Закріпити знання дітей про народні символи України :
Символи рослини: калина, верба, барвінок, дуб.
Символи птахи: лелека, соловейко, журавель.
Символи предмети: український одяг, бабусина скриня, віночок, коровай.
Дати знання про те, за що український народ вибрав собі такі символи.
Прививати учням любов і повагу до історичних надбань українського народу.
Виховувати почуття національної гідності та гордості за свою Батьківщину та народ, любов до рідної землі, повагу до свого народу, сприяти формуванню національної свідомості.
Ознайомлення учнів з народними символами, використовуючи різні форми роботи: бесіди, дидактичні ігри, екскурсії, перегляд відео, спостереження у природі, вивчення віршів, пісень, легенд, прислів'їв, читання оповідань, виготовлення робіт з бісеру: калина, барвінок, вербові котики, оформлення «бабусиної скрині», замовлення коровая.
Конспект виховного заходу на тему:
«ПОДОРОЖ ДО НАРОДНИХ СИМВОЛІВ УКРАЇНИ»
Підготувала: вихователь Змійовська Г.М. Тернопільської спеціальної загальноосвітньої школи – інтернату
I-III ст.
Тернопільської обласної ради
Мета: закріпити знання дітей про народні
символи України:
Символи рослини: калина, верба, барвінок, дуб.
Символи птахи: лелека, соловейко, журавель.
Символи предмети: український одяг, бабусина скриня, віночок, коровай.
Дати знання про те, за що український народ вибрав собі такі символи.
Прививати учням любов і повагу до історичних надбань українського народу.
Виховувати почуття національної гідності та гордості за свою Батьківщину та народ, любов до рідної землі, повагу до свого народу, сприяти формуванню національної свідомості.
Підготовча робота: ознайомлення учнів з народними символами, використовуючи різні форми роботи: бесіди, дидактичні ігри, екскурсії, перегляд відео, спостереження у природі, вивчення віршів, пісень, легенд, прислів’їв, читання оповідань, виготовлення робіт з бісеру: калина, барвінок, вербові котики, оформлення «бабусиної скрині», замовлення коровая.
Хід:
Організація дітей на заняття. Робота з ЗПА.
Ведуча: Діти, сядьте гарненько, сьогодні ми з вами вирушаємо у цікаву подорож до народних символів.
Про народні символи складено багато пісень і легенд, вони використовуються в обрядах, звичаях. Їх вишивають на сорочках, рушниках. Народні символи – це наші святині …
- Ой, дзвонить телефон, Максим, а ну подивися, хто до мене телефонує, бо я не бачу.
Максим: Колобок
Ведуча: Колобок? Добрий день,ти хочеш до нас у гості, заходь, бо сьогодні ми вирушаємо у цікаву подорож.
Колобок : Добрий день, любі друзі, а чи тут знаходиться 1-А клас, бо я вже втомився вас шукати. Я чув, що ви вирушаєте у цікаву подорож, можна я
з вами?
Я – українець, мене спекла моя бабуся, вона також українка і дідусь мій українець.
Максим, а ти хто? Віта – а ти хто?...
Діти, ми всі українці бо ми живемо… . Так, правильно в Україні.
Мені дуже цікаво знати, які є народні символи України.
Ведуча : Так, Колобочку, веди нас дорогою в гості до народних символів. Наші діти тобі допоможуть в дорозі.
Колобок : А що тут таке гарне, хто мені розкаже? Як називається цей кущ?
Соломійка: Це червона калина-символ краси. Люди кажуть:- Дівчина гарна, мов калина
- Де росте калина?
- Калина росте у дворі, біля криниці, під вікном.
- Чому кущ калини став за символом України? (діти читають вірш)
Ведуча: -У калини квіточки -
Аліна: - Ніжно білі зірочки (показує цвіт калини)
Ведуча: - У калини ягідки
Соломійка: - червоненькі крапельки (показує ягоди)
Ведуча: - У калини зернятка
Віта: - то маленькі серденька (показує зернятка на тарілці)
Ведуча: - через те і кущ калини став за
Усі: - символ України
Ведуча: - Діти, яка на смак калина? Ви усі вже куштували. А ти Колобочку, їв ягідки калини?
Колобок : - Я хочу попробувати(їсть) не дуже смачні, гіркуваті, але моя бабуся казала, що вони дуже корисні.
Соломійка : - Ягоди калини лікують від простуди, кашлю.
Ведуча : - Самі ягоди – гіркі, але якщо їх перетерти з цукром то навіть досить смачно. Можна ще меду дати. А які ліки бувають смачні? Покуштуй Колобочку.
Колобок : - Смачно можна їсти.
Ведуча: - Діти, ми з вами бачили, що ягоди калини взимку дуже люблять їсти птахи, коли на дворі мороз.
Колобок : - Поряд з калиною є ще одне дерево, як називається воно?
Соломійка : - Верба, вона росте біля води.
Колобок : - Моя бабуся казала, що ця верба свої гілячки, мов дівчина коси, опускає до води. Верба має міцне коріння, яким укріплює береги, очищає воду. Ми знаємо прислів’я про ці два символи.
Марина : - Без верби і калини, нема України.
Колобок : - А що це таке гарне, м’якеньке, пухнасте?
Марина : - Це гілочки верби – вербові котики.
Колобок : - Коли вони зацвітають?
Марина: - На початку весни, цвіте верба – значить прийшла весна.
Ведуча: - Українці таку вербу святять у церкві, як називається свято?
Діти : - Вербна неділя.
Ведуча : - Так, перед Великоднем, у неділю освячують вербу, це освячена верба, я зберігаю її дома як оберіг.
Колобок : - Яка гарна квіточка, як вона називається?
Ведуча: - Марина розкаже легенду про квітку.
Марина: - Був хлопчик Бар і дівчинка Вінка. Хлопчик любив дівчинку. Але злі люди не хотіли, щоб вони були разом.
Ведуча : - Що сталося під дією сильних чарів.
Марина: - Хлопчик і дівчинка померли. Мама плакала, сльози капали кап-кап. Мама дивиться – виросли зелені листочки, багато – багато листочків. А потім сині квіточки. Мама думає «як називається ця квіточка?» Квіточку назвали Барвінок.
Ведуча : - Барвінок це символ чого?
Марина : - Символ кохання.
Ведуча : - Українці полюбили цю квіточку барвінок, з листя плетуть віночки. Ось у Марини віночок, який є оберегом від усього злого… люди оспівують барвінок у піснях.
Марина : - Стелися Барвінку
Буду поливати(поливає Барвінок, який росте у горщику)
Колобок : - Вернися Іванку
Буду шанувати
Ведуча: - Діма, як називається дерево?
Діма : - Це дуб, велике дерево, широкий стовбур.
Ведуча : - Діма, дуб – це символ чого?
Діма : - Сили.
Ведуча : - Покажи, який ти сильний? Говорять «сильний, як дуб», що це?
Діма : - Листя
Ведуча : - А це?
Діма : - Жолуді.
Ведуча : - Так плоди дуба це – жолуді. А ще дуб – символ довголіття, тому , що дуби довго живуть. Скільки років ось цьому дубу?(малюнок з інтернету)
Діма : - Тисяча.
Колобок : - А мій дідусь казав, що є ще дуб якому 1300 років, він росте у Рівненській області. Колись робили колиски з дубових дощок, щоб були сильними діти. Мами вишивають своїм синам і донькам сорочки з дубовим листям і жолудями, щоб були здорові і сильні.
Ведуча : - Ми розглянули символи – рослини. А про символи – птахи розкаже Максим.(розповідь за малюнком).
Максим : - Це лелека великий птах. Це довгий дзьоб, довгі ноги.
Ведуча : - Який колір пір’я?
Максим : - Білий колір і чорний на крилах.
Ведуча : - Що це?
Максим : - Це гніздо.
Ведуча : - Де будують гнізда лелеки?
Максим : - На старих будинках, деревах, стовпах.
Колобок : - Зараз зима, холодно, де лелеки?
Максим : - Полетіли у теплі краї.
Колобок : - Коли повернуться до дому, в Україну?
Максим : - Весною, 18 березня.
Ведуча : - Зараз ми подивимося фільм про те, як лелеки гніздяться, висиджують пташенят, що вони їдять, де шукають їжу? Ось ви бачите, як мама лелечиха сидить на яйцях у гнізді – це кінець квітня. Прилетів лелека, яка зустріч, стукаються дзьобами, радіють, поправляють гніздо. Тепер міняються – лелечиха летить, щоб відпочити, поїсти, а лелека – тато сідає на яйця, гріє своїм тілом. Ось зловив мишу, це біля дірки тихенько, щоб піймати поживу. Дуже люблять їсти жаб, малих риб, комах. Цікаво, правда?
Колобок : - А це що за птах?
Максим : - Це соловейко, маленька пташка.
Ведуча : - За що її так люблять?
Максим : - Бо гарно співає.
Ведуча : - Коли вона співає?
Максим : - Співає соловей, коли мама солов’їха висиджує пташенят.
Ведуча : - Давайте послухаємо спів соловейка(аудіо запис)
Колобок : - Моя бабуся казала, що хто гарно співає, про них говорять «співає як соловейко»
Ведуча : - Наші діти можуть заспівати:
Фіть – фіть – фіть,
Тьох – тьох – тьох
А я-я, ох-ох-ох
Там соловейко щебетав.
Колобок (котиться до скрині): - Що це?
Віта : - Це бабусина скриня.
Колобок : - Що у скрині?
Віта : - Український одяг(відкриває скриню, показує). Це спідниця бабусі Тоні, ця сорочка бабусі Софії…, це намисто…
Ведуча : - Колись наші бабусі та прабабусі зберігали одяг у таких скринях. Розкажи, Віта, про свій одяг.
Віта : - Сорочка вишиванка, спідничка, чоботи, стрічка, намисто.
Кожна дитина розповідає про свій одяг.
Віта : - (розповідає вірш)
Вишивала мама вишиванку
На біленькім полотні
Вишивала з вечора до ранку
Дарувала доленьку мені
Усі співають пісню «Мамина сорочка»
Ведуча : - Про український віночок нам розповість Алінка
Аліна : - Український віночок – це оберіг та краса дівоча.
Ведуча : - У віночку є багато квітів, кожна має своє значення.
Аліна : - Ромашки – це юність і доброта.
Волошки – це ніжність, сині як небо.
Мак – молодість, краса.
Калина – врода дівоча.
Вірш(розповідає Аліна): -
У віночку нашім
Різнобарвні квіти
Символ України
І дарунок літа
Колобок : - Дякую вам, дорогі діти, дуже гарно розповіли мені про народні символи. А я прийшов до вас із подарунком. Приніс вам запашного, красивого хліба, а хліб ще називають короваєм. Подивіться, який він запашний.
В українського народу з давніх – давен є традиція, що гостей завжди зустрічають хлібом на вишитому рушнику. Хліб – ознака гостинності українського народу. Шануйте хліб, адже його ще називають святим.
Тепер я знаю, що народні символи це : калина, верба, дуб, віночок, барвінок, український одяг, лелека, соловейко.
Дякую, вам, діти за цікаву подорож. А зараз ми будемо пригощатися смачним короваєм.