Виховний захід до Міжнародного дня рідної мови

Про матеріал
Виховний захід до Міжнародного дня рідної мова буде цікавим для класних керівників. Сценарій містить інформаційні матеріали, які поглиблять знання 5-класників про мову.
Перегляд файлу

Виховний захід до Міжнародного дня рідної мови.

Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову; формувати в учнів розуміння того, що  мова народу -  скарб, без якого не може існувати  народ; розвивати навички застосування знань з уроків  мови та літератури у нових життєвих ситуаціях; розвивати пам'ять, увагу, мислення; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, пробудити почуття національної гідності.

Вчитель. Сьогодні, 21 лютого, увесь світ відзначає свято своєї рідної мови. (Слайд)

   Це свято унікальне.

   Це свято є заповітним скарбом для кожного народу.  Бо, як всім відомо,  без мови не існує народу.

   Винятковість цього свята в тому, що воно є і спільним для всього людства, і водночас вузько родинним для людей,  яких об'єднала спільна історична доля в єдиний моноліт – народ.

  Наша зустріч сьогодні буде проходити незвично: у формі інтелектуальної гри. Тож нехай наші почуття на класній годині стануть не тільки  емоційними, а й яскравими, колоритними й незабутніми.

  Працювати ми будемо в командах. Прошу об’єднатися.

  Дайте назву команді, що відповідає темі гри. (Мовознавці, лінгвісти, поліглоти.)

  Правила гри:  за кожну правильну відповідь чи виконане завдання команда отримує 1 бал. (Підрахунки балів ведуться  на дошці).

  Оголошую

Конкурс « Правда  чи  фейк » (Слайд)

  1. (Слайд) Рішення про святкування Міжнародного дня рідної мови було ухвалено в штаб-квартирі ЮНЕСКО в Парижі.

                            Відповідь: «Правда». (Слайд)

  1. (Слайд) Міжнародний день рідної мови вперше відзначали  21 лютого 2000 року

                           Відповідь: «Правда». (Слайд)

  1. (Слайд) Найпоширеніша мова світу – англійська.

               Відповідь: «Фейк». (Слайд)

1/5 частина населення світу розмовляє китайською мовою і стрімко розширює свою присутність у всьому світі.

  1. (Слайд) Вважається, що у світі  існує майже 5 000 мов.

               Відповідь: «Фейк». (Слайд)

У світі налічується більше ніж 7000 мов. Проте лише кілька десятків з них мають офіційний статус в тих чи інших країна. Не кожна мова є державною. Не в кожній державі розмовляють на одній мові. В багатьох країнах існують діалекти, які також рахують за окрему мову.

  1. (Слайд) Український учений Агатангел Кримський міг спілкуватися 56 мовами.

              Відповідь: «Правда». (Слайд)

Вивчення мови – це нелегке заняття, однак є особливі люди, які здатні сприймати багато мов. Це – поліглоти. Дослідження показують, що молодь швидше засвоює нову мову. Отже, краще починати якомога раніше. Вивчення нових мов допомагає нам наблизитися до решти світу.

  1. (Слайд) Найбільш короткий алфавіт у світі складається з 12 літер.

              Відповідь: «Правда».  (Слайд)                                                                     

Найменша кількість букв у мові ротокас і гавайському алфавіті. Ротокас – мова, якою користуються близько 4000 людей в східній частині Нової Гвінеї, вона ділиться на три діалекти. Найбільшу кількість літер налічує кхмерська абетка – 72, що зфіксовано в книзі рекордів Гіннеса. Кхмерська мова - це основна мова Камбоджі.

Учень

Існує безліч мов на світі

І пізнаєм їх ми день від дня

Але завжди Ви пам`ятайте

Що рідна є лише одна. (Слайд)

 Конкурс « Наша мова » - українська.

Завдання. Якими  словами  можна описати  українську  мову?

Взаємоперевірка: команди обмінюються аркушами з відповідями. Один учень від кожної команди  зачитує відповідь  (враховується  кількість слів та виключаються повторення).

   Лариса Лужецька влучно підібрала прикметники і  зримувала їх у вишуканій віршованій формі. (Слайд)

Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов'їна, барвінкова
Українська мова!                  

Конкурс «Хто більше?» (Слайд)

Завдання. Записати  синоніми  до  слова «говорити»?

Взаємоперевірка: команди обмінюються аркушами з відповідями. Зачитуються синоніми,  рахується  їх кількість. Підводяться підрахунки  результатів конкурсу і гри.

Вчитель.  На сьогодні відомо 149 синонімів до слова «говорити». (Слайд)

                       Через століття  від покоління до покоління передаються  найзмістовніші й найвлучніші народні істини. Вони мають глибокий зміст, що часто втілений у дуже просту форму. У нашому наступному конкурсі ми перевіримо наскільки добре п’ятикласники знають народну мудрість.

«Народна мудрість» (слайд)

Завдання. Дописати прислів’я. (Слайд)

Взаємоперевірка. Команди обмінюються аркушами з відповідями. Представники команд зачитують по одному  прислів’ю. Підводяться підрахунки  результатів конкурсу і гри.

Вчитель. Короткі ритмізовані висли - неоціненна коштовності народної поетичної творчості. Прислів’я часто-густо  зустрічаються  у казках, ми їх запам’ятовуємо на все життя і  використовуємо у нашому  спілкування. Саме з казки до нас завітала назва  наступного конкурсу. (Слайд)

Конкурс «Піди туди, не знаю куди.

Принеси (знайди) те, не знаю що.»

 Слайд. Завдання. Розгадати ребус. Відповідь записати на аркуші.

 Взаємоперевірка. Команди обмінюються аркушами з відповідями.

Вчитель. Так, куди ви мали дістатися?

Проводяться підрахунки балів.

Слайд. Завдання. Складіть з 5 літер 4 слова. Відповідь записати на аркуші.

Взаємоперевірка. Команди обмінюються аркушами з відповідями. Озвучуються результати роботи. Здійснюється підрахунок балів.

Вчитель. А в нашому наступному конкурсі «Хто автор?» (слайд) учні мають визначити авторів наведених рядків.  

Ну щоб, здавалося — слова…  (Слайд)

Слова та голос — більш нічого,

А серце б’ється, ожива,

Як їх почує! Знать од Бога

І голос той, і ті слова

Ідуть між люди!

                                               Відповідь: Т.Г.Шевченко. (Слайд)

О місячне сяйво і спів солов’я,  (слайд)

Півонії, мальви, жоржини!

Моря бриліантів, це – мова моя,

Це – мова моєї Вкраїни.

Відповідь: Володимир Сосюра (Слайд)

Конкурс «Малюнок» (Слайд)

Завдання. Мова – одне з багатьох див, створених людьми. Спробуйте втілити  на папері «Рідне слово»  за допомогою засобів образотворчого мистецтва.

                     (Звучить пісня «Рідна наша мова» сл. Н.Данченко, муз. Р.Лісової)

Малюнки вивішуються на дошці.

 

Вчитель. А закінчимо ми нашу гру  конкурсом «Сенканів» (Слайд)

  Діти пригадують правила створення сенкану, а потім виконують завдання. Представники команд знайомлять всіх з результатами роботи.

Вчитель. Дякую за ваші думки. Отже, мова є  заповітним скарбом для кожного народу. «Мова – то серце народу: гине мова, гине народ.»

«Мова наша – серце наше». (Слайд)

Підведення підсумків.

Нагородження переможців і учасників гри.

Рефлексія.

  • Чи сподобалася вам гра?
  • За що вам сподобалася гра?

Заключне слово вчителя.  Ось і підійшла до кінця наша мовна гра. Ви демонстрували щире захоплення. Нехай же вивчення мови буде запорукою майбутніх успіхів у навчанні. Плекайте, шануйте рідну мову!

До нової зустрічі.

Хай щастить.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Двуричанская Валерия
    Актуальний та цікавий матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Коптева Наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
352
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку