Виховний захід "Мужай, прекрасна наша мово"

Про матеріал
Виховний захід присвячений Міжнародному дню рідної мови. Містить творчі завдання, які розширюють знання з української мови . Виховує любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою. Розроблений відповідно вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти 7,8 класів
Перегляд файлу

 

Тема. Літературно-музична композиція ”Мужай, прекрасна наша мово!”

 

Мета.

  • формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава;
  • розширювати знання про красу і багатство української мови;
  • пробудити почуття національної гідності;
  • виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

 

Хід заходу

Учень.  Мово! Пресвята Богородице мого на­роду! З чорнозему, з любистку, м'яти, євшан-зіл­ля, з роси, з дніпровської води, від зорі та міся­ця народжена.

 

  Мово! Мудра Берегине, що не давала погас­нути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному олімпі волелюбності, слави і гордого духа. Мово, що стояла на чатах коло ві­втаря національного Храму й не впускала туди злого духа скверноти, ганьби. І множила край веселий талантами, невмирущим вогнем пісень, і наповнювала душі Божим сяйвом золотисто-небесним.

               

   Стражденнице, великомученице. Матір Божа наша, в Сибір і на Колиму погнана, в соловецьких ямах згноєна, за моря й океани розвіяна, голодомором викошена, лютим чоботом розтоп­тана, стонадцять раз розстріляна, чорнобиль­ською смолю засіяна.

     Мово наша, убога прочанко з простягненою рукою! Осквернена й знеславлена своїми дітьми. Прости їх, рідна! Прости гріхи їхні вільні і невільні, прости той чорнобильський плід і те дике зілля, що густо вродило на нашому трагіч­ному лану...

Прости їх, змалілих, здрібнілих нащадків ко­зацького роду, які повірили лукавим корчмарям і ненажерливим косарям, що ти не давня, що ти не мудра, не велична, не велика, не прекрасна, не свята, не вічна єси.

 

  Стаю перед тобою на коліна і за всіх благаю: прости нас, грішних, і не ховайся за чорнобиль­ську межу, а повернися до нашої хати, звідки тебе вигнано, вернися до нашого краю.

 

 

(Під супровід ліричної пісні іде показ слайдів мальовничих краєвидів рідного краю).

1-й ведучий. Україна... Золота сторона. Земля, рясно уквітчана, зеленню закосичена.

2-й ведучий. Україна! Країна смутку і краси, радості і печалі!

1-й ведучий. Україна! Розкішний вінок із рути і барвінку, над яким сяють яскраві зорі.

2-й ведучий. Скільки ніжних, поетичних слів придумали люди, щоб висловити свою гарячу любов до краю, де народилися і живуть.

1-й ведучий. У глибину століть сягає історія нашого народу! І чим більше минає часу, тим яскравіше ми її уявляємо. Пізнати історію рідної сторони, рідної мови допомагають кни­ги і самобутня творчість нашого народу: ме­лодійні пісні та думи, барвисті коломийки та хороводи, чарівний, фантастичний світ казок.

  1. й ведучий. Найбільше, найдорожче добро в кожного народу - це його мова, ота жива схо­ванка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід, почуття.

 

2-й ведучий

 РІДНА МОВА
Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.
У просторах, яким немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.
Дмитро Павличко

 

( Учні декламують поезії про рідну мову)

 

1-й ведучий.За рішенням ЮНЕСКО 21 лютого всі народи землі  відзначають     Міжнародний  день  рідної  мови.

2-й ведучий. Міжнародний день рідної мови святкують з 2000 року. Саме так вчені-лінгвісти намагаються привернути увагу людей щодо володіння рідною мовою. На сьогоднішній день людство розмовляє на семи тисячах мов. А кожні два тижні одна з них зникає (!). А зникає мова – перестає існувати й народ!

1-й ведучий.  Мова – це  той  інструмент , який  єднає  націю,  народність, народ до єдиного цілого. Це великий  скарб, який треба шанувати, берегти  і  розумно  збагачувати

 

Сцена з твору І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я».

(Діалог баби Палажки та баби Параски).

 

1-й ведучий. Оце двобійка так двобійка! А ви помітили, скільки пролунало дотепних, влуч­них висловів? Так, так, крилаті слова, фразео­логізми - це справжня окраса мови. Тут знахо­димо осуд людських вад і похвалу порядності,

тут звучить іронія і гумор. І все це невимушено, тонко, дотепно.

                                                           

2-й ведучий. Чи цікавились ви коли-небудь походженням фразеологізмів? Спробуйте пояснити значення таких фразеологічних висловів:   

 *баляси точити,

*за пояс заткнути

 *вийти сухим із води.

 

1-й ведучий. А чи знаєте ви, що кожний кри­латий вислів має свою історію. Наприклад

           

Баляси точити. Баляси - це фігурні стовп­чики у вигляді глечиків, фантастичних квітів. Ними оздоблювали поміщицькі будинки, підпи­рали бильця на балконах. Виточування балясів вважалось легкою роботою, майстри мали час і побазікати, і перепочити. У наші дні цей вислів означає пустопорожню балаканину.

                        

За пояс заткнути - перевершити кого-небудь. і Вислів пов'язаний із стародавнім слов'янським і звичаєм підперізуватися і під час перерви в роботі закладати за пояс знаряддя праці.

Тесля, оцінюючи зроблену річ, засуває сокиру за і пояс, а потім знову дістає її, щоб завершити роботу

    

2-й ведучий.  А зараз проведемо конкурс “Поясни фразеологізм”

                

  1.   Води в рот набрати – мовчати
  2. Витрішки продавати – ледарювати
  3. Заливатися червоним маком – червоніти
  4.   Накивати п’ятами – втекти
  5.    Повісити носа – засумувати
  6. Як кіт наплакав – мало
  7.    Водити за ніс – обманювати
  8.   Ведмідь на вухо наступив – немає слуху
  9.   Давати задній хід – відступати
  10.   Задирати ніс – зазнаватися
  11. Розбити глека – посваритися
  12. Плутатися під ногами  - заважати

 

1-й ведучий. У нас у гостях літературні герої. Подумайте, який фразеологізм найбільш влучно передасть зміст сценки.

Сценка «Сватання на Гончарівці».              

Уляна (співає).                                                        

В мене думка не така,

 Щоб пішла я за Стецька,

Стецько стидкий!

 Стецько бридкий!

 Цур тобі, не в'яжися!

Пек тобі, відчепися!

 Божевільний!

 А що, Стецько, чи хороша моя пісенька

 Стецько. Погана! Який тебе нечистий такої навчив? Як я її розслухав, так вона дуже по­гана! Зачим ти її співаєш? Га?

Уляна. Та я тобі і співаю, і кажу, що не люблю тебе і не піду за тебе.

 

( Відповідь: піднести гарбуза.)

 

  1. й ведучий. А тепер проведемо конкурс

 

ХТО ШВИДШЕ?

 

Зараз ми перевіримо швидкість вашого мислення. Я називаю тлумачення понять, а ви називаєте їх одним словом.

  1. Мати батька або матері (бабуся).
  2. Обрядова народна пісня, в якій оспівується пробудження природи , надії на врожай (веснянка).
  3. Прикраси з перлів, коралів, які жінки носять на шиї (намисто).
  4. Обрядова новорічна пісня, що виконується перед старим новим роком (щедрівка)
  5. Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким прикрашають голови дівчата. (вінок)
  6. Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком всіх днів року (календар)
  7. Прилад для визначення сторін світу. (компас)
  8. Машина для їзди, яку рухають ногами. (велосипед)
  9. Страва з варених круп. (каша)
  10. Наука про минуле. (історія)
  11. Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було. (байка)
  12. Чоловік стосовно своїх дітей.(батько)
  13. Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітами. (верба)
  14. Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури. (кросворд)
  15. Особа, що керує оркестром чи хором. (диригент)
  16. Крупа з проса. (пшоно)
  17. Небесне тіло, яке обертається навколо Сонця і отримує від нього світло і тепло. (планета)
  18. Одна двадцята частина року. (місяць)
  19. Свійський птах з червоним гребенем і пишним хвостом. (півень)
  20. Продукт тваринного походження, обіграний в анекдотах. Як найулюбленіша страва українців. ( Сало )

 

1-й ведучий. Проведемо конкурс знавців прислів'їв

Зачитується початок прислів'я, учні намагаються швидко й точно його закінчити.

  1. Голова без розуму, як …( ліхтар без світла )
  2. Вола в'яжуть мотуззям, а людину …( словом )
  3. Хто більше знає, той найбільше …( питає )
  4. Шия з намистом, а голова зі …( свистом )
  5. За дурною головою і ногам  …( нема спокою )
  6. Млин меле – мука буде, язик меле – ( біда буде )
  7. Такий сторож з вовка при вівцях, як з кози …( при капусті )
  8. Не той ворог, що перед тобою, а той , що …( за спиною )
  9. Добрі діти – батькам вінець, а злі - …( кінець )
  10. У дитини заболить пальчик, а у матері …( серце )                                            

 

2-й ведучий. І знову позмагаємося. Потрібно відповісти на мої репліки найдоречнішим прислів'ям

 

Іваненко говорить, що він знає сім іноземних мов і може виконувати ними оперні партії –  (Хвали мене моя губонько. Гречана каша сама себе хвалить. Хвальби повні торби, а вони порожні. Не все те золото, що блищить. Хвалилася вівця, що в неї хвіст, як в жеребця, та ніхто тому не вірив.)

 

Двієчнику Петренку таки вдалося викрутитися на уроці – (Такого і в ложці не впіймаєш.. Такого і в ступі не влучиш. Такий і з-під стоячого підошву випоре. Такий і кішці хвоста зав'яже. )

 

Кажуть, що з нового року учням платитимуть стипендію –

( Дурень думкою багатіє. Обіцянка – цяцянка, а дурневі радість. Хіба, як рак свисне чи виросте трава на помості. Таке говорять, що й собака з маслом не з'їсть. )

 

Вчора увесь день просидів у бібліотеці, а потім усю ніч читав –

( Нема науки без муки. Мудрим  ніхто не вродився, а  навчився. Хто хоче більше знати, тому треба менше спати. )

 

1-й ведучий. Боріться за красу мови, за правильність вимови. Боротьба за чистоту, за смислову точність є боротьба за знаряддя культури.

 2-й  ведучий.  На сторожі  культури  мови  -словники, граматики, правописи. Вони завжди до ваших послуг.

Цікаво, чи заглядаєте ви хоч інколи в словники? Ось перед вами словники.

  • У якому з них ви від­найдете походження слова «земля», його правопис?
  • А який із словників допоможе вам уяснити і значення слова «детектив»?
  • А правильну вимову слова  «пісня»?
  • А для чого призначена енциклопедія?

 

1-й ведучий. Хто хоче вчитися правильно говорити, хай зважить на мудру пораду україн­ського поета М. Рильського:

 

Не бійтесь заглядати у словник –

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

 Достиглий овоч у Грінченка й Даля.

Не майте гніву до моїх порад.

 І не лінуйтесь доглядать свій сад.

                                             

 

1-й ведучий. Для кожного народу дорога його мова. Адже коли зникає народна мова - народу більше нема.

2-й ведучий. Плекайте, любіть рідну мову, бо коли розкрилиться наша мова, наша культура, наші звичаї і традиції, збагатиться наш вели­кий український народ.

 1-й ведучий

Рідна мово материнська,

 Ти - душа мого народу,

Будь від роду і до роду,

Рідна мово материнська.

(Виконується пісня «Рідна мова»).

Ведучі   (разом).  Сподіваємося, що наша зустріч допомогла вам оцінити скарби рідної мови, спонукала до зустрічі з найдавні­шим порадником - книгою. Бажаємо вам ціка­вих знахідок! На все добре! До побачення!

( Підбиття підсумків, нагородження переможців )

 

doc
Додано
8 січня 2023
Переглядів
434
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку