Виховний захід "Правила хорошого господаря"

Про матеріал
Мета. Дати елементарні поняття про електрику, електричний струм. Показати, як впевнено електрика увійшла в життя людини, змінила умови її праці та побуту. Підвести до свідомого розуміння , чому потрібно берегти тепло, світло, електроенергію. Закріпити знання дітей про побутові електроприлади, вчити правилам безпеки при користуванні ними. Виховувати у дітей бережливість, ощадливість.
Перегляд файлу

                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            Матеріал дібрала вчитель початкових класів Самофат І.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         

                                                             2019 р.

 

                                           Правила хорошого господаря

 

Мета. Дати елементарні поняття про електрику, електричний струм. Показати, як впевнено електрика    

            ввійшла в життя людини, змінила умови її праці та побуту. Підвести до свідомого розуміння ,

           чому потрібно берегти тепло, світло, електроенергію. Закріпити знання дітей про побутові

           електроприлади, вчити правилам безпеки при користуванні ними. Виховувати у дітей

           бережливість, ощадливість.

 

Обладнання. Свічка, малюнок сільської хатинки, карта України, лампа, фоторепродукції Дніпрогесу, 

           сюжетні картинки, плакати із висловами  « Що маємо – не дбаємо, а втративши - плачемо»,

            плакати зі словами «електростанція (теплова, атомна. гідроелектростанція), електричний струм,

            електрична енергія, турбіна, бережливий, ощадливий, марнотрат.»

 

 

                   Хід заняття

 

Учень. Із ста доріг – одна моя…

             Стежки важкі і незнайомі.

             Та їх подужаю, бо я –

             Господар у своєму домі!

             Собі обравши за мету

             Нову долати висоту,

             Не піддавайтеся утомі, господарі в своєму домі!

 

Вчитель.  Сьогодні ми будемо подорожувати. І під час нашої подорожі ми навчимося бути дбайливими 

               господарями.

               А кого називають дбайливими господарями? (Того, хто сам береже своє майно і допомагає 

                                                                                                                                                              іншим)

               Берегти можна і хліб, і воду, і тепло, і світло. Ви здивовані? Сьогодні ми поговоримо, як і де 

              виробляють енергію і чому її теж треба економно використовувати і як це робити.

              Першу подорож ми здійснимо у минуле. А супроводжувати нас буде… Відгадайте, хто.

 Моя голівка вогнем палає,

                                         Або тане і згорає.

                                        Я корисною бути хочу,

                                        Дам я світла вам досхочу.           

 

 

 

Свічка .  Добрий день, діти. Ви впізнали мене. Я – свічка. Зі мною ви зустрічаєтесь дуже рідко, або й 

                 ніколи. Декому я часто стаю у пригоді, а дехто зовсім про мене нічого не знає. А бажаєте 

                 дізнатися про мене більше? Тоді сідайте зручніше, бо ми відправимося у гості до діда і бабусі,

                 що жили ось у такій хатинці. Багато років тому я і сама жила у таких 

                 домівках і стояла на почесному видному місці. Непривітною ввечері 

                 виглядала ця оселя, але тільки-но я з’являлася, віконця сміялися, бо 

                 світлом наповнювалося приміщення, раділи люди. Хочу вам сказати,

                що тоді я була у великій пошані. Я слугувала людям щовечора.

 

Вчитель.  Діти, чому люди щовечора не могли обійтися без свічки?

                  (бо не було електричного світла)

 

Дідусь.  Спасибі тобі, свічко, що світила. За твою роботу.

 

Бабуся. Але й мороки з тобою зазнали.  (Бабуся розповідає про те, як виготовляли свічки, хто х виготовляв, де можна було їх придбати.)

Дідусь. З тобою, свічко, у хаті було світло. Але вулиці залишалися темними.

 

Свічка. Розумні люди – вчені-винахідники - придумали прилади, які б освітлювали вулиці, дорогу

              перехожим. У мене є велика сімя світильників. З нею ви познайомитесь. Якщо виконаєте 

              просте завдання. Складіть з різних складів слова-назви освітлювальних приладів. (гасовий

             ріжок, ліхтар, факел)

 

                                               (З’являється Лампа)

 

Лампа. Всіх назвали, а про мене забули. А я теж твоя сімя. ви не дивіться, що я така маленька, силу велику маю, темінь всюди проганяю.

 

Свічка. Новим родичам завжди рада. Хто тобі таку силу дає? Від чого ти світишся?

 

Лампа. Силу мені дає електричний струм, завдяки йому я можу світити.

 

Свічка. А чи можна його побачити?

 

Лампа. Ні, він невидимий, але великий трудівник. Я можу показати місце, де виробляється електричний 

               струм. Готові до подорожі?    Нам доведеться мандрувати,

                                     іти по рідній своїй землі.

 У кожне місто завітати,

 У кожнім побувать селі.

 

( Відкривається карта України, на ній позначені електростанції ( теплова, атомна, електростанція))

 

Лампа. Дає електрику країні ця чарівниця – станція.

              І здогадатись ви повинні, що це…… ( електростанція)

 

Вчитель.  На карті України  електричних станцій багато. Червоними вогниками позначені теплові електростанції, блакитними вогниками – гідроелектростанції,жовтими – атомні станції. Нас запрошує до себе у гості теплова електростанція.

 

                                     ( Виходить дівчинка, у неї знак теплової станції)

 

  1. дівчинка. Для вироблення електроенергії на тепловій станції використовують газ, вугілля, нафту, торф. Ось чому їх більше на Донбасі, де добувають вугілля, біля газо- та нафтопроводів , торфових родовищ. Коли паливо згорає, виділяється багато шкідливих речовин, тому на трубах цих станцій встановлені пристрої (фільтри), які затримують їх.

 

           (Входить дівчинка, у неї знак гідроелектростанції. )

 

  1. дівчинка.  Погляньте на карту України. На блакитних стрічках світяться блакитні вогники. Блакитні стрічки – то річки. А вогники – то електростанції. На них трудиться вода. Вона крутить турбіни, схожі на колеса водяного млина. І так виробляє електроенергію. Гідроелектростанції більш потужні, ніж теплові, проте в Україні не так багато річок, на яких можна було б побудувати ці станції.

 

                      (Входить дівчинка, у неї знак атомної станції)

 

  1. дівчинка. А жовтих вогників на карті зовсім мало.  Вони позначають атомні станції. Атомна  станція (АЕС) найпотужніша. Для виробництва електроенергії використовують паливо, якого потрібно мало, але поводитись з ним треба дуже обережно – воно радіоактивне.  Підвищена радіація шкідлива для життя і здоров я людей. Всі ви знаєте про аварію на Чорнобильській атомній станції. Коли її будували , думали тільки про добро, щоб поставити атом на службу людини, щоб більше було електроенергії для нас. Минуло вже багато років після аварії, а шкідливий вплив відчувається ще й досі.

 

Вчитель.  Гідроелектростанція – найменш шкідлива, вирушимо туди. Найближча о нас в Україні 

                    станція Дніпрогес, що в Запоріжжі..

 

 

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лампа. Ось ми і на Дніпрогесі. Вода крутить турбіни, виробляючи електричний струм.

 

Свічка. А як же він потрапляє у міста і села, до кожної хатинки, до тебе, Лампочко?

 

Лампа. Про це ви здогадаєтесь, коли відгадаєте загадку.

               Стоїть рогач у полі, високий, як тополя.

               Він з’єднаний нитками з такими ж рогачами.

               Як нитка обірветься, то світло не ввімкнеться.

                                    ( лінії електропередач)

 

 

 

Лампа. Молодці, відгадали. По цих спорудах електричний струм 

              попадає у всі куточки нашої держави. 

 

Хлопчик-електричний струм.

            Діти, а чи знаєте ви, де я працюю?

( Проводиться рольова гра «Струм-трудівник». На дошці стоять закриті картки із зображенням електроприладів. Струм (хлопчик) задає загадку. Якщо учні відповідають правильно, її встановлюють на макеті сучасної кімнати.)

 

Загадки. Вітя вірші прочитав,

                Я з Сергійком заспівав,

                Слово в слово, тон у тон

                Повторив … (магнітофон)

 

                                  Є у мене вірний друг, має він чудовий слух.

                                  І говорить голосами моїх друзів, тата, мами.

                                  Як же звати мого друга?

  • всім відомо, це папуга.
  • Помиляєшся, Антон, зветься друг мій… (телефон)

 

               У кімнаті, у куточку, біля ліжка на стіні

               Сіра скринька на шнурочку все розказує мені.           (радіо)

 

                                  Я завжди на мотузку на столі чи у кутку.

                                  До розетки як припнуть, мовби човен рушу в путь.

                                  Зглажу хвилі всі, будь ласка. Як я звусь? Звичайно…  (праска)

( на макеті сучасних кімнат виставлені електроприлади. В одній кімнаті всі прилади включені, а в іншій тільки один. З’являється Марнотрат Нехай. Він бігає від однієї кімнати до іншої. І поселяється у тій кімнаті, де сі електроприлади включені.)

 

Вчитель. Чому у господарів цієї квартири надовго поселився Марнотрат Нехай?

                   Господарі кімнати не замислюються над тим, що включаючи багато електроприладів, іноді

                   навіть непотрібних, вони знищують електричний струм, марно згорає електроенергія, марно 

                   витрачаються гроші господарів, бо за витрачену енергію треба заплатити.

 

Електричний струм. Електрична станція має свої можливості, свою потужність: може виробляти певну

                 кількість енергії і не більше! Тому не дивно, що енергію треба економно використовувати.

 

     (розглянувши сюжетні картинки, спеціально підготовлені, діти визначають ситуації нераціонального використання електроенергії, пояснюють господарям, як берегти світло, воду, щоб Марнотрат Нехай не оселився у їхньому будинку.)

 

Лампа.  При безцільному горінні лампочки (40 Вт) за 1 добу витрачається майже 1 кВт енергії. А цієї кількості енергії достатньо для випікання 36 кг хліба.

 

Струм. Або для виготовлення 17 кг цукру.

 

Лампа.  23 кг борошна.

 

 Струм. 6 кг олії.

 

Лампа. Якщо ми зекономимо 1% електроенергії, це дасть можливість зберегти 200 млн.т вугілля,                

  1. млн.т нафти.

 

Вчитель.  Пропоную виробити правила хорошого господаря, у якого ніколи не може оселитися

                  Марнотрат Нехай. Давайте спробуємо продовжити фразу.

  • щоб зекономити світло, треба…(своєчасно вимикати зайві прилади, вдень не вмикати світло, а лише за необхідністю.)
  • коли ввечері читаєш книгу,… ( не вмикай телевізор, радіоприймач, користуйся тільки настільною лампою)
  • при використанні води треба пам’ятати, … (її теж треба економно витрачати)
  • придумайте знаки, які б закликали до економного використання енергії.

 

 

Вчитель.   Дякую всім за роботу, за увагу. Я прошу вас вдома розповісти батькам про почуте, про те як 

                  і де виробляється електричний струм; прослідкувати вдома, як члени сімї  економлять 

                  електроенергію.

 

doc
Додано
27 серпня 2020
Переглядів
672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку