Виноградівський ЗПЗСО ім. О.М. Соценка
Виховний захід
Краса осені (прикмети та ознаки)
Вчитель початкових класів
Гришко Тетяна Володимирівна
Виховний захід: Краса осені (прикмети та ознаки)
Мета: Ознайомити учнів з прикметами та ознаками осені, вчити помічати їх в природі, розкрити походження назв місяців осені; розвивати уяву, фантазію, мовлення, спостережливість, пам'ять; розвивати дослідницькі вміння та навички, логічне мислення, вміння аналізувати, узагальнювати та робити висновки; виховувати любов до природи.
Дослідницькі / проблемні запитання:
Як упізнати осінь?
Як живуть рослини восени?
Як живуть тварини восени?
Що нам дарує осінь? Чому цю пору року називають щедрою?
Завдання:
Навчити дітей спостерігати за осінніми змінами в живій та неживій природі.
Ознайомити з мистецькими творами про осінь.
Формувати вміння сприймати красу осінньої природи, милуватися нею та висловлювати власні враження та судження щодо побаченого і почутого.
Формувати навички дослідницької діяльності, класифікувати, узагальнювати набуті знання та використовувати їх у повсякденному житті.
Формувати здоров’язбережувальну компетентність.
Навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками.
Методично-дидактичне забезпечення: загадки, ілюстрації, осінні листки різних дерев, кольорові олівці, музичний запис «Пори року» П.І. Чайковського.
Освітні галузі: природнича, мовно-літературна, мистецька.
І. Етап орієнтації
Вправа привітання «Осінні – ласкавинки».
Постановка проблеми
Розв’язання проблеми
Чому ми не можемо цього зробити зараз? (холодно, сонце не гріє, вже не літо, т.д.)
Діти, а ви помітили, яз змінилася природа з того часу, як ви пішли до школи?
Слухання аудіо запису.
Початок осені завжди чарівний. Повітря стає прозоре, мов кришталь, а небо голубе-голубе. Достигають цілющі плоди шипшини, виграють яскравими барвами у сонячному промінні. Чується останній грім, що прощається з полями. Осінь, наче художник, велетенським пензлем розфарбовує у яскраві кольори плоди та листя. Ось так починається осінь. Пахне чебрецем, опеньками, спілими яблуками.
(Під час слухання учитель розвішує на дошці ілюстрації осені та дістає кошик з якого виглядають калина, осіннє листя, квіти, гриби, чебрець)
ІІ. Етап покладання мети
Вправа «Очікування»
(Діти передаючи по колу осінній листочок проговорюють свої очікування від заняття)
Учитель проговорює очікування останнім і підводить дітей до висновку:
ІІІ. Етап проектування
Вчитель:
Ось на яких галявинах ми побуваємо, подорожуючи осінньою стежкою!
а) - Перша галявина, з якої ми почнемо мандрувати – «Загадкова»
Відгадайте загадки
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця.
Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль –
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
б) - Друга галявина – інтерактивна галявина «Добери і покажи слово»
- Подивіться на ілюстрації, згадайте, що відбувається в цей час в природі. І пограємо в гру. Я буду читати речення, а ви додаєте те слово, якого не вистачатиме. Але замість того, щоб сказати слово, ви його спробуєте показати. Готові? Вперед!
Осінь. В золотистий колір вона пофарбувала … (дерева) Відлітають у теплі краї… (птахи). Часто іде … (дощ)
Підсумок гри: - Які ознаки осені ви помітили? (жовтіє листя, відлітають у теплі краї птахи, йдуть дощі)
в) – Третя галявина «Милування»
З листя золотого ми вінки сплітали,
Листок до листочка гарно добирали:
Липове – жовтеньке, з клена – червоненьке,
З білої берези листячко кругленьке
Робота в групах
За формою
За кольором
За розміром
г) – Четверта галявина – «Народ скаже, як зав’яже»
Вчитель: Матінко-осінь полями іде,
Трійко хлоп’ят за собою веде:
Вересень, жовтень – старшенькі,
А листопад ще маленький.
1 учень: Вересень каже: «На полі, в гаю,
Я подарунки усім роздаю:
Повні грибів мої жмені,
Яблука маю в кишені»
2 учень: Жовтень говорить: «А я, погляди,
В жовту одежу вдягаю сади,
З мряки заслону розстелю,
Сонце вкладу у постелю»
3 учень: А листопад: «А я з тихим плаче
Землю поллю безкінечним дощем,
Листя стрясу з деревини,
Вистелю гори й долини»
Фізкальтхвилинка
Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм,
У травиці позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм, як пташата.
Потанцюєм трішки,
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово! А тепер – до праці знову!
Вправа: «Крісло автора»
Вересень
Слово «вересень» походить від назви вічнозеленого куща-вересу, який росте на Поліссі. Оскільки верес починає масово цвісти восени, то і перший місяць по літі назвали на його честь. Спершу вересень звався «ревун», «марев», тому що голосно перегукувалися олені. Пізніше називали «сівнем» - період сівби зернових, «маїком» - од зелені озимини. У давнину 14 вересня був перший день Нового року.
Жовтень
Жовтнем ще відносно недавно в Україні називали дев’ятий місяць. Але у вжиткові була інша назва – «паздерник», що походить від промислу, що пов’язаний з переробкою льону та конопель. Пізніше десятий місяць жовтень ще називали «хмурень», «зазимник». А оскільки з жовтня починали справляти весілля, його охрестили і «весільником».
Листопад
У давнину листопад називали «братчини». Це від давнього обряду, що звався «братчина». Його справляли в листопаді. Якщо сусіди хотіли заприятелювати між собою, то купували в пасічників бджолиний рій. З весни до осені гуртом доглядали його. Зібраний мед ділили порівну. На це свято збиралися сім’ями, гуляли, чи як казали в народі, браталися. Були ще назви: «листопадень», «падолист», «напівзимник».
д) – П’ята галявина – мистецька
- Якою ти уявляєш осінь?
- Послухай вірші та музичні твори про осінь.
- Намалюй до них малюнки.
ІV. Етап контрольно-оцінювальний
а) – Я пропоную вам об’єднатися у 3 групи. Кожна отримає завдання.
І група. – Зберіть осінній пейзаж. Гра «Пазли»
ІІ група. – Виберіть назви осінніх місяців із карток 12 місяців
ІІІ група. – Оберіть ілюстрації, де зображена осінь.
б) Презентація групових робіт.
2. Підсумок уроку
Самооцінка