ПОДОРОЖ КРАЇНОЮ ДРУЖБА
( ВИХОВНА ГОДИНА У ФОРМІ ГРИ)
Мета:розширити і поглибити поняття «дружба»; виховувати в учнів звичку уважно ставитися до товаришів; сприяти створенню дружнього дитячого колективу, виховувати чемне ставлення учнів одне до одного.
Обладнання: мультимедійна презентація, мікрофон, аудіозаписи про дружбу, атрибути для інсценізації казки та оформлення класу.
Хід заняття:
Ведуча: Зичимо гарного доброго дня! Раді вітати гостей в нашім залі! І побажати вам хочем добра, Хай оминають вас біди й печалі!
|
Ведуча: За горами,за лісами є країна неземна… Тут випробувань багато, ця країна чарівна. Хто пройде усі дороги, хто знайде усі стежки, Той найбільший скарб людини з нами може віднайти. Як назвемо ми країну? Відгадайте, дітки, враз Хто загадку відгадає, зразу ж руку піднімає!
|
Загадка
Вона всім нам дорога,
Вона жити помага.
Коли вона у тебе є,
Життя радісним стає.
Разом можна все зробити,
Тож без неї не прожити.(Дружба)
-Ми сьогодні вирушаємо у мандрівку країною Дружби.
Інтерактивна вправа « Мікрофон»
- Що таке «дружба»? Як ви розумієте це слово?
(Відповіді дітей:Дружба – це коли люди дружать між собою, підтримують один одного у біді і в радості, разом проводять час, це коли разом весело і цікаво.)
Ведуча:Хоч ви ще маленькі, проте вже розумієте що таке дружба.
У кого з вас є справжній друг? Чудово ! Я впевнена, що ви знаєте про свого друга все, його характер, його звички, про його вчинки.
Гра «Мій друг (подружка)»
Діти по черзі розповідають про своїх товаришів у класі, не називаючи їх імен. Слухачі повинні за описом відгадати ім'я друга. Той, хто правильно відгадав, стає ведучим.
Щоб нам мандрівка наша була веселою, проведемо розминку.
Гра-розминка «Це мій кращий друг і я!»
Якщо відповідь про вас, промовляєм хором враз:
«Це все я, це все я, це мій кращий друг і я»
Якщо ні-то мовчимо і тихенько сидимо.
А тепер давайте грати – треба вам відповідати.
Рано – вранці хто піднявся?
А хто сонечку всміхався?
Хто веселий і бадьорий кожен день іде до школи?
Хто з вас працею своєю прикрашає дім і клас?
Хто приходить зранку в клас із запізненням на час?
Хто уміє берегти ручки, зошити й книжки?
А хто граючи в футбол у вікно заб’є нам гол?
Хто веселу вдачу має і усім допомагає?
Ведуча: Відповіли ви чудово, отже, вирушаємо в дорогу. Та , погляньте, перед нами закриті ворота у країну дружби. По секрету вам скажу, кожен замок відкриється, якщо ми підберемо правильний ключик. Ключик- це слово, яке характеризує справжнього друга.
Інтерактивна вправа «Мозкова атака»
Діти називають якості характеру, ключики відкривають замки.
(доброзичливий, чемний, толерантний, стриманий, добрий, чесний, вірний,
справедливий, надійний, сміливий, щедрий)
-Ми виконали завдання. Двері у країну Дружби відкриваються. У цій країні жителі вміють дружити. Здогадайтеся, хто ще живе у країні Дружби?
Технологія «Незакінчені речення»
«Хто з ким дружить?»
Зелений крокодил Гена та …….(Чебурашка)
Іван Царевич та …………( Сірий Вовк)
Дюймовочка та ………..(ластівка)
Котик та……..(Півник)
Карлсон та …….(Малюк)
Гра «Референдум дружби»
У країні Дружби існують свої закони,яких потрібно дотримуватися. Записані вони у документі - Конституції Дружби ( Записати на дошці). Та хто це бігає довкола ? Це ж мишенята, які не вміють дружити. Вони знову щось придумали-підклали зайві сторінки у Конституцію. Наше завдання- визначити, які сторінки зайві. Будемо голосувати оплесками.
Прийом «Лови помилку»
Закони
Один за всіх,і всі за одного.
Обманюй друга, коли тобі це вигідно.
Розділи з другом і радість, і смуток.
Підтримай друга у біді.
Свого друга ображай, обзивай , зрідка кусай.
Бережи друга , не ображай, не обзивай його.
Поступайтеся один одному.
Будь з другом чесним та відверти
1.Ведуча: -Всі ви дітки молодці! Ми прийняли справжній закон у країні Дружби. Якщо дружить увесь клас, Успіх буде повсякчас, Все нам легко удається, Весело усім живеться. |
2.Ведуча: У країні Дружби є місто Поетичне. Тут нас зустрічають наші учні, які знають вірші про дружбу.
|
1 учень: Дружба, дружба над усе, Дружба радість нам несе. Дружба всім нам дорога, Дружба жити помага. Якщо друг у тебе є, Життя радісним стає. Разом можна все зробити, Тож без друга не прожити. |
2учень: Дружать хлопчики й дівчатка. В лісі дружать всі звірятка. Дружать ріки і струмки, Дружать гори і горбки.
|
3учень: Дружать стежки й дороги. Колоски дружать у полі. Пташенята у гнізді, Дружать риби у воді.
|
4учень: Хмарки дружать в небесах, І дерева у садках. Сонце дружить з усіма, І для всіх воно сія.
|
5учень: І дорослі дружать, й діти. Як нам цьому не радіти? Де в сім'ї любов і ласка. Там панує мир і щастя.
|
6-й учень: Міцна дружба переможе І тривоги, і хворобу. Що одному не під силу, Те гуртом ми зробим сміло.
|
Ведуча: Із міста Поетичного ми мандруємо у містечко Пісенне.
Слухання пісні « Справжній друг». Аналіз прослуханого.
А чи можна назвати справжніми подругами ось цих мешканців з містечка Гумористичне?
Справжні подруги ( зачитує вчитель)
Другокласниця Людмила вранці мамі заявила:
— Все! До школи я — не йду! Я не стерплю цю біду.
Щастя скінчено моє: Адже в Рити джинси є!
І тепер зі мною Рита відмовляється дружити…
Здивувалась мама дуже:— Ви ж були найкращі друзі!?
— Так. Але сказала Рита поки буду я ходити
не у джинсах, а в спідниці — їй не хочеться й дивиться,
бо вона вважає: жінці для краси потрібні джинси...
Мамо! Дружбу виручай. Джинси і мені придбай!
Мама спершу подивилась на похнюплену Людмилу,
Потім мовила:— Діла-а... Ви — спра-а-вжні подруги! — й пішла...
А ви що скажете мені: це — справжні подруги, чи ні?
( Перегляд фрагменту «Єралаша» про дружбу)
Учитель. Зараз ми з вами завітаємо до Психологічного містечка .Тут ми зможемо перевірити, які ж ви друзі? (Тест «Чи легко з тобою дружити?»)
Ведуча:
Поки ми проводили тестування, над містечком Мудре з’явилися хмаринки.
А ви знаєте, що дружба робить чудеса?
Якщо ми зараз знайдемо хмаринки, які дружать між собою, то ви побачите справжні чудеса!
Робота у групах
(Об’єднуємо прислів’я на хмаринках)
· Немає друга-шукай, а знайдеш- тримай.
· Старий друг краще нових двох.
· Дружба та братство – дорожче багатства.
· Друзі пізнаються в біді.
· Дружний табун і вовків не боїться.
· Дружба – найбільший скарб.
· При горі та в лиху годину пізнаєш вірну людину.
· Не той друг, хто лащиться, а той, що печалиться.
· Життя без друзів неповноцінне.
· Без друзів погано жити, а іноді — неможливо.
Ось і чудеса! Виросло Дерево Дружби!
Гра «Прикрась Дерево Дружби плодами».
Правила гри: Дві команди справа та зліва, передаючи плоди один одному, прикрашають Дерево.( Завдання учням — написати на плодах синоніми до слова «дружба». Можливі відповіді: співробітництво, взаєморозуміння, злагода, чуйність, братерство, єдність, співчуття, добросусідство, товариськість, взаємовиручка, турбота, повага, ввічливість, чуйність, допомога та ін.- слова – підказки на плакаті))
Ведуча:
-Кожен з вас передає частинку добра, тепла своїми долоньками. І тільки зігріте нашою дружбою деревце заживе, пустить міцне коріння та розкішне гілля.
Висновок. Отже, дружба — це стосунки між людьми на основі взаємної довіри, взаєморозуміння, спільних інтересів, прив'язаності.
Ведуча. Нарешті ми з вами запевнилися в правильності слів епіграфу уроку — «Дерево міцне корінням, а людина — друзями». Щоб закріпити дружні стосунки, пропоную зібрати хутенько пазл, який приготував Кіт Леопольд (розрізані картинки з мультфільму «Кіт Леопольд»).
(Перегляд мультфільму про Кота Леопольда. Аналіз)
Ведуча. Товаришувати можна з багатьма дітьми, а дружити лише з одним чи кількома. Адже друзів пов’язує велика довіра, повага один до одного.
Який цікавий світ навколо,
Ти, друже, тільки придивись!
На небі сонця жовте коло,
А поруч з домом — сад і школа,
Живи, дорослішай і вчись!
Дивись на квіти, на дерева,
Вивчай птахів, комах, тварин,
Ти станеш кращим і, напевно,
В життя підеш сміливо й певно,
Та пам’ятай, ти не один!
З тобою вся твоя родина:
Батьки, бабусі та діди,
З тобою друзі, Батьківщина,
Тож, уперед, мій друже, йди.
А зараз пропоную вам на символічних сердечках вашому товаришу по парті написати найкращі побажання . Обміняйтеся тепер сердечками.
А зараз я хочу, щоб ви повернулися один до одного, посміхнулися і…. ніколи не сварилися.
А ще пам’ятайте, діти! Є такий документ в Україні «Декларація прав дитини». У ньому написано : «Ніхто не має права ображати іншу людину, принижувати її і жорстоко поводитись з нею. Всі народжуються вільними і рівними.»
ВИХОВНА ГОДИНА «ДРУЖБА - НАЙЦІННІШИЙ СКАРБ»!
Мета: учити дітей цінувати дружбу та друзів; викликати у них прагнення бути справжніми друзями; виробляти в собі якості, що сприяють дружбі; розвивати почуття відповідальності перед друзями; виховувати чесність, щирість; збагачувати словниковий запас учнів.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Ось і продзвенів дзвінок, починаємо урок.
Діти, я рада вас всіх бачити. Сподіваюсь, ми отримаємо радість і задоволення від спілкування. А будь-яке спілкування розпочинається з посмішки.
Тож поверніться один до одного, подивіться один одному у вічі й подаруйте свої найприємніші, найщиріші посмішки.
ІІ. Оголошення теми
Сьогодні ми поговоримо про одне з найбільших багатств, що може мати людина.
Воно потрібне всім і дорослим і малим. Воно потрібне кожній людині, родині, класу, країні, всій планеті.
Відгадайте.
– Що дорожче за золото, сильніше за бурі, міцніше за сталь?
Ж |
А |
Р |
Д |
Б |
У |
4 |
6 |
2 |
1 |
5 |
3 |
Так, сьогодні ми з вами поговоримо про дружбу. Про дружбу написано тисячі сторінок, сотні віршів, поем, романів. Говорять, що дружба потрібна людині тільки трішечки менше, ніж їжа та повітря.
Зараз усі ви школярі. Переступаючи поріг нашої школи, ви кожного дня зустрічаєтесь у класній кімнаті. У вас спільні завдання, інтереси, радощі і тривоги. Усі називають вас класом. Щоб клас був дружний потрібно допомагати один одному, говорити гарні і добрі слова, допомагати товаришеві у складній ситуації
Отже, тема нашої виховної години «Дружба - найцінніший скарб» - це, діти, не просто слова, це народна мудрість.
Пісня «Кращі друзі на землі»Н.Май.
ІІІ. Робота за темою виховного заходу
Учитель. Давайте послухаємо, що означає мати справжнього друга в давні часи.
Учень. У всі часи дружба вважалася великою цінністю. У скіфів вона перевірялася кров’ю. Дружба оформлялася спеціальним договором і клятвою: надрізавши пальці, побратими зливали цю кров. Після цього вже ніщо не могло їх розлучити. В епоху середньовіччя дружба була втіленням шляхетності, вірності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище кохання і сім'ї.
Учитель. Зараз усі ви – школярі. Основна ваш праця – навчання. Саме в школі ви вчитеся підпорядковувати свої інтереси інтересам класу, шанувати старших, довіряти й поважати товаришів.
Учениця. Золотисте ніжне сонце
Зазирає у віконце.
Усміхнулось, привітало,
Ніжно так залоскотало.
Розбудило, щоб не спала,
А скоренько одягалась,
Вибігла у двір швиденько,
Бо чекає вже давненько
Моя подруга Галинка –
Ніжна, гарна, мов билинка.
Віддана подруга щира
Дуже добра, дуже мила.
Дружим з нею ми давно,
Завжди з нею заодно.
І працюєм, і гуляєм,
і малюєм, і співаєм.
Дружбу ми свою цінуєм,
Дару цього не марнуєм.
Й вам бажаєм так дружити,
Один одного любити.
Допомагати, співчувати
І любов у серці мати.
То швиденько я спішу,
До подружки вже біжу.
Бо є щира дружба в нас.
Нехай буде така в вас.
С.Цап
Учитель.Вам ще довго доведеться крокувати з класу в клас пліч – о – пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви принесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою.
Що б дискусія була відвертою,треба створити в класі атмосферу довіри і взаємоповаги. Досягти цього можна, зокрема, посилаючись на «Правила дискусії».
- Якщо хтось говорить – слухай.
- Кожний говорить по черзі, а не всі водночас.
- Якщо хочеш висловитись, підніми руку.
- Не перебивай того, хто говорить.
Не смійся, коли хтось говорить (за винятком, якщо хтось жартує!)
Учень. 1. Земля в барвистому суцвітті
У часі й просторі летить.
Ти не один живеш у світі,
Один би ти не зміг прожить.
2. Давайте дружно жити,
Щоб легко всім було.
І кожного любити
Усім нести тепло.
3. Не кривдити нікого,
Не бить, не ображать.
Поганого нічого
Нікому не казать.
4. Давайте жити в мирі
У злагоді й теплі.
Слова хороші й щирі
Хай линуть на землі.
_ Діти, а давайте з вами пограємо у гру.
Гра «Кошик».
Завдання учням — підібрати синоніми до слова «дружба».
(Можливі відповіді: співробітництво, взаєморозуміння, злагода, чуйність, братерство, єдність, співчуття, добросусідство, товариськість, взаємовиручка, турбота, повага, ввічливість, чуйність, допомога, та ін.)
Висновок. Отже дружба — це відносини між людьми на основі взаємної довіри, взаєморозуміння, спільних інтересів, прив'язаності.
Учитель:
А зараз я хочу, щоб ви повернулися один до одного,
посміхнулися і…. не сварилися. Щоб закріпити дружні стосунки зберіть пазл, який приготував Кіт Леопольд.(малюнки розрізані з мультфільму «Кіт Леопольд».)
( перегляд мультфільму про Кота Леопольда)
Підібрати по три прислів'я та приказки про дружбу, друзів.
- Дружба та братство – дорожче багатства.
- Друзі пізнаються в біді.
- Дружний табун і вовків не боїться.
- Дружба – найбільший скарб.
- При горі та в лиху годину пізнаєш вірну людину.
- Не той друг, хто лащиться, а той, що печалиться.
- Життя без друзів неповноцінне.
- Людина без друзів, що дерево без коріння.
- Без друзів погано жити, іноді – неможливо.
Підсумок заняття.
Учитель.Товаришувати можна з багатьма дітьми, а дружити лише з одним чи кількома. Адже друзів пов’язує велика довіра, повага один до одного.
Притча «Про двох друзів».
Як-то два друга багато днів йшли в пустелі.
Одного разу вони посперечалися, і один з них зопалу дав ляпаса іншому. Його друг відчув біль, але нічого не сказав.
Мовчки він написав на піску: "Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса".
Друзі мовчки продовжували йти і через багато днів знайшли оазис, в якому вони вирішили скупатися. Той, який отримав ляпаса ледь не потонув і його друг його врятував.
Коли він прийшов до тями, то висік на камені: "Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя".
Той, який дав ляпаса і врятував життя своєму другові запитав його:
- Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?
І друг відповів:
- Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли стерти це. Але коли хто-небудь робить що-небудь гарне, ми повинні висікти це на камені, щоб ніякий вітер не зміг би стерти це.
Мораль: навчися писати образи на піску і висікати радості на камені. Залиш трохи часу для життя! І нехай тобі буде легко і світло...
Вчитель. Нехай дружба буде вашим найціннішим скарбом. Бережіть її, щоб ніякі проблеми чи негаразди не змогли її зломити. Дякую вам.
. Тест «Чи гарний ви друг»:
1. Ви знаєте багато цікавих історій про одного зі своїх приятелів. Що ви зробите:
а) розповісте їх іншим людям;
б) розповісте, не назвавши імен;
в) залишите історії при собі?
2. Ваш друг часто бере щось у вас, але ніколи не повертає взяту річ. Зараз він хотів би взяти коштовну відеокамеру. Що ви будете робити:
а) скажете, що зараз камери у вас немає;
б) дасте її;
в) відмовите, пояснивши причину?
3. Друг випадково розбив ваш годинник. Ваші дії:
а) відмовитесь від нового годинника, але влаштуєте маленький скандал.
б) вимагатимете гроші;
в) скажете, що і без того збиралися купити новий;
4. Ваш друг підтримує відносини з людиною, яку ви не любите. У такому випадку:
а) скажете другові, що він повинен вибрати між вами й іншим.
б) припините стосунки з другом; :
в) нічого не скажете і будете продовжувати дружні відносини;
5. Почуваєте, що у вашого друга незабаром будуть великі неприємності. Тоді ви:
а) порвете стосунки з ним, щоб не постраждати самому;
б) продовжите дружбу.
в) відверто поговорите з ним;
6. Вважаєте, що дійсний друг повинен:
а) ділитися з вами всім;
б) залишати свої думки і проблеми при собі.
в) говорити тільки те, що хоче;
7. Вам відомо, що другові потрібні гроші, і у вас їх досить, щоб, йому їх дати. Ви говорите:
а) «переб'єшся! Мені вони й самому стануть у нагоді».
б) «візьми їх, доставиш мені задоволення»;
в) «згадай, скільки разів ти мені допомагав. Моя послуга ніщо в порівнянні з цим»;
8. Що ви зробите, якщо вам потрібно позичити гроші в друга:
а) натякнете здалеку;
б) попросите в борг;
в) нічого йому не скажете.
9. Ваш друг купив одяг, що, як вам здається, йому не пасує, тоді ви:
а) скажете, що він виглядає смішно;
б) скажете, що ця річ не для нього, і поясните, чому;
в) нічого не скажете.
10. Ви вважаєте, що ваш друг:
а) менш розумний, ніж ви;
б) більш розумний, ніж ви;
в) ви обидва на одному інтелектуальному рівні.
Підрахунок балів
а б в
1 2 3
Результати
21—З0 балів: ви справжній друг, ви будете робити так само.
15—20 балів: у вас є друзі, але, як більшість з нас, ви іноді не виказуєте в стосунках належного розуміння. Коли не знаєте, як реагувати, спробуйте поставити себе на місце іншої людини.
10—14 балів: ви схильні більше звертати увагу на себе, ніж на інших. Ця ваша риса — бар'єр перед справжньою дружбою. Щоб стати гарним другом, потрібно виявляти більше інтересу до інших людей.
ема. Дружба
Мета. Розкрити значення дружби в житті людини; навчити дітей правильно вибирати друзів, спілкуватись і товаришувати; виховувати почуття дружби, колективізму.
Обладнання. Картинки до кросворду ,картина та предмети для її доповнення, мультфільм про дружбу, відео з фізкультхвилинкою, квіти дружби.
Хід заняття
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день!
Дзвінок
Портфель
Гумка
Книжка
Альбом
Ручка
Дружба —- взаємовідносини між людьми, засновані на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних інтересах і захопленнях. Найголовніше в дружбі – це довіра і взаємодопомога. Друг завжди прийде на допомогу та ніколи не підведе.
Сценка (3 учні)
Другокласниця Людмила
вранці мамі заявила:
— Все, до школи я не йду,
я не стерплю цю біду.
Щастя скінчено моє,
адже в Рити джинси є.
І тепер зі мною Рита
Відмовляється дружити.
Мама: Ви ж були найкращі друзі.
Поки буду я ходити
Не у джинсах, а в спідниці,
Їй не хочеться дивиться,
Мамо, дружбу виручай,
Джинси і мені придбай. —
Мама спершу подивилась
На похнюплену Людмилу.
Потім мовила: — Діла!
Ви ж справжні подруги! — й пішла.
Тепер скажіть і ви мені:
— Це справжні подруги чи ні?
1