Тема. Козацькі забави.
Мета. розширити знання учнів про запорізьких козаків, їх традиції, побут, звичаї. Виховувати шанобливе ставлення до запорожців, спонукати до наслідування їх кращих рис характеру: добродушності, безкорисливості, товариськості, бажання завжди прийти на допомогу. . Виховувати бажання бути сильнішими, сміливими, спритними. Розвивати почуття гордості за минуле нашої Батьківщини, прищеплювати любов до Вітчизни.
Обладнання. Святково прибраний зал; аудіоапаратура; українські національні костюми для учнів; спортивні знаряддя для конкурсів.
Хід свята
Вчитель: Сьогодні ми ближче торкнемося історії, в ній корінь роду українського.
Уявіть собі, що ми перенеслись на декілька століть назад на славнозвісному острові Хортиця, у козацькому колі.
ХV століття – важливий час у житті українського народу. Скрутно жилося йому під пануванням чужих володарів, бо скрізь в Україні було заведено панщину. Селяни працювали на панській землі, всю землю отримували у власність великі пани – вельможі. Багатостраждальна земля чекала героїв. І вони відгукнулися на заклик рідної землі і стали на її захист. Це були козаки. Сила, спритність і мужність, яких змінила світ.
Отож, сьогоднішнє свято присвячено нашим мужнім воїнам, бо ми пам’ятаємо, що ми є нащадками славних українських козаків.
То ж любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен з вас своїми добрими справами і вчинками доведе, що козацькому роду нема переводу !
Ні загарбників, злої орди,
Ні чужої важкої руки,
Бо тебе бережуть козаки.
2. Козацька пісня в серці лине,
Хоч вже давно пройшли віки,
Ви зберегли нам Україну,
Навіки славні козаки!
3. Козак любив Вкраїну неньку
Любив коня свого й братів,
Свою хатиночку маленьку,
Та волю більш за все любив!
4. Знає кожен, знає всяк,
Хто з оселедцем – той козак,
Але ж не в оселедці річ,
Козак це той, хто любить Січ!
5. Вони живуть уже в віках,
Тримаючи шаблі в руках,
І свою вдачу крізь віки
Передають нам козаки.
6. Козаки не лиш воюють,
А й майструють і будують,
І рибалять і співають,
Край свій рідний звеселяю.
7. Сьогодні свято, конкурс нині,
Сьогодні все козацтво тут.
І в цьому залі радість лине,
Козацькі ігри всіх нас ждуть.
8. Саме час! У самий раз!
Одержавши на раді згоду,
Дітей козацького народу
У наше коло викликаю,
Їх перевірити бажаю!
Звучить „Козацький марш”. Під марш команди заходять на висхідну позицію змагань.
Вчитель. На вас чекають складні випробування. Сьогодні ви проявите силу, спритність, швидкість, кмітливість, уважність, витривалість.
- Ну, що ж, будемо розпочинати. Наші славні предки – козаки запорозькі – жили куренями. Йдучи в бій, кожен курінь вибирав собі наказного курінного отамана.
Отож, веселіш!
Козаки не бувають зажурені,
Змагатимуться сьогодні у нас три курені,
На чолі з курінними отаманами,
Познайомимо їх з вами ми!
Порадьтесь, хто буде у вас курінним отаманом (вибір отаманів).
Отамани, ви маєте дбати про козаків свого куреня. Тому перший конкурс для вас. Перевіримо які ви уважні і розумні.
Конкурс 1. «Конкурс отаманів»
Отамани команд одержують конверти, в яких папірці з картинками , які мають і не мають відношення до козацтва. Потрібно вибрати вірні. (Додаток 1)
Конкурс 2. « Козацькі чоботи»
Є дві пари чобіт великого розміру. Учасники по черзі взувають чоботи, добігають у них до стільця, який розташований на відстані навпроти кожного куреня, повертаються і передають чоботи наступному учасникові.
Конкурс 3. "Як козаки картоплю саджали "
Перший учасник команди біжить, тримаючи у руці відро з картоплею,
до обруча, який знаходиться перед кожною командою на відстані 5 метрів,
«саджає» – кладе картоплю, повертається до команди, передає естафету.
Завдання по черзі виконує уся команда. Перемагає команда, яка першою
впоралася з завданням.
Конкурс 4. «Переправа»
Подолати умовну річку по переправі, яку ви самі збудуєте у процесі руху. Для цього командам видається по 2 маленьких обруча. За сигналом перший учасник кожної команди починає будувати «переправу»: один обруч кладе на лінію старту, другий на крок попереду і стає в них ногами, потім перший обруч розташовує ще трохи попереду і переступає в ннього однією ногою. Обруч, що звільнився, піднімає і знову кладе трохи попереду, переступає і т. д., поки не досягне фінішу. Після цього з обома обручами повертається бігом назад і передає естафету наступному члену команди.
Конкурс 5. «Сірниковий»
Слово «козак» означає вільний, тому наступне завдання викласти з сірників слово «козак».
Конкурс 6. «Сильні і швидкі»
Участь беруть два учасники від куреня. Козаки мають якнайшвидше надути повітряні кульки , так щоб вони лопнули, або щоб кулька була найбільша.
Конкурс 7. ГОПАК ( український народний танець )
Кожна команда утворює коло, гравці кладуть руки на плечі своїх товаришів по команді. За сигналом учителя команди присідають і голосно рахують до десяти.
Команда, яка швидше присяде 10 разів, - переможець конкурсу.
Музична пауза
Дівчата – козачки співають пісні про рідну Україну.
Вчитель. Щоб бути вірними синами козацького роду, треба жити за заповідями запорізьких козаків.
Наше свято підійшло до кінця. Іще раз вітаємо вас зі святом і бажаємо успіхів!
Ось і закінчилися змагання. Наші команди довели, що вони – гідні нащадки славного козацького роду, справжні козаки.
Звучить козацький марш.
Всіх учасників нагороджують солодкими подарунками і фруктами.
ДОДАТОК 1.