Виховний захід «Рідне слово — диво калинове»

Про матеріал
Довести учням значимість мови для народу, показати багатогранність, мелодійність,та чарівність української мови. Розвивати увагу, логічне мислення та вміння слухати.Виховувати любов до рідної України.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховний захід

“Рідне слово – диво калинове”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель. Доброго дня вам, люди добрі! Ми раді вітати вас на нашому святі. Сьогодні ми зібралися, щоб сказати теплі і ніжні слова про нашу рідну українську мову. Ми живемо на мальовничій землі в Україні. Тут жили наші предки, живуть наші батьки, живемо і ми з вами. Із задо­воленням милуємося красою рідної природи, вслухаємо­ся у чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української мови.

   1.Рідна мова моя, поетична пісенна,

   Пелюсткова і ніжна, як спів солов'я,

               Як народу душа: щира, добра, натхненна,

                                                             Ти найкраща у світі, бо рідна моя!

            2. Скільки в мові тепла і палкого кохання!

    Туги й щастя дзвінкого, і світла душі,

                                                            Та іскристої радості і шанування,

               Що, хоч просто говориш виходять вірші!

                                                           3. То струмочком дзвенить, то сміється й співає,

  То іскринками гумору враз спалахне.

                 Скільки слів в тобі є, лиш Господь один знає.

Мово рідна моя, ти як сонце ясне!

4. Бо слова твої серце уміють зігріти,

Приголубити, втішити можеш одна.

        Мово рідна, ну як нам тебе не любити?

                                                            Ти весела і ніжна, неначе весна!

Вчитель. Кожному народові дорога його мова. «Рідна мова дорога людині, як саме життя» говорить народна мудрість. Без мови не може існувати народ, його культу­ра. Ми українці горді з того, що маємо свою держа­ву, свою мову, волю. Кожен із нас патріот своєї країни,

бо любить її, поважає її закони і кожен повинен боротися за чистоту рідної мови. Хоч як не глумилися із нашої мови, принижували і забороняли, нехтували і не хотіли слухати і чути її, сьогодні вона відроджується, бо й не змовкала в устах патріотів рідного слова, звучала в рідній пісні, у далеких куточках світу, де живуть українці  в діаспорі, бо люди берегли її, як перлину; щоб

колись говорити нею на повний голос.

Сьогодні рідна мова заходить у школи і вузи, на виробництво, у ділову сферу, виходить у світ повноправно і впевнено. І вона звучить, співає на своїй землі у кожному дзвінкому струмочку, у прозорому джерельці, у весняній квіточці, в сонячномупромінчику, живе у високій мрії, бо вона на своїй вільній землі, вона у себе вдома

            1 Мово моя, ти пречиста і славна,

     Трепетна, наче ранкова роса.

             Ти називаєшся нині державна!

          Все в тобі є: і багатство, й краса!

                                                                    2. Мовою рідною я розмовляю,

   Вільно живу я у ріднім краю.

 І Україну мою прославляю,

  Вірність і серце я їй віддаю.

              3.Мово моя, найчистіша криниця,

 Є і краса, і багатство в тобі.

                    Кожен приходить до тебе напитися,-

          В радості, в щасті, у тихій журбі

                      4.Ти з джерела і струмочка дзвінкого,

     З лісу і поля, з квіток і роси. - !

            З лугу розквітлого, з неба ясного,

                  З грому, веселки й світанку, з краси!

Вчитель. Кожне природне явише, кожну пору року різні події, людські почуття можна описати українською мовою, та ще й як! А мовою віршів :можна намалювати чарівні картини природи, найпотаємніші почуття, передати всю і гаму барв і гармонію людських стосунків. Яка вона гарна, чиста, багата і мелодійна— наша українська  мова!              ;

(Пісня «Наша мова» («Тепла, як сонячна днина...»).

Вчитель. Все можна сказати рідною мовою, навіть написати про все на світі такі надзвичайні вірші. Послухайте і скажіть:

Про що розповідається тут?

Чим цікавий вірш?

(Читаємо напам 'ять вірш «Зима»).

(Свої спроби складених віршів, всі слова у яких починаються з однієї букви, показують діти).

Вчитель. Таких віршів можна написати багато, а це означає, що у рідній мові дуже багато синонімів та антонімів, які збагачують мову, роблять її колоритною, милозвучною. Бо ж мова, діти, це душа роду. Наш народ працьовитий і співучий, тонко вивчає красу, несе у своєму серці любов і доброту, тому - мова наша лагідна і тепла, щира і добра, м'яка і чарівна. Їі не можна не любити, бо вона прекрасна!

Вчитель. Мова живе! Вона немов чисте джерело, що витікає з-під землі і поїть кожного, хто припаде до неї вустами. Слів у мові є сила-силенна, але кожне слово не­се своє значення, свій відтінок. Тому слова в мовленні треба вживати правильно, вдало, щоб вони відповідали тому стану, який ти хочеш передати. От, наприклад, візь­мемо слова: йти, ходити. Вони мають дуже багато си­нонімів. Послухайте вірш і назвіть синоніми до цих слів.

(Читають вірш «Кроком руш! Пішли солдати!»).

Переможе той, після кого вже не назвуть жодного си­ноніма. Свою мову треба постійно збагачувати новими словами, виразами, вдалими порівняннями, прислів'ями, щоб вона була барвистою і привабливою. Бо слово це велика сила, яка може приголубити людину, розчулити,, підняти їй настрій, захопити і повести на подвиг, а може просто знищити, образити, завдати такої душевної рани, яка дуже довгб болітиме. Тому, розмовляючи з людиною, треба постійно думати, добирати такі слова і вирази, щоб не образити, не скривдити її мимоволі сказаним гірким словом. Навчіться розмовляти так, щоб усім хотілося по­говорити з вами. Вживайте, у своїй мові багато лагідних, чарівних слів, щоб усім було приємно слухати вас. Нага­дають вам ці слова хлопчики у своїй пісні.

(Звучить пісня «Чарівні слова» («Я слова чарівні знаю...»).

Засобами мови народ завжди висміював тих, хто не дот­римувався встановлених звичаїв і традицій. У нас є ро­машка з прислів'ями. Хто хоче зірвати пелюсточку і по­яснити значення прислів'я?

  • Від доброго слова і лід розмерзає.
  • Слово не горобець, вилетить не впіймаєш.
  • Шабля ранить голову, а слово душу.
  • І від солодких слів гірко буває.
  • Не кидай слова на вітер.
  • Як овечка: не мовчить ні словечка.

Український народ дуже дотепний народ. Він склав ду­же багато повчальних усмішок, які несуть у собі великий виховний потенціал. Якою б заслуженою не була людина, а почувши дотепний жарт, посміхається. Ось деякі з них.

-Іване, ходи робити!

-Ноги болять.

-Іване, ходи їсти.

-Іду, іду!

-Мамо! Чи Ви знаєте, яка в нас оказія була? У діжку з березовим квасом миша впала.

-Ох, Боже мій! Чи ти ж її витяг?

-Еге! Буду я витягати! Щоб вона мене вкусила?! Я впіймав кота і вкинув у діжку, щоб він її з'їв.

-Дядьку! Чи Ви у лісі народилися?

-Чого так питаєш?

-Бо тато казали: «Знов преться до нас старий пень».

Вчитель. Культуру мовлення у людей виховує су­спільство тобто люди, які оточують вас. Це ваша сім'я, дитячий садок, школа, ваші друзі, сусіди, знайомі і не­знайомі люди, з якими ви хоч раз спілкувалися. Ми з ва­ми живемо у такій місцевості, де дуже відчутний вплив російської та білоруської мов, бо наші сусіди Білорусь та Росія. Тому ви, звертаючись, говорите: «Мама, папа, дедушка, бабушка». Ось послухайте, як треба звертатися правильно, українською мовою до членів своєї родини.

(Учні співають пісню «Є в нашій мові прекрасні звертан­ня»).

Вчитель. Про красу української мови писало багато письменників і поетів.

Ну що б, здавалося, слова...

 Слова та голос більш нічого...

А серце б'ється, ожива,

Як їх почує!

(Т. Шевченко)

Слово моє ти могутняя зброє.

Ми не повинні загинуть обоє,

Слово моє, послужи воякам,

 Краще, ніж служиш ти хворим рукам.

(Леся Українка)

Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мово!

Вчитель. Мова це багатюща людська криниця, у яку народ складає багатий досвід свого життя, свої мрії, сподівання. Ми з вами повинні теж збагачувати рідну мо­ву, розвивати своє мовлення. Як ви маєте це робити?

(Діти розповідають, що треба багато читати книжок, вміти користуватися словниками, запитувати у старших, якщо якесь слово не зрозуміле).

Вчитель. Готуючись до свята, я поцікавилася у наших бібліотекарів, чи активні ви читачі. Найактивнішими ви­явилися: (Афанасьєвський Назар, Беленський Матвій, Лаврик Олександра, Романчук Марія, Матюшенко Данило, Кудін Єрік) і сьогодні ми дякуємо вам.

(Пісня «Любіть рідну мову» («Українська мово — давня й молода...»).

Вчитель. В українській мові дуже багато загадок, їх люблять відгадувати не тільки діти, а й дорослі. Спосте­режлива людина завжди відгадає загадку. Перевіримо, чи спостережливі ви.

(На столі картки з номерами загадок, перевернуті дого­ри. Підходять діти, тягнуть номери загадок і під цими но­мерами вчитель їм загадує загадки. Якщо відгадав одер­жує приз.

І. Чорне насіння, по білому полю, Той його сіє, хто розуміє. (Букви, письмо)

2.Снігові поля, чорні грачі. Хочеш розумним бути,

То бери та вчи. (Книга)

3. Чорні, криві, від роду німі, А як стануть вряд,

Враз загомонять. (Букви)

4. Красивий, щедрий, рідний край І мова наша солов'їна.

Люби, шануй, оберігай Усе, що зветься ... (Україна).

5. - Що ти, донечко, шепочеш І чому це ти не спиш?

 Я, матусю, спати хочу, Але треба вивчить ...

Вчитель.. А зараз, діти, попрацюємо колективно, пока­жемо своє знання рідної мови. Треба дібрати слова-рими, щоб вийшов вірш.

Українська рідна мова

Мелодійна (світанкова)!

Ти від серця йдеш до серця

І дзвениш, як те (джерельце).

Щира, світла і казкова,

Ніжна-ніжна, (пелюсткова)

Ти багата і барвиста,

І дзвінка, і (промениста).

І буденна, і святкова

Мово наша (калинова).

І свята, і найрідніша,

І для слуху (наймиліша).

У тобі лани світання,

Є любов, а Є (кохання)

. Ти така ясна, чудова,

Мова наша (веселкова).

У тобі глибінь кринична,

Ти близька для нас і (звична).

І весела, і завзята, 

Ти дотепна і (крилата).

Лагідна і терпелива

То сумна, то(жартівлива)

 Іскрометна і лірична,

І пісенна, й (поетична).

Дорога, а ще пречиста,

То звичайна, то (врочиста).

Ти цікава й щедра мова

І відкрита, й (загадкова).

І повільна, й блиркавична,

І правдива, й (фантастична)

І щаслива, і нещасна,

 Історична і (сучасна).

Ділова і виробнича,

І відверта, й (таємнича).

 І тому не випадково

Є в тобі потрібне (слово)

 На всі випадки життя

 І на кожне (почуття).

А тепер діти назвіть слова, якими описана наша мова.

 

 Вчитель. Молодці! Розвивайте своє мовлення. Пробуйте творити. Пишіть оповідання, вірші, складайте казки і все, що вас оточує, що вам подобається, про що ви просто не можете мовчати. Любіть і розвивайте рідну мову.

Яка ж багата рідна мова!

 Увесь чарівний світ у ній!

Вона барвиста і чудова

І кривдити її не смій!

Вона про все тобі розкаже,

Чарівних слів тебе навчить,

Усе розкриє і покаже,

Як правильно у світі жить.

Тож мову вчи і прислухайся

До того, як вона звучить,

І розмовляти так старайся,

Щоб всім її хотілось вчить!

Вона ж у нас така багата,

Така чарівна, як весна!

І нею можна все сказати.

І найрідніша нам вона!

 

Бережімо природу і мову,

Щоби справжніми бути людьми.

Пісню мами, її колискову,

Що уперше почули дітьми.

Все робіть, щоб річки не міліли,

І ліси хай піснями звучать.

І щоб мовою рідною вміли Україну свою оспівать! (Звучить пісня «Вчимо рідну мову» («На

уроці рідну мову…»).

Вчитель. Наша виховна година завершується. Думаю, шо сьогодні ви своїми серцями і душами відчули, яка красива та мелодійна наша мова. Вона — гордість українців всього світу. Бо ми нею розмовляємо, думаємо, пишемо, читаємо. Без неї не уявляємо свого існування, як без України. Сподіваюся, що ви ще глибше відчули, який неоціненний скарб наша мова, і як її треба берегти.

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Інкл
Додано
13 листопада 2020
Переглядів
540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку