Виховний захід "Магічна хімія"

Про матеріал
«Магічна хімія» Казка для молодших школярів Мета: ознайомити школярів 5 – 6 класів з хімією, зацікавити предметом; вчити юних хіміків основ експерименту; розвивати творчі можливості учнів. Дійові особи: Хімія; Баба Яга; Кощій Безсмертний, учні, ведучий. Ведучий. Любі друзі! Через кілька років ви відкриєте сторінки нового для вас підручника з хімії. «Що ж це за наука?» — запитаєте ви. Щоб отримати відповідь на це запитання, пропоную вам вирушити у цікаву подорож. Сьогодні ми з вами побуваємо у царстві доброї чарівниці Хімії. У великому царстві жила-була добра чарівниця. Вона дуже любила людей, і тому робила для них багато добрих справ: дарувала їм гарний і міцний одяг, щоб люди не тремтіли від лютих морозів; щедро обдаровувала людей світлом і теплом, захищала їх від злої Баби Яги. Люди не знали, яку подяку скласти за все те, що робила для них Хімія, і тому не раз запитували її, як вони можуть їй віддячити.
Перегляд файлу

«Магічна хімія»

                        Казка для молодших школярів

 Мета: ознайомити школярів 5 – 6 класів з хімією, зацікавити предметом; вчити юних хіміків основ експерименту; розвивати творчі можливості учнів.

Дійові особи: Хімія; Баба Яга; Кощій Безсмертний, учні, ведучий. Ведучий. Любі друзі! Через кілька років ви відкриєте сторінки нового для вас підручника з хімії. «Що ж це за наука?» — запитаєте ви. Щоб отримати відповідь на це запитання, пропоную вам вирушити у цікаву подорож. Сьогодні ми з вами побуваємо у царстві доброї чарівниці Хімії. У великому царстві жила-була добра чарівниця. Вона дуже любила людей, і тому робила для них багато добрих справ: дарувала їм гарний і міцний одяг, щоб люди не тремтіли від лютих морозів; щедро обдаровувала людей світлом і теплом, захищала їх від злої Баби Яги. Люди не знали, яку подяку скласти за все те, що робила для них Хімія, і тому не раз запитували її, як вони можуть їй віддячити.

Хімія. Я до всього справу маю:

 Грунт у полі удобряю,

Урожай оберігаю,

Я перу і прибираю,

Я годую й одягаю,

 І метал я добуваю.

Я лікую й зберігаю,

 І будую й освітляю.

Важко навіть уявити, як без мене вам прожити!

Чищу, мию і годую, живлю, травлю і лікую

Грішне тіло прикриваю, на городі помагаю.

Щоб родили помідори я під них підсиплю добрив

Є косметика у мене, станеш ти красуня враз!

Посуд, меблі і тканини-це хімічні речовини

І повітря, і вода, взагалі природа вся!

Хімію вивчай охоче – і в халепу ти не вскочиш

Будеш знати про неї все, вона – користь принесе!

Запитання ось моє: Відгадайте, хто я є? Мені нічого не потрібно тільки б ви навчилися розумно користуватися моїми дарами, інакше мої чари принесуть шкоду всьому людству.

 Ведучий. Хімія жила у своєму загадковому палаці — хімічному кабінеті, оточеному вірними слугами —хімічними реактивами.. Та як і водиться у казках, без нечистої сили діло не обійшлося. Що це за музика? Ви чуєте? (Відкриваються двері і до класу заходить по-сучасному вдягнена Баба Яга в темних окулярах і з магнітофоном у руках.)

 Баба Яга. Неііо! (Оглядається, нервує.) Так! Перевелися джентльмени! Обіцяв вчасно на таксі приїхати, а й досі немає. (Чути гуркіт). Ой, шумить і гуде, мабуть, милий їде.... (З'являється Кощій Безсмертний на роликових ковзанах з лижними палками.)

Баба Яга. З'явився, не запилився! Хоч би своє «таксі» зняв.

 Кощій Безсмертний. Та я зараз. (Поки він знімає ролики, Баба Яга співає, демонструючи свій одяг.)

 Баба Яга. А я сьогодні довго-довго наряджалась:

 До тебе, милий, я на рандеву збиралась.

 На мені туфлі ті, що взула і забула,

Із секонд-хенду гарну юбку одягнула.

 (Підходить до Кощія Безсмертного, сміливо бере його під руки, і вони разом танцюють танго.)

Кощій Безсмертний. Ой Бабо, закрутила ти мені голову, що я й забув, чого сюди приїхав.

Баба Яга. Та яка я тобі баба! В 345 — баба ягідка «опять». Я Ягідка, Ягуся! Зрозумів, пень старий!

Кощій Безсмертний. Зрозумів, бабулька!

 Баба Яга. Та не бабулька я, а ягідка!

 Кощій Безсмертний. Ну, добре,добре. То чого я сюди приїхав?

 Баба Яга. Ну, та як здрастє! Як ото в пісні «Что-то с памятью моей стало!» Ми ж у королівстві Хімії !

Кощій Безсмертний. Та й без тебе це бачу! Не глухий же. Думаєш, як в темних окулярах, так і бачиш краще за мене. Я питаю, навіщо я сюди приїхав?

 Баба Яга. Оце тобі й на! Добалакалась, що й сама забула. Так, зараз зорієнтуємось: великий стіл з якимись баночками, скляночками, незрозумілими залізяками. (Все мацає, розглядає, нюхає — за правилами техніки безпеки.) Поналивано щось в них... А смердить, аж погано стало. Старий, ти не нюхай, бо голова запаморочиться, а я на твоєму «таксі» їздити не вмію. Я до вас прийшла у клас, Щось придбати про запас. Перекинула я луга – Над спідницею наруга, Дирка стала якось враз! Що тут є іще у вас? Що це ще за кислота – Дай но встромлю язика… Ой, ой мамочко, ой нене, Куди втік язик від мене.. Ой, у роті аж димить, Як в Горинича із пащі, Дайте ж мені чимсь запить! О, а це що за пробірка? Дайно суну туди палець.

Кощій Безсмертний Дострибалася ягідка, Замість пальця тепер дірка. Ой, Ягусю, не чіпай, Збереш ти славний урожай, І язв, і опіків, і дірок. Але щоб цього не було… Пам’ятай!!!

 Щоб життя своє оберігати,

Правила безпеки треба знати.

 Не нюхати, не смакувати,

Без дозволу нічого не чіпати.

Хімія. Добрий день! Тільки я вас не запрошувала.

Кощій Безсмертний. А ми самі як запрошення.

 Баба Яга. (Кривляється.) А літак летів, колеса терлися, а ви не чекали нас, а ми приперлися!

Кощій Безсмертний. Невже зараз, щоб до тебе ходити, необхідне запрошення? Пам'ятаю, в мої шкільні роки інакше було.

Баба Яга. (Плаче.) Я молода, розумна, гарна, скромна. А мене ніхто не любить (дістає носову хустину і втирає сльози), нікуди не запрошують, звідусіль женуть, не вірять у мою чесність і порядність, добрі наміри. Ось і зараз викликала Кощія, щоб разом з ним познайомитися з хімією. Так, старий?

 Кощій Безсмертний. Так-таки-так.

 Хімія. Добре, але дозволимо вам залишитися за однієї умови.

Кощій Безсмертний. За якої такої умови?

 Хімія. Допомагати нам, а не заважати. Згодні?

Баба Яга. Згодні, згодні... (До Кощія Безсмертного) А там як вийде. Хімія. Ну от і домовилися. А щоб перевірити, чи справді чесні ваші наміри, дай мені, бабуню, будь ласка, свою хусточку: зараз я її підпалю, і якщо в твої наміри не входило щось погане, вона залишиться непошкодженою.

Баба Яга. (Кривляється, ніби плаче і втирає сльози.) Знову мені не довіряють та ще й хусточку спалити хочуть, це ж подарунок Кощія на 350 років.

 Кощій Безсмертний. Ти ж казала, що тобі лише 345?

 Баба Яга. Зараз це не суттєво. Подумаєш, 5 років туди, 5 років сюди. В паспорті взагалі на 100 років менше записано. Знущаються зі старої (знову плаче), та беріть уже. (Звертається до Кощія.) Не переживай, старий, хусточка не те що згорить, навіть не загориться: де ти бачив, щоб мокре горіло?

Дослід «Неспалима хусточка» Хусточку добре змочують водою, віджимають і з одного кінця запалюють, інший тримають тигельними щипцями. Хусточка «горить», але залишається неушкодженою. (Учитель повертає хусточку Бабі Язі.)

 Кощій Безсмертний. (Оглядає хусточку.) Оце так дивина! Горіла і ціла залишилась!

 Баба Яга. Теж мені дивина! А я знаю, щоб бути здоровою і завжди молодою такою як я, потрібно пити кожний день молоко. У своїх 350 років роблю це кожний день.

Кощій. Що? Ти ж казала, що тобі лише 300 років

Баба Яга. Цить, не галасуй, а то ще почують усі, 50 років туди, 50 років сюди, це несуттєво. (Звертається до хімії) Пригости мене молочком, я сьогодні буду чемною.

Кощій. А мене винцем, я його полюбляю!

Хімія. Добре, ви в гостях, а гостям відмовляти не можна. Але для цього мені потрібні помічники.

Учень 1. (проводить дослід) Дослід «Молоко з води» До розчину кальцій хлориду доливається розчин натрій карбонату, утворюється білий осад кальцій карбонату.

Учень 2. (проводить дослід) Дослід «Вино і води» До розчину натрій гідроксиду додається кілька крапель фенолфталеїну.

Баба Яга. Ой, про дітей забули. Їх спрага мабуть дістала, дивлячись як ми пригощаємось смачними речовинами.

Кощій Безсмертний. Я вмію робити із звичайної води мінеральну воду

 (проводить дослід) Дослід «Газована вода» До порошку питної соди доливається розчин хлоридної кислоти.

Баба Яга. Це не сучасно: пити молоко чи мінеральну воду. В наш час кожна поважаюча себе Баба Яга п'є, ну, наприклад, «Фанту» чи «Кока-колу». Учень 2. У нашому хімічному кабінеті ми залюбки запропонуємо і «Тархун», і «Фанту», і «Кока-колу». Що вам до вподоби? (Дає Бабі Язі в руки кілька пробірок, на дні яких написано назви реактивів.)

Баба Яга. Ви що, й справді сподіваєтесь мене переконати, що із цього сміття може утворитися чудовий напій? Не вірю!

Учень 1. (проводить дослід) Дослід «Тархун» До порошку купрум(ІІ) гідроксиду доливається хлоридна кислота. Чорний порошок бурхливо реагує на очах глядачів. Із темної рідини утворюється «Тархун» зеленого кольору.

Учень 2. (проводить дослід) Дослід «Фанта» До невеликої кількості хром( VI) оксиду доливається розчин хлоридної кислоти, утворюється рідина оранжевого кольору.

 Кощій Безсмертний. Я — великий експериментатор! Зізнаюсь вам, що вчити хімію в школі не любив, проте в дослідах, хімічних фокусах я неперевершений знавець! Я теж можу на ваших очах перетворити воду на молоко (проводить дослід) Виходить щось жовте. Хм! Цікаво... А-а, це тому що корова забагато соломи жовтої з'їла. (До розчину солі Купруму доливається розчин лугу — утворюється синій осад.) Ой, ні, дивіться, тепер щось синє! Що за біда?

Баба Яга. (Сміється.) Теж мені Девід Коперфільд: «Я вмію фокуси показувати...», тільки осоромився. Краще нічого не чіпай тут на столі. Перестань знущатися над хімією. Доведеться вивчити те, що й не хотів вчити.

Кощій Безсмертний.  А ще в мене є чарівний камінець, який не  лише  не тоне у воді, а й загоряється у ній, зараз вам це покажу.

Дослід  «Вода запалює»

У прозорий скляний кристалізатор з водою обережно кидається кусочок завбільшки з горошину металічного калію. Взаємодіючи з водою, калій спалахує і згоряє фіолетовим полум’ям.

Учитель. Ати, Бабо Яга, які бали мала їз хімії в школі?

(До дітей- перевіримо разом.)

Баба Яга. Та я вже й не пам'я­таю, коли це було...

Перед вивченням хімії обов’язковим було знати правила техніки безпеки. Інакше не допускали до хімічного кабінету, я їх вивчила назубок, на відміну від деяких навіть зараз їх можу розказати.

1. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які погоджено з вчителем, і то під його наглядом.

2. Уважно читайте етикетку на по­судині з тією речовиною, яку бе­рете для досліду, пам'ятаючи, що недостатня обізнаність із власти­востями речовини, з якими про­водиться робота, може спричи­нити нещасний випадок.

3. Посудину, з якої взяли реактив, одразу закрийте корком і постав­те на місце.

4. Насипайте та нали­вайте реактиви над столом і лише в тих кількостях, що вказані в інструкції.

5. Відкри­ваючи корок, не кладіть її на ла­бораторний стіл боком, а постав­те.

6. Нюхайте всі речовини з обережністю, не нахиляйтесь над посудиною і не вдихайте на повні груди, а спрямовуйте до себе пару чи газ рухами руки.

Бути особливо обережними під час роботи з кислотами, лугами-вони їдкі, викликають опіки шкіри. Якщо розчини їх потрапили на шкіру, негайно змити великою кількістю води.

7. Щоб уникнути перегрівання пробірки, ніколи не нагрівай її лише  знизу, а рівномірно прогрій її  всю.

За­бороняється (демонструє слайди):

1.    Класти свої сніданки на ла­бораторні столи і їсти в хімічному кабінеті. Пробувати хімічні речо­вини на смак.

2.    Брати речовини руками.

3.    Залишати відкритими склян­ки та банки з реактивами.

4.    Заглядати в посуд, в якому нагріваються реактиви, нахиляти­ся над посудиною, в яку нали­вається будь-яка рідина, бо не­помітні бризки можуть потрапити в очі.

5.Виливати та висипати за­лишки реактивів в склянки та банки, з яких їх взяли. Само­стійно зливати та змішувати, реак­тиви.

6.      Міняти корки та етикетки від різних банок та склянок.

7. Залишати неприбраними розсипані або розмішані реакти­ви.

8.    Не вживати їжу в хімічному кабінеті.

Хімія.  Молодець. Правила техніки безпеки знаєш на 12 балів. Мабуть була хорошою ученицею.

Баба Яга. Звісно. Навчилася добре чаклувати.

Хімія. Може ти нам деякі досліди продемонструєш, навчиш дітей. Адже сьогодні ти поводишся дуже гарно.

Баба Яга. Я сумую за школою. З радістю і зараз би ходила, навчала б ваших учнів, бо вони зовсім від рук відбилися: уроки не прогулюють, домашні завдання виконують. Доведеться поділитися секретами: якщо не дійшли до школи, то скажіть, що злякалися гримучої змії.

 Дослід «Гримуча змія»                                  

На металеву пластинку наси­пають конусом купку річкового піску, политого спиртом. В піс­ку роблять ямку і поміщають у неї 2 г соди і 13 г цукрової пуд­ри. Потім суміш змішують і під­палюють.

Дослід «Триголові змії»

Кладемо на підставку сухе пальне, а зверху - таблетки сухого кальцію глюконату в три стовпчики по 9 таблеток. Підпалюємо сухе пальне. Спостерігаємо реакцію розкладу.

Кощій Безсмертний. Оце так бабунька, оце так чаклунка!

Баба Яга. Це тільки квіточки, я ще нетаке вмію, навіть во­дою можу полум'я запалити.

Дослід «Запалення речовини від краплини рідини»

На суміш бертолетової солі й сахарози, насипаної невеличкою гіркою, крапають краплю концен­трованої сульфатної кислоти. Суміш загоряється.

Кошій Безсмертний. Мабуть, бабонько, відмінницею з хімії була. Такі чудеса нам демон­струєш! Дозволь я тобі квіти пода­рую (дарує ромашки), але вони не звичайні, а чарівні: якщо їх змочи­ти водою і промовити магічні сло­ва, вони змінять своє забарвлен­ня. Хімія — цікава наука.

Дослід «Перетворення квітів»

Для досліду беруть білі штучні квіти зроблені із фільтрувального паперу: одні змочують роз­чином фенолфталеїну, інші-роз­чином ферум(ІІІ) хлориду і вису­шують. Першу змочують розчином лугу — вона стає рожевою, другу розчином амоній роданіду — червоніє, третю розчином жовтої кровяної солі – синіє.

(Дарує квіти Бабі Язі.)

Баба Яга. Кощіє, ти не лише знаєш хімію, а ще є джентльменом. Дякую за квіти. Настав час нам повертатися, весело, цікаво з вами було, доброзичливо нас прийняли. Помандрує в іншу школу, там ще трохи почаклуємо. Допобачення!

Кошій Безсмертний. Ой Бабусю, як ти гарно все сказала, залишимо їм настанови.

(Зачитують вірші)

     Важко навіть уявити,

     Як без хімії прожити.

     Чистить, миє і годує

     Живить, травить і лікує.

     Посуд, меблі і тканини —

     Це хімічні речовини.

     І повітря, і вода —

     Взагалі природа вся!

          Хімію вивчай охоче —

          І в халепу ти не вскочиш.

           Будеш знать про неї все —

           Вона користь принесе.

Хімія. Проведемо наших гостей Феєрично.

Дослід «Феєрверк»

Для досліду використовують калій пер­манганат. Візьміть невелику кількість цієї речовини й подріб­ніть її на аркуші паперу яким-небудь твердим предметом так, щоб вийшов дрібний порошок. Потім подрібніть на порошок таку саму кількість деревного вугілля. Ретельно перемішайте ці порошки, додавши до них порошок заліза. Висипте суміш у металевий ков­пачок (або наперсток) і внесіть його за допомогою дроту в полум'я. Коли ковпачок нагріється, маса розжариться й почне «викидати» красивий дощ іскор.

Учитель. Подякуємо Хімії за чудову подорож по її царству.

Дана наука  вчить нас тво­рити, передбачати, досліджувати, але вивчати її слід уміло, щоб не на­шкодити собі й довкіллю.

    Хімію любіть, вивчайте та поважайте,

     Як матінку свою.

     Без неї нам не їсти і не спати,

     Не вмитись і не одягатись,

     Не їздити і не кататись

     Та навіть не погратись, —

     Це треба добре пам'ятати, —

     Бо все, куди не подивися у житті

     Без хімії, як і без мами, ніяк не обійтися.

     Ніде вам не пройти без формул і рівнянь,

     І без завдань та міцних хімічних знань.

Хімія. Ви, діти, побачили невеличку частину цікавих дослідів у моєму царстві, а для того,щоб більше пізнати таємниць, розуміти хімічні явища,  вміти правильно використовувати речовини, потрібно вчитись добре і не прогулювати уроки.

До зустрічі у 7 класі.

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Костюк Наталія
Додано
20 січня 2020
Переглядів
918
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку