ДНЗ « Борщівський професійний ліцей»
Виховний захід на тему:
« Проблема насилля та жорстокості стосується кожного»
Підготував: вихователь Вахула С.С.
Мета:
Розширити знання учнів про їх права, попередити насилля серед молоді. Розвивати культуру дітей, ввічливість, чесність, людяність. Виховувати дисциплінованість, повагу до дітей, ровесників, дорослих.
Основні завдання заходу:
-усвідомити факти насильства щодо себе та інших;
-сформувати в учнівському середовищі небайдуже відношення до проблем жорстокості та насилля;
-сформувати вміння не боятися говорити про проблему;
-виявлення учнів, які страждають від жорстокого відношення.
Обладнання: презентація з теми, відеозаписи з теми, ноутбук, проектор, картки із завданнями.
Хід заходу
Ведучий:
Добрий день, шановні учні, шановні вчителі. Сьогодні у нас випала нагода зібратися з декількох приводів.
16 листопада світ відзначає День Толерантності, а 20 листопада відзначає День дитини і зараз саме проходить місячник протидії насиллю. Сьогодні ми зачепимо тему наших прав та обов’язків, а також поговоримо про дуже важливу тему, яка стосується кожного підлітка, наших батьків, учителів, України, усієї планети: «Насилля серед молоді».
Ведучі виховного заходу
Учениця Дудка Ілона розказує вірш
Я маю право жити на землі.
Творити, дихати, учитись.
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право Україну восхвалять,
Боротися за неї, і за честь стоять.
Безкрайнії поля її любити,
І щовесни журавликів із вирію зустріти.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну.
І на лани із стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
що щедро Україну зігріває.
На соловейка спів в гаях,
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
Учениця розказує вірш
Ведуча:
На жаль, прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче.
Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування. І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас у домі, у ліцеї, на вулиці, ми можемо зупинити його.
В Україні за останні два роки 165 тисяч жінок потерпають від насильства. Це тільки ті, які звернулися за допомогою. Три мільйони дітей щороку є жертвами і спостерігають домашнє насильство.
Ведучий:
Тому сьогодні ми будемо знайомитись з поняттям і видами насильства.
Насильство – це будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування однієї людини стосовно іншої, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи людини та громадянина і завдають їм моральної шкоди, шкоди її фізичному чи психічному здоров’ю.
Людина — найцінніший скарб. Кожен із вас — неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі не-має, не було і ніколи не буде.
Ведучий виховного заходу
Учениця розказує вірш
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої—одні.
Більше тебе не буде
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди
Добрі, ласкаві та злі.
Сьогодні усе для тебе:
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Учениця розказує вірш
Ведуча:
Україна просувається по шляху побудови правової держави.
Молодь – це та сила, яка в змозі здійснити перетворення на краще і забезпечити більш справедливе майбутнє держави.
І сьогодні на вас чекає захоплююча гра – перевірка своїх знань.
Ведучий :
Сьогодні вступають у інтелектуальне протистояння команди «Праволюби» і «Феміда».
Команди готові? Тому зараз на сцену я запрошую команду правознавців «Праволюби».
Представляється капітан команди, команда виголошує свій девіз:
Наш девіз: «Як світло денне, нам потрібне право, бо без законів не живе держава!»
Команда «Праволюби»
Ведуча: А я запрошую команду правознавців «Феміда».
Представляється капітан команди, команда виголошує свій девіз: «Щоб спокійно в світі жити, треба із законом нам дружити!»
Команда «Феміда»
Ведучий:
Сьогоднішня зустріч це гра – інтелектуальне змагання для тих, хто насамперед знає і поважає права людини.
Поважне журі буде пильно слідкувати та об’єктивно оцінювати всі відповіді команд, у них складна задача – визначити знавців права .
І так, судитимуть гру:
1.Кокоцька Тетяна Дмитрівна
2.Пінгас Світлана Іванівна
3.Маланюк Наталя Богданівна
Журі інтелектуального протистояння команд «Праволюби» і «Феміда».
Ведуча:
Ну ось і настав час розпочати брейнг ринг на тему : « Проблема насилля та жорстокості стосується кожного».
Вправа 1: «Коло ідей».
Завдання учасникам: обговорити тези і запропонувати варіанти протидії насиллю. Час на роздуми 30 секунд. Кожна команда озвучує свої варіанти.
Ведуча озвучує практичні варіанти протидії насиллю:
• Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства.
• Говори спокійно і впевнено.
• Дай агресору можливість зупинитися.
• Відійди в сторону. Це - не ознака слабкості!
• Вмій просити пробачення.
• Попроси допомоги. Це - не ознака слабкості чи боягузтва!
Ведучий:
Яка думка найбільш дієва? Яка теза найменш допоможе при виникненні конфліктної ситуації? Команди по черзі дають відповіді.
Ведучий озвучує практичні варіанти відповіді:
1.Попроси допомоги. Це - не ознака слабкості чи боягузтва! Думка найбільш дієва.
2.Дай агресору можливість зупинитися. Думка найменш дієва.
Ведучий виховного заходу озвучує практичні варіанти відповіді вправи №1 «Коло ідей»
Ведуча озвучує права людини .
ПАМЯТАЙ!
• Ти маєш право відмовитися робити те, до чого тебе примушують силою або образливими, злими словами.
• Ми подібні, але всі різні.
• Твоя власність належить тільки тобі.
• Ти маєш право на допомогу.
• Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!
Ведучий:
Вправа 2 «Кульки»
Ціль: активізація та зняття напруги; згуртування групи.
Інструкція: учасники, які об'єдналися в трійки, отримують завдання: спочатку якнайшвидше надути 3 повітряних кульки, а потім домогтися, щоб вони луснули, затиснувши їх між своїми тілами. При цьому не можна наступати на них, використовувати будь-які гострі предмети, нігті, деталі одягу.
Виконання командами «Праволюби» і «Феміда» вправи №2 «Кульки»
Виконання командами «Праволюби» і «Феміда» вправи №2 «Кульки»
Виконання командами «Праволюби» і «Феміда» вправи №2 «Кульки»
Розпочнемо обговорення командами:
Досить короткий обмін враженнями, відповідаючи на запитання:
« Чи складно було»? « Що відчували під час роботи в трійці? Чи комфортно було»?
Ведуча:
Вправа 3 «Міф чи реальність»
Завдання –командам пропонується почергово прослухати факти про насильство та виявити, що являється правдою, а що ні. Для цього їм надаються дві картки з позначками „так”, чи „ні”. Першою відповідає та команда, яка перша підняла картку з позначками „так”, чи „ні”.
Перелік запитань:
слабкості дитини? (НІ).
9. Кримінальна відповідальність неповнолітніх настає з 16 років? (ТАК).
10. Насильство – це не злочин, а нормальне явище у школі? (НІ).
11. Поліція повинна втручатися у вирішення проблеми насильства? (ТАК)
Виконання командою «Феміда» вправи №3 «Міф чи реальність»
Виконання командою «Праволюби» вправи №3 «Міф чи реальність»
Ведучий: Молодці учні, а зараз ми попросимо журі підрахувати загальну кількість балів. Поки журі підраховує загальну кількість балів, для учнів звучить вірш.
Учениця Горбачевська Іванна розказує вірш
Світ без насильства…
Який він насправді?
Безмежний, щасливий і сильний,
Де кожний живе по правді?!
Де кожний всміхається сонцю,
Де кожний любить людину,
Де добрі слова скрізь лунають,
Де мова дзвенить солов’їна?!
Світ без насильства я бачу у снах.
Світ без насильства- у мене в віршах.
Світ без насильства шумить колосками.
Світ без насильства омитий дощами.
Світ без насильства – це рай на землі,
Це сонця краплина на щастя крилі.
Це радість і сміх кожної днини,
Це усмішка щира малої дитини.
Людина ж починається з добра.
Людина починається з простого.
І це вже не чиясь погана гра
Людина починається з любові
Я вірю змінитися
Можете ви
І буде вам щастя,
Добробут в сім’ї!
Я знаю – добро
Все одно переможе,
Цвісти воно буде
Усюди де можна!!!
Учениця розказує вірш
Ведуча : Вправа 4 «Юридичний марафон»
Конкурс буде проходити за принципом брейн-ринга: короткі чіткі запитання – короткі чіткі відповіді, на обміркування яких ви матимете 15 секунд. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Якщо команда не дає правильну відповідь на поставлене запитання, то цей шанс передається команді суперників.
Командам по черзі задають запитання.
1. Гімназія, ліцей– це юридична чи фізична особа.
2. Кожна людина від народження є фізичною чи юридичною особою?
3. Вчинення правопорушення у стані сп’яніння пом’якшує
чи обтяжує вину?
4. Продаж наркотичних засобів – це адміністративна
чи кримінальна відповідальність?
5. Пошкодження столу у ліцеї– це дисциплінарна чи
матеріальна відповідальність?
6. Крадіжка державного майна – це матеріальна
чи кримінальна відповідальність?
7. Запізнення на урок - це адміністративна
чи дисциплінарна відповідальність?
8. Поява на роботі у нетверезому стані – це дисциплінарна чи
адміністративна відповідальність?
9. Пошкодження бібліотечної книги – це дисциплінарна
чи матеріальна відповідальність?
10. За ухилення від військової служби настає кримінальна чи
адміністративна відповідальність?
11. Проникнення в чужий гараж і викрадення автомобіля – це
кримінальна чи матеріальна відповідальність?
12. Неповнолітній відбирає у дітей гроші – це адміністративна
чи кримінальна відповідальність.
Ведуча: Молодці учні, а зараз ми попросимо журі підрахувати загальну кількість балів. Поки журі підраховує загальну кількість балів, для учнів звучить вірш.
Учениця розказує вірш
Жорстокий світ, нещадний світ:
Насильство лиш й знущання.
Усе це зупинити слід
І зупинити без вагання.
Про заповіді Божі ти згадай:
Не вбий, не обмани, не укради.
Ніколи їх не забувай
Й не буде у житті біди.
Проміння сонця – добро і любов
У чорних хмарах кривди й зла.
Від добрих справ не завмирає кров,
А серце б’ється від тепла.
І світ без насильства і зла –
Це мрія кожної дитини,
Наповнений любові і тепла
До чистої й красивої людини.
Учениця розказує вірш
Ведучий : Вправа 5 « Визнач вид насильства»
Мета: активізація та закріплення теоретичного матеріалу.
Інструкція: на дошці написані види насилля.
На дошці написані види насильства, а саме :
1.Побиття.
2.Приниження особи, брудні лайки, образи.
3.Примус до сексуальних дій.
4.Повне вилучення або обмеження коштів.
5.Спроба задушення.
6. Залякування
Команди по черзі мають визначити вид насилля.
Виконання командами «Праволюби» і «Феміда» вправи №5 «Визнач вид насильства».
Ведуча: Вправа 6 "Чому так стається"
Ви всі бачите у мене різних кольорів та розмірів картки. Зараз кожен з членів команд вибере картку. З іншої сторони там є зображення, але ви не можете дивитися самі, що там і показувати комусь з учасників. Картки відкриваєте за моєю командою. Прошу обʼєднатися у групи за малюнками, які є на картках. Дякую. А тепер, як ви думаєте, що означає "стріла?" (це агресор), "око" (це спостерігач), "мішень" (жертва).
Ви знову, мимоволі отримали ролі. А зараз кожна група буде мати своє завдання.
Група "агресорів" (булерів) спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.
Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.
Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.
Представники груп озвучують свої відповіді.
Виконання командами «Праволюби» і «Феміда» вправи №6 «Чому так стається»
Представники команд озвучують свої відповіді.
Представники команд «Праволюби» і «Феміда» озвучують свої відповіді.
Ведуча озвучує варіанти відповідей для вказаних груп.
Практичні варіанти відповідей про причини поведінки для групи
«Агресорів»:
1.Самоствердитись та завоювати авторитет в очах друзів та
однолітків.
2.Стати популярними, керувати, мати вплив на інших,
привернути увагу, змусити інших їх боятися та поважати.
3.Намагання компенсувати невдачі в навчанні, суспільному житті
тощо. Так, деякі учні булять через заздрість успішнішим учням/ученицям, через гарніші або крутіші речі, одяг, гаджети.
4.Тиск або жорстоке поводження батьків
5.Домашнє насильство
Практичні варіанти відповідей про причини поведінки для групи
«Жертв»:
1.Вдома поводяться з ними теж як з жертвою.
2.Занижена самооцінка.
3.Схильні до депресії.
4.Часто не мають жодного близького друга.
5.Мають особливості зовнішності.
Практичні варіанти відповідей про причини поведінки для групи
«Спостерігачів»:
Спостерігачами стають учні, які бояться опинитися на місці жертви чи не хочуть зіпсувати стосунки з агресором (булером). У таких учнів з'являється захисна реакція - "мене це не стосується" або "добре, що не я". Свідки не реагують, але перебувають під враженнями від побаченого. Вони відчувають страх, перебуваючи в ліцеї , відчувають себе безпорадними. Іноді учні мають відчуття провини через власну бездіяльність. Глядачі змушені вибирати між силою та слабкістю. Зазвичай їм не дуже хочеться асоціюватися зі слабкими.
Насильство в освітньому середовищі має різний характер і природу. Воно може проявлятися як у формі одноразових, так і в вигляді систематичних дій. Але ці дії завжди завдають шкоди психічному та фізичному здоров’ю всіх учасників/учасниць цього процесу.
Найнебезпечнішим є повторюваність випадків насильства в освітньому середовищі. Саме систематичні насильницькі дії є булінгом або цькуванням. Термін «булінг» походить від англійського слова «bully», тобто хуліган, забіяка, задира.
Учениця розказує вірш «Про пихатість»
Пиха, насильство, булінг чи цькування…
Невже у цьому бачиш щастя ти?
Це зверхності й мерзоти маскування,
А для душі твоєї це кранти…
Пиха, гординя серце роз’їдає,
Ця зверхність дуже згубна для душі,
Бо чорне зло й біда у ній палає…
Не нехтуй мудрістю, а думати спіши.
Бо що пошлеш у світ, те й повернеться…
Хай не одразу, та колись прийде…
Чужа біда не раз ще озоветься
І ще сім бід з собою приведе.
Ти гордовито дивишся й пихато,
Не віриш зараз у мої слова.
Отруту сієш між людьми завзято,
А зло аж лізе із твого єства…
Запам’ятай, що завжди так не буде,
Ще будеш під конем не раз й не два.
Ще й над тобою посміються люди,
Тоді згадаєш ти оці слова…
Тому одумайся, тобі це дуже треба,
І стати іншим зараз поспіши…
Поглянь, яка краса навколо тебе…
Тому ніколи словом не гріши…
Свого майбутнього ніхто із нас не знає..
І як там буде? Холод чи жара…
Життя складне й свої закони має…
Тож набиратись мудрості пора…
Бо що посієш — то будеш й збирати,
Добрішим бути зараз поспіши.
Як хочеш мати щастя і удачу,
Рости сьогодні сонечко в душі.
Ведучий:
Вправа 7 "Скринька безпеки"
Завдання вправи полягає у тому, що члени команд повинні подумати і написати:
1. Як захистити себе від булінгу.
2. Що повинна робити дитина у ситуації булінгу.
Час для виконання 30 секунд.
Команди озвучують свої варіанти відповідей. Правильна відповідь 1 бал.
Представники команд «Праволюби» і «Феміда» озвучують свої відповіді на вправу 7 "Скринька безпеки".
Ведучий озвучує рекомендації дій при булінгу.
1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.
2. Стримуй гнів.
3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.
4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).
5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.
6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.
7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
8. Усунь провокативні фактори.
Ведучий: Молодці учні, а зараз ми попросимо журі підрахувати загальну кількість балів. Поки журі підраховує загальну кількість балів, для учнів звучить вірш.
Учень розказує вірш
Мій улюблений світ -
Без насильства,
Без жорстокості, болі і зла,
Де народом заспівана пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ – без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста,
Й голосінь не почуєш сумних.
Мій улюблений світ – це не казка,
А реальне щасливе життя,
Бо звільнивши наш світ від насильства,
Можна сміло іти в майбуття.
І коли на теренах країни
Без страждань заживе кожне місто,
Скажуть люди всієї країни:
Україна – це світ без насильства.
Учень розказує вірш
Ведуча:
Підведення підсумків.
Слово надається журі. Після оголошення результатів конкурсу переможці нагороджуються грамотою.
Журі оголошує результати конкурсу
Нагородження грамотою переможців конкурсу
Нагородження грамотою переможців конкурсу
Ведучий:
А зараз оголошується вправа прощання «Передай імпульс по колу»
Учасники зустрічі стають у коло та беруться за руки. Потиском по колу передають «імпульс», на знак єдності та прощання.
Учні виконують вправу прощання «Передай імпульс по колу»
Учасники зустрічі піднімають вгору руки і озвучують гасло: «Ми проти насильства!»
Учасники виховного заходу
Дякуємо за увагу!