Тема. Літературно-музична композиція ”Мужай, прекрасна наша мово!”
Мета.
Хід заходу
Учень. Мово! Пресвята Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м'яти, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі та місяця народжена.
Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному олімпі волелюбності, слави і гордого духа. Мово, що стояла на чатах коло вівтаря національного Храму й не впускала туди злого духа скверноти, ганьби. І множила край веселий талантами, невмирущим вогнем пісень, і наповнювала душі Божим сяйвом золотисто-небесним.
Стражденнице, великомученице. Матір Божа наша, в Сибір і на Колиму погнана, в соловецьких ямах згноєна, за моря й океани розвіяна, голодомором викошена, лютим чоботом розтоптана, стонадцять раз розстріляна, чорнобильською смолю засіяна.
Мово наша, убога прочанко з простягненою рукою! Осквернена й знеславлена своїми дітьми. Прости їх, рідна! Прости гріхи їхні вільні і невільні, прости той чорнобильський плід і те дике зілля, що густо вродило на нашому трагічному лану...
Прости їх, змалілих, здрібнілих нащадків козацького роду, які повірили лукавим корчмарям і ненажерливим косарям, що ти не давня, що ти не мудра, не велична, не велика, не прекрасна, не свята, не вічна єси.
Стаю перед тобою на коліна і за всіх благаю: прости нас, грішних, і не ховайся за чорнобильську межу, а повернися до нашої хати, звідки тебе вигнано, вернися до нашого краю.
(Під супровід ліричної пісні іде показ слайдів мальовничих краєвидів рідного краю).
1-й ведучий. Україна... Золота сторона. Земля, рясно уквітчана, зеленню закосичена.
2-й ведучий. Україна! Країна смутку і краси, радості і печалі!
1-й ведучий. Україна! Розкішний вінок із рути і барвінку, над яким сяють яскраві зорі.
2-й ведучий. Скільки ніжних, поетичних слів придумали люди, щоб висловити свою гарячу любов до краю, де народилися і живуть.
1-й ведучий. У глибину століть сягає історія нашого народу! І чим більше минає часу, тим яскравіше ми її уявляємо. Пізнати історію рідної сторони, рідної мови допомагають книги і самобутня творчість нашого народу: мелодійні пісні та думи, барвисті коломийки та хороводи, чарівний, фантастичний світ казок.
2-й ведучий
РІДНА МОВА
Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.
У просторах, яким немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.
Дмитро Павличко
( Учні декламують поезії про рідну мову)
1-й ведучий.За рішенням ЮНЕСКО 21 лютого всі народи землі відзначають Міжнародний день рідної мови.
2-й ведучий. Міжнародний день рідної мови святкують з 2000 року. Саме так вчені-лінгвісти намагаються привернути увагу людей щодо володіння рідною мовою. На сьогоднішній день людство розмовляє на семи тисячах мов. А кожні два тижні одна з них зникає (!). А зникає мова – перестає існувати й народ!
1-й ведучий. Мова – це той інструмент , який єднає націю, народність, народ до єдиного цілого. Це великий скарб, який треба шанувати, берегти і розумно збагачувати
Сцена з твору І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я».
(Діалог баби Палажки та баби Параски).
1-й ведучий. Оце двобійка так двобійка! А ви помітили, скільки пролунало дотепних, влучних висловів? Так, так, крилаті слова, фразеологізми - це справжня окраса мови. Тут знаходимо осуд людських вад і похвалу порядності,
тут звучить іронія і гумор. І все це невимушено, тонко, дотепно.
2-й ведучий. Чи цікавились ви коли-небудь походженням фразеологізмів? Спробуйте пояснити значення таких фразеологічних висловів:
*баляси точити,
*за пояс заткнути
*вийти сухим із води.
1-й ведучий. А чи знаєте ви, що кожний крилатий вислів має свою історію. Наприклад
Баляси точити. Баляси - це фігурні стовпчики у вигляді глечиків, фантастичних квітів. Ними оздоблювали поміщицькі будинки, підпирали бильця на балконах. Виточування балясів вважалось легкою роботою, майстри мали час і побазікати, і перепочити. У наші дні цей вислів означає пустопорожню балаканину.
За пояс заткнути - перевершити кого-небудь. і Вислів пов'язаний із стародавнім слов'янським і звичаєм підперізуватися і під час перерви в роботі закладати за пояс знаряддя праці.
Тесля, оцінюючи зроблену річ, засуває сокиру за і пояс, а потім знову дістає її, щоб завершити роботу
2-й ведучий. А зараз проведемо конкурс “Поясни фразеологізм”
1-й ведучий. У нас у гостях літературні герої. Подумайте, який фразеологізм найбільш влучно передасть зміст сценки.
Сценка «Сватання на Гончарівці».
Уляна (співає).
В мене думка не така,
Щоб пішла я за Стецька,
Стецько стидкий!
Стецько бридкий!
Цур тобі, не в'яжися!
Пек тобі, відчепися!
Божевільний!
А що, Стецько, чи хороша моя пісенька
Стецько. Погана! Який тебе нечистий такої навчив? Як я її розслухав, так вона дуже погана! Зачим ти її співаєш? Га?
Уляна. Та я тобі і співаю, і кажу, що не люблю тебе і не піду за тебе.
( Відповідь: піднести гарбуза.)
ХТО ШВИДШЕ?
Зараз ми перевіримо швидкість вашого мислення. Я називаю тлумачення понять, а ви називаєте їх одним словом.
1-й ведучий. Проведемо конкурс знавців прислів'їв
Зачитується початок прислів'я, учні намагаються швидко й точно його закінчити.
2-й ведучий. І знову позмагаємося. Потрібно відповісти на мої репліки найдоречнішим прислів'ям
Іваненко говорить, що він знає сім іноземних мов і може виконувати ними оперні партії – (Хвали мене моя губонько. Гречана каша сама себе хвалить. Хвальби повні торби, а вони порожні. Не все те золото, що блищить. Хвалилася вівця, що в неї хвіст, як в жеребця, та ніхто тому не вірив.)
Двієчнику Петренку таки вдалося викрутитися на уроці – (Такого і в ложці не впіймаєш.. Такого і в ступі не влучиш. Такий і з-під стоячого підошву випоре. Такий і кішці хвоста зав'яже. )
Кажуть, що з нового року учням платитимуть стипендію –
( Дурень думкою багатіє. Обіцянка – цяцянка, а дурневі радість. Хіба, як рак свисне чи виросте трава на помості. Таке говорять, що й собака з маслом не з'їсть. )
Вчора увесь день просидів у бібліотеці, а потім усю ніч читав –
( Нема науки без муки. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Хто хоче більше знати, тому треба менше спати. )
1-й ведучий. Боріться за красу мови, за правильність вимови. Боротьба за чистоту, за смислову точність є боротьба за знаряддя культури.
2-й ведучий. На сторожі культури мови -словники, граматики, правописи. Вони завжди до ваших послуг.
Цікаво, чи заглядаєте ви хоч інколи в словники? Ось перед вами словники.
1-й ведучий. Хто хоче вчитися правильно говорити, хай зважить на мудру пораду українського поета М. Рильського:
Не бійтесь заглядати у словник –
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля.
Не майте гніву до моїх порад.
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
1-й ведучий. Для кожного народу дорога його мова. Адже коли зникає народна мова - народу більше нема.
2-й ведучий. Плекайте, любіть рідну мову, бо коли розкрилиться наша мова, наша культура, наші звичаї і традиції, збагатиться наш великий український народ.
1-й ведучий
Рідна мово материнська,
Ти - душа мого народу,
Будь від роду і до роду,
Рідна мово материнська.
(Виконується пісня «Рідна мова»).
Ведучі (разом). Сподіваємося, що наша зустріч допомогла вам оцінити скарби рідної мови, спонукала до зустрічі з найдавнішим порадником - книгою. Бажаємо вам цікавих знахідок! На все добре! До побачення!
( Підбиття підсумків, нагородження переможців )