відбулася не лише в політичному житті країни. Вона відбулась у нас самих, у нашій свідомості. «Україна – це територія гідності і свободи. Указ Президента України №872/2014 «Про День Гідності та Свободи»
ПІСНЯ - ОБИРАЙ СВОБОДУ!
Минув не один рік із того моменту, як загинули вони – герої, яких народила революція Майдану. Чим була революція для кожного з нас? Для когось прогулянкою, для когось війною. Але в першу чергу Майдан став випробуванням на цінність особистості людини, виміром людськості та гідності.
Гідність за визначенням, – це поняття моральної свідомості, яка виражає уявлення про цінність людини, як моральної особистості, а також категорія етики, яка означає особливе моральне ставлення людини до самої себе, і ставлення до неї з боку суспільства, у якому визнається цінність особистості.
Поняття гідності вживається в законодавствах багатьох країн та в міжнародному праві, зокрема, у Цивільному кодексі: гідність визнано особистим немайновим благом, 201-ша стаття;
задекларовано право на повагу і недоторканність "гідності та честі" фізичних осіб, пункти 1,2 297-ї статті;
зафіксовано право фізичних осіб звернутися до суду з позовом про захист їх гідності та честі, третій пункт 297-ї статті;
приниження честі та гідності фізичної особи визнано моральною шкодою, яка підлягає відшкодуванню, 23-тя стаття.
Але я жодного разу не чула, щоб хтось із простих громадян зміг захистити свою гідність у суді.
Що таке гідність. Чи бачили ми її? Чи маємо ми її?
Революція 2013-2014 років, на моє переконання, це не протистояння Заходу й Сходу, не протистояння України й РФ – це протистояння між тими, хто має гідність, і тими, хто не тільки не має її, а й взагалі не розуміє, що це означає.
Тільки той, хто має гідність, може знайти в собі сили робити те, що вважає за потрібне, незважаючи на страх, навідь страх померти.
Що є негідно?
Негідно – роздягати людину на морозі.
Негідно – викрадати людей із лікарень, вивозити в ліс і катувати.
Негідно – змінювати віросповідання лише за ради власної користі.
Негідно – убивати людей тільки тому, що вони спілкуються державною мовою й носять на собі символіку країни, у якій проживають.
Негідно – займатися корупцією.
Негідно – зневажати народ, частиною якого є ти. Подумай про це.
Україна заплатила і продовжує платити надзвичайно високу ціну за те, щоб Гідність була першою із чеснот українців, нашої політичної еліти.
Кожна людина є цінною та неповторною. Усі ми різні, але прагнення стати гідною людиною має стати нашою спільною рисою. Недарма кожен з батьків намагається зробити усе можливе, щоб їхня дитина виросла гідною людиною. Але як це – бути гідним? Що таке гідність?
Протягом життя ми всі робимо вчинки та приймаємо рішення. Деякі з них є правильними, деякі призводять до помилок. Таким чином ми вчимося та розвиваємося. Є також певні орієнтири, на яки ми маємо рівнятися – морально-етичні принципи, затверджені суспільством.
Гідність – це вміння тримати себе та свої думки чистими, що допомагає вчинити правильно, навіть якщо для цього доведеться боротися з особистими емоціями та переступати через свої слабкості. Гідність – це внутрішнє відчуття благородства та відчуття власної відповідальності за своє життя та життя близьких. Гідна людина має чисті думки, адже саме від цього залежать її вчинки. Чесніть, благородство, порядність, співчуття до навколишніх та доброзичливість допомагають людині стати гідною.
Наше життя є складним. В ньому зустрічається усе: радість і горе, нагороди та випробування. Ми стикаємося з підлістю, зрадою, ненавистю та болем. Це також невід’ємні частини нашого життя, але тільки від нас залежить: чи гідно ми витримаємо ці складні життєві іспити та вийдемо з труднощів переможцем, зберігши людяність, чи зламаємося та втратимо єдине, що нам по суті належить – свою гідність.
Сьогодні, коли в сучасному світі досить важко знайти правильний шлях, адже моральні цінності та еталони правильної поведінки у суспільстві докорінно зламані, а людське життя не важить нічого, сьогодні, як ніколи, гостро постає проблема пошуку та відродження насамперед у самому собі цих вічних рис, що врешті решт і роблять людину гідною – тобто справжньою Людиною.
І тому сьогодні мі будемо говорити саме про гідність.
Крок 1. ГІДНІСТЬ НА ПЕРШИЙ ПОГЛЯД
Зупинка 1 Закрийте очі та уявіть таку ситуацію: Ви ще не народилися , але вже ось-ось народитеся . Ви ще не знаєте , частиною якої сім'ї станете , у якій країні будете жити , які матимете фізичні та інтелектуальні здібності , чи народитеся Ви хлопчиком або дівчинкою , багатими чи бідними , здоровими чи хворими , у зоні чи поза зоною конфлікту , фізично у безпеці чи ні тощо . Пофантазуйте кілька хвилин , уявіть , у який світ Ви прийдете . Тепер коротко занотуйте в таблиці різні аспекти того життя, яке Ви уявили.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 |
Якої Ви статі? Якої Ви раси? Чи достатньо у Вас їжі? Яка вона? Чи маєте Ви свободу думки і слова? Яку маєте освіту? Чи відчуваєте Ви рівність? Яка у Вас ситуація з водою? Чи доступні Вам технології / інтернет? Як забезпечується охорона здоров’я? Якою мірою Ви у безпеці? Чи є у Вас житло / дім? Чи відчуваєте Ви співпереживання / співчуття від інших людей? Чи сповідуєте Ви якусь релігію? Якщо так, то яку? Чи маєте Ви доступ до правосуддя? Чи маєте Ви гроші? Скільки? Звідки? Які природа і довкілля там, де Ви народитеся? |
|
Зупинка 2. А тепер уявіть, що Ваш клас – це цілий світ. Отже, Ви народилися в такому світі.
СТАТЬ: Половина з вас – дівчата, половина – хлопці.
ГРОШІ: Одна людина серед вас має статок понад мільярд доларів. Ще одна – є комфортно заможною і має 750 000 доларів США (21 млн. грн.). Ще 20 % мають від 10 000 до 100 000 доларів США (від 280 000 до 2 800 000 грн). 50 % мають менше 2 200 доларів (61 600 грн.). Решта мають від 2 200 до 10 000 доларів США (від 61 600 до 280 000 грн).
ОСВІТА: 85 % з вас можуть читати та писати. Решта – не можуть. 7 % мають вищу освіту. Решта не мають. ЖИТЛО: 80 % з вас мають житло. Решта – ні.
ЇЖА: Одна особа серед вас вмирає від голоду. Ще 10 % недоїдають. 40 % мають зайву вагу. Ще 15 % страждають на ожиріння. Решта (лише 35 %) мають нормальну вагу.
ВОДА: 10 % з вас не мають доступу до безпечної та чистої води. Усі інші мають.
КОНТИНЕНТ: 60 % з вас живуть в Азії, 15 % – в Африці, 10 % – у Європі, 10 % – у Латинській Америці та в Карибському регіоні, 5 % – у Північній Америці.
БЕЗПЕКА / НЕСТАБІЛЬНІСТЬ: 30 % з вас живуть у країнах, які розпадаються, потерпають від насильства та конфліктів. Інші – у відносній безпеці.
ІНТЕРНЕТ: 50 % з вас не мають доступу до інтернету. Решта мають.
Що Ви скажете тепер? Подискутуйте в класі.
1.2 Якою може бути гідність?
Зупинка 3. Розгляньте зображення та виберіть собі те, яке сподобалося найбільше. ( Колекція метафоричних світлин, http://bit.ly/2i9hr0U ) Використовуючи його як символ / натяк, подумайте – що означає для Вас слово «гідність»? Запишіть чи замалюйте свої думки.
Зупинка 4. Запишіть усі ключові слова, які Ви використали, створивши «хмаринку смислів». Створіть спільну «хмаринку смислів» усі разом.
Крок 2. ГІДНІСТЬ У ДІЇ!
2.1. Гідність щодня
Зупинка 5. Напевне, Ви не раз бачили на екрані телевізора відому телеведучу «1+1» Наталію Мосейчук ?
А ось відео, яке вона записала спеціально до сьогоднішньої події, у якому звертається і до Вас, і до дорослих, щоб привернути увагу до теми гідності. Звернення Н. Мосейчук з нагоди Дня Гідності, https://youtu.be/9jfJZKLGFV8
Зупинка 6. А як Ви думаєте, у чому може виявлятися гідність у нашому повсякденному житті? Які гідні вчинки Ви здійснюєте чи спостерігаєте щодня? Занотуйте стільки варіантів, скільки придумаєте чи захочете :)
1.
2.
3.
4.
5. …
2.2. Як ми можемо зупинити корупцію?
Зупинка 7. Поміркуйте самостійно чи з кимось разом і заповніть комірки в таблиці.
Як Ви думаєте, яка буває корупція?
|
|
Яку вигоду хочуть отримати люди, які вчиняють корупційні дії?
|
|
Що, на Вашу думку, станеться, якщо у нас в Україні не вдасться подолати корупцію?
|
|
Зупинка 8. Програма розвитку Організації об’єднаних націй ( ООН ) в Україні включає в себе подолання корупції в нашій держави.
Корупційний ланцюг, http://bit.ly/2ytV0tt
Зупинка 9. Обговоріть з однолітками, які Ви побачили позитивні (зручні) й негативні наслідки у цих ситуаціях? Яка могла б бути інакша, альтернативна, поведінка людей у цих ситуаціях?
2.3. Безпека в інтернеті
Зупинка 10. Чи стикалися Ви з чимось подібним?
Сексти нг – це надсилання через інтернет особистих інтимних фото / відео . Кібер-грумінг – це налагодження довірливих стосунків з дитиною ( частіше за все через соціальні мережі та фейкові акаунти ) з метою отримання від неї інтимних фото чи відео з подальши м шантажуванням дитини – для отримання більш відвертих матеріалів , грошей чи зустрічей в офлайні.
Подивіться відео, яке підготував для Вас Офіс Уповноваженого Президента України з прав дитини. Ще один день: чим небезпечний кібер-грумінг, http://bit.ly/2PiYmw8
Обговоріть, як не потрапити в такі ситуації?
Крок 3. МОЄ ГІДНЕ МАЙБУТНЄ
4.1. Гідність не можлива без …
Зупинка 11. Тепер прочитайте визначення нижче та обговоріть – які з цих проявів гідності Ви побачили у відеоісторії про Наввара?
1ПРИЙНЯТТЯ ІДЕНТИЧНОСТІ Ставтеся до людей, як до рівних собі; давайте іншим свободу висловлювати своє «я» і не боятися осуду, взаємодійте без упереджень, визнаючи те, що певні риси (наприклад, раса, релігія, стать, соціальний чи майновий стан, вік, інвалідність тощо), є основою їх ідентичності. Сприймайте людину цілісно.
2БЕЗПЕКА Дозвольте людям почуватись спокійно на двох рівнях: фізичному (щоб вони почувалися вільними від загрози тілесних ушкоджень) і психологічному (щоб вони не хвилювалися через те, що будуть присоромлені або принижені) – аби вони почувалися вільними говорити без страху помсти чи покарання.
3 СПРИЙНЯТТЯ Приділяйте людям Вашу повну увагу, слухаючи, чуючи, підтверджуючи та реагуючи на їхні побоювання і на те, через що вони з’явилися.
4 ВКЛЮЧЕННЯ Зробіть так, щоб інші відчували, що вони є частиною спільноти на всіх рівнях взаємин (сім'я, громада, організація, нація).
5 ВИЗНАННЯ Підтверджуйте таланти інших, їхню важку роботу, зваженість і допомогу; будьте щедрими на похвалу; визнавайте публічно внесок, ідеї та досвід інших.
6 РОЗУМІННЯ Вірте, що те, що думають інші, має значення; дайте іншим можливість пояснити свої плани на майбутнє, висловити свою точку зору; активно слухайте, щоб зрозуміти.
7СПРАВЕДЛИВІСТЬ Ставтеся до людей справедливо на засадах рівності і неупереджено, відповідно до узгоджених законів і правил.
8 НЕЗАЛЕЖНІСТЬ Надавайте людям можливість діяти від свого імені, щоб вони відчували, що контролюють своє життя, та відчували надію та можливість саморозвитку.
9 КРЕДИТ ДОВІРИ Ставтеся до людей як до тих, хто заслуговують на довіру; виходьте з того, що інші мають хороші мотиви та діють чесно.
10 ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ Беріть відповідальність за свої дії; якщо Ви порушили гідність іншої людини, вибачтеся; зобов'язуйтеся змінювати шкідливу поведінку.
4.2. Мій лист у майбутнє
Зупинка 12. Хочете поспілкуватися із собою в майбутньому? Напишіть собі листа з ідеями про те, як протягом року Ви можете ставати більш гідною людиною. Нехай основні принципи гідності будуть Вам дороговказом. Лист може починатися, наприклад, так:
Привіт , я – це ти рік тому . Я пишу тобі , _________ , у майбутнє , щоб сказати , що я хочу бути гідною людиною ! І протягом року я намагатимуся …
Покладіть на зберігання до спеціальної скриньки у класі, а за рік у такий же День гідності відкрийте його та дізнайтеся, як Ви змінилися.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Основні принципи гідності:
1. Кожна людина має право на гідне життя
2. Гідне життя означає можливість реалізувати свій потенціал, що має підкріплюватися гідною медичною допомогою, освітою, заробітком і почуттям безпеки
3. Гідність означає свободу вибору й дій і повагу до цих прав
4. У своїх діях ми повинні керуватися почуттям власної гідності
5. Перш за все, наша гідність взаємопов’язана з гідністю інших людей
1