Тема заходу : «На гостини до бабусі Василини»
Мета:
Навчальна: поглибити і розширити знання дітей про українське житло, предмети побуту та їх призначення, знайомити дітей з народною символікою.
Корекційна: формувати умови для розвитку пам'яті, уваги, мови, розвивати інтерес до історії українського народу.
Виховна : виховувати повагу до народних традицій , поглиблювати почуття любові до рідної домівки, отчого краю.
Словник: долівка,полумисок, рогач, глечик, макітра.
Обладнання: приміщення, оформлене у вигляді сільської хати, посуд (миска, полумисок,макітра, глечик, дерев’яні ложки.)
Форма проведення: уявна подорож.
Хід заходу
І. Організація дітей.
Привітання:
Добрий день ,вам добрі люди!
Хай вам щастя дома буде!
Не на день , не на рік
А на довгий – довгий вік!
I I. Основна частина.
Вихователь:
Діти, у кожного з вас є бабуся. Вона дуже старенька і живе в українському селі. І сьогодні ми з вами вирушимо в гості до бабусі Василини. Пішли до неї!
( Діти заходять на подвір’я, до них виходить бабуся Василина . Вітаються.)
Бабуся: Заходьте, гості на подвір’я.
( Діти розглядають не велику глиняну хату, вкриту соломою ,з маленькими віконечками , розмальовану квітами .
Хатинка така чепурненька,бо, видно господиня гарненька. У народі кажуть «Хата господиню красить».
Вихователь: А хто з вас знає прислів’я про хату?
Діти: «Яка господиня така і хата.»
«Хату руки держать.»
Бабуся: А яке ж подвір’я без криниці? Адже без води не має життя. Тому на кожному подвір’ї була криниця . Її завжди робили з любов’ю і ставились до неї з пошаною. Вода в ній чиста, прозора і дуже смачна. Ця криниця зроблена з дерева тому і називається сруб. В середині вона вимощена з каміння, яке беруть з річки . А Ви знаєте які по формі бувають криниці?
Відповіді дітей ( Круглі, квадратні)
Як ви гадаєте для чого людям потрібна вода? Що з неї роблять?
Відповіді дітей (п’ють варять їжу)
А зараз давайте пригадаємо, як раніше називали людське житло? ( хата, оселя). Проходьте до моєї світлиці. Як ви думаєте, чому цю кімнату , я назвала «світлицєю»? ( Відповіді дітей)
Вірно, вона найсвітліша , найбільша, найкраща в хаті. Діти , а на чому ви стоїте? Колись у сільських хатах не було підлоги, а просто була земля, сильно втоптана , змощена з верху глиною. І називалась вона долівкою. На долівці лежали домоткані доріжки . Ось такі як, у нас . Подивіться , які вони яскраві, різнобарвні, смугасті. Як ви думаєте, чим відрізняється долівка від підлоги? (Відповіді дітей.) Правильно! Долівка - земляна , а підлога дерев’яна . Якщо покрити долівку дошками , то вона стане підлогою.
Загадка:
«Не кінь і не пес їсть дрова ,як овес»
( Піч)
Бабуся: До печі завжди ставились , як до священого предмета , тримали в чистоті. Піч - це найшановніше місто у хаті, ось тому всі люди у селі шанобливо ставились до печі. Там де піч, не можно лаятись, сваритись, бо тоді страва в печі буде не смачна. Пригадайте, які ви знаєте казки де згадується про піч ( «Гуси - лебеді», «Івасик – Телесик») . А зараз я вам розкажу з чого складається піч. Чувінь - це місто де ставлять варити страву , тут розміщують чавуни та горщики , саме тут господар розпалює вогонь. Припічок – низ печі, куди люди складали дрова для просихання. Поруч з пічкою завжди стояли її вірні помічники : рогач, що необхідний для витягання посуду з череня ( бабуся пропонує дітям показати , як управно працювати з рогачем).
Физкультхвилинка:
До бабусі ми прийшли,
Щоб їй трохи підмогти,
Раз ,два, три, - хату підмети.
Щось не хочеться сидіти
Треба дрова нарубити
Раз , два, три,дрова наруби.
Пічку розтопи,
Тісто заміси.
Нахились , повернись, до бабусі посміхнись.
(діти імітують слова віршика)
Бабуся: Любі дітки , відгадайте мою загадку.
«Він усіх до себе манить .
Всіх збирає навкруги
Борщ на нього й кашу ставлять,
Ще й духм’яні пироги» ( Стіл)
Правильно. Молодці !
Стіл у хаті завжди стоїть у найсвітлішому місті. А біля столу , що стоїть ? ( Лавиці ).
Стіл у хаті – це годувальник. За ним збиралася вся родина.
Діти , зверніть увагу : чим накритий стіл? ( Вишитою скатертиною.)
А що лежить на столі? ( Хліб, накритий вишитим рушником). Хліб на столі – це наша гостинність. Ось і мій хліб чекає на дорогих гостей. Я запрошую вас, діти : сідайте до столу ( Діти сідають до столу )
Діти , а якими ложками ви їсте в школі чи дома ?( бабуся показує дерев’яні ложки) . Чим же вони відрізняються?
( Відповіді дітей : ми їмо металевими, а у вас дерев’яні).
Усі ці ложки зробив мій дід Панас. Він вирізав ці ложки з деревини : груші, яблуні, берези. Погляньте, які вони різні, і великі ,і вузькі. Вузенькою ложкою варення розмішувати , великою і глибокою – борщ насипають , середньою ложкою їдять .
Вихователь: Бабусю , а де у вас посуд стоїть?
Бабуся: Миски стоять на полиці. Вона у мене висить на стіні. Це щоб зручно було брати посуд . Давайте розглянемо, що в мене тут є. Миска глибока, вона призначена для перших страв, молочної каші.
Полумисок – це посуд не такий глибокий , але його використовують і для перших, і для других страв. З чого зроблений посуд? ( із глини). Вірно .
Діти ,а що це за посуд? Як він називається? ( глечик ).
А що ми можемо сказати про глечик : який він і для чого? ( високий , глиняний, красивий ). Він для молока , води . Молодці! Все ви знаєте. А ще в мене є горщики в яких я варю кашу та борщ. Ось погляньте! Весь мій посуд зроблений із глини .
Бабуся: Діти, ви не стомилися ? Я хочу щоб ви мені допомогли зібрати грибочки. Я їх раптом розсипала, бо стара незграбна .
Гра «Хто швидше збере грибочки ».
Діти зібрали грибочки у свої кошики.
Вихователь : Молодці ! Спритно бігаєте і рахуєте.
Бабуся : ще у мене є чарівна скриня , а відчиниться вона тоді , коли ви будете уважно слухати . Гарна скриня на Україні завжди була у великій шані . Її робили із липи та берези . Скриня завжди стоїть на видному місті у хаті . Вона є окрасою світлиці . В цій скрині дівчина зберігала своє придане . Хочете подивитися , що там лежить ? ( бабуся витягає , а діти розглядають предмети українського національного одягу ( спідниця , вишиванка , хустка , черевички … )
Молодці ! Добре знаєте предмети національного одягу .
Пальчикова гімнастика .
Бабуся : дітки , а ви не зголодніли ? Тоді давайте разом з вами наліпимо пиріжків . Ви мені допоможете ?
Я печу , печу , печу ,
Дітям всім по калачу,
Зверху маком потрушу ,
В піч гарячу посаджу .
Випікайтесь , калачі ,
У натопленій печі !
Буду Васю , буду Надю
Калачами пригощати !
Бабуся пригощає дітей смачними пиріжками. Діти смакують пиріжки , а бабуся їм приспівує :
« Їжте , їжте , не цурайтесь ,
Ви у мене пригощайтесь !
Пироги не погані –
Пироги на сметані.
Їжте , дітки , доїдайте ,
Здоровенькі підростайте»
І І І. Підсумок.
Вихователь : ось і настав час повертатися вам до дому, до міста . Сподіваюсь, вам сподобалась наша уявна подорож до села? Давайте пригадаємо, до кого ми з вами їздили у гості? Що новенького ви там побачили? Що цікавого ви запам’ятали із розповіді бабусі Василини?
1